Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gteborgsoperan Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Allt handlar om kärlek till dansen

GÖTEBORG: Sedan augusti 2016 är isländska Katrín Hall konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani.

Dansportalen träffade Katrín Hall för att få en närmare presentation.

"GöteborgsOperans Danskompani anses vara ett av Europas ledande moderna danskompanier. Det är så spännande att ta över. Jag känner mig välkommen och ser fram emot allt det nya vi ska åstadkomma tillsammans", säger Katrín Hall.

 

GO_Kosak av Alan Lucien Øyen 2016, Foto Mats Bäcker

Dorotea Saykaly, och Lee-Yuan Tu i Kodak av Alan Lucien Øyen – ingår i föreställningen Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Katrín berättar vidare: "Jag var konstnärlig ledare för Islands danskompani, Íslenski dansflokkurinn, i 15 år, tills för fyra år sedan. Därefter arbetade jag som frilans, och då mest med att skapa koreografier för moderna danskompanier i Europa, till exempel för Norrdans i Sverige och för kompanier i Tyskland, Österrike och även i USA. Jag har också suttit i juryn för koreografitävlingen i Hannover och arbetat som gästlärare i flera internationella danskompanier.

En dag fick jag ett mejl om att tjänsten som konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani var ledig, vilket uppmuntrade mig till att söka platsen.

Jag har gjort en mängd olika saker och samlat på mig viktiga erfarenheter. Förutom ovanstående har jag också arbetat som producent och jurymedlem för en dansshow för isländsk tv. Min strävan har hela tiden varit att öka medvetenheten om dans på Island.

GbgO Hair 2016. Foto Mats Bäcker

Även i GöteborgsOperans musikaler dansas det, här en bild ur Hair (2016-17). Foto Mats Bäcker


I min generation var det fortfarande vanligt att börja med att träna klassisk balett – nu är det inte lika vanligt. Jag började som nioåring och gick igenom den traditionella balettskolan men tåspets och det hela. När jag sedan blev dansare i Íslenski dansflokkurinn, vid 18-års ålder, tacklade vi alla sorters dans – vi var det nationella och enda danskompaniet på Island. Vi var tvungna att vara lika bra på klassisk balett som modern dans.

Sedan flyttade jag till Tyskland och blev solodansare i Tanzforum vid Oper Der stadt Köln, ett uteslutande modernt kompani. Jag stannade där i 8-9 år och sedan flyttade jag hem till Island och blev konstnärlig ledare för Íslenski dansflokkurinn. Jag hade en mycket klar vision för kompaniet. Under min frånvaro hade det blivit ett mer neoklassiskt kompani, vilket jag ansåg vara helt fel riktning.

Jag tog mig an jobbet under förutsättning att vi uteslutande skulle vara ett modernt danskompani, vilket stöddes av styrelsen och av kulturministeriet – ett verkligt modigt drag på den tiden. Vi var ganska få dansare från början men kunde växa med upp till 16 dansare beroende på produktion.

Min intention var även att göra kompaniet mer synligt och ge det en mer internationell profil. Vi lyckades, kompaniet åkte på flera turnéer och fick ett gott, internationellt rykte.

Ur Kosak i föreställningen Icon på GöteborgsOperan. Koreografi: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

Waldean Nelson, Fan Luo och Jonathan Savage i Kodak som inbår i Icon på GöteborgsOperan (2016-17). Kor: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

 
Jag är mycket hedrad över uppdraget och utmaningen att få leda GöteborgsOperans Danskompani, ett av de främsta moderna danskompanierna i Europa. Jag vill bygga vidare på danskompaniets goda rykte och långsamt utveckla det med mina egna kryddor och min egen signatur.

Publiken, den svenska såväl som det internationella, kommer att få uppleva en skiftande repertoar, en kombination av internationellt välkända och etablerade koreografer, och nya, spännande talanger – med inslag av överraskningar.

Jag kommer också att fokusera på specialskriven musik, samarbeten och inflätade konstformer. GöteborgsOperans Danskompani är en diamant som ska ge den nordiska såväl som den internationella dansscenen näring."

Innevarande säsong, 2016/2017, är dock lagd av Katrìn Halls företrädare, Adolphe Binder. Under Binders ledning bar varje danssäsong ett tema, som genom en intrikat röd tråd ledde från Hemland & riskzoner (2012/2013) till säsongens tema: Ikoner och ikonoklasm – ikoners uppgång och fall.

"Våra konstnärliga visioner är väldigt lika varandra, men jag har valt att inte fortsätta arbeta med teman, som Adolphe. Det är intressant, jag har en säsong framför mig som jag inte har själv har lagt, men som jag ändå kan ställa mig bakom till hundra procent. Det skulle kunna vara jag som gjort den.

Kombinationen av mästerliga koreografer som har arbetat med kompaniet förut, och som jag själv också har arbetat med och presenterat på Island, och nykomlingar som aldrig varit här förut, är utmärkt."

GöteborgsOperan, Icon. Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Icon. Foto  Mats Bäcker

Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Sidi Larbi Cherkaouis Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Det är helt avgörande för mig att verka i en inspirerande och kreativ atmosfär, där kommunikationen fungerar. Ömsesidig respekt och tillit är viktigt. Alla har rätt till sin röst. Jag gillar starka individer och artister med starka åsikter som inte är rädda för att uttrycka sig och lyfta kritik, så länge den är konstruktiv.

Starka individer skapar en stark grupp och det är viktigt att vi alla är med på samma skepp och seglar i samma riktning. Den här konstformen ställer så höga krav på individen och kräver en hel del uppoffringar, samtidigt som den rymmer så mycket passion. Ingen jobbar med det här för pengarnas skull, det kan vi vara på det klara med. Allt handlar om kärlek till dansen som konstform", avslutar Katrín Hall.

Anders Jörlén
5 dec 2016


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil