Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Concerto RBS 2017

Yu Hang och Nicholas Landon i Concerto av Kenneth Macmillan. Foto RBS/Johan Persson

Matiné på Royal Ballet School

LONDON: The Royal Ballet Schools 'Grand Défilé' är ett så glädjefullt firande av dans, ungdom och förhoppningar, att man skulle vilja hälla det på flaska och korka igen, för att öppna den de grå dagar när världens alla bekymmer hopar sig.

Klass efter klass av unga studenter får alla sina ögonblick av ära, var och en sprudlande av iver att visa – i korta framträdanden – det kunnande de har uppnått.

Defile

Defilé av hela Royal Ballet School. Foto Johan Persson

Så läggs en ny växel in när eleverna i ´The Upper School' (gymnasiet) intar scenen. Harrison Lee utförde en briljant piruett, med ett lika strålande leende, vilket tände stubinen och inledde en oavbruten ström fram till avslutningen.

The Royal Ballet School, nu under Christopher Powneys ledarskap, har utmaningen att balansera tradition mot motivation, medan de förbereder studenterna för dagens professionella värld. Balansen var tidvis lite osäker när det gäller mixen av verk från repertoaren och nyskapade tillägg.

Kenneth MacMillans Concerto är en säker succé vid skolföreställningar, då detta njutbara verk erbjuder möjligheter för både solister och kår. I den lyriska andra satsen fyllde Tu Hang, med Nicholas Landon som kompetent partner, scenen med lugn säkerhet. Hennes utsökta ben och fötter prickade alla MacMillans ikoniskt moderna linjer; medan Sae Maeda och Harrison Lee var i sitt rätta element i första satsen och bjöd oss på teknisk briljans levererad med frisk fräckhet.

Ytterligare ett utmärkt val var Frederick Ashtons pas de quatre ur Svansjön. Yu Kuirhara och Amelia Townsend framförde sina solon med mycket fin stil och Lee, tillsammans med Eli Grushka briljerade med utmärkt timing i den manliga duetten.

Onwards RBS 2017

Onwards (Framåt). Foto Johan Persson

Det är alltid en ynnest att få se koreografi av studenterna själva. Jonathan Watkins Onwards (Framåt), skriven för första årskullen, är en säker uppvisning av neoklassiskt arbete, men ljussättningen, som tenderade att dölja mycket av handlingen, var nog inte en god idé för en skolföreställning. Jag antar att den kort tilltagna tiden för repetitioner inte gjort saken bättre.

Se Blue Through RBS 2017

Katherina Nikelski och Harris Bell i See Blue Through av Didy Veldman. Foto RBS/Johan Persson

Ohad Naharins mycket populära Echad Mi Yodea, gavs ett inspirerat framförande. Det är ett enastående verk, men som det enda storskaliga verket på programmet innehåller det begränsat med ren dans och ger studenterna små möjligheter att visa sitt kunnande.

Detta gällde inte Didy Feldmans duett See Blue Through, där Katherina Nikelski and Harris Bell behandlade det komplicerade förhållandet och partnerarbetet med säkerhet, med kulmen i ett roande sätt att dela töjbara T-shirts.

Sylfiden RBS

Sylfiden av Mikhail Fokine. Foto Johan Persson

Sylfiderna, som inledde, kämpade med att finna en linje mellan det historiska och det värdefulla. Frisyrerna, klistrade över öronen och med en krans av rosor, lyckades med konststycket att få dessa ljuvliga unga dansare att se tantiga ut. Nadia Mullova-Barley och Haoliang Feng dansade ett omsorgsfullt pas de deux, men det var endast Sae Maeda som tycktes ha fångat Fokins anda i en glad mazurka.

HWC RBS 2017

Here We Come av Erik Bruhn. Foto Johan Persson

Årskullarna 10 och 11 gav en obesvärad skärpa åt Erik Bruhns Here We Come, till Morton Goulds American Marches där Daichi Ikarashi visade särskilt fin form. Skriven 1978, när män stred för att få en fair chans på balettscenen, utgjorde det ett intressant synsätt, men kommande efter epoken med gruppen BalletBoyz, kunde man kanske ha tacklat något mer nutida?

The Conservatory RBS 2017

Conservatoriet av Bournonville. Foto Johan Persson

August Bournonvilles Conservatoriet, också historisk (1849), och dansk, tycktes, underligt nog mer relevant. Den är infernaliskt svår och gavs ett utomordentligt framförande med knivskarpa, rena batteringar, spänstiga hopp och massor av charm.

Hans van Manen, stolt uppvisande sin nyligen tilldelade orden Commandeur des Arts et Lettres, satt bland publiken, medan på scenen Jerome Barnes, Joshua Junker och Augustus Payne hade glädjen att få framföra hans Solo. Oerhört kompetitivt, och bubblande av showmanship, var det en av höjdpunkterna på en tillfredsställande eftermiddag där studenterna firade triumfer, oberoende av repertoarval och produktionsvärderingar,

Maggie Foyer
25 juli 2017
Översättning Anders Jörlén


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil