Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek var gäster vid ett Balettklubbsmöte. Clyde dansar Mercutio i Julia och Romeo. Foto Cristian Hillbom Copyright Dansportalen. All rights reserved.

Mats Ek: Jag säljer inte längre mina baletter och YXA var min sista balett

STOCKHOLM: I slutet av maj åker Kungliga Baletten till USA för att ge Mats Eks balett Julia och Romeo i Kennedy Center i Washington och Segerstrom Center for the Arts i Los Angeles.

Operans Balettklubb bjöd in Mats till ett möte för en tid sedan för att berätta om balettens tillkomst, men även om hans framtida planer och hans baletters framtida öde.

 "När Johannes Öhman tillträdde som chef för Kungliga Baletten bad han mig göra en balett för dem och jag hade redan börjat fundera på Romeo och Julia eller som jag valt att kalla den: Julia och Romeo," säger Mats Ek.

"Jag hade upptäckt genom min research i urkunderna att Shakespeare hade, som han gjorde i många sammanhang, snott den här historien ur en samling berättelser från Italien och där hette den Giulietta e Romeo, så i själva källan var det faktiskt Julia som stod först."

"Men det var inte huvudorsaken utan det blev mer som en klapp på axeln i mitt eget beslut att vända på kakan. Det är med Julia och hennes familj Capulet som de största konvulsionerna sker. Hon ställs ju inte bara inför det faktum att hennes familj ligger i fejd med Romeos familj, utan hon ska också tvångsgiftas med en kille hon inte gillar," säger Mats Ek och fortsätter:

"Det här leder till fruktansvärda följder. I pjäsen leder det indirekt till den misslyckade strategin att hon ska låtsas vara död. Den skulle hon inte ha tagit till, om inte fadern hade ställt det väldigt aggressiva kravet på underkastelse eller 'jag önskar att du vore ofödd' och 'gör du inte som jag vill så kommer du inte att finnas till'. Han hotar henne alltså till livet – det finns i texten. Det är en problematik som är alltför vanlig runt om i världen – också här och nu."

Julia och Romeo_Kida_Laguna. Foto Carl Thorborg

Mariko Kida (Julia) och Ana Laguna (Amman) i Julia och Romeo. Foto Carl Thorborg


Att hitta musik som var möjlig att använda
"En annan viktig förutsättning för den här versionen – Shakespeare är ju grunden – var att hitta en musik som jag tyckte var möjlig för mig att använda. Jag har själv dansat i tre olika versioner till Prokofjevs musik, så det kändes inte möjligt att höra den på nytt. Det är en mycket stilig musik, men den är mycket deskriptiv, den skildrar dramat scen för scen, kanske alltför troget, om jag skulle göra en helt ny version."

"Då vände jag mig till Sjostakovitj, som jag tycker väldigt mycket om, och det gick till en viss del. Men han var en plågad man och hade svårt för det ungdomligt förälskade. Det blir ofta oerhört komplicerat – och det har jag inget emot – det blir väldigt kraftfullt, aggressivt – gärna det också, men där finns inte den ungdomliga blomningen, ironi ja, men inte just detta," säger Mats Ek som till slut fann sin musik.

"Och då fanns gamla Tjajkovskij, som jag har arbetat med tidigare i ett par stora baletter och som jag har älskat då. Jag sökte musik som inte var skriven för balett utan konsertant, symfonisk musik, och där landade jag," säger en påtagligt nöjd Mats.

Det blev ett möte med operabaletten och scenografen Magdalena Åberg och Anders Högstedt som hjälpte Mats att sammanfoga de musikstycken han valt till en symfonisk enhet.

Hur kom ni fram till den avskalade, mörka miljön, som ju inte följer traditionen att skildra renässansen ljusare och mycket färgrik?

"Det finns ju färger i kläderna, inte minst i festen, men dramat utspelas i orostider och i stadsmiljö, så det lekfulla har fått en starkare bakgrund med mörkret som råder i staden. Den första konfrontationen mellan familjerna, som publiken är med om, är egentligen tredje gången som staden råkar ut för de våldsamma sammandrabbningarna och fursten är uppriven och uppgiven inför den växande problematiken. Så redan i ingången finns mörkret."

"Vi använder en naken scen, som vi låtit måla om från grönt till svart, och det svarta ger en profilering till de kroppar som framträder. Väggarna som Magdalena Åberg har gjort – dom är mörka men inte fula – och dom skapar laddning i rummet. De är också de enda dekorelement vi har, allt annat är kostymer och dansarkroppar."

Rosén, Archer, Valdbaur (Julia och Romeo). Foto Carl Thorborg

Jens Rosén (Benvolio), Clyde Emmanuel Archer (Mercutio) och Anton Valdbaur (Romeo). Foto Carl Thorborg

Karaktärerna är väldigt starkt formade, t ex Julias förhållande till familjen och till Romeo, men även alla andra har du gett en stark karaktär, till exempel Mercutio.

"Ja, jag har läst Shakespeare och där är Mercutio en mycket framträdande roll, och det anses att Shakespeare var tvungen och ta livet av honom i tredje akten för att han inte skulle ta över helt i sista akten."

"Han är en så otroligt originell figur, han är så otålig. Mercutio betyder 'den som rör sig', till och med 'den som rör sig snabbt', Romeo betyder 'den som längtar', Julia 'den unga', Benvolio 'den som vill väl', Tybalt 'den stora katten'. Namnen anger någonting och just i Mercutios fall finns det en rörlighet också i knoppen, inte bara i kroppen, som är väldigt tacksam att fantisera kring."

"Det var regissören Franco Zeffirelli som i sin film (1968) för första gången gjorde Mercutio inte alls till en flirtig pigtjusare utan till en olycklig, laddad person, som egentligen söker döden – men på omvägar, genom provokation och spratt."

"Det finns en berömd monolog i pjäsen, som kallas för 'Queen Mab'. Den handlar om en liten, liten insekt som är en drottning och hon kör ett litet spann som dras av ännu mindre varelser. Denna lilla drottning styr världen genom sitt inflytande under natten."

"Den kombinationen av det mycket lilla och det stora utslaget av hennes krafter är en fantastisk, poetisk figur som ju är svår att återge, men den har jag tagit som avstamp till ett av de stora solon som Mercutio har."

När du gör koreografi, har du allting uträknat i huvudet? Hur mycket samarbetar du med dansarna och hur gjorde du nu?

"Jag jobbar på ett gammalmodigt sätt, jag arbetar inte med improvisation, jag arbetar ut koreografin på min egen kropp i ensamhet, därefter föreslår jag de rörelserna till dansarna".

"Sedan blir det massor av förändringar och påverkan av hur dansarna plockar upp det hela. Deras misstag blir ofta bättre lösningar och det gäller att vara lyhörd till varje ögonblick i det samarbetet – men för att komma till den friheten så behöver jag ett genomarbetat förslag och det lägger jag på mig själv."

"Jag väljer de dansare som är de bästa för varje roll och hur de sedan får sin inspiration, eller vilka förebilder de bygger den på, har jag inget behov av att veta. De gör sin tolkning och sedan diskuterar vi utifrån den om eventuella förändringar och anpassningar som vi gemensamt kommer fram till."

Laguna Auzel_Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Yvan Auzeli i Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det har skrivits och ryktats om att du inte ska göra några nya uppsättningar och att dina baletter inte ska få framföras mera. Hur ligger det till?

"Det är inte riktigt, jag beslutade för tre år sedan att jag skulle lägga av när jag fyllde 70. Hur långt det håller vet jag inte. Jag vill landa i ett läge där jag inte behöver hålla reda på vad som ska hända nästa vecka, nästa år. Jag har levt på det viset i 50 år och jag vill nå ett läge där jag inte behöver planera flera år framöver."

"Men jag säljer inga nya baletter och den sista balett jag gjorde, Yxa, var för ett år sedan. Men jag fullföljer alla uppgjorda kontrakt. Det har blivit några få avsteg från det beslutet och det dröjer innan allt det pågående är avslutat," säger Mats Ek och skyndar vidare för att övervara kvällens föreställning på Operan av Julia och Romeo.

Anders Jörlén
4 maj 2016


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil