Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xin Ying and Lloyd Knight in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Xin Ying och Lloyd Knight i Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.

Martha Grahams ande lever

HAVANNA – NEW YORK: Martha Graham Dance Company framträdde nyligen vid Havana International Ballet Festival.

Dansportalen var också närvarande och fick tillfälle att ställa några frågor till kompaniets konstnärliga ledare Janet Eilber.

Janet Eilber, Artistic Director of the Martha Graham Dance Company. Photo and copyright by Hibbard Nash Photography.

Janet Eilber. Foto Hibbard Nash Photography.

Ms Eilber, är detta första gången ni besöker Kuba med ert danskompani?
Det är första gången för dagens kompani, men Martha och hennes dansare besökte landet redan 1941. Tydligen besökte de Kuba samtidigt som USA trädde in i andra världs-kriget.

Hur finansieras kompaniet idag, via sponsorer eller genom offentliga anslag?
Vi finansieras genom en kombination av statliga anslag, finansieringsfonder, privatpersoner som gör donationer och, naturligtvis, med inkomster från biljettförsäljning, försäljning av
rättigheter och inkomster från undervisning.

Hur skulle ni beskriva Grahamtekniken?
Grahamtekniken är huvudsakligen en teatralisering av kroppsspråket. Martha var ett geni på att förstå naturliga gester och hur de avslöjar vad vi känner. Genom att experimentera med uttrycksfull gestik, upptäckte hon att känslorna rider på andningen.

Till exempel, när vi skrattar eller snyftar, ger det en impuls till diafragman – torsons centrum. Hon brukade denna impuls för att skapa sitt berömda “contraction and release”. Contraction (sammandragning) är den indragning av överkroppen som sker vid utandning, och release (avspänning) den utvidgning som sker när vi andas in.

Alla Grahamrörelser kommer från torson – sammandragningen, avslappningen, vridningen, förändringen av kroppsvikten – och det innebär en mycket kraftfull dansstil – både fysiskt och känslomässigt.

Anne Souder and Lloyd Mayor in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography

Anne Souder och Lloyd Mayor i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography


Martha Graham skapade 181 mästerverk, vi såg Dark Meadow
i Havanna. Hur väljer ni ut de verk som ska framföras under varje säsong?
Grahamrepertoaren för varje säsong påverkas av många faktorer inklusive vilka verk som inte getts de senaste åren, vilka verk som passar bäst till det tema vi väljer för säsongen.

Årets tema är Sacred/Profane (andligt/profant) så vi inriktar oss på Marthas mer gåtfulla, rituella verk, som Dark Meadow och Primitive Mysteries, vid sidan av de mer vardagliga känslorna eller berättelserna som i Maple Leaf Rag. Vi beställer nya verk för att ytterligare betona säsongens tema.

Martha Graham  and her dancers in Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Archival photo

Martha Graham med sina dansare i Primitive Mysteries. Foto Barbara Morgan. Arkivfoto


Ni blandar Martha Grahams klassiker med nya verk. Baseras även dessa på Martha Graham-material?
Vissa är baserade på Graham-material, som vår Lamentation Variations och vårt senaste verk av Annie-B Parson. Hon har gripit sig an en film av ett av Marthas försvunna verk och skapat något helt nytt utav det. Hennes nya I Used to Love You får premiär den 14 februari, under vår säsong på Joyce Theater i New York City.

Ni är ett turnerande kompani med er bas i New York?
Ja vi har vår bas i New York City, men våra dansare kommer från hela världen – inklusive Italien, Frankrike, Schweiz, Taiwan, Kina, Grekland och Elfenbenskusten just nu. Vi turnerar minst 16 veckor varje år.

Martha Graham var en radikal kvinna och hennes vision hade en djup och bestående inverkan på amerikansk konst och kultur. Vad är er kommentar till det?
Ja, naturligtvis håller jag med! Det är vårt jobb nu, att visa dagens publik hur radikala och relevanta hennes verk fortsätter att vara än idag. Det är grunden till mycket av vår kontextuella programsättning och beställning av nya verk – att ge publiken nya vägar att reflektera över djupet hos Grahams klassiker.

Blakely White-McGuire and Ben Schultz (standing) and the Martha Graham Dance Company in the “Keigwin Variation.” Photo by Brigid Pierce

Blakely White-McGuire och Ben Schultz (stående) med the Martha Graham Dance Company i Lamentation Variations, “Keigwin Variation". Foto Brigid Pierce


Hur bevaras de konstnärliga värdena hos Grahams verk?

Medan Martha levde gav hon oss att bra svar på den frågan!

Hon älskade att anpassa sina klassiska verk för att bygga in det ökande tekniska kunnandet hos varje ny generation av dansare – eller att använda nya tyger, nya uppfinningar inom belysningstekniken eller konsten att bygga en scen. Men hon insisterade på att kärnan i budskapet i varje dans måste fortsatt framgå med styrka – även om den infattade förändringar.

Vi följer hennes exempel och anpassar detaljerna hos ett verk så att dess kraft förnyas.

Anne Souder in Martha Graham’s “Maple Leaf Rag.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Anne Souder i Martha Grahams Maple Leaf Rag. Foto Hibbard Nash Photography.


Har särskilda personer ansvar för att bevara den rätta koreografin i de ursprungliga verken?
Ja, alla som arbetar hos oss har precis samma mål. Vi har turen att det fortfarande finns många, många dansare här på Graham Center, som arbetat personligen med Martha Graham. Vi försöker spela in deras coaching-klasser, undervisning och intervjuer så ofta vi kan.

Finns allt inspelat och bevarat på film/video?
Martha skapade 181 verk. Vi har 50 av dessa bevarade. Allt oftare har vi möjlighet att spela in vårt nuvarande arbete. Och vi har gjort stora framsteg på senare år med att modernisera våra arkiv. Vi arbetar på att göra dem mer tillgängliga för omvärlden.

Man kan hitta underbara, sällsynta upptagningar från vårt arkiv på nätet på Google Arts and Culture och även på vår YouTube-kanal. (youtube.com/marthagrahamdancecompany Länk till annan webbplats.)

Hur ser ni på framtiden för Martha Graham Company?
Vi tror att vår nuvarande inriktning på att kombinera Grahamklassiker med nya verk är ett bra sätt. Det låter publiken få se det bästa av 1900-talet vid sidan av 2000-talets bästa!

Lloyd Knight in Martha Graham’s “Dark Meadow Suite.” Photo by Hibbard Nash Photography.

Lloyd Knight i Dark Meadow Suite. Foto Hibbard Nash Photography.

All photos care of The Martha Graham Dance Company


Cristian Hillbom
19 januari 2017


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil