Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Soeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg


En Svansjön gnistrande av energi med en triumfal avslutning

STOCKHOLM: Detta var inte rätta helgen att fira tillkomsten av en ny balett. De tragiska händelserna på fredagseftermiddagen, då en lastbil med vilja kördes in i en mängd människor på en livlig butiksgata, fick följden att premiären senarelades då Stockholms centrum spärrades av.

Emellertid gavs eftermiddagsföreställningen på lördagen – nu med premiärlaget – och tillägnades offren för attacken.

Maggie Foyer har sett Pär Isbergs nya balett Drömmen om Svansjön på Kungliga Operan.


Drömmen om Svansjön 2017_Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg

Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg


Pär Isbergs Drömmen om Svansjön är inte 'Svansjön' men jag tror inte den gör den besökare besviken, som vill få en riktigt god balettkväll plus en historia med klart nutida känsla.

Isberg har skapat två av Kungliga balettens mest älskade baletter: Nötknäpparen och Pippi Långstrump, men han är inte så välkänd utanför hemlandet Sverige. Det är synd, då det finns få koreografer som anpassar klassiska baletter så att de passar modernt synsätt med sådan lätthet och intelligens.

Tjajkovskijs magiska partitur har också fått sig en omgång. Andra akten har lämnats orörd, men andra delar har omfördelats och ouvertyren ocn annan musik som tidigare använts för sceniskt bruk, har fått ny koreografi med spännande resultat.

Bearbetningen av handlingen centreras kring en nyuppsättning av baletten. Känslorna går på dubbla spår, handlingen dyker in och ut i den ursprungliga berättelsen, då kärleken mellan Prinsen och Odette och den ondsinte Rothbarts manipulationer har överförts till förhållandet mellan koreografen och dansarna. De mörka tonerna av manipulation och åtrå har fått ny förklädnad.

Drömmen om Svansjön 2017_Calum Lowden som koreografen med ensemble. Foto Carl Thorborg

Calum Lowden som koreografen med sin ensemble. Foto Carl Thorborg


'Koreografen', Calum Lowden, finurligt döpt till Fred, för fram sin protegé, Desislava Stoeva, till rollen som Odette/Odile före balettkårens premiärdansare och får en obeveklig fiende i 'premiärdansaren' Vahe Martirosyan, som degraderas till rollen som Rothbart.

Martirosyan har fått en present i och med den rollen: att dansa för att imponera vid rollbesättningen inom ensemblen och uttrycka sin vrede i Rothbarts förklädnad. Han förvandlas till en cool förförare som partner till protegén, och visar sina rätta färger i finalen, där han lägger an på en ny ung dansös – hans nästa offer.

I balettsalen tar koreografen ut dansare för sin nya uppsättning. Kårdansarna ges en rejäl work out, tävlande med varandra för att framstå i sin bästa dager.

Originalbalettens pas de trois är inkluderat – Minji Nam och Moe Nieda visar skärpa i gnistrande solon medan Jonatan Davidsson visar upp en kraftfull manlig personlighet och stor virtuositet.

Höjdpunkten nås när 'premiärdansarna', Sarah-Jane Brodbeck och Martirosyan, stärker sin ställning genom att dansa ett nykoreograferat Svarta Svanens pas de deux. Till musiken som Tjajkovsakij usrpungligen skrev för duetten, men nu är bättre känd från Balanchines Tchaikovsky Pas de Deux.

Vilken lycka att få se hur väl Isberg har format det musikaliskt och koreografiskt i en neoklassisk stil, stramt och elegant men gnistrande av energi och kulminerande i en triumfal avslutning. Brodbeck gör bruk av sin precision och snabbhet med lysande resultat och Martirosyan attackerar sitt solo med raseri.

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg


I den centrala ballerinarollen får Stoeva sin beskärda del av dans: två stora Grand pas de deux med solon – inklusive fouettéerna – men är inte längre en svart/vit stereotyp, då hon hela tiden vacklar i sina känslor för Fred och hennes dansande centreras kring Rothbart/Martirosyan. Stoeva, en kraftfull dansare ned naturlig auktoritet, presenterade ett fint dansframträdande men fick kämpa för att övertyga som den naiva, unga begåvningen.

Lowden var mycket övertygande som 'koreografen', som växlar mellan förtjusning och förtvivlan över sina dansare. I den elegiska inledningen till andra akten stegras hans känslor och i duetten gav han sin passion full frihet med en känslig och rörande tolkning. om än inte helt besvarad av Stoeva och motverkad av långsamma tempi. Kåren av Svanar, balettens ryggrad, i tutuer formade av plisseringar och veck snarare än fjädrar, var vackert samtränade.

I tredje akten går förtjusning och funderingar hand i hand. På 'efterfesten' finns alltid tillfälle att visa upp modekläder och klädskaparen Jérôme Kaplan och scenografen Lars-Åke Thessman tar över senen. Scenbilden, en pelarförsedd balsal med utsikt över Stockholms skyline, framhäver Kaplans kostymer, som uppvisar distinkta färgkombinationer och stilfulla skärningar genomsyrade av Paris chic.

'Teaterchefen', en skräddarsydd roll för Jenny Nilson, dominerar i en rollfigur, inte så olik Drottningmodern i originalet. Dansen avslutas i en kulmen där hon är graciöst placerad högst uppe på en pyramid av män.

Drömmen om Svansjön 2017_

Luiza Lopes som Protegén-Odette och Oscar Salomonsson som Koreografen-Prinsen. Foto Carl Thorborg


Dansen innehåller många glädjeämnen. En grupp unga servitörer bärande på origami-svanar på silverfat roar med en pastisch av 'kyparnas intåg'. Protegén, förklädd till Odile, inträder i en fjäderkappa och Svarta Svanens pas de deux – nu i den traditionella koreografin – blir ett triangeldrama där Stoeva kommer till sin fulla rätt i ett eldigt franmträdande.

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Emily Slawski och Dmitry Zagrebin får ett bravurnummer och tillfälle till virtuosa konster, medan Tjajkovskijs ryska dans blir en erogen uppvisning för Rothbart. Det sägs att djävulen får de bästa melodierna!

Sista akten tar oss till sakens kärna. Medan scenen töms efter föreställningen och svanarna rör sig mot klädlogerna, inser Fred och hans protegé att de är menade för varandra och lämnar teatern för att finna ett nytt liv tillsammans.

Isberg har skapat en balett som är mycket olik den traditionella versionen men för dem som älskar Svansjön förblir det en i sanning tillfredsställande afton.

Maggie Foyer
16 april 2017
Översättning: Anders Jörlén


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil