Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadstena 2016 Nina i närbild. Foto Markus Gårder

Saara Ravala i titelrollen som Nina. Foto Markus Gåder

Opera med hjärta och hjärna

VADSTENA: Sommarsäsongens föreställning Kär och galen med Vadstena-Akademien bestod av två innehållsmässigt sett mycket olikartade verk från det sena 1700-talet: operorna Nina och Comala.

Föreställningen är ett resultat av projektet 'Performing pre- modernity'. Där bedrivs, under fem år, parallellt konstnärlig och akademisk forskning, med stöd av Riksbankens jubileumsfond. Ämnet är att studera och åter uppföra musikdramatik från andra hälften av 1700-talet.


Projektet leds av två internationella auktoriteter: Magnus Tessing Schneider, fil. dr. i teatervetenskap vid Stockholms universitet och, som musikalisk ledare, den briljante Mark Tatlow, dirigent och nu gästprofessor vid projektet.

De två timslånga operorna var inget mindre än konstnärliga uppenbarelser. Den dramatiska (med lyckligt slut) Nina eller Den af kärlek svagsinta, med musik av Giovanni Paisiello (1789) samsades förträffligt med dramatiska och tragiska Comala, med musik av Pietro Morandi (1780).

Operorna sjöngs på italienska. Tack vare en diskret textmaskin kunde åskådaren konstant följa innehållet.

Nina med ensemble. Foto Markus Gårder

Saara Ravala med ensemble i Nina. Foto Markus Gårder

Starka känslostormar av saknad och återseende

I Nina är medlidande ett genomgående grundmotiv. Den stackars huvudpersonen tror att den älskade avlidit. Därför har hon mist förståndet och försjunkit i sin egen värld. Men hennes goda hjärta är det inget fel på: hon är vänlig mot de fattiga.

Nina inleder varje dag med förhoppningen att den älskade skall återkomma. Dagen slutar dock med att hon åter försjunker i apati. I känsloskiftningarna visar sångarna i kören aktiv medkänsla.

När den älskade till slut en dag dyker upp återkommer Nina till verkligheten. Slutsång: "Kärleken är medlidandets barn".

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder


I Comala blir huvudpersonen (en gestalt från keltisk sägen) lurad att tro att den älskade dött i strid. När han så återkommer blir känslostormarna för kraftiga och Comalas hjärta brister. Om man så vill: en död i glädje.

Nina spelades med framgång långt in på 1800-talet. Comala har veterligen inte spelats sedan 1780. Operorna förtjänar mer än väl att åter spelas, både som helheter och enskilda konsertstycken.

Konstnärlig gestaltning

För bröllopssalen i Vadstena slott hade Ann-Margret Fyregård skapat en dynamisk scenografi. Den gav spelplatser i många nivåer och inramade orkestern (hela 23 personer), som var placerad i något så ytterligt ovanligt som en cirkel för stråkar och en för blåsare.

Föreställningen var också en praktisk undersökning i musikaliskt samarbete – utan dirigent! Mark Tatlow satt stilla i en liten nisch. Musiker och sångare (välutbildade yngre) fick i stället praktisera ömsesidig uppmärksamhet, hela tiden.

För regin svarade den italienska rörelse- och dansspecialisten Deda Cristina Colonna. Hon fyllde spelplatsens möjligheter med dynamisk aktion. Sångarna i den niohövdade kören framstod till och med som individuella artister.

Kort sagt: Detta var en föreställning som i alla avseenden var i detalj genomarbetad.

Vadstena 2016 scenbild

Kär och Galen i Vadstena slott, scenbild med orkestern i förgrunden. Foto Markus Gårder


Föreläsningar
I samband med föreställningarna organiserades en dag ett högintressant, internationellt symposium med specialister från Danmark, Italien, Storbritannien och Tyskland, plus en mångkunnig panel. Lyssnaren blev både klokare och gladare.

Peter Bohlin
18 aug 2016

 

BAKGRUND
Internationella Vadstena-Akademien startades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe. Det främsta syftet är att vidareutbilda unga artister i början av sina karriärer genom att ge stöd av framstående yrkesutövare och mer tid för reflektioner än i traditionell operaproduktion.

På Akademien framförs enbart operor som ingen annan spelar – bortglömda eller nyskrivna. För den äldre repertoaren är forskningsinsatser avgörande.

Nils Spangenberg, konstnärlig ledare sedan 2001 och verksamhetschef sedan 2009, tilldelades 2014 Konungens medalj för värdefulla insatser för svenskt musikliv.
Förra året belönades han med Föreningen Svenska Tonsättares pris "Musikens Möjliggörare". Dansportalen gratulerar i efterhand.


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil