Artiklar från 2008 – till idag
Sigge Modigh och David Lagerqvist i ett magiskt lyft. Foto privat
GENÈVE: David Lagerqvist är idag dansare på baletten i Genève.
"När jag såg Mats Eks Svansjön på TV blev jag väldigt inspirerad. Då var jag i femårsåldern och dansade runt i vardagsrummet i flera timmar efteråt..."
David ville då dansa mer på "riktigt" och gick en termin på balettakademien när han var fem år. Och fortsatte senare till Kulturama och Lasse Kühlers Dansskola.
Efter en audition till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm kom David in på moderna linjen och gick där 2007 till 2010.
Från föreställningen Short Stories på Dansmuseet i Stockholm med David Lagerqvist, Renata Simon och Jarck Benschop. Foto Carl Thorborg
Vi har slagit oss ned på ett lugnt café i storstaden och beställt in ett par koppar grönt te. När jag ställt in kameran för att spela in intervjun, blev min första fråga vad det var för ett nytt filmprojekt i Stockholm som David skulle vara med på.
"Giovanni Bucchieri har skrivit en film till mig och Jens Rosén. Han är precis klar med en film som han skrev till Ana Laguna och Stina Ekblad. Det känns väldigt spännande att vara med i detta projekt," säger David.
Hur hittade man dig?
"Jag träffade Giovanni redan för en fem år sedan när vi var med i West Side Story på GöteborgsOperan. Där gjorde jag en ensembleroll och Giovanni gjorde 'Bernardo, en av huvudrollerna," säger David till Dansportalen.
Under 2014 jobbade David med Pontus Lidberg i produktionen Snow som hade premiär på Norrlandsoperan med livemusik av Norrlandsoperans Symfoniorkester. Dansade gjorde Pontus själv, David, Yannick Mathon och Lindsay Clark. Snow turnerade även till Dansens Hus i Stockholm. De hade även ett residens på konstnärsnämnden på Södermalm i Stockholm.
David repeterar. Foto: Sigge Modigh
Du var även med i musikaler under skoltiden?
"Under mitt första år på skolan var jag med i Singing in The Rain på Oscarsteatern. Jag spelade en av huvudrollerna som ung, "Don Lockwood" i Singin' in The rain. Den äldre spelades av Rennie Mirro. Jag fick jobbet genom en audition på Lasse Külers Dansskola. Det var väldigt givande att spela så otroligt många föreställningar, det gav mig tidigt mycket scenerfarenhet."
Direkt efter balettskolan hamnade David på Konstbiennalen i Venedig i sex månader – det blev en kombination av studier och arbete.
"Första hälften av min tid i Venedig bestod av workshops med sex olika dansare och koreografer. Jag hann även med en stor turné i Italien och Brasilien med koreografi av den dåvarande konstnärlige ledaren Ismael Ivo."
Han hann även med att att göra sex månaders praktik på Kungliga Operan 2013-2014.
David Lagerqvist. Foto Cristian Hillbom
Du var med i en kortfilm som visades av SVT under deras danskvällar?
"Ja, tillsammans med Sigge Modig, det blev även en föreställning för Dansmuseet: Short Stories, och kortfilmen Svarta Svanen. Dansade gjorde jag och Renata Simon från Ungern som då var dansös på Kungliga Operan."
Tack vare Pontus Lidberg kom David till Genève. Pontus hade varit i Genève och satt upp sin Giselle och blev väldigt inspirerad av dansarna. "Han föreslog att jag skulle komma dit. När jag kontaktade dem hörde de av sig och bad mig komma ned på audition redan inom tre dagar! Min audition gick bra och jag blev antagen till baletten."
Baletten i Genève är väl mera ett turnerande kompani än ett fast kompani på plats i Genève?
"Ja, det stämmer, för på hemmaplan ger man bara åtta föreställningar på hösten och åtta på våren. Första året dansade vi nio olika verk. Vi reser över 100 dagar per säsong, till bl a Turkiet, Brasilien, Sydafrika, Kina, Taiwan, Thailand och naturligtvis även i Europa."
David Lagerqvist. Foto Emma Vistrand
Hur fyller man då operahuset i Genève om ni är på turné större delen av året?
"Vi har en operasektion som ger betydligt fler föreställningar i själva huset än vad dansarna gör. Dessutom kommer många gästföreställningar till Genève."
Kompaniet i Genève har 22 dansare av 14 olika nationaliteter. Repertoaren är neoklassisk och modern. "Jag gillar att arbeta med dans som är berättande och dramatisk."
"Pontus Lidberg vill jag jobba mera med. Det är stimulerande att jobba nära en koreograf och få vara lite kreativ själv. Han kommer alltid väl förberedd med material, men duetter arbetar man ofta fram tillsammans när Pontus dansar själv. Ibland kommer han med en färdig fras, men vi dansare kan ändå komma med förslag och föreslå nya vinklar... Det bidrar till en väldigt kreativ och avslappad miljö," säger David med en glädje i rösten.
Från "Snow" av Pontus Lidberg på Norrlandsoperan med David Lagerqvist och Pontus Lidberg. Foto Petrus Sjövik.
"Jag jobbade med Alexander Ekman under Bergmanveckan på Gotland för två år sedan. Vi var fem dansare plus Alexander själv som gjorde en scen ur Scener ur ett äktenskap med både text som var inläst och improvisation.
Det var olika scener som utspelades i en flyghangar. De andra dansarna i Alexander Ekmans föreställning på Bergmanveckan var Alexander själv, Hlín Diego Hjálmarsdóttir, Mariko Kida, Hokuto Kodama, Ninos Josef och David.
"Just nu är vi på en sex veckor lång turné i Frankrike, Israel och Schweiz, fram till jul, säger David och ser ut att verkligen trivas med det.
Han ställer ned sin nu tomma kopp te, som vi glömde att fylla på igen under vårt intressanta samtal. David är en dansare som vi bör ha lite mer koll på under de kommande åren.
Cristian Hillbom
26 dec 2016
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision