Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En enastående debut

ENB 2017 T&J Jurgita Dronina och Aaron Robison. Foto Laurent Liotardo

Jurgita Dronina och Aaron Robison som Julia och Romeo med English Nationbal Ballet. Foto Laurent Liotardo

LONDON: Under Tamara Rojos ledarskap fortsätter English National Ballet att introducera spännande nya talanger på Londons teaterscen. De senaste är partnerskapet mellan Jurgita Dronina och Aaron Robison som gjorde en enastående debut i Rudolf Nurejevs Romeo och Julia.

Handlingen lär vara bekant för alla men den emotionella laddningen de visade skapades i ögonblicket. Den överdådiga uppsättningen har mycket att erbjuda både i tekniska och känslomässiga utmaningar och de motsvarade förväntningarna med bravur.

ENB 2017. Jurgita Dronina och Aaron Robison, som Julia och Romea. foto  Laurent Liotardo

Jurgita Dronina och Aaron Robison, som Julia och Romeo. Foto Laurent Liotardo


Öppningsscenen är mörk. De beslöjade, halvnakna ödesgestalterna, det nedfallande molnet av rött siden och det atmosfärskapande knarrandet från likvagnen tydliggör att döden är närvarande i Veronas vardagsliv, men Romeos första entré fylld av ungdomens förväntningar, skapar ett starkt intryck.

Romeo – rollen som Nurejev skapade för att motsvara sina egna talanger – är en enorm utmaning, men Robison svepte genom variationerna med turboladdad luftighet samtidigt som han lyckades visa elegans och lätthet trots alla batteringar och rond de jambes som dyker upp så ofta det är möjligt.

I teaterpjäsen liksom i baletten, är det Julia som bär den största bördan, trotsande både familjen och traditionen. Dronina dansar kristallklart, formfulländat och oändligt charmerande. Allt eftersom tragedin utvecklas finner hon sin inre styrka, med blicken stadigt fixerad i orubbligt motstånd.

ENB RoJ 2017. Jurhgita Dronina och Aaron Robison

Aaron Robison och Jurgita Dronina back stage. Foto ENB

Med Paris dansar hon med spända, bestämda rörelser, med Romeo med hjärtat sprängfullt av kärlek, för att fly till Broder Lawrence i vild desperation, genomgående hela skalan av känslor.

Rollen som Romeo framhåller danstekniken, men när han får chansen når Robison även känslomässigt djup. Passionen uttrycks framför allt i ögonblicken av stillhet och i ett enastående koreografiskt ögonblick när han, vid mötet med Benvolio (känsligt tolkad av James Forbat) som berättar att Julia är död, kastar sig upprepade gånger bakåt i armarna på sin vän.

Nurejevs duetter kanske saknar det sensuella flödet hos Kenneth MacMilllans, men i deras pas de deux i sängkammaren, när de älskande befinner sig i en malström av stridande känslor, tycks de fånga de bådas åtrå och förtvivlan i svåra lyft och heta omfamningar. Denna laddade realism återkommer i slutscenerna, där Dronina och Robison fyller den känsliga scenen med passion.

När Nurejev åtog sig uppdraget att skapa en ny version för English National Ballet (då English Festival Ballet) hade han redan dansat Romeo i andra uppsättningar, speciellt MacMillans version 1965 för Royal Ballet. De många små, välfunna, dramatiska detaljerna som Nurejev lägger in i denna version är bevis på hans ingående kännedom om karaktärerna.

ENB 2017. Jurgita Dronina and Aaron Robison i slutscen eav Romeo och Jula. Foto Laurent Liotardo

Jurgita Dronina and Aaron Robison i slutscenen av Romeo och Julia. Foto Laurent Liotardo


Det är Mercutio och Benvolio, snarare än Romeo, som retar amman som bär på Julias dyrbara brev. Tybalt, en kraftfull Fabian Raeimar, leker känslofyllt med Julia, men scenen slutar med att han häftigt slänger brudklänningen mot Julia och tydligt visar att att hon inte har något val och att plikten är allt.

I scenen där den förtvivlade Julia frammanar Tybalts och Mercutios andar, är det Tybalts ande som räcker henne dolken som ett tecken på död och ära, medan Mercurios ande för fram sömndrycken och en möjlig framtida lycka.

Ken Saruhashi, en dansare med slanka, eleganta proportioner, var en överraskande bra Mercutio. Hans clownerier, spetsades med en klok, omtänksam framställning som skapade en tredimensionell och mycket sympatisk karaktär, som lika fint hanterar dans såväl som svärdfäktande. Striden med vapen och nävar, påskyndar handlingen och Nurejev visar samma skickligheti att hantera mängden både i hovets storslagenhet och marknadsplatsens livfullhet.

Élisabeth Maurin och Lionel Delanoë från Parisoperan, har gjort ett storartat arbete med återskapandet av detta verk, medan Ezio Frigerios scenografi fångar våra drömmars italienska renässans.

Maggie Foyer
11 sep 2017
Övers. A Jörlén


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil