Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gteborgsoperan Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Allt handlar om kärlek till dansen

GÖTEBORG: Sedan augusti 2016 är isländska Katrín Hall konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani.

Dansportalen träffade Katrín Hall för att få en närmare presentation.

"GöteborgsOperans Danskompani anses vara ett av Europas ledande moderna danskompanier. Det är så spännande att ta över. Jag känner mig välkommen och ser fram emot allt det nya vi ska åstadkomma tillsammans", säger Katrín Hall.

 

GO_Kosak av Alan Lucien Øyen 2016, Foto Mats Bäcker

Dorotea Saykaly, och Lee-Yuan Tu i Kodak av Alan Lucien Øyen – ingår i föreställningen Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Katrín berättar vidare: "Jag var konstnärlig ledare för Islands danskompani, Íslenski dansflokkurinn, i 15 år, tills för fyra år sedan. Därefter arbetade jag som frilans, och då mest med att skapa koreografier för moderna danskompanier i Europa, till exempel för Norrdans i Sverige och för kompanier i Tyskland, Österrike och även i USA. Jag har också suttit i juryn för koreografitävlingen i Hannover och arbetat som gästlärare i flera internationella danskompanier.

En dag fick jag ett mejl om att tjänsten som konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani var ledig, vilket uppmuntrade mig till att söka platsen.

Jag har gjort en mängd olika saker och samlat på mig viktiga erfarenheter. Förutom ovanstående har jag också arbetat som producent och jurymedlem för en dansshow för isländsk tv. Min strävan har hela tiden varit att öka medvetenheten om dans på Island.

GbgO Hair 2016. Foto Mats Bäcker

Även i GöteborgsOperans musikaler dansas det, här en bild ur Hair (2016-17). Foto Mats Bäcker


I min generation var det fortfarande vanligt att börja med att träna klassisk balett – nu är det inte lika vanligt. Jag började som nioåring och gick igenom den traditionella balettskolan men tåspets och det hela. När jag sedan blev dansare i Íslenski dansflokkurinn, vid 18-års ålder, tacklade vi alla sorters dans – vi var det nationella och enda danskompaniet på Island. Vi var tvungna att vara lika bra på klassisk balett som modern dans.

Sedan flyttade jag till Tyskland och blev solodansare i Tanzforum vid Oper Der stadt Köln, ett uteslutande modernt kompani. Jag stannade där i 8-9 år och sedan flyttade jag hem till Island och blev konstnärlig ledare för Íslenski dansflokkurinn. Jag hade en mycket klar vision för kompaniet. Under min frånvaro hade det blivit ett mer neoklassiskt kompani, vilket jag ansåg vara helt fel riktning.

Jag tog mig an jobbet under förutsättning att vi uteslutande skulle vara ett modernt danskompani, vilket stöddes av styrelsen och av kulturministeriet – ett verkligt modigt drag på den tiden. Vi var ganska få dansare från början men kunde växa med upp till 16 dansare beroende på produktion.

Min intention var även att göra kompaniet mer synligt och ge det en mer internationell profil. Vi lyckades, kompaniet åkte på flera turnéer och fick ett gott, internationellt rykte.

Ur Kosak i föreställningen Icon på GöteborgsOperan. Koreografi: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

Waldean Nelson, Fan Luo och Jonathan Savage i Kodak som inbår i Icon på GöteborgsOperan (2016-17). Kor: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

 
Jag är mycket hedrad över uppdraget och utmaningen att få leda GöteborgsOperans Danskompani, ett av de främsta moderna danskompanierna i Europa. Jag vill bygga vidare på danskompaniets goda rykte och långsamt utveckla det med mina egna kryddor och min egen signatur.

Publiken, den svenska såväl som det internationella, kommer att få uppleva en skiftande repertoar, en kombination av internationellt välkända och etablerade koreografer, och nya, spännande talanger – med inslag av överraskningar.

Jag kommer också att fokusera på specialskriven musik, samarbeten och inflätade konstformer. GöteborgsOperans Danskompani är en diamant som ska ge den nordiska såväl som den internationella dansscenen näring."

Innevarande säsong, 2016/2017, är dock lagd av Katrìn Halls företrädare, Adolphe Binder. Under Binders ledning bar varje danssäsong ett tema, som genom en intrikat röd tråd ledde från Hemland & riskzoner (2012/2013) till säsongens tema: Ikoner och ikonoklasm – ikoners uppgång och fall.

"Våra konstnärliga visioner är väldigt lika varandra, men jag har valt att inte fortsätta arbeta med teman, som Adolphe. Det är intressant, jag har en säsong framför mig som jag inte har själv har lagt, men som jag ändå kan ställa mig bakom till hundra procent. Det skulle kunna vara jag som gjort den.

Kombinationen av mästerliga koreografer som har arbetat med kompaniet förut, och som jag själv också har arbetat med och presenterat på Island, och nykomlingar som aldrig varit här förut, är utmärkt."

GöteborgsOperan, Icon. Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Icon. Foto  Mats Bäcker

Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Sidi Larbi Cherkaouis Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Det är helt avgörande för mig att verka i en inspirerande och kreativ atmosfär, där kommunikationen fungerar. Ömsesidig respekt och tillit är viktigt. Alla har rätt till sin röst. Jag gillar starka individer och artister med starka åsikter som inte är rädda för att uttrycka sig och lyfta kritik, så länge den är konstruktiv.

Starka individer skapar en stark grupp och det är viktigt att vi alla är med på samma skepp och seglar i samma riktning. Den här konstformen ställer så höga krav på individen och kräver en hel del uppoffringar, samtidigt som den rymmer så mycket passion. Ingen jobbar med det här för pengarnas skull, det kan vi vara på det klara med. Allt handlar om kärlek till dansen som konstform", avslutar Katrín Hall.

Anders Jörlén
5 dec 2016


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil