Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie: Om en dröm som slog in

LONDON: Musikalen Billy Elliot handlar om en pojke som har en dröm om att dansa och som går vidare för att bli studerande vid The Royal Ballet School (RBS).

För Scott McKenzie har drömmen blivt sann! Han spelade Billy i Londonföreställningen och blev även elev vid RBS efter ett år i showen. Nu går han tredje och sista året av utbildningen på skolan.

Dansportalen mötte denne begåvade unge man på den plats som många unga danssuderande skulle önska att de vore på – Royal Ballet School i London – belägen strax intill The Royal Opera House, Covent Garden.

Scott McKenzie Foto RBS

Scott McKenzie Foto RBS

Scott är en trevlig ung gentleman med en strålande attityd när han talar om episoder i sitt liv inom dansen, kombinerat med ett stort leende och en lättsam inställning till våra frågor.

Med under intervjun var Maggie Foyer, Dansportalens London-korrespondent och Annalise Gunild, marknads- och kommunikationsansvarig vid Royal Ballet School.

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Han fortsätter: "Jag gjorde min första audition för rollen som Billy i februari 2008, stod på scenen i september 2010 och stannade i föreställningen till september 2011. Det var mycket jobbigt" säger Scott med ett skratt.

För oss låter detta som ett 'understatement' från en som är stjärna i Billy Elliot, the Musical.

"När jag gjorde min första audition var jag bara 11 år. När jag stod på scenen som Billy var jag 13. Det var ganska ungt för att flytta ifrån mina föräldrar och resa till London och showen" säger Scott och tänker på hur drastiskt hans liv förändrats under bara några år.

Man höll en audition för showen i Newcastle och Scott var den ende pojken som gick vidare.

"Sedan måste jag åka till London för fler prov inför showen. Jag gick på en fem veckors sommarkurs för Billy. Vi var sex pojkar som tränade där den sommaren."

Det blev den sista utgallringen innan man beslöt vilka som skulle få vara med i föreställningen!

Efter träningsperioden fick Scott åka tillbaka till Skottland, då han inte ansågs vara tillräckligt råbarkad för rollen. "Det kunde man aldrig tro" säger Scott och ler stort mot oss.

"De sa att jag var för klassisk! Jag måste gå hos en contemporary- och en pop-lärare hemma i Skottland för en månads träning. Först därefter åkte jag tillbaka till London för att börja med de riktiga repetitionerna," säger Scott med ännu ett leende. Och vid det laget var han bara 12 år.

"Min sista föreställning var min hundrade! Jag räknade varenda en" säger Scott – och vi tror honom.

En dag med Billy Elliot

Dagen startade med akademiska skolämnen kl 8.30 på morgonen fram till kl 12.00. Efter lunch åkte man till repetitioner mellan 14.00 och 17.00. Om man skulle vara med i föreställningen slutade man tidigare och åkte till teatern. Om inte, fortsatte repetitionerna. Därefter gick man till "Billyhuset" för kvällen eller till teatern för att vara reserv under föreställningen. Där finns alltid två Billy på teatern varje kväll, om någon skulle bli indisponerad, vilket faktiskt händer rätt ofta.

Jag har fått skador så jag var borta några gånger. Men jag fick hoppa in i andra föreställningar också. Så'nt är livet!" säger Scott.

Pojkarna medverkar normalt ett till två år i showen. En del medverkar i sex månader andra låller på i upp till två år. Det beror på hur mycket de växer och när de kommer i målbrottet. Man kan fortfarande vara kvar i föreställningarna en kort tid efter målbrottet.

"De erbjöd mig att göra så, men jag ville gå tillbaka till en dansskola i Skottland. Jag slutade i föreställningen i september och de frågade om jag ville vara kvar till november, men då hade jag redan missat två månader på dansskolan i Skottland. Och den vanliga skolan dessutom."

"Man måste ha noggrann kontroll på vad man gör!" säger Scott med en mogenhet som en ung man i hans ålder sällan visar.

Scott McKenzie

Scott McKenzie under en workshop. Foto privat

När började du på Royal Ballet School?

"När jag lämnade Billy Elliot stannade jag ett år i Skottland för att träna på dansskolan där. Sen deltog jag två veckor i sommarkursen på White Lodge (Royal Ballet Schools mellanstadieskola). Efter en föreställning som Gailene Stock, chef för RBS, såg blev jag erbjuden att gå ett år på skolan.

"The RBS sägs vara en av de bästa skolorna i världen, så där har man stora förväntningar och det sägs också att det är svårt att leva upp till dessa. Men när det gäller är det du själv som gör jobbbet och man gör vad man måste. Jag skulle inte vilja ändra på nånting," säger Scott med en röst som klart sade oss att det är så det måste vara.

Nu har han ett fast kontrakt med baletten vid Staatsoper i Wien från augusti 2016. Balettchefen i Wien, Manuel Legris, hade följt Scott på Instagram en längre tid.

Wien var hans första öppna audition, med cirka 150 deltagare. Där var 60 pojkar och att se alla dem var för Scott väldigt nervpirrande. "Jag gjorde några andra auditions tidigare, men de var enskilda prov, så då var jag inte alls nervös."

"I Wien kom de från hela världen och jag hade ingen aning om varifrån. Jag hade turen att bli inskriven bland de första och fick plats längst fram vid stången, så jag stod direkt framför domarpanelen, vilket var tursamt . . ."

"De gallrade från 60 till 13 pojkar som fick gå vidare och göra solon. Jag hade med mig två CD – om jag inte var i balans den dagen skulle jag dansa ett lättare solo, om jag var OK skulle jag välja Svansjön. Tur för mig så gick klassen bra och jag kunde dansa Svansjön."

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Efter solona blev de intervjuade av chefen Manuel Legris. Han erbjöd Scott ett kontrakt, det enda som erbjöds den dagen. "Det var verkligen toppen," säger Scott med ett brett leende.

Scott  McKenzie i Wien

Även en dansare får ta det lugnt och njuta en stund på ett café i Wien, särskilt som man just skrivet på ett kontrakt med Wienbaletten. Foto privat

Scotts familj är bara glada åt hans val av en karriär som dansare.

"De tycker det är jättebra, de har redan planer på att resa till Wien nästa år och se mig dansa. Eftersom jag inte har bott hemma hos dom sedan jag var 12, är dom mer eller mindre vana vid att jag har försvunnit . . ."

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
13 maj 2016

Översättning Anders Jörlén


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil