Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

BalettPalett 2017 Giselle med Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto  Harri Rospu

Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto Harri Rospu

Prestation av högsta kvalitet

TALLINN: Det måste sägas att man på Estoniateatern lyckats mer än utomordentligt fint med baletten Giselle, denna klassiker från romantikens tid – andra hälften av 1800-talet. Allt är välgjort och bereder åskådaren en njutningsrik upplevelse.

Tallinn Giselle 2017. Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto  Harri Rospu

Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto Harri Rospu


På teatern talar jag med Luana Georg som alternerar i den unga hjärtsjuka flickan Giselles roll med Alena Shkatula. Luana är seniordansare vid kompaniet och har gjort alla de stora rollerna, ofta med Sergej Upkin som partner.

Hon prisar det engelska team som under våren, med Marilyn Vella-Gatt i ledningen, iscensatt verket vid Estoniateatern med Mary Skeapings koreografi. Hon upplevde sig ha fått mycket goda råd av den konstnärlige rådgivaren Irmgard E. Berry samt av gästande repetitören Andria Hall.

Förutom de brittiska gästerna svarade de inhemska repetitörerna Thomas Edur, Elita Erkina, Viktor Fedortsenko, Marina Kesler och Age Oks gemensamt för det lyckade slutresultatet tillsammans med solisterna och corps de ballet. Den sistnämnda hade, trots att många av gruppens dansare var nya, sammansvetsats till en bra samverkande ensemble.

Publiken ser dansarnas arbete, men utan alla andra medarbetares del skulle ingenting fungera. Slutresultatet – det som vi alla får njuta av – är summan av allas insatser och arbete.

Tallinn Giselle 2017. Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto  Harri Rospu

Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto Harri Rospu

Giselle
Alena Shkatula har utvecklats i sin konstnärliga tolkning och framtoning av det dansanta i rollerna. Giselle är en roll som kräver ett talangfullt närmande till de olika skeenden, från en fröjdefull flicka till en moget älskande brud – ända bortom döden.

Pärlan i baletten är den andra akten, och här är det en fröjd att kunna följa Shkatulas finstilta uppenbarelse som en ny vilie, en fästmö som dött före bröllopet. Vi ser henne i det kommande livet glida drömlikt i dansen, såväl i pas de bourréer som i hopp, och ser henne motsätta sig viliernas ledare Myrthas vilja med en älskande kvinnans bestämdhet.

I balettens början är hon den unga flickan full av förtroende för sin valde fästman – som hon tror hon mött. Hon är i början gladlynt och dansar med lätta steg med sin Albrecht, tills han avslöjas vara en hertig – alltså ingenting för en lantflicka.

Denis Klimuk, hennes partner som Albrecht, har förbättrat tekniken och gav sin ballerina fin support. Hans förtvivlan inför ödet syntes och de stora hoppen som skildrar detta oundvikliga var övertygande.

Förutom i Giselle såg jag även i Tallinn ett par dagar senare, parets ypperliga framträdande i Onegin.

I första aktens Pastoral-pas de deux lyste Marta Navasardyan och Zachary Rogers med ungdomlig elegans, båda dessa är på väg uppåt i sitt konstnärskap. Stegen är lätta och båda trivdes med uppgiften vilket nådde publiken över rampen.

Tallinn Giselle: Elisabetta Formento som MyrthaMyrtha med sina vilier. Foto  Harri Rospu

Elisabetta Formento som Myrtha med sina vilier. Foto Harri Rospu


Elisabetta Formentos Myrtha – viliernas ledare – var beslutsam och kall som sig bör, hennes dansspråk bekräftade bilden. Kunniga solistdansaren – med många fina roller före denna – Anatoli Arhangelski – gjorde en mycket trovärdig Hilarion, den svartsjuke jägaren som avslöjer Albrechts ursprung. Fint skådepeleri av honom. Kaire Kasetalu geastaltade Giselles mor med närvaro och omtanke.

Gruppen av vilier dansade oklanderligt, med Heidi Kopti och Marta Navasardyan i spetsen som Moyna och Zulma. Precisionen i raderna kunde inte ha varit bättre. Då vilierna i ett stilleben steg upp på tåspets blev de stående där i sekunder utan att mera söka finna balansen, den var där genast. Och naturligtvis rör de sig också disciplinerat framåt i scenen där det ena benet hålls upplyft i arabesque, med vristen uppåt som sig bör.

Avslutningen i Skeapings version av Giselle är mycket vacker, vissa i publiken får tårar i ögonen av att uppleva ödets frammarsch. De unga älskande har återträffats i skogen, men där förlorar prinsen i morgongry sin älskade ännu en gång, nu slutgiltigt. Men före det ser vi en av de vackraste scenerna med solistparet. Därefter glider Giselle i mycket eterisk skepnad bort och Albrecht blir kvar. Vilierna är borta.

Och – otroligt att man i en liten balettgrupp har fått fram allt det sedda med sådan kvalitet.

Tallinn Giselle. Vilierna i akt 2. foto  Harri Rospu

Giselle – Vilierna i akt 2. foto Harri Rospu


Slutord

På Estoniateatern dansas det ett mångfaldigt program, kontinuerligt. Detta är också ett måste när publikunderlaget är litet. Befolkningen i Estland är 1,32 miljoner. Man kommer dock från när och fjärran till föreställningarna i Tallinn, och baletten turnerar regelbundet i hemlandet och även utomlands. Från Helsingfors är det 80 km fågelvägen och färjetrafiken är livlig. Trogna åskådare kommer regelbundet till Estoniateatern, så också jag.

Giselle:
Musik: Adolphe Adam
Originalkoreografi: Jean Coralli, Jules Perrot
Koreografi och bearbetning: Mary Skeaping
Dirigenter: Vello Pähn, Lauri Sirp, Kaspar Mänd

Anita Jokela
8 juni 2017


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil