Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anna Karenina Hamburg 2017

Anna Laudere och Edvin Revazov i Anna Karenina. Foto Kiran West

Turbulenta balettveckor i Hamburg

HAMBURG: Hambuger Ballettage, den årliga balettfesitvalen med balettchefen John Neumeier som initiativtagare och konstnärlig ledare, genomfördes i år för 43:e gången. Nu sammanföll de delvis med G20-mötet mellan världsledarna med Angela Merkel, Vladimir Putin och Donald Trump i spetsen. Det blev inte som vanligt! Demonstrationer, kravaller, skjutningar och brandbomber hörde till vardagsmaten.

Hamburgbaletten lyckades trots detta genomföra hela programmet med 14 föreställningar på raken, elva egna och två med gästande Kinesiska Nationalbaletten samt avslutningen med en fem timmar lång galaföreställning i Nijinskijs namn.

Anna Karenina Hamburg 2017

Scenbild med Anna Kareninas familj. Foto Kiran West


Jag hade förmånen att få övervara 10 av dessa föreställningar. Dock gick jag miste om föreställningen av Peer Gynt, som jag sett fram emot att återse, då alla allmänna kommunikationer var inställda och hela centrala Hamburg var inringat av beväpnade väg- och gatuspärrar för att säkerställa förflyttningen av de stora potentaterna från mässområdet till det nya spektakulära konserthuset Elbphilharmonie där de skulle lyssna till Beethovens nia med dess hoppfulla sista sats: An die Freude – Tll glädjen. De toner som vi utestängda fick njuta av kom i stället från hundratals polispiketer med tjutande sirener. Det sägs att 20 000 poliser bevakade konferensen.

Nu till dansens mångskiftande värld. Årets stora nyhet var Neumeiers tolkning av Leo Tolstoys Anna Karenina. John Neumeier har genom åren gärna skildrat stora kvinnoöden, litterära som verkliga. Under årets balettdagarna gavs t ex Duse (om den berömda skådespelerskan Eleonora Duse), Tatjana (efter Pusjkins Eugen Onegin), Die MöweMåsen (efter Tjechov) och Den lilla sjöjungfrun (efter H C Andersen).

Ungdomskompaniet Hamburg 2017

Bundesjugendballett – Ungdomskompaniet i Hamburg. Foto Kiran West

Neumeier håller sig mycket till sitt garde av trogna dansare, många uppväxta inom Hamburg Ballett från unga år. En av de trogna är lettiskfödda Anna Laudere, som genom åren gjort många inkännande och uppskattade rolltolkningar, men inte alltid de stora huvudrollerna. Nu ville Neumeier ge henne en riktig paradroll – och den har hon nu fått. I Anna Karenina får hon bruk för hela sitt register från strålande societetshustru till ny förälskelse, passion och lidande som slutar i tragedi.

Anna Karenina Hamburg 2017

Anna Laudere och Edvin Revazov i Anna Karenina. Foto Kiran West

Hennes älskade, officeren Wronskij, dansades av Lauderes egen partner i det privata, Edvin Revazov, vilket gav en extra gnista i de stormande kärleksscenerna. Skarp kontrast gavs de av Ivan Urban som den stelt aristokratiske maken furst Karenin, ännu en av Neumeiers trogna stjärnsolister som nu övergått till karaktärsrollerna.

Parallellt med Tatjanas tragedi skildras Annas broder Furst Oblonski – kallad Stiwa (Darion Franconi) och hans maka Dolly (Patricia Fritza) samt Dollys syster Kitty (en bedårande Emilie Mazon) som gifter sig med den godmodige godsägaren Lewin (Aleix Martinez).

Koreografiskt använder Neumeier hela sin palett, det är livfullt, dramatiskt sensuellt och inte utan komik. Musiken har hämtats från Tjajkovskij, Schnittke och – Cat Stevens! Den senares västernklingande Morning has Broken och Moon Shadow får ackompanjera det naturnära lantlivet hos Lewin och Kitty.

Inramningen är obestämt nutida, Neumeier har själv format scenografi och kostym (dock har klädskaparen Albert Kriemler designat Anna Kareninas kostymer). Helhetsresultatet är storartat, Anna Karenina kommer att leva länge vidare på dansrepertoaren.

Hambutg 2017 Kinas Nationalbalett. Fusion. Foto Kiran West

Kinas Nationalbalett. Fusion. Foto Kiran West

Gästande Kinesiska Nationalbaletten gav en rad kortare verk: till exempel Tranorna ropar i neoklassisk stil med vackra linjer och fantastiska dansare och den avslutande Gula Floden i koreografi av Chen Zemei, som bjöd på fartfylld och akrobatisk koreografi som lyfte taket!
Galaföreställningen blev som valigt en orgie i skönhet briljans och dansglädje.

Särskilt roligt var det att se ungdomarna i Bundesjugendballett med en egen koreografi till Stravinskijs Dumbarton Oaks. Alla solister och dansare från Hamburgbaletten fick visa framfötterna tillsammans med gäster från Wiener Staatsoper, Bolsjojteatern, Bayerisches Staatsballett, Kinesiska Nationalbaletten, The National Ballet of Canada samt hedersgästen Alessandra Ferru som dansade Tatjanas och Onegins pas de deux ur Crankos Onegin tillsammans med Edvin Revazov. Avslutade gjorde favoriterna Leslie Heylmann och Alexandre Riabko med ett pas de deux kallat Lillryssland (koreografi Neumeier, musik Peter Tjajkovskij).

Jublet och konfettiregnet ville aldrig ta slut!

Anders Jörlén

18 sep 2017

Nijinsky galan Hamburg 2017

John Neumeier och ensemblen tar emot publikens jubel vid den avslutande Nijinskijgalan. Foto Kiran West


Hamburger Ballettage 2017:

Spartacus Nijinsky Hamburg 2017

Spartacus på Nijinskijgalan med Ksenia Ryzhkala och Erik Murzagalyev. Foto Kiran West

PROGRAM:
2/7 Anna Karenina, premiär
3/7 Duse
4/7 Anna Karenina
5/7 Den lilla sjöjungfrun
6/7 Nijinky
7/7 Peer Gynt
8/7 Turangalilla
9/7 Tatjana1a
10/7 –
11/7 National Ballet of China
12/7 National Ballet of China
13/7 Die Möve/Måsen
14/7 Anna Karenina
15/7 Das Lied von der Erde
16/7 Nijinsky Gala


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil