Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram


Jurymedlem i Nordic Baltic Ballet Competition 2017:

"Balettskolorna har hög nivå på sin undervisning"

FALUN: Vid Stora Daldansens Nordic Baltic Ballet Competition 2017 i Falun kom sju av sexton finalister från Norge.

De tog åtta av de fjorton priserna. Tävlingen hade i år lockat 43 unga dansstuderande ungdomar till Falun.

Det var 19 juniorer och 24 seniorer, med en bra balans också när det gällde antalet pojkar och flickor. De kom från Sverige, Norge, Finland, Estland och Lettland. Årets tävling var den 30:e i ordningen.

Under 23 år gick tävlingen på Moraparken i Mora med eldsjälen Sirkka-Liisa Forslund (1949-2011). som initiativtagare och konstnärlig ledare. Årets jubileumstävling tillägnades Sirkka-Liisas minne. Från början var det en ren svensk tävling som med tiden vuxit till sitt nuvarande stora format. Sedan 2010 har tävlingen gått på Dalateatern i Falun.

Siirkka-Liisa Forslund

Sirkka-Liisa Forslund Foto Stora Daldansen Facebook

Som vanligt hade en fulltalig publik lockats till finalen, Mammor, pappor och syskon förstås, liksom dansintresserade från Dalarna och vida däromkring. 

Arrangemangen sköttes utmärkt – den enda "lonngören" var pausen i väntan på juryns beslut, men då gavs i stället tid för förfriskningar och engagerade resonemang om vars och ens egna favoriter.

Jurymedlemmarna varierar från år till år, alla kan inte ställa upp varje år. Balettchefen för kungliga Baletten brukar alltid vara med, men just i år hade han förhinder. Joseph Sturdy hade därför utsetts till juryns ordförande. Claudine Andreo från Grasse är alltid med och Carina Ari-stiftelserna utser alltid en representant, i år var det Ana Laguna. Därutöver ska det vara två erfarna danspersonligheter.

NBBC 2017

Alla vinnarna med konstnärlige ledaren Jonas Kåge och juryns ordförande Joseph Sturdy. Foto Stora Daldansen Facebook


Konstnärlig ledare för tävlingen är sedan flera år Jonas Kåge. 

Vad tycker Jonas Kåge om årets tävling?

Han berättar för Dansportalen:
"Jag är glad att tävlingen fortfarande lockar så många unga dansare och att publiken kommer igen varje år. Särskilt glad är jag att de baltiska länderna är väl representerade i år." 

"De tävlande eleverna kommer ofta tillbaka i flera år, det är spännande att se hur de utvecklas. Minimiåldern är 14 och de äldsta är 19 år. Den största utvecklingen sker ju för juniorerna från 14 till 16, då mycket händer med deras kroppar. Det gäller ju både kunskap och mognad som människa och dansare –  mycket för juryn att ta hänsyn till."

"Seniorerna ska ju klara av att riva av de riktiga grejerna – det är tuffa saker!"

"De framför ju även moderna verk, vilket kan vara knepigt. Det vi kallar för nutida dans utvecklas ju hela tiden, och det är inte lätt att hitta koreografer som vill bidra med nya stycken, även om de stora skolorna har personer som kan bidra med koreografier. Man vill ju gärna ha god kvalitet," säger Jonas Kåge.

"De klassiska verken är ju beprövade och ger bra besked om nivån hos dansarna. Idealet vore om vi kunde få några etablerade koreografer som kunde ge oss tre nutida verk, små stycken som dansarna kan få jobba med." 

"Det är svårt att bedöma nya verk som aldrig setts förut. Uttrycket kan vara starkt, men hur bedömer man tekniken och utförandet. Det vore ju också bra för eleverna att arbeta direkt med erfarna koreografer, och arbeta med verk som ska utföras korrekt utan att anpassas till den enskilde dansaren," avslutar Jonas Kåge.

Hur arbetar juryn?
Vid ett samtal med Dansportalen berättade jurymedlemmen Amanda Bennet lite om hur bedömningen av de tävlande går till: 

"Vi bedömer alla dansare lika, oberoende av kön, men vi skiljer på juniorer och seniorer. Jag tittar efter om dansaren har en god kvalitet för sin ålder. Man måste ha hela paketet, inklusive en god framställning." 

"Jag gav en master class för de dansare som inte gått till final och de arbetade mycket seriöst. De lyssnade, försökte applicera de korrektioner jag gav dem – det var en hel del nytt för några av dem – jag var mycket nöjd. Jag arbetar med att ge dem en bra bas i placering, teknik, musikalitet, sådant som gäller alla skolor och stilar."

"Vi möter ju elever från många olika skolor, men vi försöker bedöma dem efter internationell standard. Det är intressant att se varje skolas kvalitéer avspeglas i studenterna. Att så många skolor är representerade i finalen visar att skolorna har en hög nivå på sin undervisning."

"Det är också fint att ha en bra scen för att framföra styckena på, en riktig teater med bra resurser: teknik, repetitionssal, loger och pausrum. Tävlingen är mycket väl anordnad och allt fungerar med god kompetens, och jag var mycket nöjd med nivån på de studerande," säger Amanda Bennet.

Anders Jörlén
21 mars 2017

Resultat 2017

Juniorer 14-16 år  

1                       Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

2                       Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan, Göteborg

3                       Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm


Seniorer  17-19 år 

1                       Nora Elise Augustinus, Kunsthøjskolen, Oslo

2                       Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

3                       Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Resa till Balettävlingen i Grasse:   

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo 

Reserver Grasse:

Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Colin Shoma Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors   

Nils-Åke Häggboms pris (resa till Grasse):  

Fartein Bentsen Ringset, Operans balettskola, Oslo     

Publikens pris:   

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo          

Övriga finalister
Juniorer: 

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Farthein Bentsen Ringsedt, Operans Balettskola, Oslo

Elina Blazevica, Riga Choreography School, Riga, Lettland

Gabriel Gudim, Operans Balettskola, Oslo

Jack Hartill, Svenska Balettskolan, Göteborg

Taru Hiitola, Operans balettskola, Helsingfors

Colin Shona Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors                    

Seniorer:                                      

Sindre Berntsen, Kunsthøjskolen, Oslo

Markus Nilsson, Balettskolan, Tallinn

 

Juryn NBBC2017

Hela juryn för Stora Daldansen 2017. Foto Stora Daldansen Facebook

Jury                    

Ordförande: Joseph Sturdy, koreograf och danspedagog

Amanda Bennet, tidigare konstnärlig ledare för den internationella tävlingen Prix de Lausanne, nu chef för Ballettschule Theater Basel

Clodine Andreo, chef och pedagog vid Chorea Dance Center i Grasse och konstnärlig ledare för Jeune Ballet Mediterranéen

Minna Tervamäki, Étoile vid Nationalbaletten i Helsingfors

Ana Laguna, dansare, koreografiassistent och iscensättare

Joakim Stephenson, dansare, koreograf och iscensättare


Tävlingens konstnärlige ledare är Jonas Kåge, internationell stjärndansare i Europa och USA

Tävlingens pedagog är Deborah Dobson och konferencier är Niklas Lindblad

Gynna Sirkka-Liisas Minnesfond, Bankgiro 5988-7174


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil