Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Clyde Anton J&R

Anton Valdbauer och Clyde Emmanuel Archer i Julia & Romeo. Foto Carl Thorborg

Clyde Emmanuel Archer: Vi blir ofta avrådda från att bli professionella balettdansare 

STOCKHOLM: "Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig," säger Clyde Emmanuel Archer i en intervju med Dansportalen. Men hans danskarriär var inte utstakad från början:

"Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning."

När kom dansen in i ditt liv?

Jag gick i grundskolan i New York City. New York-koreografen Eliot Feld höll uttagningar för eleverna i skolorna för intagning i utbildningsprogrammet på sin skola, Ballet Tech. De sökte då elever mellan åtta och tio år. De valde elever genom att ge övningar för att se hur rörliga våra kroppar var, se flexibilitet och samordning, också för att se vår grad av koncentration.

Jag var åtta år när jag började ta balettklass. Varje år utvärderades varje elev, och beroende på ens utveckling, bjöd skolan in till fortsättning ännu ett år eller rådde dig söka något annat.

Utbildningen vid Ballet Tech är helt gratis. Man får gratis lektioner, lunch och fria träningskläder samt fria resor till och från skolan. De ger eleverna en väska med sitt namn på, och där förvarade man träningskläderna. Efter klassen stoppade man tillbaka dem, och de tog hand om tvätten inför nästa lektion – ända tills man var gammal nog att göra det själv hemma.

Hur reagerade du när du blev erbjuden att gå i balettklass?

Jag visste egentligen inte vad balett var. Glädjen var att bli utvald till någonting. Min familj sysslar inte med något konstnärligt, men jag hade sett litet dans på TV. Gregory Hines och Baryshnikov kände jag till. Jag var överraskad av att se män dansa!

Jag var lycklig att få slippa en akademisk skolning och jag deltog inte i någon sport. Efter en tid insåg jag att jag var accepterad i en grupp där alla delade samma intresse. Äntligen var det någon som bad mig vara med i någonting!

Barn i den åldern förstår inte hur mycket man måste koncentrera sig på baletträning – eller på varje utbildning på en hög nivå, Det tar verkligen mycket av ens tid.

Träningen skilde mig också från mina vänner i området där jag bodde – när de hängde tillsammans på lördagarna, måste jag gå till balettskolan. Till och med min familj hade en period när de inte helt förstod varför jag ägnade så mycket av min tid till baletträning.

Med tiden såg familjen och vännerna hur disciplinerad jag blev. Och hur accepterad jag var, de uppmuntrade mig och bad mig att fortsätta med vad jag höll på med. När jag blev äldre visade mig den processen också vilka som var mina riktiga vänner. Det var en jobbig tid, och det var inte lätt.

Young Clyde

En ung Clyde i New York. Foto privat

Jag stannade på Ballet Tech tills jag var 13, då jag måste sluta. Efter det ville jag gå över till Alvin Ailey-skolan och jag sökte ett stipendium – men jag var för ung för att få det. De såg att jag hade tränat balett och bad mig komma tillbaka när jag fyllt 14. På den tiden var det ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola.

När jag var 14 år började jag på Ailey-skolan för att träna modernt, balett och jazz tills jag var 17. Och fortsatte sedan dansa på Juilliard School. Till en början fick jag negativa reaktioner från mina vänner typ: "Jaså det är därför du inte vill hänga med oss längre, gillar du inte oss, va? Tror du att du är bättre än oss?" Jag blev retad och mobbad med de stereotypiska tillmälen som gäller manliga dansare. Jag gick på Juillard School fram till examen och flyttade till Madrid 2001.

Varför sa du "det var ovanligt att en ung svart pojke i den åldern gick på balettskola?"

Det är inte vanligt i vårt samhälle att dansa balett, eller att simma, eller att spela tennis – möjligheterna att göra sådant finns oftast inte för oss, speciellt inte i USA. Somliga har inte råd och tycker inte det har någon betydelse. Det är sällsynt att träffa en pojke som vill dansa balett. Att skolor erbjuder baletträning för stadsbarn är en mycket stor sak.

Vi hålls också tillbaka på institutionerna, då de bygger på en europeisk estetik när det gäller utseende och kroppstyp. Vi är inte helt accepterade på grund av dessa traditioner. Idag håller detta på att ändras, långsamt . . .

Känner du att du behöver arbeta mer än andra?

Man måste alltid arbeta hårdare om man är den enda svarte personen i klassen. På Alvin Ailey School är det annorlunda, vi var mer likvärda i träningen, men lärarna manar på dig att glänsa, då de känner till verkligheten för svarta dansare. . . Svarta kvinnliga dansare har det ännu svårare. På balettskolan blir vi ofta avrådda från att bli professionella balettdansare – vi tas nästan inte på allvar.

I professionella ensembler blir vi ofta förbisedda för roller som vi är kapabla att dansa, för ledare och publik kan inte föreställa sig en svart kvinna som Julia eller Odette/Odile. En svart kvinna får ofta stå längst bak eller inte alls på scenen, då det bryter "likformigheten!".

Svarta män måsta arbeta hårt för att inte bli typsatta i roller som specifikt kräver en svart dansare eller har skapats för en svart dansare. Ofta sätts vi i roller som en 'mörk typ', vilket ofta har en tydlig sexuell och fysisk objektifiering. Det kan bli begränsande ibland.

Mats Ek Clyde Emmanuel Archer

Clyde Emmanuel Archer och Mats Ek. Foto Cristian Hillbom

Det har varit ett privilegium att få arbeta med koreografer som rollbesätter baserat på en individs kunnande och potential. Att få dansa Prinsen i Mats Eks Svansjön var en stor sak för mig, Jag är inte en klassisk dansare, så det är inte min dröm att få dansa Svansjön, men att Mats Ek valde mig till den här rollen, var speciellt, då jag valdes på andra grunder än min hudfärg.

Hur hamnade du i Sverige?

Jag kom tillbaka till Stockholm 2013. Jag bodde i Sverige 2005-2007, när jag arbetade med Göteborgsbaletten och Cullberg. Jag gillar Sverige, och jag tycker på något vis att det extrema med den nordiska naturen har exotiska kvalitéer för någon som mig, som inte är född här. Jag attraheras också av den svenska kulturen med mode, kaféer, musik och konst.

Mitt konstnärliga intresse av att komma tillbaka berodde på att Operan inkluderar den moderna repertoaren i sin programmering. Jag ansåg att detta skulle hjälpa min framtida utveckling.

Cristian Hillbom
5 sep 2016

Anders Jörlén (översättning)


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil