Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek var gäster vid ett Balettklubbsmöte. Clyde dansar Mercutio i Julia och Romeo. Foto Cristian Hillbom Copyright Dansportalen. All rights reserved.

Mats Ek: Jag säljer inte längre mina baletter och YXA var min sista balett

STOCKHOLM: I slutet av maj åker Kungliga Baletten till USA för att ge Mats Eks balett Julia och Romeo i Kennedy Center i Washington och Segerstrom Center for the Arts i Los Angeles.

Operans Balettklubb bjöd in Mats till ett möte för en tid sedan för att berätta om balettens tillkomst, men även om hans framtida planer och hans baletters framtida öde.

 "När Johannes Öhman tillträdde som chef för Kungliga Baletten bad han mig göra en balett för dem och jag hade redan börjat fundera på Romeo och Julia eller som jag valt att kalla den: Julia och Romeo," säger Mats Ek.

"Jag hade upptäckt genom min research i urkunderna att Shakespeare hade, som han gjorde i många sammanhang, snott den här historien ur en samling berättelser från Italien och där hette den Giulietta e Romeo, så i själva källan var det faktiskt Julia som stod först."

"Men det var inte huvudorsaken utan det blev mer som en klapp på axeln i mitt eget beslut att vända på kakan. Det är med Julia och hennes familj Capulet som de största konvulsionerna sker. Hon ställs ju inte bara inför det faktum att hennes familj ligger i fejd med Romeos familj, utan hon ska också tvångsgiftas med en kille hon inte gillar," säger Mats Ek och fortsätter:

"Det här leder till fruktansvärda följder. I pjäsen leder det indirekt till den misslyckade strategin att hon ska låtsas vara död. Den skulle hon inte ha tagit till, om inte fadern hade ställt det väldigt aggressiva kravet på underkastelse eller 'jag önskar att du vore ofödd' och 'gör du inte som jag vill så kommer du inte att finnas till'. Han hotar henne alltså till livet – det finns i texten. Det är en problematik som är alltför vanlig runt om i världen – också här och nu."

Julia och Romeo_Kida_Laguna. Foto Carl Thorborg

Mariko Kida (Julia) och Ana Laguna (Amman) i Julia och Romeo. Foto Carl Thorborg


Att hitta musik som var möjlig att använda
"En annan viktig förutsättning för den här versionen – Shakespeare är ju grunden – var att hitta en musik som jag tyckte var möjlig för mig att använda. Jag har själv dansat i tre olika versioner till Prokofjevs musik, så det kändes inte möjligt att höra den på nytt. Det är en mycket stilig musik, men den är mycket deskriptiv, den skildrar dramat scen för scen, kanske alltför troget, om jag skulle göra en helt ny version."

"Då vände jag mig till Sjostakovitj, som jag tycker väldigt mycket om, och det gick till en viss del. Men han var en plågad man och hade svårt för det ungdomligt förälskade. Det blir ofta oerhört komplicerat – och det har jag inget emot – det blir väldigt kraftfullt, aggressivt – gärna det också, men där finns inte den ungdomliga blomningen, ironi ja, men inte just detta," säger Mats Ek som till slut fann sin musik.

"Och då fanns gamla Tjajkovskij, som jag har arbetat med tidigare i ett par stora baletter och som jag har älskat då. Jag sökte musik som inte var skriven för balett utan konsertant, symfonisk musik, och där landade jag," säger en påtagligt nöjd Mats.

Det blev ett möte med operabaletten och scenografen Magdalena Åberg och Anders Högstedt som hjälpte Mats att sammanfoga de musikstycken han valt till en symfonisk enhet.

Hur kom ni fram till den avskalade, mörka miljön, som ju inte följer traditionen att skildra renässansen ljusare och mycket färgrik?

"Det finns ju färger i kläderna, inte minst i festen, men dramat utspelas i orostider och i stadsmiljö, så det lekfulla har fått en starkare bakgrund med mörkret som råder i staden. Den första konfrontationen mellan familjerna, som publiken är med om, är egentligen tredje gången som staden råkar ut för de våldsamma sammandrabbningarna och fursten är uppriven och uppgiven inför den växande problematiken. Så redan i ingången finns mörkret."

"Vi använder en naken scen, som vi låtit måla om från grönt till svart, och det svarta ger en profilering till de kroppar som framträder. Väggarna som Magdalena Åberg har gjort – dom är mörka men inte fula – och dom skapar laddning i rummet. De är också de enda dekorelement vi har, allt annat är kostymer och dansarkroppar."

Rosén, Archer, Valdbaur (Julia och Romeo). Foto Carl Thorborg

Jens Rosén (Benvolio), Clyde Emmanuel Archer (Mercutio) och Anton Valdbaur (Romeo). Foto Carl Thorborg

Karaktärerna är väldigt starkt formade, t ex Julias förhållande till familjen och till Romeo, men även alla andra har du gett en stark karaktär, till exempel Mercutio.

"Ja, jag har läst Shakespeare och där är Mercutio en mycket framträdande roll, och det anses att Shakespeare var tvungen och ta livet av honom i tredje akten för att han inte skulle ta över helt i sista akten."

"Han är en så otroligt originell figur, han är så otålig. Mercutio betyder 'den som rör sig', till och med 'den som rör sig snabbt', Romeo betyder 'den som längtar', Julia 'den unga', Benvolio 'den som vill väl', Tybalt 'den stora katten'. Namnen anger någonting och just i Mercutios fall finns det en rörlighet också i knoppen, inte bara i kroppen, som är väldigt tacksam att fantisera kring."

"Det var regissören Franco Zeffirelli som i sin film (1968) för första gången gjorde Mercutio inte alls till en flirtig pigtjusare utan till en olycklig, laddad person, som egentligen söker döden – men på omvägar, genom provokation och spratt."

"Det finns en berömd monolog i pjäsen, som kallas för 'Queen Mab'. Den handlar om en liten, liten insekt som är en drottning och hon kör ett litet spann som dras av ännu mindre varelser. Denna lilla drottning styr världen genom sitt inflytande under natten."

"Den kombinationen av det mycket lilla och det stora utslaget av hennes krafter är en fantastisk, poetisk figur som ju är svår att återge, men den har jag tagit som avstamp till ett av de stora solon som Mercutio har."

När du gör koreografi, har du allting uträknat i huvudet? Hur mycket samarbetar du med dansarna och hur gjorde du nu?

"Jag jobbar på ett gammalmodigt sätt, jag arbetar inte med improvisation, jag arbetar ut koreografin på min egen kropp i ensamhet, därefter föreslår jag de rörelserna till dansarna".

"Sedan blir det massor av förändringar och påverkan av hur dansarna plockar upp det hela. Deras misstag blir ofta bättre lösningar och det gäller att vara lyhörd till varje ögonblick i det samarbetet – men för att komma till den friheten så behöver jag ett genomarbetat förslag och det lägger jag på mig själv."

"Jag väljer de dansare som är de bästa för varje roll och hur de sedan får sin inspiration, eller vilka förebilder de bygger den på, har jag inget behov av att veta. De gör sin tolkning och sedan diskuterar vi utifrån den om eventuella förändringar och anpassningar som vi gemensamt kommer fram till."

Laguna Auzel_Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Ana Laguna och Yvan Auzeli i Yxa. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det har skrivits och ryktats om att du inte ska göra några nya uppsättningar och att dina baletter inte ska få framföras mera. Hur ligger det till?

"Det är inte riktigt, jag beslutade för tre år sedan att jag skulle lägga av när jag fyllde 70. Hur långt det håller vet jag inte. Jag vill landa i ett läge där jag inte behöver hålla reda på vad som ska hända nästa vecka, nästa år. Jag har levt på det viset i 50 år och jag vill nå ett läge där jag inte behöver planera flera år framöver."

"Men jag säljer inga nya baletter och den sista balett jag gjorde, Yxa, var för ett år sedan. Men jag fullföljer alla uppgjorda kontrakt. Det har blivit några få avsteg från det beslutet och det dröjer innan allt det pågående är avslutat," säger Mats Ek och skyndar vidare för att övervara kvällens föreställning på Operan av Julia och Romeo.

Anders Jörlén
4 maj 2016


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil