Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

OSLO 2017. Oslo Ekman Rooms. Ensemblen i Operans salong, Foto Erik Berg

Rooms. Ensemblen byter plats med publiken som befinner sig på scenen. Foto Erik Berg

Danskonst som förtrollar och förundrar

OSLO: När Alexander Ekmans koreografi står på programmet går man inte och ser en föreställning – man får en upplevelse. Och med Rooms, verket som avslutade Norska Nasjonalballettens säsong 2016/17, var upplevelsen total.

Detta är konceptuell konst av samma storhet som Michelangelos Sixtinska kapell.

Oslo 2017. Ekman - Rooms. Foto Erik Berg

Alexander Ekmans rooms. Foto Erik Berg


Tidigare har Ekman plaskat in med A Swan Lake, den här säsongen befolkar han inte bara dammen på mitten, han sprider ut sina talanger över hela scenen, bakscenen, sidoscenerna och varje våningsplan i teaterrummet.

På detta enorma utrymme har han skapat sitt egenartade inhägnade samhälle av varelser, där varje solo, duett eller trio har sin egen sammetskudde.

Mikael Karlssons musik fogar samman det hela i ett musikaliskt nät av ljud spelade på stränginstrument på en plattform med en klunga pianon i bakgrunden och i mellanrumen. Där sitter vi, en skara förtrollade och förundrade åskådare som har blivit insläppte på lekplatsen för att vandra runt och häpna.

Med sin karakeristiska spökröst, introducerar Ekman de som hör hemma där. Mary, (Camilla Spidsøe), som älskar att bada – exakt fyra gånger per dag – hoppar i och ur sitt badkar. Yoshifumi Inao – som slaktare och mördare på deltid – drar ett skräckinjagande knivblad fram och tillbaka över stycken av kött.

Oslo 2017, Ekman Rooms.F Foto Erik Berg

Ur Alexander Ekmans Rooms. Foto Erik Berg


Sedan finns där de religiösa männen. Kàri Freyr Bjørnsson som den engeska prästen och Kristian Alm som Padangustana, Yogi och Buddhistmunk, för dem som gillar alternativ religion.

Elisabeth Teige, sångerska som extraknäcker från operan, fogar sin kraftfulla röst till denna mix av excentriteter, allt för många för att räkna upp.

Kostymerna, skapade av designern Henrik Vibskov, beskriver deras karaktärer och de kompletteras med ulliga orangefärgade tygstycken, svansar, rattmuffar, rysch och peruker, allt bärs med en min av likgiltighet av ensemblen på cirka 40 dansare.

Det händer saker. Gruppen förenas i samfällda stampningar mellan sina egna uppgifter: gymträna, äta middag, vika papperssvalor eller föda ett barn – allt ingår i livets rika mönster.

Fösta av scenarbetarna förs vi bakåt för att bereda en fri yta i mitten medan ensemblen bildar en sammanhållen grupp, som vrider sig tillsammans i centrum. Högt ovanför flygs två dansare in, hängande i linor, till ett samlat ögonblick av passion innan de dras tillbaka igen.

Oslo 2017. Ekman Rooms. Även luftrummet tas i anspråk i Rooms. Foto Erik Berg

Även luftrummet tas i anspråk i Rooms. Foto Erik Berg


Förscenen är upphöjd så att den formar en bro för Whitney Jensen, i programmet presenterad som "en nattlig varelse", så att hon kan dansa sitt solo. En exotisk skönhet utrustad med två horn, som först ses vandrande genom teaterns parkett innan hon kliver upp på scenen. Där ses hon korsa över plattformen med jetéer och bourréer, både plågad och jagad, mystisk och magisk, lik en sorts enhörning.

Paul Vidar Sævarangs ljussättning, är också en del i leken, sätter strålkastaren på handlingen och, för ett vidunderligt ögonblick, slungar oss in i stratosfären, en midnattsblå värld omgiven av svävande stjärnor.

Oslo 2017. Ekman Rooms. Foto Erik Berg

Whitney Jensen i Rooms. Foto Erik Berg


Dansarna försvinner ut genom teatersalongen och, ledda av Spidsøe, semaforerar de ett budskap över till oss, som nu befinner oss mitt på scneen. Lyckligtvis blir det inte översatt, men föreställningen avslutas med att de spelar publik och ger oss en rungande applåd. Ekman saknar aldrig ironi.

Balettchefen Ingrid Lorentzen och hennes ensemble har gjort Oslooperan till en av de mest spännande scenerna i Europa och om nu Rooms för resten av världen ter sig som en skolavslutningsfest är det verkligen välfötjänt.

Maggie Foyer
14 aug 2016


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil