Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek var gäster vid ett Balettklubbsmöte. Clyde dansar Mercutio i Julia och Romeo. Foto Cristian Hillbom Copyright Dansportalen. All rights reserved.

Mats Ek: Jag säljer inte längre mina baletter och YXA var min sista balett

STOCKHOLM: I slutet av maj åker Kungliga Baletten till USA för att ge Mats Eks balett Julia och Romeo i Kennedy Center i Washington och Segerstrom Center for the Arts i Los Angeles.

Operans Balettklubb bjöd in Mats till ett möte för en tid sedan för att berätta om balettens tillkomst, men även om hans framtida planer och hans baletters framtida öde.

 "När Johannes Öhman tillträdde som chef för Kungliga Baletten bad han mig göra en balett för dem och jag hade redan börjat fundera på Romeo och Julia eller som jag valt att kalla den: Julia och Romeo," säger Mats Ek.

"Jag hade upptäckt genom min research i urkunderna att Shakespeare hade, som han gjorde i många sammanhang, snott den här historien ur en samling berättelser från Italien och där hette den Giulietta e Romeo, så i själva källan var det faktiskt Julia som stod först."

"Men det var inte huvudorsaken utan det blev mer som en klapp på axeln i mitt eget beslut att vända på kakan. Det är med Julia och hennes familj Capulet som de största konvulsionerna sker. Hon ställs ju inte bara inför det faktum att hennes familj ligger i fejd med Romeos familj, utan hon ska också tvångsgiftas med en kille hon inte gillar," säger Mats Ek och fortsätter:

"Det här leder till fruktansvärda följder. I pjäsen leder det indirekt till den misslyckade strategin att hon ska låtsas vara död. Den skulle hon inte ha tagit till, om inte fadern hade ställt det väldigt aggressiva kravet på underkastelse eller 'jag önskar att du vore ofödd' och 'gör du inte som jag vill så kommer du inte att finnas till'. Han hotar henne alltså till livet – det finns i texten. Det är en problematik som är alltför vanlig runt om i världen – också här och nu."

Julia och Romeo_Kida_Laguna. Foto Carl Thorborg

Mariko Kida (Julia) och Ana Laguna (Amman) i Julia och Romeo. Foto Carl Thorborg


Att hitta musik som var möjlig att använda
"En annan viktig förutsättning för den här versionen – Shakespeare är ju grunden – var att hitta en musik som jag tyckte var möjlig för mig att använda. Jag har själv dansat i tre olika versioner till Prokofjevs musik, så det kändes inte möjligt att höra den på nytt. Det är en mycket stilig musik, men den är mycket deskriptiv, den skildrar dramat scen för scen, kanske alltför troget, om jag skulle göra en helt ny version."

"Då vände jag mig till Sjostakovitj, som jag tycker väldigt mycket om, och det gick till en viss del. Men han var en plågad man och hade svårt för det ungdomligt förälskade. Det blir ofta oerhört komplicerat – och det har jag inget emot – det blir väldigt kraftfullt, aggressivt – gärna det också, men där finns inte den ungdomliga blomningen, ironi ja, men inte just detta," säger Mats Ek som till slut fann sin musik.

"Och då fanns gamla Tjajkovskij, som jag har arbetat med tidigare i ett par stora baletter och som jag har älskat då. Jag sökte musik som inte var skriven för balett utan konsertant, symfonisk musik, och där landade jag," säger en påtagligt nöjd Mats.

Det blev ett möte med operabaletten och scenografen Magdalena Åberg och Anders Högstedt som hjälpte Mats att sammanfoga de musikstycken han valt till en symfonisk enhet.

Hur kom ni fram till den avskalade, mörka miljön, som ju inte följer traditionen att skildra renässansen ljusare och mycket färgrik?

"Det finns ju färger i kläderna, inte minst i festen, men dramat utspelas i orostider och i stadsmiljö, så det lekfulla har fått en starkare bakgrund med mörkret som råder i staden. Den första konfrontationen mellan familjerna, som publiken är med om, är egentligen tredje gången som staden råkar ut för de våldsamma sammandrabbningarna och fursten är uppriven och uppgiven inför den växande problematiken. Så redan i ingången finns mörkret."

"Vi använder en naken scen, som vi låtit måla om från grönt till svart, och det svarta ger en profilering till de kroppar som framträder. Väggarna som Magdalena Åberg har gjort – dom är mörka men inte fula – och dom skapar laddning i rummet. De är också de enda dekorelement vi har, allt annat är kostymer och dansarkroppar."

Rosén, Archer, Valdbaur (Julia och Romeo). Foto Carl Thorborg

Jens Rosén (Benvolio), Clyde Emmanuel Archer (Mercutio) och Anton Valdbaur (Romeo). Foto Carl Thorborg

Karaktärerna är väldigt starkt formade, t ex Julias förhållande till familjen och till Romeo, men även alla andra har du gett en stark karaktär, till exempel Mercutio.

"Ja, jag har läst Shakespeare och där är Mercutio en mycket framträdande roll, och det anses att Shakespeare var tvungen och ta livet av honom i tredje akten för att han inte skulle ta över helt i sista akten."

"Han är en så otroligt originell figur, han är så otålig. Mercutio betyder 'den som rör sig', till och med 'den som rör sig snabbt', Romeo betyder 'den som längtar', Julia 'den unga', Benvolio 'den som vill väl', Tybalt 'den stora katten'. Namnen anger någonting och just i Mercutios fall finns det en rörlighet också i knoppen, inte bara i kroppen, som är väldigt tacksam att fantisera kring."

"Det var regissören Franco Zeffirelli som i sin film (1968) för första gången gjorde Mercutio inte alls till en flirtig pigtjusare utan till en olycklig, laddad person, som egentligen söker döden – men på omvägar, genom provokation och spratt."

"Det finns en berömd monolog i pjäsen, som kallas för 'Queen Mab'. Den handlar om en liten, liten insekt som är en drottning och hon kör ett litet spann som dras av ännu mindre varelser. Denna lilla drottning styr världen genom sitt inflytande under natten."

"Den kombinationen av det mycket lilla och det stora utslaget av hennes krafter är en fantastisk, poetisk figur som ju är svår att återge, men den har jag tagit som avstamp till ett av de stora solon som Mercutio har."

När du gör koreografi, har du allting uträknat i huvudet? Hur mycket samarbetar du med dansarna och hur gjorde du nu?

"Jag jobbar på ett gammalmodigt sätt, jag arbetar inte med improvisation, jag arbetar ut koreografin på min egen kropp i ensamhet, därefter föreslår jag de rörelserna till dansarna".

"Sedan blir det massor av förändringar och påverkan av hur dansarna plockar upp det hela. Deras misstag blir ofta bättre lösningar och det gäller att vara lyhörd till varje ögonblick i det samarbetet – men för att komma till den friheten så behöver jag ett genomarbetat förslag och det lägger jag på mig själv."

"Jag väljer de dansare som är de bästa för varje roll och hur de sedan får sin inspiration, eller vilka förebilder de bygger den på, har jag inget behov av att veta. De gör sin tolkning och sedan diskuterar vi utifrån den om eventuella förändringar och anpassningar som vi gemensamt kommer fram till."

Laguna Auzel_Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Yvan Auzeli i Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det har skrivits och ryktats om att du inte ska göra några nya uppsättningar och att dina baletter inte ska få framföras mera. Hur ligger det till?

"Det är inte riktigt, jag beslutade för tre år sedan att jag skulle lägga av när jag fyllde 70. Hur långt det håller vet jag inte. Jag vill landa i ett läge där jag inte behöver hålla reda på vad som ska hända nästa vecka, nästa år. Jag har levt på det viset i 50 år och jag vill nå ett läge där jag inte behöver planera flera år framöver."

"Men jag säljer inga nya baletter och den sista balett jag gjorde, Yxa, var för ett år sedan. Men jag fullföljer alla uppgjorda kontrakt. Det har blivit några få avsteg från det beslutet och det dröjer innan allt det pågående är avslutat," säger Mats Ek och skyndar vidare för att övervara kvällens föreställning på Operan av Julia och Romeo.

Anders Jörlén
4 maj 2016


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil