Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ponte Molle. Nathalie Nordquist. Foto Markus Gårder

Nathalie Nordquist i Ponte Molle. Foto Markus Gårder

Hjärtevärmande forskarbragd

STOCKHOLM: Kungliga Balettens framförande av August Bournonvilles timslånga enaktsbalett Ponte Molle är så mycket mer än en fest för öga och öra.

Baletten skapades ursprungligen 1866 i Köpenhamn och gavs där för sista gången 1911. När verket nu åtaeruppstår som en "scenisk och koreografisk nyskapelse" av Bournonvillespecialisterna Frank Andersen och Dinna Bjørn är det resultatet av forskning, sakkunskap och stilkänsla i skön förening.


Ponte Molle. Dawid Kupinski, Per Arthur Segerström och MarieLouise Sid Sylwander. Foto Markus Gårder

Dawid Kupinski som konstnären och Per Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander som hugade spekulanter. Foto Markus Gårder

Bakgrund

Artonhundratalets första hälft kallas ibland för guldåldern i danskt kulturliv. Thorvaldsens skulpturer lyste vita, i bildkonsten sken solen över borgerlig idyll. Balettens motsvarighet till denna guldålderskonst skapades av August Bournonville (1805-79).

I sin ungdom hade han studerat den dansteknik som då var högsta mode i Paris, och 1830 återvände han till Köpenhamn som balettchef och koreograf. Med sig tog han från Paris en högt specialiserad balettstil med snabbt fotarbete och stora rikedomar av stegkombinationer.

I Köpenhamn reorganiserade Bournonville balettutbildningen, utvecklade dansstilen, införde en tydligt berättande mimstil och skapade en omfattande, egen repertoar om ca 50 baletter och mängder av inslag i operor. Med ett par avbrott stannade han på sin post till 1877, då han drog sig tillbaka.

Under tiden utvecklades balettkonsten i Paris snabbt vidare. Den tidiga franska balettstilen bevarades enbart i Köpenhamn, som i ett levande Törnrosaslott. Tio av Bournonvilles baletter dansas fortfarande i levande tradition. Först på 1940-talet upptäckte den internationella balettvärlden vilken skatt som bevarats i Köpenhamn.

Ponte Molle, Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin. Foto Markus Gårder

Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Ponte Molle

För fyra år sedan frågade Kungliga Teaterns snillrike balettchef Johannes Öhman om det möjligen kunde finnas något Bournonvilleverk man kunde återskapa.

Så lyckligt var det att Dinna Bjørns fader, Niels Bjørn Larsen, som tidigare varit dansare och balettchef i Köpenhamn, hade lämnat efter sig ett omfattande källmaterial som inte kommit till användning på Det Kongelige Teater.

Efter noggrant sökande insåg Dinna Bjørn och Frank Andersen att materialet om Ponte Molle var särskilt rikt. Då började det konstnärliga arbetet. Det färdiga resultatet är lysande, av det hjärtevärmande slaget.

Nyfödda Ponte Molle utspelas i konstnärskretsar i Rom. Verket är en balett i två tablåer med musikaliskt mellanspel. Det börjar som svartvit stumfilm om danska konstnärer i en ateljé i Rom, i något hastigt tempo som ofta i filmer från tiden. Elegant övergår filmen till scenisk form, där filmens gestalter fortsätter handlingen på scenen, i levande form.

Första tablån är framför allt en mimscen. Med beundransvärd tydlighet och omsorg mimas den fjäderlätta men detaljerade handlingen av Kungliga balettens dansare: En konstnär får sälja en tavla, delar med sig av pengarna till två unga damer och då tillåter mamman dem att förlova sig med två panka unga herrar.

Andra akten är en enda glad dansfest utanför ett värdshus. Konstnären skall åka tåg hem till Danmark, och de två förlovningsparen blir tre. Dansanta maskeradupptåg och medryckande gruppdanser som siciliano, vals och galopp avlöser varandra i generös följd.

Koreografin är genomgående charmerande. På scenen uppträder också en elvamans militärorkester. Glädjen står högt i tak.

I en juvel till mellanspel drömmer konstnären kärleksfullt om den unga dam som väntar hemma. Hon bär en klänning i längtans ljusblå blomfärg.

Många benkläder i denna andra tablå går i svart. När scenografin och andra plagg har ljusa färger framträder i desto tydligare kontrast dansarnas exemplariska ben- och fotarbete.

Ensemblen är stor: tretton roller, en kår på tjugo dansare plus statister och barn. Som ofta i Bournonvilles baletter har både barn och äldre dansare viktiga uppgifter.

Förmodligen är det nu över hundra år sedan den härliga musiken av framför allt Vilhelm Christian Holm och Andreas Frederik Lincke framförs. Den danske dirigenten Henrik Vagn Christensen leder med bravur Kungliga hovkapellet i ett flöde av livsbejakande melodier.


Ponte Molle.  Andrey Leonovitch som Harlekin. Foto Markus Gårder

Andrey Leonovitch som Harlekin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Sammanfattning

Jag är överförtjust i Ponte Molle. Blott elva framföranden blir det denna omgång. Jag ber därför till högre makter om att baletten må återkomma på repertoaren. Kungliga baletten borde rimligen kunna turnera med detta lilla mästerverk i sin art.

Dessutom borde det framställas en skrift eller ännu hellre en bok om baletten, med massor av bilder. Forskningsbragden förtjänar att framhållas med eftertryck. Det finns också så mycket att säga om verket: det är typiskt för Bournonville, med blandningen av skönhet och glädje. Vikten av att dela med sig är en dygd som också kunde framhävs.

Den historiska situationen skall inte glömmas bort: Danmark hade 1864 genomlidit ett förfärligt krig mot bland annat Preussen. Längtan hem till Danmark är i det sammanhanget ett inte oviktigt motiv.

Bill. Daria Ivanova. Foto Markus Gårder

Daria Ivanova i Bill. Foto Markus Gårder

Distinktion

Från början var en dansk helafton planerad under samlingstiteln Les grands danois. Planerna ändrades. I stället kombinerades Ponte Molle med Sharon Eyals Bill, som hade svensk premiär med Kungliga Baletten 2014 , efter urpremiär med Batsheva Dance Company 2010.

Den nya titeln på föreställningen blev i stället Distinktion. Utmärkt saamlingsnamn: Skillnaderna mellan de två verken kunde knappast varit större. Inför andra akten lyste också, välfunnet, på ridån en textrad med lydelsen "And now for something completely different".


Sex solister fascinerar i Bill. Ytterligare 14 dansare medverkar. Några av dem hade dessutom tidigare samma kväll dansat i Ponte Molle. Den dubbleringen förtjänar all beundran.

Peter Bohlin
31 oktober 2016



Ponte Molle
dansas med två lag. I rollerna:

Dawid Kupinski / Calum Lowden
Dmitry Zagrebin / Jonatan Davidsson
Andrey Leonovitch / Gabriel Barrengengoa
Vahe Martyrosian / AdiLiJiang Abudureheman
Bence Jancsula / Devon Carbone
Gunnalugur Egilsson / Jörgen Stövind
Ross Martinson
Nathalie Nordquist / Minji Nam
Luiza Lopes / Emily Slawski
Jeannette Diaz-Barboza / Jenny Nilson
Alisha Brach / Elena Zagrebina
samt
Per-Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander.

I Bill dansas solorollerna av

Jérôme Marchand, Johnny McMillan, Gil Shachar, Daniel Norgren-Jensen, Ross Martinson, Daria Ivanova och Clyde Emmanuel Archer.


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil