Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stephenson Piteå

Nathalie Nordquist och Jenny Nilson i Joakim Stephensons ”Onapers”, inspirerad av filmen "Persona". Foto Jörgen Bodesand

12 feb
2018

Från flyghangar på Fårö till dansgolven i norr

PITEÅ: När scenversionen av fyra koreografers hyllning till Ingmar Bergman lyfter från filminspelningen i flyghangaren på Fårö, landar den allra först hos publiken i Norrbotten.

Turnépremiären i Piteå och föreställningen i Luleå är Dans i Nords sätt att uppmärksamma 100-årsminnet av filmskaparens födelse. För första gången efter urpremiären under Bergmanveckan på Fårö 2016, har ”Bergman genom koreografens öga” presenteras utanför kameralinsens perspektiv.

Nadja Sellerup och Oscar Salomonsson i Pär Isbergs ”Samband ­– Band – Saraband”. Foto Jörgen Bodesand

Hur spektakulär flyghangaren är som dansscen, framgår tydligt både i filmen och sceniskt. Bergmans egen röst och stämningen på Fårö är central. Vid turnépremiären i Piteå flyttades konceptet till Studio Acusticums jämförelsevis lilla scen Black Box.

Producenterna Ingmar Bergman junior, son till legendaren, och Marie-Louise Sylwander från Kungliga baletten, konstaterade att flytten varit en utmaning som alla inblandade tagit sig an med glädje.

Uttalandet var inte en klyscha. Här märks engagemanget i rörelse, ljussättning, musikval, ordval. I kombination med de filmsekvenser som visas i fonden, formas en helhet som är det bästa jag hittills upplevt i en dansföreställning med flera koreografier inblandade. Här räknas även filmregissören Fredrik Stattin in bland skaparna av konstverket.

Pär Isbergs ”Samband ­– Band – Saraband” börjar med en flygresa där paret på filmduken för ett samtal om något fördolt som uppdagats. (Koreografen har inspirerats av sitt och Bergman juniors liknande historiska band till olika släktingar). Sedan kliver paret ut i rummet, fortfarande iförda sina reskläder. Sådana enkla men viktiga detaljer präglar särskilt detta stycke men också hela föreställningen. Alltid genomtänkta, i rättan tid, ibland häpnadsväckande.

Tillsammans med dansens höga kvalitet bidrar det till att publikens uppmärksamhet aldrig avtar. Särskilt gillar jag att koreograferna flera gånger tagit fasta på Ingmar Bergmans humor, fantasi, och musikalitet.

Lidberg Piteå

Pontus Liedbergs ”En förstudie” fick publiken ta del av via filmduken. Foto Hammars Drama Productions

Premiärdansarna Nadja Sellerup och Oscar Salomonsson gestaltar en livssamvaro i dur, lika vacker och innehållsrik som ljudspåret de dansar till – Bachs cellosvit ”Sarabande” i Torleif Thedéens utmärkta tolkning. En berättelse om glädje, sorg, tröst, gräl, försoning, men mest om gemenskapens lycka. Exakta rörelser böljar med varandra i ett skickligt samspel, tills vi befinner oss i flyghangaren.

Pontus Liedbergs ”En förstudie” framförs via filmduken, eftersom en häst inte har tillträde till Black Box. I hangaren står även inledningens flygplan. Koreografen dansar själv, ackompanjerad av Stina Ekblads röst ur ”Fanny och Alexander” och Stefan Levins musik.

Dansaren tycks med sin muskulösa skicklighet söka den kallblodiga skäckens och dess ledsagares uppmärksamhet. Deras närvaro är påtaglig men de verkar inte bry sig det minsta. Efter den infernaliska studien i kroppskontroll sitter Pontus Liedberg med hästens tillåtelse upp på dess rygg och leds ut.

Stämningen förändras radikalt när det hela övergår i Joakim Stephensons ”Onapers”. Den är inspirerad av filmen ”Persona” – och den stora frågan om vad i människan som är existentiellt. Kungliga balettens premiärdansare Nathalie Nordquist och Jenny Nilson skildrar med stark scennärvaro koreografens undran över hur nära sköterskan och patienten kan komma varandra.

Varje rörelse är tydlig och har mening. De handlar om falska gester och om vad som är äkta. Dramatiken är förtätad. Den kalla känslan förstärks av en elektronisk ljudbild ihop med repliker från filmen. Svärtan skingras välbehövligt med patientens recitation över Ingmar Bergmans funderingar om när han var medvetslös i åtta timmar och hans dödsskräck därefter lättade.

Ekman Piteå

En förlösande avslutning med Alexander Ekmans ”Tankar om Bergman”. Foto Amanda & Jacob Stephenson

Alexander Ekman kommer in och breder ut en matta framför sängen. ”Tankar om Bergman” är en lekfull och skämtsam blandning av levande dans och Bergmanfilm.

Koreografens inspelade röst undrar hur det skulle vara om han träffade den världsberömda regissören. ”Idag har jag bestämt hur jag själv ska dansa” hörs Alexander Ekman säga, samtidigt som han gör just det. Han fortsätter med med liv och lust engagera publiken i frågor som ”Vad ville Ingmar Bergman säga med rörelser?” och annat koreografiskt och dansant som allt kretsar kring i stunden.

En härlig avslutning på en helgjuten föreställning. Jag är mycket glad över att ha fått uppleva denna levande version, för den kommer att stanna i minnet länge. Förhoppningsvis får fler chansen, om intresse finns bland arrangörer för vidare turné efter gästspelet i Norrbotten.

Karina Sundkvist
12 feb 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil