Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

The Virtiginous Thrill of Exactitude. Foto Dortmund Ballett.

The Virtiginous Thrill of Exactitude. Foto Dortmund Ballett.

Balettgala i ny förnämlig teater

LAPPEENRANTA (Willmanstrand): Juhani Teräsvuori firade i slutet av augusti sina 50 år som danskonstnär vid årets balettgala i Lappeenranta Han är ledare för evenemanget och brinner för sin uppgift.

Själva galan gavs för sjunde gången och första gången i den nya Stadsteatern, belägen i översta våningen av ett flott multikomplex till byggnad. I de nedre våningarna finns affärer men när man kommer upp till teaterns lokaliteter är man dock genast i en helt annan värld.

Niskanen, Teäsvuori

Mikko Nissinen, Boston Ballet, Emilia Vuorio, solist vid Brno baletten, Juhani Teräsvuori och Mario Radacovsky, Brno baletten. Foto Eeva-Liisa Tarvainen


Juhani Teräsvuori har gjort en omfattande karriär. Han startade som dansare vid Nationaloperan i Helsingfors, och studerade vidare i Leningrad och vid Bolshoj i Moskva. Under sina år som pedagog undervisade han bl.a. Mikko Nissinen och Jorma Elo, båda på världstoppen i dag. Han verkade även vid GöteborgsOperan, först som dansare och senare som balettchef.

Misqa Kuranaga. Foto Boston Ballet

Misqa Kuranaga. Foto Boston Ballet

I galan sågs internationella gäster från sex kompanier.

Dortmundbaletten inledde med neoklassiska The Vertiginous Thrill of Exactitude (William Forsythe), där poserna var exakt precisa. Damernas ljusgröna tutus var av en styvare sort i linje med koreografins anda.

Som sitt andra nummer dansade gruppen i sin helhet baletten Cacti av Alexander Ekman, ett påhittigt verk som redan på förhand intresserade många. Som redskap hade dansarna stora vita plattor, de rörde sig lekfullt kurtiserande med publiken. Även kaktusar sågs, krukorna ställdes vid rampen när allt var över. Ett förträffligt val, både gruppen och verken.

Alexander Ekmans Cacti. Foto Dortmund Ballett

Alexander Ekmans Cacti. Foto Dortmund Ballett


Dmitry Zagrebin från Stockholmsoperan var en ypperlig dansare: hans Gopak ur Taras Bulba var ytterst njutbar, både tekniskt och dansant. Han var även den ledande och tydligt mer erfarna parten i det redan för många i publiken kända pas de deux ur Don Quijote. Som Kitri sågs mycket unga kollegan Emily Slawski.

Emilia Vuorio var denna gång den enda med finsk bakgrund med tidigare erfarenhet som dansare vid Nationaloperan. Hon kom med kollegan Arthur Abram från Brnos Nationalteater. Paret uppträdde snyggt i moderna Black and White (Mario Radacovsky).

Ett klassiskt pas de deux ur Nötknäpparen (Mikko Nissinen) dansades i bästa stil av Misa Kuranaga, en akademisk ballerina, och partnern Patrick Yocum från Bostonbaletten. Parets andra nummer Elo Experiences (Jorma Elo) till musik av Bach med mera var en säker träff. Njutbart.

Misa Kuranaga med partner. Foto Boston Ballet

Misa Kuranaga och Patrick Yocum. Foto Boston Ballet


Vi fick åter fick beundra paret Filipa de Castro och Carlos Pinillos från Portugals nationalbalett. De uppträdde i två moderna nummer. Vasco Wellenkamps Lento para Quarteto di Cordas: Stämningsfullt med samspelt dans och mjukt glidande rörelser. Lite diskussion blev det om klädseln (en svart fisknät till t-shirt) för damen i det dansanta Forsythe-stycket Herman Schmerman – man förstår inte alltid de här tydligt avslöjande kostymerna då de sällan ger något mervärde – för koreografin i sig. Korta veckkjolar därtill för båda i slutet gjorde intrycket ännu värre.

Filipa de Castro och Carlos Pinillos repeterar Lento. Foto Minna Kivisto

Filipa de Castro och Carlos Pinillos repeterar Lento. Foto Minna Kivisto


Petr Zuskas nya Road 50 med koreografen själv och Teresa Podarilová i finstämd dans var åter en angenäm bekantskap. Verket hade världspremiär vid galan. Till upplevelsen bidrog att kompositören Iiro Rantala själv satt vid pianot. Road 50 visade sig vara ett konstnärligt och moget verk i samklang med musiken. Rantalas individuella solo efter pausen ledde en åter till stämningen.

Willmanstrandsborna tycks ha förtjust sig i dessa evenemang och fyller troget salen.

I balettsalen. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

I balettsalen. Foto Eeva-Liisa Tarvainen

Anita Jokela
19 sep 2013


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil