Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eifman Ballet Rodin. photo. Foto Souheil Michael Khoury

Ur Rodin med Eifman Ballet. Pro et Contra. Foto Souheil Michael Khoury

Starkt framförande

HELSINGFORS: Den världsberömda Eifman Ballet från S:t Petersburg sågs åter på Nationaloperan i Finland efter en paus på hela fem år. Gruppens själ är dess ledare: dansaren och koreografen Boris Eifman.

Han kom med sina fina dansare till Helsingfors, och kunde själv ses i salongen vid premiären, och i slutet av föreställningen av baletten Tjajkovskij Pro et Contra visade han sig med sina dansare på scenen. De belönades med stående ovationer.

Eifman Ballet: Pro et Contra. Foto Rodin, Foto Jevgeni Matvejev. Eifman Ballet

Oleg Gabyshev och Maria Abasjova i Tjajkovskij. Pro et Contra. Foto Jevgeni Matvejev. Eifman Ballet


Tjajkovskij. Pro et Contra

Detta verk fick inleda gästspelet, och det liksom det andra programmet – Rodin - visades två gånger. Många i publiken hade reserverat biljetter till bägge föreställningarna.

Utan tvekan kan man säga att Peter Tjajkovskijs liv intresserar Boris Eifman oerhört mycket. Han har återkommit till temat efter att ha koreograferat en balett med samma ämne redan på 90-talet.

Ganska patetiska scener blir det många av, när man ser detta verk igen. En förtvivlan utan like i huvudpersonens väsen. Den ypperliga interpretören och dansaren Oleg Gabyshev är ett utomordentligt val till rollen.

Tjajkovskij har även en Skuggestalt, som spelas med intensitet av Sergej Volobuev. I Eifmanbaletterna är skådespeleri starkt inbakat, alltid.

Som Nadesjda von Meck, Tjajkovskijs kvinnliga mecenat, sågs denna gång Maria Abasjova, en dansare i gruppen som ofta utvalts till starka huvudroller.

Eifman Ballet. Oleg Gabyshev och Sergej Volobuev i Tjajkovskij. Pro et Contra. Foto Jevgeni Matvejev.

Oleg Gabyshev och Sergej Volobuev i Tjajkovskij. Pro et Contra. Foto Jevgeni Matvejev.


Gruppscenerna är trevliga att se mellan de intensiva solopartierna, om också något föråldrade för dem som är vana att se annorlunda skapelser. Detta stör dock inte länge, vi dras med i svängarna.

Svansjöns vita svanar tillsammans med trollkarlen von Rothbart, åter gestaltad av Sergej Volobuev med de aristokratiska linjerna, tar över.

Eifman Ballet Gruppscen ur Tjajkovskij. Pro et Contra. Foto Jevgeni Matvejev

Gruppscen ur Tjajkovskij. Pro et Contra. Foto Jevgeni Matvejev


Nötknäpparen
med Drosselmeyer – Volobuev också i denna roll – en sagoprins, Dmitry Krylov med lätta steg, och den mycket flickaktiga Klara, Polina Petrova.

Vidare följer en Eugen Onegin (Volobuev) och en Spader dam – Abasjova som Hertiginnan, och Volobuev som operans Herman. Dmitry Krylov är en ypperlig Joker – alla passerar revy vid skildringen av Mästarens liv.

Melankoliskt så det förslår, och njutbart.

Eifman Ballet. Rodin. Foto Souheil Michael Khoury

Sergej Volobuev och Maria Abasjova i Rodin. Foto Souheil Michael Khoury


Rodin
Det andra programmet under gästspelet gav oss koreografen Eifmans syn på en annan mästares, Auguste Rodins, liv. Vi får nu en inblick i en skulptörs förtvivlan inför skapandet av sin konst.

Han ser djävulsgestalter – eller flickvännens skapandeiver, vilken han inte ser med blida ögon. Han ser hellre Kvinnan än Rivalen. Henne skall man förhindra att skapa. Detta skildras bland annat mycket tydligt med Rodingestaltens starka grepp runt kvinnans midja och ena fot.

Han, Rodin, skapar sina verk. Volobuev, som tolkar rollen, formar handgripligen meddansarna till en skulptur.

Maria Abasjova som flickvännen Camille framträder starkt. Som dansare är hon otroligt elastisk i rörelserna. Genom dessa speglas hennes tillvaro i livet, ångesten över att inte kunna vara sig själv. Detta verk om en konstnär, eller två, är lite annorlunda i jämförelse med det första, men melankolin är där igen.

Eitman Ballet. Rodin. Foto Souheil Michael Khoury

Ur Rodin. Foto Souheil Michael Khoury. Eifman Ballet.


Det krävs mycket av en Eifmandansare: en gedigen teknik i både balett och modern dans, även i akrobatik, och förmåga till starkt skådespeleri. Och en kroppslängd på många centimeter mer än vad andra dansare brukar ha.

Allt skall synas precist och tydligt; mästaren Eifman är mycket krävande. – Det finns för övrigt flera exempel på nätet med denna grupp – från föreställningar och repetitioner.

Se vidare på eifmanballet.ru/en/ensemble.

Publiken syntes vara starkt attraherad av det sedda. Åter igen starkt impregnerat av det ryska, lite annorlunda, fascinerande exotiska, lite mer sällan sedda.

Ett fint gästspel!

Anita Jokela
10 mars 2017


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil