Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bild 0

Rosendröm/Ruusu-unelma (med Neea Hakala, Kirika Karppinen, Siiri Tuomiaro, Siiri Suonsyrjä, Tuomas Paljakka, Sofia Selonen, Lotta Tuominen), Vanda Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

12 mar
2018

Den Nationella Balettävlingen i Helsingfors 2018

HELSINGFORS: Balettpedagogernas förbund anordnade under ett veckoslut för sjätte gången en tävling för unga dansare i Finland. Aleksandersteatern var den självklara platsen.

Det var en omfattande tävling under två dagar – både för solister och dansgrupper: Solisterna var uppdelade i tre klasser: enligt ålder: 12-14 år, 15-16 år och 17-19 år och för gruppdanserna: 10-12, 13-15 och 16-20 år.

5

Pinja Rissanen i Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Domarkåren bestod av danskonstnären Minna Tervamäki, f.d. étoile vid Nationaloperan, den erfarna danspedagogen Heli Kuula, verksam bl.a. i Uleåborg vid den professionella danspedagogutbildningen, och Antti Honkanen, danskonstnär och f.d. solistdansare vid operan och medlem av bl a Cullbergbaletten. De hade som ledstjärna att, förutom kunskaperna, uttryckligen poängtera det dansanta i uppträdandet, att dansaren har förstått vad Dans med stort D är.

Här nedan tas några imponerande prestationer fram ur den stora mängden.

Vissa av de unga solisterna är redan färdiga artister i den meningen att de intar sin publik. I gruppen 12-14 år imponerar Pinja Rissanen 14 år från Miloff tanssiopisto (Miloff dansinstitut i Seinäjoki) med muntert uppträdande och gediget kunnande; henne har vi sett även tidigare i dessa sammanhang. Pinjas första nummer var en variation ur Esmeralda. Det moderna solot Lumottu (Den förtrollade) hade hon själv koreograferat. Hon tilldelades första pris och publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens gnista).

Esbo Dansinstituts ståtliga Tuuli Ezér intog sin publik genast i Auroras variation ur Törnrosa och i en egen koreografi med namnet Avunhuuto (Rop på hjälp), och belönades med andra pris. Imponerade gjorde även Lotta Niemelä (Helsingfors Balettakademi) i sitt moderna verk Tuulenhenkäys (Vindpusten).

Bild 1

Neljän suora med Elli Pasonen, Rosa Peltola, Tuuli Ezér, Inez Nevanlinna, Sara Tognetty, Joanna Keränen, Emilia Tuominen och Helmi Korhonen från Esbo Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

Maj Hakalax från operabalettskolan uppträdde med behag och lätta steg i pas de trois-variationen ur Svansjön, och senare i ett modernt solo,Tuulessa (I vinden), av Satu Soldán.

I klassen 15-16 år sågs åter operabalettskolans säkra och mycket charmerande Colin Jacobs i solo ur Paris i flammor och senare i en lyckad koreografi: Past Leaves av Emrecan Tanis. Resultat: första pris.

När Saida Solla från Helsingfors dansinstitut träder fram blir hon genast iakttagen med intresse. Paquita och Freedom, ett eget verk, är bra val. Likaså Sonia Lautenbachers (Helsingfors Balettakademi) egna koreografi Aalloissa (I vågorna) där hennes egenart kom tydligt fram. Inka Keränen (Balettskolan Suova, Tammerfors) plockade åt sig andra priset i denna klass med Raymonda och moderna stycket United. Tredjepriset delades av Iiris Nikula från Oulu Dance Academy – mycket bra i sin egna Northern Light – och Schonan Greve (operabalettskolan) också han mer hemma i den moderna Past Leaves.

7

Colin Jacobs i Paris i flammor. Foto Mirka Kleemola

Säkra och begåvade Ellen Mäkelä (operabalettskolan) har gått framåt, även mimspelet har mognat. Giselle-variationen och hennes egna Tabu gör hon uttrycksfullt, och hon fick motta ett hederspris för artisteri.

I klassen 17-19 år sågs många deltagare och merparten – hela 12 studeranden – var från operans balettskola. I denna grupp var en säker Erika Pastel ganska självklar vinnare: moget uppträdande i både Paquita-variationen och hennes egna Take a Sound. Tvåa blev Taru Hiitola, i dansen en ganska färdig ballerina med utsökta linjer och lätta fötter men som ännu saknar det där egna, mogna greppet inifrån. Hoppas denna försiktighet försvinner vid tilltagande ålder.

Detta som kommer inifrån har däremot Matilda Nordberg – en favorit för vissa av oss – andraårsstuderande även hon vid operabalettskolans yrkesutbildning. Hon blev utan priser men imponerade med sin stiliga och sensibla, lite mer sällan framförda, klassiska variation Vestalka av Petipa. In Between, hennes egen koreografi, var kort och man hade gärna sett lite mer av den moderna dansen.

Bild 5

Klockkaninerna behärskade tekniken på tår. Foto Mirka Kleemola

Helsingfors dansinstituts Phet Haanpää hade skapat en koreografi med namnet Looking for my inner peace i vilken hon lyckades ännu bättre än i det klassiska solot ur Faraos dotter – vilket i sig också var en trevlig överraskning. Så är det ofta med några lite mer sällsynta variationer, de känns fräscha bland andra ofta sedda nummer.

Tredje priset gick till kunniga Viola Länsivuori, även hon från utbildningen vid operaskolan.

Gruppernas frammarsch

I tre klasser tävlade dansgrupperna. Rent allmänt kan man konstatera att dansglädjen var mycket närvarande, och koreografierna motsvarade elevernas kunnande.

Första gruppen att framträda var Kellokanit varpaillaan (Klockkaninerna på sina tår). Inte att undra på tog denna koreografi av Hannele Suomalainen andra pris i klassen 10-12 år: De glada små kaninerna hölls ypperligt på sina tår, och hoppade grand jétéer med öppnade fötter. Repetitörens fina arbete bakom var tydligt. Hannele fick också motta ett specialpris för sitt arbete som pedagog.

Nästa nummer kom från Musiikkiopisto Arkipelag (Musikinstitutet), Pienten Kananpoikien tanssi (Små Kycklingars dans) med en trevlig koreografi för små barn med fint sträckta vrister i utförandet. På samma sätt syntes det goda fotarbetet i Espoon Tanssiopistos Keijut niityllä (Älvorna på ängen) som kammade in förstapriset.

8

Taru Hiitola i Grand Pas Classique. Foto Mirka Kleemola

I klassen 13-15 år imponerade verket Kuohu (Helsingfors Balettakademi) med sin koreografi av Arja Tervo och med sina mogna dansare – Lotta Niemelä, Iida Nikander, Sonia Lautenbacher, Julia Karlsted, Stina Hyden, Iida-Maria Jokinen, Ilona Toiviainen, Saga Soininen och Daria Tolpa. Priser tog dock Neljän suora från Esbo dansinstitut, första pris, en vacker och effektiv koreografi av Sanna Leino, och Chopinin valssi (Chopins vals) med stil av Jane Spackman, Helsingfors dansinstitut, andra pris. Det tredje priset gick till förtjusande Kuun pyörteessä (I virveln av månen) av Satu Soldán (operabalettskolan), här tycktes allt vara på sin plats. Även operabalettskolans Kesämuisto (Sommarminnet) av Riikka Nyman med gruppen var trevlig att beskåda.

I klassen 16-20 år utdelades bara förstapriset, och det fick Anandah Kononens jämna verk Quartet av Helsingfors dansinstitut. Haltijattaret (Féerna) av Helsingfors balettakademi innehöll mycket gott. Skolans ledare Juha Kirjonen hade inövat eleverna till ett jämnt sammanspel.

9

Erika Pastel stark i Take a Sound. Foto Mirka Kleemola

Koreografpriser

Det var trevligt att två av de unga deltagarna kunde belönas med ett pris: Både Katja Haarla och Isabella Nevanlinna (operabalettskolans yrkesutbildning, andra året) hade gjort bra ifrån sig och det fanns en personlig touch i bådas koreografier. Även tempot och utsträckningen hade man lyckats med. Ofta görs det för långa soli och som åskådare kommer man att tänka på något annat om längden inte är lagom.

Under en av pauserna träffade jag två framstående damer i finsk balett. Doris Laine, professorn och prima ballerinan med många meriter under dansarkarriären vid Nationaloperan (1947-76) och också efteråt, samt Ulrika Hallberg, hon likaså en framstående ballerina vid operan lite senare (under åren 1968-94). Nu framstående pedagog. För flera av de nu framförda numren har hon varit repetitören.

Vi kommer på vad enstaka aktörer i danssammanhang kan få till stånd, vad det än gäller. Doris Laine t.ex. tog initiativet att grunda Helsingfors Internationella Balettävling som startade 1984, och var även aktiv med att främja folkdansen i Finland. Själv vill jag framhäva Sirkka-Liisa Forslunds insatser: Från en i början liten balettävling i Mora har den utvecklats under hennes ledning till ett större och utvidgat evenemang i Falun med kontakter till tävlingen i franska Grasse och med möjlighet att tävla där. Vår gemensamma lärare i Helsingfors, legendariska Airi Säilä hade för Sirkka-Liisa konstaterat att hon inte kan se en prima ballerina i henne men att hon i fortsättningen kan göra mycket mer för baletten än att dansa själv. Detta hade hon som en ledstjärna efter pedagogutbildningen vid Danshögskolan i Stockholm.

Då finska Balettpedagogernas förbund ville starta sin tävling hade det funnits en del tvivel om tanken. Nu är tävlingen ett evenemang för balettstuderande, skolor och föräldrar och för att kunna jämföra nivån med olika aktörer. Bland annat.

Bild 2

Esbo Dansinstitut i Älvorna på ängen (Keijut niityllä). Foto Mirka Kleemola

Pristagarna

Publikpriset Tanssin Kipinä (Dansens gnista) – hedersomnämnande fick Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto (Miloff Dansinstitut)

SOLISTER
12-14 år

Första pris: Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto

Andra pris: Tuuli Ezér, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

15-16 år

Första pris: Colin Jacobs, Suomen Kansallisoopperan ja -baletin balettippilaitos (Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris: Inka Keränen, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)

Delat tredje pris: Iiris Nikula, Oulu Dance Academy
och Schonan Greve, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

17-19 år

Första pris: Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris:
Taru Hiitola, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Tredje pris
Viola Länsivuori, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bild 3

Prisutdelningen, i mitten Balettpedagogernas ordförande Sanna Leino, domarna Minna Tervamäki, Heli Kuula och Antti Honkanen. Foto Mirka Kleemola

GRUPPKOREOGRAFIER

10-12 år

Första pris: Keijut niityllä, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Kellokanit varpaillaan, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Tredje pris: Harlekiinit, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

13-15 år

Första pris: Neljän suora, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Chopinin valssi, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Tredje pris: Kuun pyörteessä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

16-20 år

Första pris: Quartet, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

UPPMUNTRINGSPRISER

Kuopio tanssii ja soi, kurs-gåvokort:
Katja Haarla, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Hedersdiplom för artisteri

Ellen Mäkelä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

För praktfull modern koreografi (studerande):
Isabella Nevanlinna, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bästa studentkoreografi

Take a Sound av Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Ny balettkoreografi 2018

Metsän hengettäret av Hannele Suomalaine, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Föreningen Balettpedagogernas pris: Hannele Suomalainen
Priset, som bär namnet BALETTIPEDAGOGI 2018 (Balettpedagog 2018) går till en repetitör, för ett gruppuppträdande, vars pedagogiska yrkeskunnighet är synlig i gruppens/gruppernas framförande.

Anita Jokela
12 mars 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil