Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ponte Molle. Nathalie Nordquist. Foto Markus Gårder

Nathalie Nordquist i Ponte Molle. Foto Markus Gårder

Hjärtevärmande forskarbragd

STOCKHOLM: Kungliga Balettens framförande av August Bournonvilles timslånga enaktsbalett Ponte Molle är så mycket mer än en fest för öga och öra.

Baletten skapades ursprungligen 1866 i Köpenhamn och gavs där för sista gången 1911. När verket nu åtaeruppstår som en "scenisk och koreografisk nyskapelse" av Bournonvillespecialisterna Frank Andersen och Dinna Bjørn är det resultatet av forskning, sakkunskap och stilkänsla i skön förening.


Ponte Molle. Dawid Kupinski, Per Arthur Segerström och MarieLouise Sid Sylwander. Foto Markus Gårder

Dawid Kupinski som konstnären och Per Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander som hugade spekulanter. Foto Markus Gårder

Bakgrund

Artonhundratalets första hälft kallas ibland för guldåldern i danskt kulturliv. Thorvaldsens skulpturer lyste vita, i bildkonsten sken solen över borgerlig idyll. Balettens motsvarighet till denna guldålderskonst skapades av August Bournonville (1805-79).

I sin ungdom hade han studerat den dansteknik som då var högsta mode i Paris, och 1830 återvände han till Köpenhamn som balettchef och koreograf. Med sig tog han från Paris en högt specialiserad balettstil med snabbt fotarbete och stora rikedomar av stegkombinationer.

I Köpenhamn reorganiserade Bournonville balettutbildningen, utvecklade dansstilen, införde en tydligt berättande mimstil och skapade en omfattande, egen repertoar om ca 50 baletter och mängder av inslag i operor. Med ett par avbrott stannade han på sin post till 1877, då han drog sig tillbaka.

Under tiden utvecklades balettkonsten i Paris snabbt vidare. Den tidiga franska balettstilen bevarades enbart i Köpenhamn, som i ett levande Törnrosaslott. Tio av Bournonvilles baletter dansas fortfarande i levande tradition. Först på 1940-talet upptäckte den internationella balettvärlden vilken skatt som bevarats i Köpenhamn.

Ponte Molle, Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin. Foto Markus Gårder

Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Ponte Molle

För fyra år sedan frågade Kungliga Teaterns snillrike balettchef Johannes Öhman om det möjligen kunde finnas något Bournonvilleverk man kunde återskapa.

Så lyckligt var det att Dinna Bjørns fader, Niels Bjørn Larsen, som tidigare varit dansare och balettchef i Köpenhamn, hade lämnat efter sig ett omfattande källmaterial som inte kommit till användning på Det Kongelige Teater.

Efter noggrant sökande insåg Dinna Bjørn och Frank Andersen att materialet om Ponte Molle var särskilt rikt. Då började det konstnärliga arbetet. Det färdiga resultatet är lysande, av det hjärtevärmande slaget.

Nyfödda Ponte Molle utspelas i konstnärskretsar i Rom. Verket är en balett i två tablåer med musikaliskt mellanspel. Det börjar som svartvit stumfilm om danska konstnärer i en ateljé i Rom, i något hastigt tempo som ofta i filmer från tiden. Elegant övergår filmen till scenisk form, där filmens gestalter fortsätter handlingen på scenen, i levande form.

Första tablån är framför allt en mimscen. Med beundransvärd tydlighet och omsorg mimas den fjäderlätta men detaljerade handlingen av Kungliga balettens dansare: En konstnär får sälja en tavla, delar med sig av pengarna till två unga damer och då tillåter mamman dem att förlova sig med två panka unga herrar.

Andra akten är en enda glad dansfest utanför ett värdshus. Konstnären skall åka tåg hem till Danmark, och de två förlovningsparen blir tre. Dansanta maskeradupptåg och medryckande gruppdanser som siciliano, vals och galopp avlöser varandra i generös följd.

Koreografin är genomgående charmerande. På scenen uppträder också en elvamans militärorkester. Glädjen står högt i tak.

I en juvel till mellanspel drömmer konstnären kärleksfullt om den unga dam som väntar hemma. Hon bär en klänning i längtans ljusblå blomfärg.

Många benkläder i denna andra tablå går i svart. När scenografin och andra plagg har ljusa färger framträder i desto tydligare kontrast dansarnas exemplariska ben- och fotarbete.

Ensemblen är stor: tretton roller, en kår på tjugo dansare plus statister och barn. Som ofta i Bournonvilles baletter har både barn och äldre dansare viktiga uppgifter.

Förmodligen är det nu över hundra år sedan den härliga musiken av framför allt Vilhelm Christian Holm och Andreas Frederik Lincke framförs. Den danske dirigenten Henrik Vagn Christensen leder med bravur Kungliga hovkapellet i ett flöde av livsbejakande melodier.


Ponte Molle.  Andrey Leonovitch som Harlekin. Foto Markus Gårder

Andrey Leonovitch som Harlekin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Sammanfattning

Jag är överförtjust i Ponte Molle. Blott elva framföranden blir det denna omgång. Jag ber därför till högre makter om att baletten må återkomma på repertoaren. Kungliga baletten borde rimligen kunna turnera med detta lilla mästerverk i sin art.

Dessutom borde det framställas en skrift eller ännu hellre en bok om baletten, med massor av bilder. Forskningsbragden förtjänar att framhållas med eftertryck. Det finns också så mycket att säga om verket: det är typiskt för Bournonville, med blandningen av skönhet och glädje. Vikten av att dela med sig är en dygd som också kunde framhävs.

Den historiska situationen skall inte glömmas bort: Danmark hade 1864 genomlidit ett förfärligt krig mot bland annat Preussen. Längtan hem till Danmark är i det sammanhanget ett inte oviktigt motiv.

Bill. Daria Ivanova. Foto Markus Gårder

Daria Ivanova i Bill. Foto Markus Gårder

Distinktion

Från början var en dansk helafton planerad under samlingstiteln Les grands danois. Planerna ändrades. I stället kombinerades Ponte Molle med Sharon Eyals Bill, som hade svensk premiär med Kungliga Baletten 2014 , efter urpremiär med Batsheva Dance Company 2010.

Den nya titeln på föreställningen blev i stället Distinktion. Utmärkt saamlingsnamn: Skillnaderna mellan de två verken kunde knappast varit större. Inför andra akten lyste också, välfunnet, på ridån en textrad med lydelsen "And now for something completely different".


Sex solister fascinerar i Bill. Ytterligare 14 dansare medverkar. Några av dem hade dessutom tidigare samma kväll dansat i Ponte Molle. Den dubbleringen förtjänar all beundran.

Peter Bohlin
31 oktober 2016



Ponte Molle
dansas med två lag. I rollerna:

Dawid Kupinski / Calum Lowden
Dmitry Zagrebin / Jonatan Davidsson
Andrey Leonovitch / Gabriel Barrengengoa
Vahe Martyrosian / AdiLiJiang Abudureheman
Bence Jancsula / Devon Carbone
Gunnalugur Egilsson / Jörgen Stövind
Ross Martinson
Nathalie Nordquist / Minji Nam
Luiza Lopes / Emily Slawski
Jeannette Diaz-Barboza / Jenny Nilson
Alisha Brach / Elena Zagrebina
samt
Per-Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander.

I Bill dansas solorollerna av

Jérôme Marchand, Johnny McMillan, Gil Shachar, Daniel Norgren-Jensen, Ross Martinson, Daria Ivanova och Clyde Emmanuel Archer.


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil