Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram

Juniorvinnarna 2017, från vänster Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan i Göteborg, Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan Foto Samira Bethke Instagram


Jurymedlem i Nordic Baltic Ballet Competition 2017:

"Balettskolorna har hög nivå på sin undervisning"

FALUN: Vid Stora Daldansens Nordic Baltic Ballet Competition 2017 i Falun kom sju av sexton finalister från Norge.

De tog åtta av de fjorton priserna. Tävlingen hade i år lockat 43 unga dansstuderande ungdomar till Falun.

Det var 19 juniorer och 24 seniorer, med en bra balans också när det gällde antalet pojkar och flickor. De kom från Sverige, Norge, Finland, Estland och Lettland. Årets tävling var den 30:e i ordningen.

Under 23 år gick tävlingen på Moraparken i Mora med eldsjälen Sirkka-Liisa Forslund (1949-2011). som initiativtagare och konstnärlig ledare. Årets jubileumstävling tillägnades Sirkka-Liisas minne. Från början var det en ren svensk tävling som med tiden vuxit till sitt nuvarande stora format. Sedan 2010 har tävlingen gått på Dalateatern i Falun.

Siirkka-Liisa Forslund

Sirkka-Liisa Forslund Foto Stora Daldansen Facebook

Som vanligt hade en fulltalig publik lockats till finalen, Mammor, pappor och syskon förstås, liksom dansintresserade från Dalarna och vida däromkring. 

Arrangemangen sköttes utmärkt – den enda "lonngören" var pausen i väntan på juryns beslut, men då gavs i stället tid för förfriskningar och engagerade resonemang om vars och ens egna favoriter.

Jurymedlemmarna varierar från år till år, alla kan inte ställa upp varje år. Balettchefen för kungliga Baletten brukar alltid vara med, men just i år hade han förhinder. Joseph Sturdy hade därför utsetts till juryns ordförande. Claudine Andreo från Grasse är alltid med och Carina Ari-stiftelserna utser alltid en representant, i år var det Ana Laguna. Därutöver ska det vara två erfarna danspersonligheter.

NBBC 2017

Alla vinnarna med konstnärlige ledaren Jonas Kåge och juryns ordförande Joseph Sturdy. Foto Stora Daldansen Facebook


Konstnärlig ledare för tävlingen är sedan flera år Jonas Kåge. 

Vad tycker Jonas Kåge om årets tävling?

Han berättar för Dansportalen:
"Jag är glad att tävlingen fortfarande lockar så många unga dansare och att publiken kommer igen varje år. Särskilt glad är jag att de baltiska länderna är väl representerade i år." 

"De tävlande eleverna kommer ofta tillbaka i flera år, det är spännande att se hur de utvecklas. Minimiåldern är 14 och de äldsta är 19 år. Den största utvecklingen sker ju för juniorerna från 14 till 16, då mycket händer med deras kroppar. Det gäller ju både kunskap och mognad som människa och dansare –  mycket för juryn att ta hänsyn till."

"Seniorerna ska ju klara av att riva av de riktiga grejerna – det är tuffa saker!"

"De framför ju även moderna verk, vilket kan vara knepigt. Det vi kallar för nutida dans utvecklas ju hela tiden, och det är inte lätt att hitta koreografer som vill bidra med nya stycken, även om de stora skolorna har personer som kan bidra med koreografier. Man vill ju gärna ha god kvalitet," säger Jonas Kåge.

"De klassiska verken är ju beprövade och ger bra besked om nivån hos dansarna. Idealet vore om vi kunde få några etablerade koreografer som kunde ge oss tre nutida verk, små stycken som dansarna kan få jobba med." 

"Det är svårt att bedöma nya verk som aldrig setts förut. Uttrycket kan vara starkt, men hur bedömer man tekniken och utförandet. Det vore ju också bra för eleverna att arbeta direkt med erfarna koreografer, och arbeta med verk som ska utföras korrekt utan att anpassas till den enskilde dansaren," avslutar Jonas Kåge.

Hur arbetar juryn?
Vid ett samtal med Dansportalen berättade jurymedlemmen Amanda Bennet lite om hur bedömningen av de tävlande går till: 

"Vi bedömer alla dansare lika, oberoende av kön, men vi skiljer på juniorer och seniorer. Jag tittar efter om dansaren har en god kvalitet för sin ålder. Man måste ha hela paketet, inklusive en god framställning." 

"Jag gav en master class för de dansare som inte gått till final och de arbetade mycket seriöst. De lyssnade, försökte applicera de korrektioner jag gav dem – det var en hel del nytt för några av dem – jag var mycket nöjd. Jag arbetar med att ge dem en bra bas i placering, teknik, musikalitet, sådant som gäller alla skolor och stilar."

"Vi möter ju elever från många olika skolor, men vi försöker bedöma dem efter internationell standard. Det är intressant att se varje skolas kvalitéer avspeglas i studenterna. Att så många skolor är representerade i finalen visar att skolorna har en hög nivå på sin undervisning."

"Det är också fint att ha en bra scen för att framföra styckena på, en riktig teater med bra resurser: teknik, repetitionssal, loger och pausrum. Tävlingen är mycket väl anordnad och allt fungerar med god kompetens, och jag var mycket nöjd med nivån på de studerande," säger Amanda Bennet.

Anders Jörlén
21 mars 2017

Resultat 2017

Juniorer 14-16 år  

1                       Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

2                       Mattheus Bäckström, Svenska Balettskolan, Göteborg

3                       Samira Bethke, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm


Seniorer  17-19 år 

1                       Nora Elise Augustinus, Kunsthøjskolen, Oslo

2                       Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

3                       Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Resa till Balettävlingen i Grasse:   

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Helena E K Byrt, Kunsthøjskolen, Oslo

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo 

Reserver Grasse:

Agnes Rosendahl, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm

Astrid Lyngstad, Kunsthøjskolen, Oslo

Colin Shoma Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors   

Nils-Åke Häggboms pris (resa till Grasse):  

Fartein Bentsen Ringset, Operans balettskola, Oslo     

Publikens pris:   

Shoma Ogasawara, Kunsthøjskolen, Oslo          

Övriga finalister
Juniorer: 

Evelina Andersson, Alhanko Academy of Ballet, Stockholm

Farthein Bentsen Ringsedt, Operans Balettskola, Oslo

Elina Blazevica, Riga Choreography School, Riga, Lettland

Gabriel Gudim, Operans Balettskola, Oslo

Jack Hartill, Svenska Balettskolan, Göteborg

Taru Hiitola, Operans balettskola, Helsingfors

Colin Shona Jacobs, Operans balettskola, Helsingfors                    

Seniorer:                                      

Sindre Berntsen, Kunsthøjskolen, Oslo

Markus Nilsson, Balettskolan, Tallinn

 

Juryn NBBC2017

Hela juryn för Stora Daldansen 2017. Foto Stora Daldansen Facebook

Jury                    

Ordförande: Joseph Sturdy, koreograf och danspedagog

Amanda Bennet, tidigare konstnärlig ledare för den internationella tävlingen Prix de Lausanne, nu chef för Ballettschule Theater Basel

Clodine Andreo, chef och pedagog vid Chorea Dance Center i Grasse och konstnärlig ledare för Jeune Ballet Mediterranéen

Minna Tervamäki, Étoile vid Nationalbaletten i Helsingfors

Ana Laguna, dansare, koreografiassistent och iscensättare

Joakim Stephenson, dansare, koreograf och iscensättare


Tävlingens konstnärlige ledare är Jonas Kåge, internationell stjärndansare i Europa och USA

Tävlingens pedagog är Deborah Dobson och konferencier är Niklas Lindblad

Gynna Sirkka-Liisas Minnesfond, Bankgiro 5988-7174


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil