Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

HKi Vårfest 2017. Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Pas de deux ur Coppélia Suite med Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola

Vacker vårfest med unga dansare

HELSINGFORS: Vid slutet av en intensiv termin dansade Balettskolan vid Nationaloperan sin Vårfestföreställning i Almisalen (Operans lilla scen), hela sex gånger.

Den inleddes med en charmig och fräsch Coppélia Suite (Délibes) av Wilfried Jacobs. Till grund låg det ursprungliga verket av Arthur Saint-Léon och Marius Petipa. Jacobs hade varsamt anpassat koreografin till elevernas aktuella färdigheter i balett.


Hki vårfest 2017. Ensemblen i Coppéli Suite. Foto Mirka Kleemola

Ensemblen i Coppéli Suite, i centrum solistparet Katariina Luukas och Aapo Kokkonen. Foto Mirka Kleemola


Wilfrid Jacobs – utbildningschef och pedagog vid skolan – hade gjort en egen tolkning och iscensättning som var fungerande och passade mycket bra för de uppträdande barnen från och med årskurs 3 på lågstadiet och för de unga dansarna. En del av dem är nu färdiga att träda in i yrkeslivet, men att hitta en plats i ett danskompani är inte en självklarhet.

Svanhilda och Frans är huvudrollerna i Coppélia Suite – arranderad efter helaftonsbaletten Coppélia. I dessa uppgifter i de olika föreställningarna alternerade Katariina Luukas, Jessi Räty och Ella Puurtinen som Svanhilda. Som Frans sågs Aapo Kokkonen, Samuel Haramo och Konsta Roos, som alla nu avslutar sin yrkesutbildning vid skolan.

Av paren var Ella Puurtinen och Konsta Roos kanske de mest färdiga i konstnärskapet. Solisterna hade olika personliga drag och inga misslyckanden kunde konstateras. Spänningen syntes dock, vilket ju är naturligt vid skolföreställningar.

Dessa solister uppträdde också i gruppen av sex ledande väninnor och vänner. De övriga väninnorna var Tiia Lehtinen, Julianna Luhtala och Silja Piippo. I kåren dansade Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Maija Marvaila, Heljä Nikula, Leonora Nummi och Senja Robbins.

Männen var, förutom de nämnda, Oskari Kymäläinen, Schonan Greve, Mark Krister Haav och Colin Jacobs från lägre årskurser i både yrkesutbildningen och skolan. Ställvis levererade dessa unga män ett fint fyrverkeri av hopp. Alla solisterna fick visa sina bästa bravurnummer, och parens gemensamma dans åter var luftig och njutbar. Bra repeterat.

Hki Vårfest 2017. Timmarnas dans ur Coppélia. Foto Mirka Kleemola

Timmarnas dans ur Coppelia. Foto Mirka Kleemola


Bland danserna sågs även ett Mazurka-solo, en Czardas, Timmarnas dans och Gryningen. Andakten utfördes vackert av solistpar, olika i de sex föreställningarna. Jag såg tre av dem. Av damerna imponerade speciellt Matilda Nordberg och Birit Haarla med sina tolkningar. Den tredje jag såg, var en säker Ellen Mäkelä.

Två dansnummer som fått namnen Arbetet och Bröllopsdansen dansades intensivt och ivrigt av grupper med mindre elever. De olika scenerna växlade i en takt som höll publiken intresserad. Man kunde beundra färdigheterna hos dem som kommit längre i utbildningen och de yngre elevernas iver att visa vad man lärt sig. Polkasteg i barndans funkar alltid, speciellt om man övat bra, avancerar i samtakt och håller rytmen.

Vissa grundpositioner och hopp från två fötter med landning åter till bägge, funkar och visar publiken att man lärt sig utåtvridningen och tiotals andra saker för att kunna prestera allt som ses. Det dansanta fanns redan med hos en del.

Förutom Jacobs själv hade de övriga pedagogerna Anne-Marie Ahola-Hiitola, Ulrika Hallberg, Timo Kokkonen, Riikka Nyman, Virve Olsson, Ophélie Rodighiero, Satu Soldán, Minna Stenvall och Susanna Vironmäki svarat för repetitionerna.

Det är fint att kunna konstatera hur ett ihärdigt arbete i balett ger resultat. Inga kompromisser mera, fötterna är sträckta så det förslår, ingen tittar blygt neråt. Ansiktena är glada och paren dansar också för varandra, vilket inte alltid sker om repetitören missat sin uppgift. Man blir glad över att se dessa barn och unga uppträda. Ganska fiffigt gjord var denna koreografi – fin rytm och inga störande pauser eller för långa danser – allt gick smidigt till.

Hki Vårfest 2017. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis. Foto Mirka Kleemola


Två moderna verk sågs också. Det intressanta och påhittiga Silence Among Us av Emrecan Tanış (repetitör Johan Pakkanen) hade sitt uruppförande och var koreograferat enkom för yrkesutbildningens studerande i första årskursen. Musiken var av Mehmet Sadik Tanış och Alessandro Cortini.

Emrecan Tanış förklarar att hans impuls till verket varit livet för en modern irakisk dansare vars konst inte accepterats av omgivningen, och som avlidit i en bombattack. Detta hade resulterat i tankar om människor som lever i tystnad och vilkas liv också avslutas i tystnad. Alltså något för unga att också fundera på när de förberett sig till uppdraget.

Verket hade en gnista som ofta saknas i moderna koreografier; dansstuderandena berättade om samarbetet som skulle länka dem in i dansen på ett annorlunda sätt än hur de var vana vid att göra.

Tanis är dansare vid Nationalbaletten och därtill sedan några år tillbaka även verksam som koreograf. Han prisbelönades nyligen med två priser vid Stuttgarts solodansfestival: 3:e priset i dans och 2:a priset i koreografi.

Hki Vårfest 2017. Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola

Ur Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu. Foto Mirka Kleemola


Delar av Tommi Kittis Pienen Näyttämön Juttu (ungefär En berättelse för den lilla scenen) till musik av Eero Hämeenniemi visades med dansarna från yrkesutbildningens 2:a och 3:e årskurs. Virpi Juntti och Valtteri Raekallio hade jobbat med dem. Som i det förra verket var ungdomarna hemma i rörelsespråket men visst hade de lite bråttom att slutföra allt till punkt och pricka då tempot i koreografin ändå var ganska krävande för studerandena..

Jag funderar på ljussättningen som ofta är ganska mörk i moderna nummer, och vilket också kommer till tals. Det mörka i livet tydliggörs inte alltid genom att visa det i – mycket - mörker.

Kvällen som sådan bjöd på en ljus syn på framtiden.

Hki Vårfest 2017.. Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

Ur Silence Among Us av Emrecan Tanis

I rollerna:

Timmarnas dans ur Coppelia
Ada Kaijala, Aino Kannas, Elise Nikula, Emma Kerttula, Isabella Nyström, Matilda Kokora, Nanny Hedberg, Rosa Säilynoja, Siina Ailasmaa, Edith Stenvall, Johanna Koivumies, Lia Tarkkanen, Lotta Tuominen, Madlen Mäkelä, Marina Hartikainen, Sanni Eloranta och Sofia Hanttu.

Silence Among Us
Birit Haarla, Katja Haarla, Ronja Hannola, Taru Hiitola, Ellen Mäkelä, Isabella Nevanlinna, Matilda Nordberg, Erika Pastel, Oskari Kymäläinen – yrkesutbildningen, årskurs 1

Pienen Näyttämön Juttu
Tiia Lehtinen Julianna Luhtala, Katariina Luukas, Silja Piippo, Ella Puurtinen, Jessi Räty, Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Konsta Roos – yrkesutbildningens avslutande årskurs 3

Emma Ikävalko, Maija Jalonen, Laura Lehtonen, Viola Länsivuori, Sara Makkonen, Heljä Nikula, Leonora Nummi, Senia Robbins – yrkesutbildningen, årskurs 2

Fotnot:
Officiellt heter operabalettskolan: Balettläroanstalten vid Finlands nationalopera

Följande dansare har nu fått plats i Nationalbalettens ungdomsgrupp:
Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Katariina Luukas, Ella Puurtinen och Konsta Roos

Anita Jokela
22 juni 2017


  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

  • Nathalie Nordquist Jonathan Davidsson Törnrosa
    Balettgala med hög kvalitet och välavvägd variation
    Det finns ett sug efter klassisk dans, därom råder ingen tvekan. Balettgalan i halländska Kungsbacka blev en succé innan pandemin, och härom veckan ringlade kön äntligen lång utanför Kungsbacka Teater...

  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil