Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Inka Keränen fr balettsskolan Teija Suova

Inka Keränen förberede sig inför sitt solo ur Rymonda. Foto Teija Suova, Balett- och dansstudio Teija Suova

Unga balettalanger visar energi

HELSINGFORS: Det gamla operahuset – omdöpt till Alexandersteatern vilket huset ursprungligen hette – stod åter värd för unga dansares egen föreställning: Baletin Nuorta Energiaa – Ung Energi i Baletten. De presenterade sitt kunnande i balett, i grupper eller i soli.

Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Toto Kimmo Jaatinen

Dansglädje i Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen

Nivån på undervisningen är numera minst sagt tillfredsställande i skolorna och utbildningarna i alla delar av Finland, och man hade tagit in deltagarna i den ordning de anmält sig. Anmälningar strömmade in, och värden för evenemanget, Danspedagogernas förening, var tvungen att konstatera att alla intresserade tyvärr inte kunde få plats.

Föreningens ordförande Sanna Leino steg allra först fram och välkomnade alla. Hon berättade om föreningens uppkomst, med syfte att ordna kurser för pedagoger samt att vartannat år ordna en tävling för unga dansare, och vartannat år en föreställning.

Många av pedagogerna är tidigare dansare vid operan, och denna bakgrund är ofta synlig, såväl i koreografierna som hos eleverna. Även många andra pedagoger har skaffat sig en gedigen utbildning och har en förmåga att fullt utveckla sina elevers färdigheter i balett och förmedla en artistisk syn på danskonsten.

Vi tar några plock ur det rika programmet som bestod av hela 21 nummer.

Flickor från Dansinstitutet i Esb i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar_Foto Mirka Kleemola.

Flickor från Dansinstitutet i Esbo i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar. Foto Mirka Kleemola.

En grupp på sju flickor från Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) visade sig i tåspetsskor, harmoniskt och disciplinerat, i Sanna Leinos koreografi Tähdet tuikkivat (Stjärnorna tindrar). Tuuli Ezér och Hilja Huovila dansade i spetsen, de övriga hette Joanna Keränen, Helmi Korhonen, Elli Pasonen, Rosa Peltola och Emilia Tuominen.

Från skolan i Esbo har man framgångsrikt sökt sig och kommit in till utbildningen vid operans balettskola. Vid hösten kunde Isabella Nevanlinna starta i den professionella utbildningen.

Till musik av Philip Glass dansade Keravan Tanssiopistos unga damer Ulpu Puhakkas trevliga koreografi Elo kuvassa där titeln leker med ord. (Elokuvassa skulle betyda på film men när man separerar de två orden i titeln blir meningen ordagrant Livet i en bild). Evita Aikio, Klaara Kolehmainen, Annika Meriläinen, Netta Morottaja, Sofia Sundman och Anette Toiviainen uppträdde.

Dansare i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

De sex flickorna i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

Tio elever från Balettskolan Heli Aalto dansade vackert och i goda formationer Virve Olssons koreografi Serenade (musik Tjajkovskij). Det återstår ännu en del jobb för dessa ganska unga dansare bland annat för att förbättra fötternas sträckning – en svår sak speciellt när man springer.

Rent allmänt kan man säga att detta är stötestenen för många på scenen, hur man rör sig vidare med sammanbindande steg. På det viset att tendu-sträckningen, då foten skall upp från en baspose, blir synlig.

Ur Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen.

Mycket charmerande var Helsingin Tanssiopistos (Dansinstitutet i Helsingfors) nummer Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig till Vivaldis musik. Repetitörerna Ljubov Rakhmanina och Anandah Kononen hade gjort fint jobb och de unga kunniga damerna (Phet Haanpää, Viivi Ketolainen, Kaarina Lundell, Sofia Papadopoulos, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Saida Solla, Minttu Viljaharju, Ida Vu och Jasna Vuorinen) kunde lysa i sin dans.

Denna grupp är redan i en egen klass – men flickorna är då också utvalda till en specialutbildning i en av de största skolorna i huvudstadsregionen med tiotals pedagoger, vissa från den absoluta toppen. De tar hand om de unga av vilka många hoppas kunna bli proffs inom området.

Tarantella i Arja Tervos koreografi

Tarantella i Arja Tervos koreografi.

Av artister som från denna skola kommit långt och dansar t ex vid Nationaloperan och även i prominenta teatrar utomlands kan bl a nämnas Anu Viheriäranta, som efter Nationaloperan var premiärdansare vid Het Nationale Ballet i Holland och nu är Stage Manager där. Maria Baranovas kariär har gått via Finska Nationalbaletten och vidare till Boston Ballet. Tiina Myllymäki återfinns i Finska Nationalbaletten med många ledande roller i bagaget.

Av de unga på väg upp har vi f d Falunvinnaren Kira Hilli, 17, som studerar vid Hochschule für Musik und Theater i München.

Det är dock inte enbart från denna skola det kommit framgångsrika elever – flera utbildningar kan stoltsera med att deras studenter nått sina mål, vissa redan ganska tidigt.

Från operans balettskola plockades 15-åriga Ida Viikinkoski vid en kurs för finska elever till utbildningen i Parisoperans skola av Elisabeth Platel och Wilfried Romoli – tidigare stjärndansare. Ida dansar idag som solist – sujet – vid operan i Paris.

Inka Keränen prövar scenen inför sitt solo ur Raymonda.

Inka Keränen prövar Alexanderteaterns scen inför sitt solo ur Raymonda. Foto Teija Suova

Likaså har Helsingin Balettiakatemia (Balettakademin i Helsingfors) haft framgång. Ellen Mäkelä har börjat vid operans skola, avdelningen för professionell utbildning. 12 flickor från Balettakademin kom med en frisk vind, de dansade glada och med lätta steg Tarantella i Arja Tervos koreografi. Bra val för gruppen till denna föreställning.

Från en skola hade balettläraren anmält endast sig själv som koreograf för ett gruppnummer där vi såg delar hämtade direkt ur 2. akten av baletten Giselle – utan att nämna att koreografin är baserad på Jean Corallis och Jules Perrots traditionella verk. Kanske något för Pedagogföreningen att påminna sina medlemmar om för att undvika sådana här missar.

Inka Keränen får avsluta bildserien.

Inka Keränen får avsluta bildserien. Foto Teija Suova

 Förutom nummer för gruppdans fanns det några solonummer i denna föreställning av vilka man gärna lyfter fram följande.

Fräscha Inka Keränen, 14, hade med sin pedagog Teija Suova övat in en variation ur Raymonda vilket passade henne utmärkt. Det är bara att fortsätta.

Det är viktigt att lärarna kan komma med passande förslag på nummer för eleverna och låta dem utvecklas under en längre tid med detta nummer i föreställningarna – till en mognare presentation.

Från operans skola fick den unge artisten Konsta Roos tillfället att visa sig för en större publik före den kommande Falutävlingen till vilken han valts som representant. Han uppträdde kunnigt i två nummer: Franz variation ur Coppelia och en känd variation ur Paris flammor vilket nummer också avslutade matinén.

Konsta har fått mer säkerhet i framförandet, och det är bara att önska framgång för honom.

Det måste konstateras att matinén i sin helhet var mycket lyckad. Sådana här evenemang har sin plats. De kan visa publiken vad de unga kan och öka intresset för deras prestationer. För de unga själva är det ett tillfälle att, i mångt och mycket, kunna visa sig inför en ny publik, att kunna knyta kontakter och uppleva gemenskapen med andra. Bland mycket annat.

Anita Jokela
24 feb 2017


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil