Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oliver1

Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut.

Oliver Palm [Billy #211] möter Dansportalen

HÖLLVIKEN: Oliver Palm 12 år – Från Small Boy på Malmö Opera till Billy Elliot på Stadsteaterns stora scen i Stockholm.

Oliver pendlar från Skåne till Stockholm för att spela rollen som Billy. På våren 2016 åkte de som spelade Billy/Michael ned till Malmö Operan, så frågan var enkel, vad gjorde att du fick vara med i Stockholm?

Jag gick på en audition i Malmö för statistroller i Billy-showen och jag fick spela Small Boy. Men man sökte statister mellan sex och åtta år och 14 och 16 år, och eftersom jag var tio år då så var jag mittemellan. Men min mamma sa att vi skulle söka ändå!

Det var bra gjort!

Ja, det var det! Och ett par dagar efter min audition fick jag besked att jag antagits och det kändes jättestort! Under tiden showen spelades i Malmö hade de audition för dem som skulle spela Billy/Michael i Stockholm. Men tyvärr var vi på Kuba just då så jag trodde det var kört för min del.

Men mamma föreslog att vi skulle maila Stadsteatern! Och det fanns en audition till! Jag fick visa upp mig med dans och sång och akrobatik och gick vidare till Billy-skolan på Base23. Vi var 30 på audition men endast sex gick vidare. Efter en tid så ramlade två till bort från utbildningen. Efter ett par veckor fick vi träna tillsammans med dem som spelat Billy/Michael i Malmö.

Sedan följde ytterligare en audition där det skulle bestämmas vem som skulle spela Billy/Michael-rollen i Stockholm. Det blev samma prov igen!

Oliver2

Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet!

Vad sjöng du då?

De valfria låten var Seven Years av Lukas Graham och Electricity från musicalen. Efteråt tog det lång tid tyckte jag, även om det bara handlade om några veckor – tills jag fick svar om jag skulle få rollen eller inte.

Och då fick du ett brev som någon hemma försökte öppna innan du fick det!

Nej, nu blandar du ihop det med musikalen! Haha

Koreografen Roine Söderlundh ringde mig och berättade att jag fått rollen som Michael under våren ­– jag blev jätteglad. Inför hösten sökte man två ersättare för Billy och då blev det jag och Adrian som fick axla rollen.

Hur började ditt intresse för dans?

Jag var sex år när jag började med dans efter skolan i Höllviken – som ligger strax söder om Malmö. Jag höll på i ett år men det var mest två dansstilar, break och dance hall som är en jamaikansk stil och ganska häftig. Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut. Och sång hade jag heller aldrig sysslat med.

Kunde du göra detta i Höllviken?

Ja, på Maria jazz som är en dansskola i Höllviken kunde man bl a syssla med balett, street och musikal.

Vad fint att det finns sådana möjligheter även utanför storstäderna.

Absolut och det är väldigt bra.

När du nu började på Billy-skolan lade man in en högre växel för dig?

Man kände att det var en nivå högre och jag upptäckte att jag faktiskt hängde med på utbildningen, även om jag blev arg ibland när jag inte klarade ett steg eller att det inte såg snyggt ut det jag gjorde.

Hur gör du för att vara Billy på scenen och inte Oliver?

Jag är nästan alltid nervös när jag går in på scenen men jag ser det som något positivt. På scenen kommer jag i en stämning som gör att jag känner att jag är Billy och inte Oliver längre.

Du började med Michael, som är en mer tydlig roll?

Jag är glad att jag fick göra honom eftersom det är en sån tacksam roll Det är ett av de populärare numren och publiken brukar lossna då.

Men du fick även lära dig stepp?

Ja, det ingick men balettnumren kräver mycket mer träning för att de ska bli bra. Det går inte fuska sig igenom, Jag behövde extra steppträning i Malmö för att repetera in rollen, eftersom jag missade en del pga skolan. Men nu sitter det på plats…

Oliver2

Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia.

Vad gör du när du kommer av dig på scenen?

Det hände i Electricity-numret att jag fick en total black out på ett grenrep. Så det var bara att improvisera fram något med hjälp av musiken. På en sekund kunde man se på mig att ”att oj vad ska jag göra nu…”

Vilket är det härligaste momentet i showen?

Applådtacket! För då vet man att man genomfört en hel föreställning och att det funkat, så nu ger man allt i slutapplåden. Men även när man gjort ett dansnummer och får fin respons från publiken! Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet! Bästa känslan är förmodligen i Electricity som är ett härligt nummer. När man dansar och steppar är man rätt så avslappad.

Varför är Billy Elliot så populär över hela världen, den spelas för utsålda hus var den än sätts upp?

För att det är barn som är i huvudrollerna! Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia, och Billy är en modig kille som står upp mot sin pappa för att få fortsätta dansa.

Du måste ju öva på sångerna även när du är hemma så familjen får väl gratisshower då?

Haha! Jag brukar öva med mamma för hon har bra gehör och säger till direkt om jag sjunger en felaktig ton. Vi letar upp instrumentalversioner av t ex Electricity och använder som stöd när vi repeterar. Min mamma har dansat tidigare mera som hobby, men hon kan alla regler inom dansen så det är ett bra stöd. Men jag vill inte att mamma ska ha rätt alla gånger så då blir lite bråk.

Oliver3

Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga.

Det är ju ändå du som står på scenen!

Jo det stämmer ju haha!

Hur ser en vanlig Billy-vecka ut för dig?

Jag går i skolan under veckan och umgås med mina kompisar. På lördagen åker jag upp till Stockholm – för jag har alltid föreställningar under helger. Är det en tidig föreställning åker jag upp redan vid nio-tiden, är det en kvällsföreställning blir det lite senare. Jag är alltid lite småpirrig och tänker på vad jag ska göra på scenen.

På Stadsteatern äter jag middag, som följs av uppsjungning och sedan dansuppvärmning. Därefter är det dags att byta om till scenkläder. Jag måste också provflyga för att testa säkerheten i den utrustningen. Då återstår det 40 min kvar till föreställningen. Jag ska sminkas men vi använder inte så mycket smink utan mest puder för att inte se så bleka ut, samt att de fixar håret och sätter på mig mikrofonen. Sista halvtimmen går jag mest omkring och är smånervös och tänker igenom numren… Jag känner adrenalinet i kroppen men efter två-tre scener börjar jag känna mig mer avslappad.

Vad har du för tankar på vad du vill göra efter den 22 november när showen slutar?

Jag vill gärna bli nåt inom artisteri, om möjligt få vara med i musikaler i Malmö. Men även fortsätta att träna dans och sång för att bli så bra som det är möjligt. Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga, avslutar Oliver.

Oliver Palm är Billy #211, dvs den 211:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #2 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #1 med David Fridholm [Billy #183] publicerades 23 oktober. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

Text & foto

Cristian Hillbom

3 nov 2017


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil