Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

BalettPalett 2017 Giselle med Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto  Harri Rospu

Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto Harri Rospu

Prestation av högsta kvalitet

TALLINN: Det måste sägas att man på Estoniateatern lyckats mer än utomordentligt fint med baletten Giselle, denna klassiker från romantikens tid – andra hälften av 1800-talet. Allt är välgjort och bereder åskådaren en njutningsrik upplevelse.

Tallinn Giselle 2017. Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto  Harri Rospu

Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto Harri Rospu


På teatern talar jag med Luana Georg som alternerar i den unga hjärtsjuka flickan Giselles roll med Alena Shkatula. Luana är seniordansare vid kompaniet och har gjort alla de stora rollerna, ofta med Sergej Upkin som partner.

Hon prisar det engelska team som under våren, med Marilyn Vella-Gatt i ledningen, iscensatt verket vid Estoniateatern med Mary Skeapings koreografi. Hon upplevde sig ha fått mycket goda råd av den konstnärlige rådgivaren Irmgard E. Berry samt av gästande repetitören Andria Hall.

Förutom de brittiska gästerna svarade de inhemska repetitörerna Thomas Edur, Elita Erkina, Viktor Fedortsenko, Marina Kesler och Age Oks gemensamt för det lyckade slutresultatet tillsammans med solisterna och corps de ballet. Den sistnämnda hade, trots att många av gruppens dansare var nya, sammansvetsats till en bra samverkande ensemble.

Publiken ser dansarnas arbete, men utan alla andra medarbetares del skulle ingenting fungera. Slutresultatet – det som vi alla får njuta av – är summan av allas insatser och arbete.

Tallinn Giselle 2017. Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto  Harri Rospu

Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto Harri Rospu

Giselle
Alena Shkatula har utvecklats i sin konstnärliga tolkning och framtoning av det dansanta i rollerna. Giselle är en roll som kräver ett talangfullt närmande till de olika skeenden, från en fröjdefull flicka till en moget älskande brud – ända bortom döden.

Pärlan i baletten är den andra akten, och här är det en fröjd att kunna följa Shkatulas finstilta uppenbarelse som en ny vilie, en fästmö som dött före bröllopet. Vi ser henne i det kommande livet glida drömlikt i dansen, såväl i pas de bourréer som i hopp, och ser henne motsätta sig viliernas ledare Myrthas vilja med en älskande kvinnans bestämdhet.

I balettens början är hon den unga flickan full av förtroende för sin valde fästman – som hon tror hon mött. Hon är i början gladlynt och dansar med lätta steg med sin Albrecht, tills han avslöjas vara en hertig – alltså ingenting för en lantflicka.

Denis Klimuk, hennes partner som Albrecht, har förbättrat tekniken och gav sin ballerina fin support. Hans förtvivlan inför ödet syntes och de stora hoppen som skildrar detta oundvikliga var övertygande.

Förutom i Giselle såg jag även i Tallinn ett par dagar senare, parets ypperliga framträdande i Onegin.

I första aktens Pastoral-pas de deux lyste Marta Navasardyan och Zachary Rogers med ungdomlig elegans, båda dessa är på väg uppåt i sitt konstnärskap. Stegen är lätta och båda trivdes med uppgiften vilket nådde publiken över rampen.

Tallinn Giselle: Elisabetta Formento som MyrthaMyrtha med sina vilier. Foto  Harri Rospu

Elisabetta Formento som Myrtha med sina vilier. Foto Harri Rospu


Elisabetta Formentos Myrtha – viliernas ledare – var beslutsam och kall som sig bör, hennes dansspråk bekräftade bilden. Kunniga solistdansaren – med många fina roller före denna – Anatoli Arhangelski – gjorde en mycket trovärdig Hilarion, den svartsjuke jägaren som avslöjer Albrechts ursprung. Fint skådepeleri av honom. Kaire Kasetalu geastaltade Giselles mor med närvaro och omtanke.

Gruppen av vilier dansade oklanderligt, med Heidi Kopti och Marta Navasardyan i spetsen som Moyna och Zulma. Precisionen i raderna kunde inte ha varit bättre. Då vilierna i ett stilleben steg upp på tåspets blev de stående där i sekunder utan att mera söka finna balansen, den var där genast. Och naturligtvis rör de sig också disciplinerat framåt i scenen där det ena benet hålls upplyft i arabesque, med vristen uppåt som sig bör.

Avslutningen i Skeapings version av Giselle är mycket vacker, vissa i publiken får tårar i ögonen av att uppleva ödets frammarsch. De unga älskande har återträffats i skogen, men där förlorar prinsen i morgongry sin älskade ännu en gång, nu slutgiltigt. Men före det ser vi en av de vackraste scenerna med solistparet. Därefter glider Giselle i mycket eterisk skepnad bort och Albrecht blir kvar. Vilierna är borta.

Och – otroligt att man i en liten balettgrupp har fått fram allt det sedda med sådan kvalitet.

Tallinn Giselle. Vilierna i akt 2. foto  Harri Rospu

Giselle – Vilierna i akt 2. foto Harri Rospu


Slutord

På Estoniateatern dansas det ett mångfaldigt program, kontinuerligt. Detta är också ett måste när publikunderlaget är litet. Befolkningen i Estland är 1,32 miljoner. Man kommer dock från när och fjärran till föreställningarna i Tallinn, och baletten turnerar regelbundet i hemlandet och även utomlands. Från Helsingfors är det 80 km fågelvägen och färjetrafiken är livlig. Trogna åskådare kommer regelbundet till Estoniateatern, så också jag.

Giselle:
Musik: Adolphe Adam
Originalkoreografi: Jean Coralli, Jules Perrot
Koreografi och bearbetning: Mary Skeaping
Dirigenter: Vello Pähn, Lauri Sirp, Kaspar Mänd

Anita Jokela
8 juni 2017


  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil