Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Soeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg


En Svansjön gnistrande av energi med en triumfal avslutning

STOCKHOLM: Detta var inte rätta helgen att fira tillkomsten av en ny balett. De tragiska händelserna på fredagseftermiddagen, då en lastbil med vilja kördes in i en mängd människor på en livlig butiksgata, fick följden att premiären senarelades då Stockholms centrum spärrades av.

Emellertid gavs eftermiddagsföreställningen på lördagen – nu med premiärlaget – och tillägnades offren för attacken.

Maggie Foyer har sett Pär Isbergs nya balett Drömmen om Svansjön på Kungliga Operan.


Drömmen om Svansjön 2017_Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg

Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg


Pär Isbergs Drömmen om Svansjön är inte 'Svansjön' men jag tror inte den gör den besökare besviken, som vill få en riktigt god balettkväll plus en historia med klart nutida känsla.

Isberg har skapat två av Kungliga balettens mest älskade baletter: Nötknäpparen och Pippi Långstrump, men han är inte så välkänd utanför hemlandet Sverige. Det är synd, då det finns få koreografer som anpassar klassiska baletter så att de passar modernt synsätt med sådan lätthet och intelligens.

Tjajkovskijs magiska partitur har också fått sig en omgång. Andra akten har lämnats orörd, men andra delar har omfördelats och ouvertyren ocn annan musik som tidigare använts för sceniskt bruk, har fått ny koreografi med spännande resultat.

Bearbetningen av handlingen centreras kring en nyuppsättning av baletten. Känslorna går på dubbla spår, handlingen dyker in och ut i den ursprungliga berättelsen, då kärleken mellan Prinsen och Odette och den ondsinte Rothbarts manipulationer har överförts till förhållandet mellan koreografen och dansarna. De mörka tonerna av manipulation och åtrå har fått ny förklädnad.

Drömmen om Svansjön 2017_Calum Lowden som koreografen med ensemble. Foto Carl Thorborg

Calum Lowden som koreografen med sin ensemble. Foto Carl Thorborg


'Koreografen', Calum Lowden, finurligt döpt till Fred, för fram sin protegé, Desislava Stoeva, till rollen som Odette/Odile före balettkårens premiärdansare och får en obeveklig fiende i 'premiärdansaren' Vahe Martirosyan, som degraderas till rollen som Rothbart.

Martirosyan har fått en present i och med den rollen: att dansa för att imponera vid rollbesättningen inom ensemblen och uttrycka sin vrede i Rothbarts förklädnad. Han förvandlas till en cool förförare som partner till protegén, och visar sina rätta färger i finalen, där han lägger an på en ny ung dansös – hans nästa offer.

I balettsalen tar koreografen ut dansare för sin nya uppsättning. Kårdansarna ges en rejäl work out, tävlande med varandra för att framstå i sin bästa dager.

Originalbalettens pas de trois är inkluderat – Minji Nam och Moe Nieda visar skärpa i gnistrande solon medan Jonatan Davidsson visar upp en kraftfull manlig personlighet och stor virtuositet.

Höjdpunkten nås när 'premiärdansarna', Sarah-Jane Brodbeck och Martirosyan, stärker sin ställning genom att dansa ett nykoreograferat Svarta Svanens pas de deux. Till musiken som Tjajkovsakij usrpungligen skrev för duetten, men nu är bättre känd från Balanchines Tchaikovsky Pas de Deux.

Vilken lycka att få se hur väl Isberg har format det musikaliskt och koreografiskt i en neoklassisk stil, stramt och elegant men gnistrande av energi och kulminerande i en triumfal avslutning. Brodbeck gör bruk av sin precision och snabbhet med lysande resultat och Martirosyan attackerar sitt solo med raseri.

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg


I den centrala ballerinarollen får Stoeva sin beskärda del av dans: två stora Grand pas de deux med solon – inklusive fouettéerna – men är inte längre en svart/vit stereotyp, då hon hela tiden vacklar i sina känslor för Fred och hennes dansande centreras kring Rothbart/Martirosyan. Stoeva, en kraftfull dansare ned naturlig auktoritet, presenterade ett fint dansframträdande men fick kämpa för att övertyga som den naiva, unga begåvningen.

Lowden var mycket övertygande som 'koreografen', som växlar mellan förtjusning och förtvivlan över sina dansare. I den elegiska inledningen till andra akten stegras hans känslor och i duetten gav han sin passion full frihet med en känslig och rörande tolkning. om än inte helt besvarad av Stoeva och motverkad av långsamma tempi. Kåren av Svanar, balettens ryggrad, i tutuer formade av plisseringar och veck snarare än fjädrar, var vackert samtränade.

I tredje akten går förtjusning och funderingar hand i hand. På 'efterfesten' finns alltid tillfälle att visa upp modekläder och klädskaparen Jérôme Kaplan och scenografen Lars-Åke Thessman tar över senen. Scenbilden, en pelarförsedd balsal med utsikt över Stockholms skyline, framhäver Kaplans kostymer, som uppvisar distinkta färgkombinationer och stilfulla skärningar genomsyrade av Paris chic.

'Teaterchefen', en skräddarsydd roll för Jenny Nilson, dominerar i en rollfigur, inte så olik Drottningmodern i originalet. Dansen avslutas i en kulmen där hon är graciöst placerad högst uppe på en pyramid av män.

Drömmen om Svansjön 2017_

Luiza Lopes som Protegén-Odette och Oscar Salomonsson som Koreografen-Prinsen. Foto Carl Thorborg


Dansen innehåller många glädjeämnen. En grupp unga servitörer bärande på origami-svanar på silverfat roar med en pastisch av 'kyparnas intåg'. Protegén, förklädd till Odile, inträder i en fjäderkappa och Svarta Svanens pas de deux – nu i den traditionella koreografin – blir ett triangeldrama där Stoeva kommer till sin fulla rätt i ett eldigt franmträdande.

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Emily Slawski och Dmitry Zagrebin får ett bravurnummer och tillfälle till virtuosa konster, medan Tjajkovskijs ryska dans blir en erogen uppvisning för Rothbart. Det sägs att djävulen får de bästa melodierna!

Sista akten tar oss till sakens kärna. Medan scenen töms efter föreställningen och svanarna rör sig mot klädlogerna, inser Fred och hans protegé att de är menade för varandra och lämnar teatern för att finna ett nytt liv tillsammans.

Isberg har skapat en balett som är mycket olik den traditionella versionen men för dem som älskar Svansjön förblir det en i sanning tillfredsställande afton.

Maggie Foyer
16 april 2017
Översättning: Anders Jörlén


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil