Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xin Ying and Lloyd Knight in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Xin Ying och Lloyd Knight i Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.

Martha Grahams ande lever

HAVANNA – NEW YORK: Martha Graham Dance Company framträdde nyligen vid Havana International Ballet Festival.

Dansportalen var också närvarande och fick tillfälle att ställa några frågor till kompaniets konstnärliga ledare Janet Eilber.

Janet Eilber, Artistic Director of the Martha Graham Dance Company. Photo and copyright by Hibbard Nash Photography.

Janet Eilber. Foto Hibbard Nash Photography.

Ms Eilber, är detta första gången ni besöker Kuba med ert danskompani?
Det är första gången för dagens kompani, men Martha och hennes dansare besökte landet redan 1941. Tydligen besökte de Kuba samtidigt som USA trädde in i andra världs-kriget.

Hur finansieras kompaniet idag, via sponsorer eller genom offentliga anslag?
Vi finansieras genom en kombination av statliga anslag, finansieringsfonder, privatpersoner som gör donationer och, naturligtvis, med inkomster från biljettförsäljning, försäljning av
rättigheter och inkomster från undervisning.

Hur skulle ni beskriva Grahamtekniken?
Grahamtekniken är huvudsakligen en teatralisering av kroppsspråket. Martha var ett geni på att förstå naturliga gester och hur de avslöjar vad vi känner. Genom att experimentera med uttrycksfull gestik, upptäckte hon att känslorna rider på andningen.

Till exempel, när vi skrattar eller snyftar, ger det en impuls till diafragman – torsons centrum. Hon brukade denna impuls för att skapa sitt berömda “contraction and release”. Contraction (sammandragning) är den indragning av överkroppen som sker vid utandning, och release (avspänning) den utvidgning som sker när vi andas in.

Alla Grahamrörelser kommer från torson – sammandragningen, avslappningen, vridningen, förändringen av kroppsvikten – och det innebär en mycket kraftfull dansstil – både fysiskt och känslomässigt.

Anne Souder and Lloyd Mayor in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography

Anne Souder och Lloyd Mayor i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography


Martha Graham skapade 181 mästerverk, vi såg Dark Meadow
i Havanna. Hur väljer ni ut de verk som ska framföras under varje säsong?
Grahamrepertoaren för varje säsong påverkas av många faktorer inklusive vilka verk som inte getts de senaste åren, vilka verk som passar bäst till det tema vi väljer för säsongen.

Årets tema är Sacred/Profane (andligt/profant) så vi inriktar oss på Marthas mer gåtfulla, rituella verk, som Dark Meadow och Primitive Mysteries, vid sidan av de mer vardagliga känslorna eller berättelserna som i Maple Leaf Rag. Vi beställer nya verk för att ytterligare betona säsongens tema.

Martha Graham  and her dancers in Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Archival photo

Martha Graham med sina dansare i Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Arkivfoto


Ni blandar Martha Grahams klassiker med nya verk. Baseras även dessa på Martha Graham-material?
Vissa är baserade på Graham-material, som vår Lamentation Variations och vårt senaste verk av Annie-B Parson. Hon har gripit sig an en film av ett av Marthas försvunna verk och skapat något helt nytt utav det. Hennes nya I Used to Love You får premiär den 14 februari, under vår säsong på Joyce Theater i New York City.

Ni är ett turnerande kompani med er bas i New York?
Ja vi har vår bas i New York City, men våra dansare kommer från hela världen – inklusive Italien, Frankrike, Schweiz, Taiwan, Kina, Grekland och Elfenbenskusten just nu. Vi turnerar minst 16 veckor varje år.

Martha Graham var en radikal kvinna och hennes vision hade en djup och bestående inverkan på amerikansk konst och kultur. Vad är er kommentar till det?
Ja, naturligtvis håller jag med! Det är vårt jobb nu, att visa dagens publik hur radikala och relevanta hennes verk fortsätter att vara än idag. Det är grunden till mycket av vår kontextuella programsättning och beställning av nya verk – att ge publiken nya vägar att reflektera över djupet hos Grahams klassiker.

Blakely White-McGuire and Ben Schultz (standing) and the Martha Graham Dance Company in the “Keigwin Variation.” Photo by Brigid Pierce

Blakely White-McGuire och Ben Schultz (stående) med the Martha Graham Dance Company i Lamentation Variations, “Keigwin Variation". Foto Brigid Pierce


Hur bevaras de konstnärliga värdena hos Grahams verk?

Medan Martha levde gav hon oss att bra svar på den frågan!

Hon älskade att anpassa sina klassiska verk för att bygga in det ökande tekniska kunnandet hos varje ny generation av dansare – eller att använda nya tyger, nya uppfinningar inom belysningstekniken eller konsten att bygga en scen. Men hon insisterade på att kärnan i budskapet i varje dans måste fortsatt framgå med styrka – även om den infattade förändringar.

Vi följer hennes exempel och anpassar detaljerna hos ett verk så att dess kraft förnyas.

Anne Souder in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Anne Souder i Martha Grahams Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.


Har särskilda personer ansvar för att bevara den rätta koreografin i de ursprungliga verken?
Ja, alla som arbetar hos oss har precis samma mål. Vi har turen att det fortfarande finns många, många dansare här på Graham Center, som arbetat personligen med Martha Graham. Vi försöker spela in deras coaching-klasser, undervisning och intervjuer så ofta vi kan.

Finns allt inspelat och bevarat på film/video?
Martha skapade 181 verk. Vi har 50 av dessa bevarade. Allt oftare har vi möjlighet att spela in vårt nuvarande arbete. Och vi har gjort stora framsteg på senare år med att modernisera våra arkiv. Vi arbetar på att göra dem mer tillgängliga för omvärlden.

Man kan hitta underbara, sällsynta upptagningar från vårt arkiv på nätet på Google Arts and Culture och även på vår YouTube-kanal. (youtube.com/marthagrahamdancecompany Länk till annan webbplats.)

Hur ser ni på framtiden för Martha Graham Company?
Vi tror att vår nuvarande inriktning på att kombinera Grahamklassiker med nya verk är ett bra sätt. Det låter publiken få se det bästa av 1900-talet vid sidan av 2000-talets bästa!

Lloyd Knight in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Lloyd Knight i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography.

All photos care of The Martha Graham Dance Company


Cristian Hillbom
19 januari 2017


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil