Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gteborgsoperan Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Allt handlar om kärlek till dansen

GÖTEBORG: Sedan augusti 2016 är isländska Katrín Hall konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani.

Dansportalen träffade Katrín Hall för att få en närmare presentation.

"GöteborgsOperans Danskompani anses vara ett av Europas ledande moderna danskompanier. Det är så spännande att ta över. Jag känner mig välkommen och ser fram emot allt det nya vi ska åstadkomma tillsammans", säger Katrín Hall.

 

GO_Kosak av Alan Lucien Øyen 2016, Foto Mats Bäcker

Dorotea Saykaly, och Lee-Yuan Tu i Kodak av Alan Lucien Øyen – ingår i föreställningen Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Katrín berättar vidare: "Jag var konstnärlig ledare för Islands danskompani, Íslenski dansflokkurinn, i 15 år, tills för fyra år sedan. Därefter arbetade jag som frilans, och då mest med att skapa koreografier för moderna danskompanier i Europa, till exempel för Norrdans i Sverige och för kompanier i Tyskland, Österrike och även i USA. Jag har också suttit i juryn för koreografitävlingen i Hannover och arbetat som gästlärare i flera internationella danskompanier.

En dag fick jag ett mejl om att tjänsten som konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani var ledig, vilket uppmuntrade mig till att söka platsen.

Jag har gjort en mängd olika saker och samlat på mig viktiga erfarenheter. Förutom ovanstående har jag också arbetat som producent och jurymedlem för en dansshow för isländsk tv. Min strävan har hela tiden varit att öka medvetenheten om dans på Island.

GbgO Hair 2016. Foto Mats Bäcker

Även i GöteborgsOperans musikaler dansas det, här en bild ur Hair (2016-17). Foto Mats Bäcker


I min generation var det fortfarande vanligt att börja med att träna klassisk balett – nu är det inte lika vanligt. Jag började som nioåring och gick igenom den traditionella balettskolan men tåspets och det hela. När jag sedan blev dansare i Íslenski dansflokkurinn, vid 18-års ålder, tacklade vi alla sorters dans – vi var det nationella och enda danskompaniet på Island. Vi var tvungna att vara lika bra på klassisk balett som modern dans.

Sedan flyttade jag till Tyskland och blev solodansare i Tanzforum vid Oper Der stadt Köln, ett uteslutande modernt kompani. Jag stannade där i 8-9 år och sedan flyttade jag hem till Island och blev konstnärlig ledare för Íslenski dansflokkurinn. Jag hade en mycket klar vision för kompaniet. Under min frånvaro hade det blivit ett mer neoklassiskt kompani, vilket jag ansåg vara helt fel riktning.

Jag tog mig an jobbet under förutsättning att vi uteslutande skulle vara ett modernt danskompani, vilket stöddes av styrelsen och av kulturministeriet – ett verkligt modigt drag på den tiden. Vi var ganska få dansare från början men kunde växa med upp till 16 dansare beroende på produktion.

Min intention var även att göra kompaniet mer synligt och ge det en mer internationell profil. Vi lyckades, kompaniet åkte på flera turnéer och fick ett gott, internationellt rykte.

Ur Kosak i föreställningen Icon på GöteborgsOperan. Koreografi: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

Waldean Nelson, Fan Luo och Jonathan Savage i Kodak som inbår i Icon på GöteborgsOperan (2016-17). Kor: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

 
Jag är mycket hedrad över uppdraget och utmaningen att få leda GöteborgsOperans Danskompani, ett av de främsta moderna danskompanierna i Europa. Jag vill bygga vidare på danskompaniets goda rykte och långsamt utveckla det med mina egna kryddor och min egen signatur.

Publiken, den svenska såväl som det internationella, kommer att få uppleva en skiftande repertoar, en kombination av internationellt välkända och etablerade koreografer, och nya, spännande talanger – med inslag av överraskningar.

Jag kommer också att fokusera på specialskriven musik, samarbeten och inflätade konstformer. GöteborgsOperans Danskompani är en diamant som ska ge den nordiska såväl som den internationella dansscenen näring."

Innevarande säsong, 2016/2017, är dock lagd av Katrìn Halls företrädare, Adolphe Binder. Under Binders ledning bar varje danssäsong ett tema, som genom en intrikat röd tråd ledde från Hemland & riskzoner (2012/2013) till säsongens tema: Ikoner och ikonoklasm – ikoners uppgång och fall.

"Våra konstnärliga visioner är väldigt lika varandra, men jag har valt att inte fortsätta arbeta med teman, som Adolphe. Det är intressant, jag har en säsong framför mig som jag inte har själv har lagt, men som jag ändå kan ställa mig bakom till hundra procent. Det skulle kunna vara jag som gjort den.

Kombinationen av mästerliga koreografer som har arbetat med kompaniet förut, och som jag själv också har arbetat med och presenterat på Island, och nykomlingar som aldrig varit här förut, är utmärkt."

GöteborgsOperan, Icon. Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Icon. Foto  Mats Bäcker

Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Sidi Larbi Cherkaouis Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Det är helt avgörande för mig att verka i en inspirerande och kreativ atmosfär, där kommunikationen fungerar. Ömsesidig respekt och tillit är viktigt. Alla har rätt till sin röst. Jag gillar starka individer och artister med starka åsikter som inte är rädda för att uttrycka sig och lyfta kritik, så länge den är konstruktiv.

Starka individer skapar en stark grupp och det är viktigt att vi alla är med på samma skepp och seglar i samma riktning. Den här konstformen ställer så höga krav på individen och kräver en hel del uppoffringar, samtidigt som den rymmer så mycket passion. Ingen jobbar med det här för pengarnas skull, det kan vi vara på det klara med. Allt handlar om kärlek till dansen som konstform", avslutar Katrín Hall.

Anders Jörlén
5 dec 2016


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil