Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gabriel Bach1

Nacho Duato: BACH. Forms of Silence and Emptiness. Fr vänster Thibault Monnier, Nicholas Ziegler, Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

"Gestaltning måste komma från en ärlig känsla inombords"

Gabriel1

Gabriel Davidsson. Foto Jouka Valkama

HELSINGFORS: Gabriel Davidsson är sedan ett par år dansare i Finlands Nationalbalett. Dansportalens korrespondent i Finland, Anita Jokela, har samtalat med Gabriel om hans dansarliv både i Finland och på andra platser och hur han började med dans.

Du kom till Helsingfors för två år sedan, före det dansade du i Tallinn på Estoniabaletten?

Jag är nu på min tredje säsong med Finlands Nationalbalett. Innan det dansade jag i Tallinn i tre år.

År det stor skillnad på att dansa i Tallinn och i Helsingfors, t ex på repertoarsättningen?

Det är väldigt stor skillnad på de två kompanierna. I Tallinn är det väldigt mycket fokus på helaftonsbaletter som ofta är klassiska eller neoklassiska. De flesta av repetitörerna kommer från den ryska skolan. Alla talade inte heller engelska. I Helsingfors är det lite mer blandning på repertoaren, med några moderna baletter och "triple bills" varje säsong.

Jord Gabriel

Jorma Uotinen: Jord. Giuseppe Martino och Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

Finlands nationalbalett är ett stort kompani på mer än 80 dansare, satsar man på att plocka upp finska koreografer som får sätta upp sina verk på teatern?

Vi dansar ofta verk av erkända finska koreografer (till exempel Jorma Elo, Tero Saarinen), men det är ofta som teatern sätter upp verk av alla möjliga internationella koreografer. År 2017 är ett speciellt år, det är Finlands 100-årsjubileum. Därför är det extra stort fokus på just finska koreografer i repertoaren denna säsong.

Vad har du gjort på scenen i Helsingfors sedan du kom dit?

Jag har dansat bland annat polonäsen i Nacho Duato's "Bach", en duett i Jorma Uotinens "Jord", Trollkarlen von Rothbart i Kenneth Greves "Svansjön” och förra året fick jag dansa Hertigen av Verona i Natalia Horecnas “Romeo och Julia”.

Gabriel RomeoJulia

Gabriel Davidsson i Natália Horečná: Romeo och Julia. Foto Sakari Viika

Hur var det att dansa i Romeo och Julia?

Horecna har väldigt intressanta rörelsemönster och uppsättningen var lite mer teatralisk, dansarna använde även sin röst. Hon hade valt att använda Prokofjevs musik, även om hon blandade ordningen och klippte bort vissa delar.

Det var en otrolig utmaning för mig eftersom min roll gick ut på att göra entré i slutet av baletten och genom ett tre minuter solo, fördöma alla dansarna, mig själv och hela publiken för det som hänt.

Solot slutade med att jag flera gånger fick skrika "Alla är straffbara" vilket var Horecnas sätt att kritisera mänskligheten för alla krig som fortfarande pågår runt om i världen idag.

Att jobba med Natalia var en av höjdpunkterna i min karriär hittills. Hon verkligen betonade artisteriet och hur all dans och gestaltning måste komma från en ärlig känsla inombords.

I hennes balett kunde jag ta mig an dansen genom att helt och hållet gå in i karaktären. Plötsligt försvann alla tankar om teknik och nervositet och istället fick jag känslan att ifall jag trodde på min karaktär och gestaltade den ärligt så föll allt mer eller mindre på plats.

Du gjorde en fin Rothbart i Svansjön – hur har du upplevt den rollfiguren?

I många versioner av Svansjön framstår Rothbart som någon slags övermänsklig trollkarl och fågel som också tar skepnad av en person, men i Kenneth Greve's version är han betydligt mer skildrad som en människa. Därför ville jag framställa Rothbart som en väldigt mörk, mänsklig karaktär driven av maktgirighet, ärelystnad och bedrägeri. Jag fick stor frihet att finna mitt eget sätt att porträttera denne manipulative antagonist. Det har varit en väldigt spännande process för mig eftersom det är första gången i min karriär som jag får gestalta motståndaren i en balett.

I repetitionerna för Svansjön fick jag möjligheten att jobba mycket med gästrepetitör Maina Gielgud samt med Kenneth Greve vilka båda är fantastiska artister. De hjälpte mig att finna den ondskefulle och egocentriske karaktären som är så långt ifrån min egen personlighet. Även om det var en utmaning att gestalta en roll som känns främmande och olik mig själv, så har det varit väldigt roligt att framföra det och det har gett mig mycket erfarenhet och självsäkerhet. Nu känns det som om jag kan gestalta i princip vad som helst om jag bara tror på det själv.

Bach2 Gabriel

Nacho Duato: BACH. Forms of Silence and Emptiness. Abigail Sheppard och Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

Ska vi tala om din utbildning till dansare! Om du genast visste att dansen är din grej?

Mina föräldrar är båda professionella musiker, så musik och konst har alltid stått mig nära. Jag tyckte mycket om att spela fotboll som ung, men ända sedan min första danslektion visste jag att det var det som jag vill ha som yrke. Då var det bara till att satsa rejält för att nå mitt mål. Jag började dansa på Svenska Balettskolan i Göteborg men efter ett halvår flyttade min familj till USA.

Där gick jag på "Draper Center for Dance Education" i nordvästra delen av delstaten New York. Det är en fantastisk skola som gav mig en fin grundutbildning och de satsade mycket på att låta oss elever framträda på scen. Väldigt tidigt blev jag mycket van vid att dansa alla möjliga olika roller i olika slags dansstilar, och framförallt blev jag van vid att framträda på min egen högsta nivå när det väl gällde. Det tycker jag hjälpte mig mest när jag sedan började jobba professionellt som dansare.

Något annat som var mycket viktigt för mig som ung var att studera musik i skolan. Jag spelade i olika orkestrar, sjöng i körer och studerade lite grundläggande musikteori vilket gjorde det möjligt för mig att utveckla min musikalitet och som dansare har den kunskapen varit oerhört betydelsefull.

Det där är jag övertygad om, sånt där syns på scen!

Alice Gabriel

Jorma Elo: Alice i Underlandet. Gabriel Davidsson, Linda Haakana, Thibault Monnier. Foto Mirka Kleemola

Berätta mer, och lite om ditt privata liv?

Efter två år av fortbildning på Kirov Academy of Ballet i Washington D.C. fick jag jobb i Kansas City Ballet. Efter tre år längtade jag att få jobba i Europa så jag sökte jobb i Tallinn och blev solist i Estonian National Ballet. Min äldre bror Jonathan dansade där också. Numera är han i Stockholm och dansar vid Kungliga Operan.

I Tallinn fick jag mycket erfarenhet av att dansa solistroller i både klassiska och moderna baletter som till exempel prinsen i Nötknäpparen och i verk av bland annat Wayne McGregor och Hans van Manen.

I Estoniateatern träffade jag min flickvän Abigail som kommer från Kanada som också fick jobb i kompaniet samtidigt. Efter tre år bestämde vi oss för att söka till Finlands Nationalbalett och kom in, eftersom vi båda velat jobba där. Vi trivs nu väldigt bra i kompaniet och i Helsingfors. Jag tycker att kvalitén på dansarna i Finlands Nationalbalett är väldigt hög och atmosfären i ensemblen är fantastiskt fin.

Alla dansarna stöttar varandra väldigt mycket vilket inte alltid är så vanligt i balettvärlden. Det har varit en väldigt positiv miljö för mig och jag känner att jag har friheten att jobba som jag vill och kan fortsätta utveckla min artistiska identitet.

Det finska språket då - hur långt har du kommit med att tala finska?

Hittills har jag inte kommit så långt med finskan. Jag tog en nybörjarkurs när jag flyttade hit, men det har gått trögt. Jag klarar mig bra här på engelska och svenska. I kompaniet är det engelska som används.

Tack ska du ha, Gabriel – och allt gott i fortsättningen!

Anita Jokela

28 nov 2017


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil