Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oliver1

Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut.

Oliver Palm [Billy #211] möter Dansportalen

HÖLLVIKEN: Oliver Palm 12 år – Från Small Boy på Malmö Opera till Billy Elliot på Stadsteaterns stora scen i Stockholm.

Oliver pendlar från Skåne till Stockholm för att spela rollen som Billy. På våren 2016 åkte de som spelade Billy/Michael ned till Malmö Operan, så frågan var enkel, vad gjorde att du fick vara med i Stockholm?

Jag gick på en audition i Malmö för statistroller i Billy-showen och jag fick spela Small Boy. Men man sökte statister mellan sex och åtta år och 14 och 16 år, och eftersom jag var tio år då så var jag mittemellan. Men min mamma sa att vi skulle söka ändå!

Det var bra gjort!

Ja, det var det! Och ett par dagar efter min audition fick jag besked att jag antagits och det kändes jättestort! Under tiden showen spelades i Malmö hade de audition för dem som skulle spela Billy/Michael i Stockholm. Men tyvärr var vi på Kuba just då så jag trodde det var kört för min del.

Men mamma föreslog att vi skulle maila Stadsteatern! Och det fanns en audition till! Jag fick visa upp mig med dans och sång och akrobatik och gick vidare till Billy-skolan på Base23. Vi var 30 på audition men endast sex gick vidare. Efter en tid så ramlade två till bort från utbildningen. Efter ett par veckor fick vi träna tillsammans med dem som spelat Billy/Michael i Malmö.

Sedan följde ytterligare en audition där det skulle bestämmas vem som skulle spela Billy/Michael-rollen i Stockholm. Det blev samma prov igen!

Oliver2

Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet!

Vad sjöng du då?

De valfria låten var Seven Years av Lukas Graham och Electricity från musicalen. Efteråt tog det lång tid tyckte jag, även om det bara handlade om några veckor – tills jag fick svar om jag skulle få rollen eller inte.

Och då fick du ett brev som någon hemma försökte öppna innan du fick det!

Nej, nu blandar du ihop det med musikalen! Haha

Koreografen Roine Söderlundh ringde mig och berättade att jag fått rollen som Michael under våren ­– jag blev jätteglad. Inför hösten sökte man två ersättare för Billy och då blev det jag och Adrian som fick axla rollen.

Hur började ditt intresse för dans?

Jag var sex år när jag började med dans efter skolan i Höllviken – som ligger strax söder om Malmö. Jag höll på i ett år men det var mest två dansstilar, break och dance hall som är en jamaikansk stil och ganska häftig. Med Billy Elliot i Malmö blev jag intresserad av balett som jag aldrig dansat förut. Och sång hade jag heller aldrig sysslat med.

Kunde du göra detta i Höllviken?

Ja, på Maria jazz som är en dansskola i Höllviken kunde man bl a syssla med balett, street och musikal.

Vad fint att det finns sådana möjligheter även utanför storstäderna.

Absolut och det är väldigt bra.

När du nu började på Billy-skolan lade man in en högre växel för dig?

Man kände att det var en nivå högre och jag upptäckte att jag faktiskt hängde med på utbildningen, även om jag blev arg ibland när jag inte klarade ett steg eller att det inte såg snyggt ut det jag gjorde.

Hur gör du för att vara Billy på scenen och inte Oliver?

Jag är nästan alltid nervös när jag går in på scenen men jag ser det som något positivt. På scenen kommer jag i en stämning som gör att jag känner att jag är Billy och inte Oliver längre.

Du började med Michael, som är en mer tydlig roll?

Jag är glad att jag fick göra honom eftersom det är en sån tacksam roll Det är ett av de populärare numren och publiken brukar lossna då.

Men du fick även lära dig stepp?

Ja, det ingick men balettnumren kräver mycket mer träning för att de ska bli bra. Det går inte fuska sig igenom, Jag behövde extra steppträning i Malmö för att repetera in rollen, eftersom jag missade en del pga skolan. Men nu sitter det på plats…

Oliver2

Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia.

Vad gör du när du kommer av dig på scenen?

Det hände i Electricity-numret att jag fick en total black out på ett grenrep. Så det var bara att improvisera fram något med hjälp av musiken. På en sekund kunde man se på mig att ”att oj vad ska jag göra nu…”

Vilket är det härligaste momentet i showen?

Applådtacket! För då vet man att man genomfört en hel föreställning och att det funkat, så nu ger man allt i slutapplåden. Men även när man gjort ett dansnummer och får fin respons från publiken! Vem gillar inte applåder och uppmärksamhet! Bästa känslan är förmodligen i Electricity som är ett härligt nummer. När man dansar och steppar är man rätt så avslappad.

Varför är Billy Elliot så populär över hela världen, den spelas för utsålda hus var den än sätts upp?

För att det är barn som är i huvudrollerna! Men det är också en så fin och känslig men lite sorglig historia, och Billy är en modig kille som står upp mot sin pappa för att få fortsätta dansa.

Du måste ju öva på sångerna även när du är hemma så familjen får väl gratisshower då?

Haha! Jag brukar öva med mamma för hon har bra gehör och säger till direkt om jag sjunger en felaktig ton. Vi letar upp instrumentalversioner av t ex Electricity och använder som stöd när vi repeterar. Min mamma har dansat tidigare mera som hobby, men hon kan alla regler inom dansen så det är ett bra stöd. Men jag vill inte att mamma ska ha rätt alla gånger så då blir lite bråk.

Oliver3

Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga.

Det är ju ändå du som står på scenen!

Jo det stämmer ju haha!

Hur ser en vanlig Billy-vecka ut för dig?

Jag går i skolan under veckan och umgås med mina kompisar. På lördagen åker jag upp till Stockholm – för jag har alltid föreställningar under helger. Är det en tidig föreställning åker jag upp redan vid nio-tiden, är det en kvällsföreställning blir det lite senare. Jag är alltid lite småpirrig och tänker på vad jag ska göra på scenen.

På Stadsteatern äter jag middag, som följs av uppsjungning och sedan dansuppvärmning. Därefter är det dags att byta om till scenkläder. Jag måste också provflyga för att testa säkerheten i den utrustningen. Då återstår det 40 min kvar till föreställningen. Jag ska sminkas men vi använder inte så mycket smink utan mest puder för att inte se så bleka ut, samt att de fixar håret och sätter på mig mikrofonen. Sista halvtimmen går jag mest omkring och är smånervös och tänker igenom numren… Jag känner adrenalinet i kroppen men efter två-tre scener börjar jag känna mig mer avslappad.

Vad har du för tankar på vad du vill göra efter den 22 november när showen slutar?

Jag vill gärna bli nåt inom artisteri, om möjligt få vara med i musikaler i Malmö. Men även fortsätta att träna dans och sång för att bli så bra som det är möjligt. Jag känner nu att det här är kul och jag vill fortsätta att dansa och sjunga, avslutar Oliver.

Oliver Palm är Billy #211, dvs den 211:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #2 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #1 med David Fridholm [Billy #183] publicerades 23 oktober. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

Text & foto

Cristian Hillbom

3 nov 2017


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil