Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julian MacKay NYC danceproject

Julian MacKay i New York. Foto NYC danceproject (courtesy of NYC Danceproject)

En amerikan i St Petersburg

LONDON: Julian MacKay har varit ett år på The Royal Ballet efter att ha vunnit Prix de Lausanne 2015. Han har nu fått kontrakt med den berömda Mikhailovskij teatern i St Petersburg.

Vi träffade Julian på The Royal Ballet i London, när han precis höll på att avsluta sitt år med dem och åka vidare till Ryssland. Att som amerikan göra hela sin grundutbildning i Ryssland var bara det en utmaning.

Julian McKay privat

Julian MacKay på väg till Ryssland. Foto privat

Julian kommer från Montana i USA och har två äldre systrar som är ballerinor. Hans äldre syster, Maria Sascha Khan, har just avslutat en anställning som premiärdansare vid Statsbaletten i Jekaterinburg, och hans yngre syster, Nadia Khan, är nu anställd på Teatro dell'Opera i Rom.

Julians yngre bror, Nicholas MacKay, är fortfarande under utbildning, först vid Bolsjojakademien och det här året vid Vaganova-akademien i S:t Petersburg.

Hur kom det sig att du överhuvudtaget kom till Ryssland?

Jag åkte till Ryssland när jag bara var elva år. Vid en tävling hade jag blivit uppmärksammad av Bolsjoj-akademien som inbjöd mig till Ryssland för ett helt år. I en liten stad i Montana är det svårt att hitta en bra balettlärare, men jag hade turen att min balettlärare där var ryss och tränad i Vaganovateknik – och den bästa lärare jag kunde ha fått.

Min mamma sa att vi skulle åka till Ryssland för sex veckor och sedan åka hem. Vi reste dit för sex veckor, men jag stannade i sex år! Jag övertygade min mamma om att jag ville få min dansutbildning vid Bolsjoj-akademien i Moskva.

Jag antogs vid akademien 2010 och det var en enorm fördel att jag var så ung. Det var inte som ett utbytesprogram där man går på skolan i ett år i 18- till 19-årsåldern.

Jag kom till Moskva når jag var elva och jag minns från den första dagen att en klasskamrat ställde en fråga till mig, som jag förstod först en månad senare: 'Kan vi vara vänner, och när ska du åka tillbaka?' Jag förklarade för dem att jag skulle stanna i Moskva.

Nu är jag den första amerikan som tagit en fullständig rysk examen efter att ha gått genom hela deras utbildning, både den lägre och den högre akademien.

Ryska skolor har haft ett rykte att ge en utmärkt utbildning inom konstarterna. Är de fortfarande på samma höga nivå?

Skolorna är väldigt bra, både Vaganova-skolan i S:t Petersburg och Bolsjojs balettskola i Moskva. Efter fyra år, när jag var 15, hade jag en skolutbildning motsvarande en High School-examen i USA. Här i Ryssland utbildar man i karaktärsdans, klassisk balett, agerande och pas de deux och man får göra turnéer med akademien till Grekland, Italien och till olika ryska städer.

Julian MacKay i Bronsguden

Julian MacKay i Bronsguden. Foto Darian Volkova

Som utlänning, fick du arbeta lite hårdare för att kunna matcha de andra eleverna?

Jag var bland de främsta i klassen i både läsämnena och balettklassen. De såg mig inte som utlänning då jag hade varit hos dem så länge. Jag talar ryska som en ryss och jag har inte en utländsk brytning.

Det var en stor seger för mig att jag klarade den statliga ryska språkexamen på nivå 2. Bolsjoj-akademien var stolt över att ha haft mig hos sig i sex år, och att jag behärskade ryska språket och kulturen.

Från tidig ålder uppmuntrade mina föräldrar mig att prova olika sysselsättningar. Om jag ville måla ena dagen, så försökte jag, och en annan dag försökte jag mig på något annat. Jag växte upp i Montessoriskolans system. 'Hjälp mig att klara det själv' blir man lärd. Då lär man sig tänka själv.

Min mor är designer och min far är programmerare, så de förstår artistiska synsätt, men de har ingen bakgrund i balett. Min äldsta syster Maria Sascha tog en master class hos en rysk pedagog som besökte en grannstad. Läraren tog min mamma åt sidan och sa: 'Er dotter har väldigt fina fötter och ben för dans, och kan bli en utmärkt dansare, men hon behöver bättre träning.' Min familj började då leta efter bra ryska balettpedagoger i USA.

Alla vi syskon har följt i samma spår. Maria Sascha var den första, och min syster Nadia var verkligen begåvad hon också! De antogs båda att utbildas vid Kirov-akademien i Washington DC.

Mamma ville verkligen inte att jag skulle flytta till Moskva och stanna där. Jag sa att jag bara ville försöka där, det skulle bli en bra erfarenhet för mig. Jag är något av en äventyrare, så jag tyckte det skulle vara så cool...

Min syster övertygade min mor att jag borde åka dit och prova.

Julian MacKay Sleeping Beauty

Julian MacKay i Törnrosa på Mikhailovskijteatern i St Petersburg. Foto Nikolai Krusser

Det var ett enormt stort steg du tog när du beslöt att flytta till Ryssland?

Ja, det var det, och min yngre bror är ju också i Ryssland och tränar balett där i sex år.

Var det en ekonomisk börda för familjen då du antogs vid skolan?

Utlänningar måste alltid betala för utbildningen. Mina föräldrar hade redan betalat för fyra barns balettlektioner. Mina båda systrar är professionella dansare sedan 2010, och det var en stor hjälp att min bror och jag fick stipendier för sommarkurser, och en sponsor, en generös person som understödde våra studier under de tre senaste åren i Ryssland.

Vi fann en sponsor när jag stod inför beslutet om jag måste åka hem. Vi måste betala för bostaden och jag hade knappast matpengar för den månaden ...

Då fick jag ett telefonsamtal från en person som sa: 'jag inspireras av din livshistoria och jag skulle vilja sponsra dig!'

Du gjorde bra ifrån dig vid Prix de Lausanne!

Ja, och jag vann! säger Julian med ett brett leende. Jag kunde välja mellan ett 30-tal danskompanier, och jag ville arbeta med The Royal Ballet i London.

Julian MacKay Prix de Lausanne

Julian MacKay i Prix de Lausanne 2015. Foto Gregory Batardon

Prix de Lausanne-tävlingen är fantastisk. Man tävlar mot hundratals dansare och många av dem visar sig senare bli ens bästa vänner.

Man ses varje dag under tävlingen. Balett handlar om människor, och de är nästa generation på scenen. Det spelar ingen roll vad de utförde under Prix-tävlingen, man kommer att möta dem igen någon gång, på en scen någonstans.

Jag kom från ett ryskt skolsystem, vilket också innebar möjlighet för mig att arbeta var jag ville, eftersom deras system är allmänt accepterat världen runt. I London har de sin egen skola med en syllabus som är högt värdesatt och jag behövde ägna en tid åt att anpassa mig till träningen.

Moskva hade varit en stor utbildningserfarenhet och det var också en stor förändring för mig att arbeta ett år med Royal Ballet.

I Ryssland ändrar man inte på balettundervisningen och de blir vid vad de traditionellt har gjort under lång tid.

Julian McKay at window

Julian MacKay. Foto Quinn Wharton

Men det är också en god grund för dig, när du arbetar med andra kompanier?

Ja, men ryssarna har också bjudit in en mängd nya koreografer att göra nya baletter för dem och det gav mig också en säker grund för samtida verk.

Jag tror det är mycket betydelsefullt att och inte bara dansa utan också visa känslor, det gjorde jag i Peking.

Jag var i Kina för Beijing International Ballet Competition och erhöll tredje pris. Under det senaste året vann jag fem internationella balettävlingar.

Vad har du dansat på scenen på Royal Opera House?

Det har varit min dröm sedan jag var barn att fäktas, så det var kul att få dansa Romeo och Julia med all fäktning. De professionella fäktningslärarna gör ett enormt bra jobb, så striderna på scenen ser väldigt realistiska ut.

Jag har också dansat i Nötknäpparen. Det var roligt och väldigt intressant att få vara med. Och en massa make up! I sista akten hade vi elfenbensblek make-up och vita peruker som kavaljererna, så nästan ingen kunde känna igen mig.

Jag har även varit med i Wayne McGregors Raven Girl (Korpflickan), i Giselle som en jägare och som suppleant i Cristopher Wheeldons A Winter's Tale (En vintersaga) och Strapless (Utan band). Och i en workshop där jag dansade Michaelangelo av Fernando Montaño, ännu en Royal Ballet-dansare som är en begåvad koreograf.

Fick du extra coaching hos Royal Ballet när du förberedde dig inför en föreställning?

Inte direkt, men jag är van vid en hög stressnivå och att alltid vara i toppform. Efter balettklassen brukade jag, och det gör jag fortfarande, arbeta för mig själv och dansa igenom mina solovariationer för att hålla mig i form.

På Mikhailovskij får jag arbeta man mot man med en privat coach inför mina premiärroller under den här säsongen. Det är också en stor ära att få arbeta med Mikhail Messerer, balettmästaren på Mikhailovskij – han är enastående!

Har du arbetat med något amerikanskt kompani?

Ja, när jag var nio dansade jag i ABT:s Nötknäpparen på Kennedy Center i Washington – det var jättekul!

Vilken huvudroll skulle du helst vilja göra?

En av mina favoritroller är Albrecht i Giselle, på grund av all känsla och passion. Jag hade lyckan att få dansa solot vid Prix de Lausanne då jag vann. Jag gillar verkligen den rollen, men jag skull också vilja göra Basilio i Don Quijote, för där kan man vara hur vild och galen som helst!

Jag repeterar nu huvudroller på Mikhailovskij, och ser fram emot att få göra solistroller som Bronsguden i La Bayadère, Pas de trois, Bond pas de deux och Blå fågeln. Vi ska turnera i USA med Korsaren, jag ser mycket fram emot att vänner och familj ska få se mig dansa!

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
18 juli 2016

Översättning Anders Jörlen


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil