Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julian MacKay NYC danceproject

Julian MacKay i New York. Foto NYC danceproject (courtesy of NYC Danceproject)

En amerikan i St Petersburg

LONDON: Julian MacKay har varit ett år på The Royal Ballet efter att ha vunnit Prix de Lausanne 2015. Han har nu fått kontrakt med den berömda Mikhailovskij teatern i St Petersburg.

Vi träffade Julian på The Royal Ballet i London, när han precis höll på att avsluta sitt år med dem och åka vidare till Ryssland. Att som amerikan göra hela sin grundutbildning i Ryssland var bara det en utmaning.

Julian McKay privat

Julian MacKay på väg till Ryssland. Foto privat

Julian kommer från Montana i USA och har två äldre systrar som är ballerinor. Hans äldre syster, Maria Sascha Khan, har just avslutat en anställning som premiärdansare vid Statsbaletten i Jekaterinburg, och hans yngre syster, Nadia Khan, är nu anställd på Teatro dell'Opera i Rom.

Julians yngre bror, Nicholas MacKay, är fortfarande under utbildning, först vid Bolsjojakademien och det här året vid Vaganova-akademien i S:t Petersburg.

Hur kom det sig att du överhuvudtaget kom till Ryssland?

Jag åkte till Ryssland när jag bara var elva år. Vid en tävling hade jag blivit uppmärksammad av Bolsjoj-akademien som inbjöd mig till Ryssland för ett helt år. I en liten stad i Montana är det svårt att hitta en bra balettlärare, men jag hade turen att min balettlärare där var ryss och tränad i Vaganovateknik – och den bästa lärare jag kunde ha fått.

Min mamma sa att vi skulle åka till Ryssland för sex veckor och sedan åka hem. Vi reste dit för sex veckor, men jag stannade i sex år! Jag övertygade min mamma om att jag ville få min dansutbildning vid Bolsjoj-akademien i Moskva.

Jag antogs vid akademien 2010 och det var en enorm fördel att jag var så ung. Det var inte som ett utbytesprogram där man går på skolan i ett år i 18- till 19-årsåldern.

Jag kom till Moskva når jag var elva och jag minns från den första dagen att en klasskamrat ställde en fråga till mig, som jag förstod först en månad senare: 'Kan vi vara vänner, och när ska du åka tillbaka?' Jag förklarade för dem att jag skulle stanna i Moskva.

Nu är jag den första amerikan som tagit en fullständig rysk examen efter att ha gått genom hela deras utbildning, både den lägre och den högre akademien.

Ryska skolor har haft ett rykte att ge en utmärkt utbildning inom konstarterna. Är de fortfarande på samma höga nivå?

Skolorna är väldigt bra, både Vaganova-skolan i S:t Petersburg och Bolsjojs balettskola i Moskva. Efter fyra år, när jag var 15, hade jag en skolutbildning motsvarande en High School-examen i USA. Här i Ryssland utbildar man i karaktärsdans, klassisk balett, agerande och pas de deux och man får göra turnéer med akademien till Grekland, Italien och till olika ryska städer.

Julian MacKay i Bronsguden

Julian MacKay i Bronsguden. Foto Darian Volkova

Som utlänning, fick du arbeta lite hårdare för att kunna matcha de andra eleverna?

Jag var bland de främsta i klassen i både läsämnena och balettklassen. De såg mig inte som utlänning då jag hade varit hos dem så länge. Jag talar ryska som en ryss och jag har inte en utländsk brytning.

Det var en stor seger för mig att jag klarade den statliga ryska språkexamen på nivå 2. Bolsjoj-akademien var stolt över att ha haft mig hos sig i sex år, och att jag behärskade ryska språket och kulturen.

Från tidig ålder uppmuntrade mina föräldrar mig att prova olika sysselsättningar. Om jag ville måla ena dagen, så försökte jag, och en annan dag försökte jag mig på något annat. Jag växte upp i Montessoriskolans system. 'Hjälp mig att klara det själv' blir man lärd. Då lär man sig tänka själv.

Min mor är designer och min far är programmerare, så de förstår artistiska synsätt, men de har ingen bakgrund i balett. Min äldsta syster Maria Sascha tog en master class hos en rysk pedagog som besökte en grannstad. Läraren tog min mamma åt sidan och sa: 'Er dotter har väldigt fina fötter och ben för dans, och kan bli en utmärkt dansare, men hon behöver bättre träning.' Min familj började då leta efter bra ryska balettpedagoger i USA.

Alla vi syskon har följt i samma spår. Maria Sascha var den första, och min syster Nadia var verkligen begåvad hon också! De antogs båda att utbildas vid Kirov-akademien i Washington DC.

Mamma ville verkligen inte att jag skulle flytta till Moskva och stanna där. Jag sa att jag bara ville försöka där, det skulle bli en bra erfarenhet för mig. Jag är något av en äventyrare, så jag tyckte det skulle vara så cool...

Min syster övertygade min mor att jag borde åka dit och prova.

Julian MacKay Sleeping Beauty

Julian MacKay i Törnrosa på Mikhailovskijteatern i St Petersburg. Foto Nikolai Krusser

Det var ett enormt stort steg du tog när du beslöt att flytta till Ryssland?

Ja, det var det, och min yngre bror är ju också i Ryssland och tränar balett där i sex år.

Var det en ekonomisk börda för familjen då du antogs vid skolan?

Utlänningar måste alltid betala för utbildningen. Mina föräldrar hade redan betalat för fyra barns balettlektioner. Mina båda systrar är professionella dansare sedan 2010, och det var en stor hjälp att min bror och jag fick stipendier för sommarkurser, och en sponsor, en generös person som understödde våra studier under de tre senaste åren i Ryssland.

Vi fann en sponsor när jag stod inför beslutet om jag måste åka hem. Vi måste betala för bostaden och jag hade knappast matpengar för den månaden ...

Då fick jag ett telefonsamtal från en person som sa: 'jag inspireras av din livshistoria och jag skulle vilja sponsra dig!'

Du gjorde bra ifrån dig vid Prix de Lausanne!

Ja, och jag vann! säger Julian med ett brett leende. Jag kunde välja mellan ett 30-tal danskompanier, och jag ville arbeta med The Royal Ballet i London.

Julian MacKay Prix de Lausanne

Julian MacKay i Prix de Lausanne 2015. Foto Gregory Batardon

Prix de Lausanne-tävlingen är fantastisk. Man tävlar mot hundratals dansare och många av dem visar sig senare bli ens bästa vänner.

Man ses varje dag under tävlingen. Balett handlar om människor, och de är nästa generation på scenen. Det spelar ingen roll vad de utförde under Prix-tävlingen, man kommer att möta dem igen någon gång, på en scen någonstans.

Jag kom från ett ryskt skolsystem, vilket också innebar möjlighet för mig att arbeta var jag ville, eftersom deras system är allmänt accepterat världen runt. I London har de sin egen skola med en syllabus som är högt värdesatt och jag behövde ägna en tid åt att anpassa mig till träningen.

Moskva hade varit en stor utbildningserfarenhet och det var också en stor förändring för mig att arbeta ett år med Royal Ballet.

I Ryssland ändrar man inte på balettundervisningen och de blir vid vad de traditionellt har gjort under lång tid.

Julian McKay at window

Julian MacKay. Foto Quinn Wharton

Men det är också en god grund för dig, när du arbetar med andra kompanier?

Ja, men ryssarna har också bjudit in en mängd nya koreografer att göra nya baletter för dem och det gav mig också en säker grund för samtida verk.

Jag tror det är mycket betydelsefullt att och inte bara dansa utan också visa känslor, det gjorde jag i Peking.

Jag var i Kina för Beijing International Ballet Competition och erhöll tredje pris. Under det senaste året vann jag fem internationella balettävlingar.

Vad har du dansat på scenen på Royal Opera House?

Det har varit min dröm sedan jag var barn att fäktas, så det var kul att få dansa Romeo och Julia med all fäktning. De professionella fäktningslärarna gör ett enormt bra jobb, så striderna på scenen ser väldigt realistiska ut.

Jag har också dansat i Nötknäpparen. Det var roligt och väldigt intressant att få vara med. Och en massa make up! I sista akten hade vi elfenbensblek make-up och vita peruker som kavaljererna, så nästan ingen kunde känna igen mig.

Jag har även varit med i Wayne McGregors Raven Girl (Korpflickan), i Giselle som en jägare och som suppleant i Cristopher Wheeldons A Winter's Tale (En vintersaga) och Strapless (Utan band). Och i en workshop där jag dansade Michaelangelo av Fernando Montaño, ännu en Royal Ballet-dansare som är en begåvad koreograf.

Fick du extra coaching hos Royal Ballet när du förberedde dig inför en föreställning?

Inte direkt, men jag är van vid en hög stressnivå och att alltid vara i toppform. Efter balettklassen brukade jag, och det gör jag fortfarande, arbeta för mig själv och dansa igenom mina solovariationer för att hålla mig i form.

På Mikhailovskij får jag arbeta man mot man med en privat coach inför mina premiärroller under den här säsongen. Det är också en stor ära att få arbeta med Mikhail Messerer, balettmästaren på Mikhailovskij – han är enastående!

Har du arbetat med något amerikanskt kompani?

Ja, när jag var nio dansade jag i ABT:s Nötknäpparen på Kennedy Center i Washington – det var jättekul!

Vilken huvudroll skulle du helst vilja göra?

En av mina favoritroller är Albrecht i Giselle, på grund av all känsla och passion. Jag hade lyckan att få dansa solot vid Prix de Lausanne då jag vann. Jag gillar verkligen den rollen, men jag skull också vilja göra Basilio i Don Quijote, för där kan man vara hur vild och galen som helst!

Jag repeterar nu huvudroller på Mikhailovskij, och ser fram emot att få göra solistroller som Bronsguden i La Bayadère, Pas de trois, Bond pas de deux och Blå fågeln. Vi ska turnera i USA med Korsaren, jag ser mycket fram emot att vänner och familj ska få se mig dansa!

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
18 juli 2016

Översättning Anders Jörlen


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil