Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Concerto RBS 2017

Yu Hang och Nicholas Landon i Concerto av Kenneth Macmillan. Foto RBS/Johan Persson

Matiné på Royal Ballet School

LONDON: The Royal Ballet Schools 'Grand Défilé' är ett så glädjefullt firande av dans, ungdom och förhoppningar, att man skulle vilja hälla det på flaska och korka igen, för att öppna den de grå dagar när världens alla bekymmer hopar sig.

Klass efter klass av unga studenter får alla sina ögonblick av ära, var och en sprudlande av iver att visa – i korta framträdanden – det kunnande de har uppnått.

Defile

Defilé av hela Royal Ballet School. Foto Johan Persson

Så läggs en ny växel in när eleverna i ´The Upper School' (gymnasiet) intar scenen. Harrison Lee utförde en briljant piruett, med ett lika strålande leende, vilket tände stubinen och inledde en oavbruten ström fram till avslutningen.

The Royal Ballet School, nu under Christopher Powneys ledarskap, har utmaningen att balansera tradition mot motivation, medan de förbereder studenterna för dagens professionella värld. Balansen var tidvis lite osäker när det gäller mixen av verk från repertoaren och nyskapade tillägg.

Kenneth MacMillans Concerto är en säker succé vid skolföreställningar, då detta njutbara verk erbjuder möjligheter för både solister och kår. I den lyriska andra satsen fyllde Tu Hang, med Nicholas Landon som kompetent partner, scenen med lugn säkerhet. Hennes utsökta ben och fötter prickade alla MacMillans ikoniskt moderna linjer; medan Sae Maeda och Harrison Lee var i sitt rätta element i första satsen och bjöd oss på teknisk briljans levererad med frisk fräckhet.

Ytterligare ett utmärkt val var Frederick Ashtons pas de quatre ur Svansjön. Yu Kuirhara och Amelia Townsend framförde sina solon med mycket fin stil och Lee, tillsammans med Eli Grushka briljerade med utmärkt timing i den manliga duetten.

Onwards RBS 2017

Onwards (Framåt). Foto Johan Persson

Det är alltid en ynnest att få se koreografi av studenterna själva. Jonathan Watkins Onwards (Framåt), skriven för första årskullen, är en säker uppvisning av neoklassiskt arbete, men ljussättningen, som tenderade att dölja mycket av handlingen, var nog inte en god idé för en skolföreställning. Jag antar att den kort tilltagna tiden för repetitioner inte gjort saken bättre.

Se Blue Through RBS 2017

Katherina Nikelski och Harris Bell i See Blue Through av Didy Veldman. Foto RBS/Johan Persson

Ohad Naharins mycket populära Echad Mi Yodea, gavs ett inspirerat framförande. Det är ett enastående verk, men som det enda storskaliga verket på programmet innehåller det begränsat med ren dans och ger studenterna små möjligheter att visa sitt kunnande.

Detta gällde inte Didy Feldmans duett See Blue Through, där Katherina Nikelski and Harris Bell behandlade det komplicerade förhållandet och partnerarbetet med säkerhet, med kulmen i ett roande sätt att dela töjbara T-shirts.

Sylfiden RBS

Sylfiden av Mikhail Fokine. Foto Johan Persson

Sylfiderna, som inledde, kämpade med att finna en linje mellan det historiska och det värdefulla. Frisyrerna, klistrade över öronen och med en krans av rosor, lyckades med konststycket att få dessa ljuvliga unga dansare att se tantiga ut. Nadia Mullova-Barley och Haoliang Feng dansade ett omsorgsfullt pas de deux, men det var endast Sae Maeda som tycktes ha fångat Fokins anda i en glad mazurka.

HWC RBS 2017

Here We Come av Erik Bruhn. Foto Johan Persson

Årskullarna 10 och 11 gav en obesvärad skärpa åt Erik Bruhns Here We Come, till Morton Goulds American Marches där Daichi Ikarashi visade särskilt fin form. Skriven 1978, när män stred för att få en fair chans på balettscenen, utgjorde det ett intressant synsätt, men kommande efter epoken med gruppen BalletBoyz, kunde man kanske ha tacklat något mer nutida?

The Conservatory RBS 2017

Conservatoriet av Bournonville. Foto Johan Persson

August Bournonvilles Conservatoriet, också historisk (1849), och dansk, tycktes, underligt nog mer relevant. Den är infernaliskt svår och gavs ett utomordentligt framförande med knivskarpa, rena batteringar, spänstiga hopp och massor av charm.

Hans van Manen, stolt uppvisande sin nyligen tilldelade orden Commandeur des Arts et Lettres, satt bland publiken, medan på scenen Jerome Barnes, Joshua Junker och Augustus Payne hade glädjen att få framföra hans Solo. Oerhört kompetitivt, och bubblande av showmanship, var det en av höjdpunkterna på en tillfredsställande eftermiddag där studenterna firade triumfer, oberoende av repertoarval och produktionsvärderingar,

Maggie Foyer
25 juli 2017
Översättning Anders Jörlén


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil