Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bolero Warszawa

Bolero av Krzysztof Pastor Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Dansfest med känslor, erotik och ett eldande tempo

WARSZAWA: Polen har länge stått på min önskelista för ett besök och när Polens Nationalopera, Teatr Wielki (Stora Teatern) i Warszawa, presenterade sitt höstprogram med en dansfest under nio novemberdagar, var det dags att slå till. På programmet stod gästspel av Dance Theater of Harlem från New York, sex föreställningar av Polska Nationalbaletten och medverkan av baletten vid Teatr Wielki i Łodz, Polens tredje största stad.

Ursprungligen var även ett besök av Batsheva Dance co – Ohad Naharins eget kompani i Israel – planerat, men det ställdes tyvärr in. Totalt blev det sex föreställningar under Dansportalens besök.


DTH  Da'Von Doane, Chyrstyn_Fentroy och Anthony_Savoy_i Rreturn._Foto_Matthew_Murphy

Dance Theater of Harlem: Da'Von Doane, Chyrstyn Fentroy och Anthony Savoy i Return. Foto Matthew Murphy

Dance Theater of Harlem var först ut på scenen. De gav sammanlagt åtta verk under två kvällar rubricerade Harlem Colors Ballet respektive Rythm Perspective. Det började neoklassiskt i Balanchines anda med Brahms Variations av koreografen Robert Garland, framförd med fin skärpa och musikalitet av ensemblen.

Koreografen Darrell Grand Moultries Equilibrium (Brotherhood) var en uppvisning av fysisk samverkan och stark manlig utstrålning med de tre solisterna Marquis Floyd, Da'Von Doane och Saverio Pescucci, som togs varmt emot av publiken. Change av Diane McIntyre med tre av de kvinnliga solisterna – Amanda Smith, Stephanie Rae Williams och Ynet Fernandez – behandlade färgade kvinnors erfarenheter med hänsyftning till några utvalda levnadsöden.

Kvällen avslutades med ren dansglädje i Harlem on My Mind – också av Moultrie – där hela ensemblen fick chans att visa snabbhet, säkerhet och utstrålning.

Den andra kvällen med Harlemdansarna var ännu starkare med bland annat Vessels av Moultrie, José Limons känslomässigt laddade solo Chaconne, lysande framfört av den fenomenale Jorge Andrés Villarin. Ulysses Doves mästerverk Dancing on the Front Porch of Heaven gavs med Lindsey Croop, Crystal Serrano, Alicia May Holloway, Nicholas Rose, Jorge Andrés Villarini och Abthony Santos som solister.

Gästspelet avslutades med Return av Robert Garland, också det en ren och lysande dansfest!

Warszawa Teatr Wielki Foto Wikipedia

Teatr Wielki i Warszawa. Foto Wikipedia


En stor upplevelse var det att återse legendariska Martha Grahams version av Stravinskijs Våroffer (på polska: Svieto Wiosny) skapad 1984. En mörk, sträng och brutal version som skildrar en ung kvinna (Alicia Bajorek i en gripande tolkning) som offras i en tidlös rit som kan ge skrämmande associationer i dessa Me Too-dagar. Łodz-balettens dansare gav hela sin själ och kraft i tolkningen, som gjorde ett starkt intryck.

Krzesany – (enligt Google karakteristiska danssteg från Podhae-regionen som bland annat innehåller jämfotahopp där hälarna slås ihop mot varandra) var titeln på ensemblens andra verk till folklorebetonad musik av Wojciech Kilar och koreografi av Henryk Konwinski. De genomgående unga dansarna visade stark teknik och genuin dansglädje.

Chopiana Warszawa

Chopiniana. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


Polska Nationalbaletten
inledde sitt deltagande med ett trippelprogram. Chopiniana (även kallad Les Sylphides eller Sylfiderna) gavs i Michail Fokins klassiska koreografi. Mycket fint framförd av balettkåren och de tre ballerinorna Yuka Erihara, Palina Rusetskaya och Anna Czescejk. Som poeten framträdde Dawid Trzensimiech. Frédéric Chopin tillhör ju Polens rika kulturarv.

Balettchefen Krzysztof Pastor berättar att han först tackade nej när han erbjöds att göra en ny koreografi till Ravels Bolero för Nederlands Dans Theater. Han ansåg att det vore ytterst svårt att konkurrera med Maurice Béjarts ikoniska tolkning, men gav till slut efter. Han hade läst att Ravels intention varit att baletten skulle utspelas utomhus i en fabriksmiljö, som korresponderade med musikens mekaniska karaktär, upprepande samma tema. Pastor valde en tom scen med en stor rektangel i mitten som på sitt sätt återspeglar kompositörens tankar.

Musiken har huvudrollen, den påverkar lyssnarnas associationer. Den är fylld av känslor, erotik och ett eldande tempo. "Jag skapade en balett baserad på samspel mellan män och kvinnor – det verkar förledande osentimentalt men spänningen stiger och leder till en dynamisk och sensuell final" skriver Pastor i programmet. Verket framfördes av tio dansare från Nationalbaletten.

Chroma Warszawa

Yuka Erihara och Patryk Walczak i Chroma. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki

Gästande koreografen Wayne McGregor hade satt upp sin balett Chroma från 2006. Ett spännande stycke med tio framstående dansare som utforskar kropparnas möjligheter att uttrycka ytterligheter i känslor och tankar och de polska dansarna visade sig i sin bästa form. Publiken svarade med rungande applåder.

Dansveckan avslutades med Pastors tappning av Svansjön – en påkostad och prunkande uppsättning i scenografi av italienskan Luisa Spinatelli.

Handlingen var applicerad på tsarhovet i St Petersburg och triangeldramat mellan tsarens tronföljare, prins Nikolaj/Niki (Vladimir Yaroshenko) prinsessan Alix/Odette (Chinara Alizade) och älskarinnan och ballerinan Mathilde Kschesinska/Odile (Yuka Erihara).

Det var inte alltid lätt att följa med i handlingen när man ser den här versionen för första gången och kanske inte är uppdaterad på förvecklingarna i dåtidens hovintriger.

Den klassiska uppdelningen i tre akter fanns där i viss mån, men när andra aktens drömska svandans direkt föregås av en militärövning, där prinsen i smyg tar emot sin älskarinna i ett tvåmanstält, så får man släppa tankarna på jämförelse och snällt följa med i fortsättningen.

Lysande prestationer av dansarna och en välspelande orkester under maestro Piotr Stanisewski blev behållningen den kvällen.

Svansjon Warszawa

Chinara Alizade (Alix-Odetta) och Vladimir Yaroshenko (Niki-Prinsen) i Svansjön. Foto E. Krasucka/Teatr Wielki


En upplevelse var också att flera kvällar nalkas den klassicistiska Teatr Wielki/Polish National Opera – belägen vid en stor öppen plats, numera oftast fylld av parkerade bilar. Den anses vara en av världens största teaterbyggnader – om inte den allra största. Förutom opera- och balettscenen med drygt 1800 åskådarplatser innehåller den ytterligare två teatrar. Entré- och foajéutrymmena är väldiga och stiliga med mycket marmor och massor av speglar och – känner sig en svensk vilse i allt detta finns Operabaren runt hörnet!

Operahuset blev liksom nära 90 procent av Warszawas bebyggelse bombad och bortsprängd under andra världskriget och det är otroligt imponerande hur man återuppbyggt stora delar, främst den gamla staden – Stare Miésto – och de många adelspalatsen som numera innehåller offentliga verk och residens. Kungliga slottet står där igen som om det aldrig varit berört av tiden. Allt är återskapat från tinnar och torn till varje förgylld list och slipad fönsterbänk i marmor. Dessutom fylld av dåtida konstverk och möbler.

Svansjön pasdedeux Warszawa

Chinara Alizade och Vladimir Yaroshenko. Foto: E. Krasucka/Teatr Wielki

Mellan alla balettkvällarna gjorde vi en avstickare till den gamla huvudstaden Krakow, som inte förstördes under kriget.

Den imponerande borgen Wawel står där ännu på sin bergknalle och lockar med minst fyra museer och en väldig katedral. Hela gamla staden är i stort sett orörd och ett riktigt turistparadis. Dock skall man inte glömma att de judiska kvarteren med sina synagogor inte skonades helt där heller.

Staden är rik på kultur med många historiska kyrkor och museer, bland annat ett spännande museum för samtida konst som ligger granne med Schindlers fabrik, känd från filmen Schindlers List och numera museum.

Någon balett att se blev det inte i Krakow, men vi letade upp den nyligen färdigställda Krakow-operan. Ett lysande landmärke i knallrött och marinblått med en medelstor operascen (ca 400 platser). Inte att förglömma toaletterna med sina knallröda glasväggar! Nu gavs där ingen opera eller balett, men Teresica, ett förtjusande sångspel med rötter i renässansens Neapel, fick vi i alla fall se på teaterns mindre scen och där fanns inslag av folkdanser!

Anders Jörlén
11 dec 2017


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil