Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Björn Holmgren i Birgit Åkessons Ikaros. Foto Enar Merkel Rydberg

Björn Holmgren i Birgit Åkessons Ikaros. Foto Enar Merkel Rydberg

Björn Holmgren in memoriam

STOCKHOLM: Den svenska dansvärlden har förlorat en av sina största personligheter. Dansaren, koreografen och pedagogen Björn Holmgren (1920-2016) har gått bort i en ålder av 95 år.

Björn Holmgren kom från enkla förhållanden. Hans mor var ensamstående med sex barn. Den några år äldre brodern Rune Holmgren, sedermera känd som modeskaparen Hatt-Rune, föreslog att Björn skulle börja i balettskolan på Operan.

Efter en tveksam start, hälsades han som ett balettens underbarn och blev utsedd till betald elev 1937. Året därefter uppmärksammades han i baletten Offenbach i Olympen av den danske koreografen Svend Aage Larsen vilket inledde hans genombrottsår i baletten 1938-40.

Hans första stora roll blev James i Sylfiden (1939, iscensatt av Svend Aage Larsen) tillsammans med den glamorösa balett- och filmstjärnan Brita Appelgren – man skämtade om barnarov!

Hans teknik var dock utmärkt, skolad av balettpedagogen Valborg Franchi, och han betraktades som en utmärkt 'danseur noble'. Han utnämndes till sekonddansör (andre solist) 1944 och till premiärdansör 1946.

Björn Holmgren i Concerto  av George Gé 1940. Foto Sven Järlås

Björn Holmgren i Concerto av George Gé 1940. Foto Sven Järlås


Efter andra världskrigets slut blev han och kurskamraten Ellen Rasch bland de första svenska dansare som sökte sig ut i Europa för vidareutbildning, främst till Paris. Han turnerade även ett par år i England med gruppen International Ballet. Där framträdde han bland annat i Giselle och i Mikhail Fokins Sylfiderna och Karneval.

På återvägen därifrån (1950) tog han vännen och kollegan Maurice Béjart med sig, vilket resulterade i flera av Béjarts tidiga koreografier – bland annat kan de båda ses i filmen Eldfågeln (1952) med Ellen Rasch som stjärna. (Finns på DVD – en intressant och roande men romantiserad bild av livet på Stockholmsoperan).

Baletten i Stockholm hade då fått en uppryckning genom anlitandet av två brittiska storheter i ledningen: koreografen Anthony Tudor och den legendariska Mary Skeaping (balettchef 1953-62).

Tudor betydde mycket för utvecklingen av dramatiska baletter med psykologiska tolkningar och Skeaping för en stark och högklassig klassisk teknik.

De fann i Björn Holmgren en utmärkt och elegant uttolkare av den klassiska baletten och Björn fick sitt stora genombrott i baletter som Svansjön och Törnrosa. Som sina partners hade han främst Elsa-Marianne von Rosen, Ellen Rasch, Gunnel Lindgren och Gun Skoogberg.

Björn Holmgren skapade med framgång flera neoklassiska koreografier som Variation de Ballet, Suite Classique och Mozartiana.

Björn Holmgren i Den fångne Cupido på Dorttningholmsteatern. Foto Enar Merkel Rydeberg

Björn Holmgren i Den fångne Cupido på Dorttningholmsteatern. Foto Enar Merkel Rydeberg

Förvisso var han en danseur noble, vilket dock inte hindrade honom från att göra flera skarpt utformade karaktärsroller som titelrollen i Den förlorade sonen (Ivo Cramér) eller peruanaren i Léonide Massines humoristiska Gaitée Parisienne och i moderna verk av Birgit Åkesson och Birgit Cullberg. Han tolkade till och med en gång både den onda Féen och den klassiskt ekvilibristiska Blå Fågeln i samma föreställning av Törnrosa!

Björn medverkade även i flera av Mary Skeapings och Ivo Cramérs uppsättningar på Drottningholmsteatern.

Björn Holmgren avslutade sin karriär som dansare 1963 med ett kraftprov: en lysande tolkning av den krävande titelrollen i Birgit Åkessons solobalett Ikaros till musik av Sven-Erik Bäck.

Björn Holmgren i balettsalen. Foto Enar Merkel Rydberg

Björn Holmgren i balettsalen. Foto Enar Merkel Rydberg

Som danspedagog har Björn Holmgren haft en stor betydelse för svenska dansare. Han var en av den klassiska balettens trognaste och starkaste förkämpar och blev en mentor för generationer av unga dansare. Han fortsatte undervisa fram till 1993.

Björn Holmgren var en glad och vänsäll person men med bestämda och väl underbyggda åsikter. En vacklande hälsa innebar mot slutet att han syntes allt mindre i teaterlivet.

Han efterlämnar många minnen och en stor saknad.

Anders Jörlén
24 sep 2016


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil