Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bild 0

Rosendröm/Ruusu-unelma (med Neea Hakala, Kirika Karppinen, Siiri Tuomiaro, Siiri Suonsyrjä, Tuomas Paljakka, Sofia Selonen, Lotta Tuominen), Vanda Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

12 mar
2018

Den Nationella Balettävlingen i Helsingfors 2018

HELSINGFORS: Balettpedagogernas förbund anordnade under ett veckoslut för sjätte gången en tävling för unga dansare i Finland. Aleksandersteatern var den självklara platsen.

Det var en omfattande tävling under två dagar – både för solister och dansgrupper: Solisterna var uppdelade i tre klasser: enligt ålder: 12-14 år, 15-16 år och 17-19 år och för gruppdanserna: 10-12, 13-15 och 16-20 år.

5

Pinja Rissanen i Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Domarkåren bestod av danskonstnären Minna Tervamäki, f.d. étoile vid Nationaloperan, den erfarna danspedagogen Heli Kuula, verksam bl.a. i Uleåborg vid den professionella danspedagogutbildningen, och Antti Honkanen, danskonstnär och f.d. solistdansare vid operan och medlem av bl a Cullbergbaletten. De hade som ledstjärna att, förutom kunskaperna, uttryckligen poängtera det dansanta i uppträdandet, att dansaren har förstått vad Dans med stort D är.

Här nedan tas några imponerande prestationer fram ur den stora mängden.

Vissa av de unga solisterna är redan färdiga artister i den meningen att de intar sin publik. I gruppen 12-14 år imponerar Pinja Rissanen 14 år från Miloff tanssiopisto (Miloff dansinstitut i Seinäjoki) med muntert uppträdande och gediget kunnande; henne har vi sett även tidigare i dessa sammanhang. Pinjas första nummer var en variation ur Esmeralda. Det moderna solot Lumottu (Den förtrollade) hade hon själv koreograferat. Hon tilldelades första pris och publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens gnista).

Esbo Dansinstituts ståtliga Tuuli Ezér intog sin publik genast i Auroras variation ur Törnrosa och i en egen koreografi med namnet Avunhuuto (Rop på hjälp), och belönades med andra pris. Imponerade gjorde även Lotta Niemelä (Helsingfors Balettakademi) i sitt moderna verk Tuulenhenkäys (Vindpusten).

Bild 1

Neljän suora med Elli Pasonen, Rosa Peltola, Tuuli Ezér, Inez Nevanlinna, Sara Tognetty, Joanna Keränen, Emilia Tuominen och Helmi Korhonen från Esbo Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

Maj Hakalax från operabalettskolan uppträdde med behag och lätta steg i pas de trois-variationen ur Svansjön, och senare i ett modernt solo,Tuulessa (I vinden), av Satu Soldán.

I klassen 15-16 år sågs åter operabalettskolans säkra och mycket charmerande Colin Jacobs i solo ur Paris i flammor och senare i en lyckad koreografi: Past Leaves av Emrecan Tanis. Resultat: första pris.

När Saida Solla från Helsingfors dansinstitut träder fram blir hon genast iakttagen med intresse. Paquita och Freedom, ett eget verk, är bra val. Likaså Sonia Lautenbachers (Helsingfors Balettakademi) egna koreografi Aalloissa (I vågorna) där hennes egenart kom tydligt fram. Inka Keränen (Balettskolan Suova, Tammerfors) plockade åt sig andra priset i denna klass med Raymonda och moderna stycket United. Tredjepriset delades av Iiris Nikula från Oulu Dance Academy – mycket bra i sin egna Northern Light – och Schonan Greve (operabalettskolan) också han mer hemma i den moderna Past Leaves.

7

Colin Jacobs i Paris i flammor. Foto Mirka Kleemola

Säkra och begåvade Ellen Mäkelä (operabalettskolan) har gått framåt, även mimspelet har mognat. Giselle-variationen och hennes egna Tabu gör hon uttrycksfullt, och hon fick motta ett hederspris för artisteri.

I klassen 17-19 år sågs många deltagare och merparten – hela 12 studeranden – var från operans balettskola. I denna grupp var en säker Erika Pastel ganska självklar vinnare: moget uppträdande i både Paquita-variationen och hennes egna Take a Sound. Tvåa blev Taru Hiitola, i dansen en ganska färdig ballerina med utsökta linjer och lätta fötter men som ännu saknar det där egna, mogna greppet inifrån. Hoppas denna försiktighet försvinner vid tilltagande ålder.

Detta som kommer inifrån har däremot Matilda Nordberg – en favorit för vissa av oss – andraårsstuderande även hon vid operabalettskolans yrkesutbildning. Hon blev utan priser men imponerade med sin stiliga och sensibla, lite mer sällan framförda, klassiska variation Vestalka av Petipa. In Between, hennes egen koreografi, var kort och man hade gärna sett lite mer av den moderna dansen.

Bild 5

Klockkaninerna behärskade tekniken på tår. Foto Mirka Kleemola

Helsingfors dansinstituts Phet Haanpää hade skapat en koreografi med namnet Looking for my inner peace i vilken hon lyckades ännu bättre än i det klassiska solot ur Faraos dotter – vilket i sig också var en trevlig överraskning. Så är det ofta med några lite mer sällsynta variationer, de känns fräscha bland andra ofta sedda nummer.

Tredje priset gick till kunniga Viola Länsivuori, även hon från utbildningen vid operaskolan.

Gruppernas frammarsch

I tre klasser tävlade dansgrupperna. Rent allmänt kan man konstatera att dansglädjen var mycket närvarande, och koreografierna motsvarade elevernas kunnande.

Första gruppen att framträda var Kellokanit varpaillaan (Klockkaninerna på sina tår). Inte att undra på tog denna koreografi av Hannele Suomalainen andra pris i klassen 10-12 år: De glada små kaninerna hölls ypperligt på sina tår, och hoppade grand jétéer med öppnade fötter. Repetitörens fina arbete bakom var tydligt. Hannele fick också motta ett specialpris för sitt arbete som pedagog.

Nästa nummer kom från Musiikkiopisto Arkipelag (Musikinstitutet), Pienten Kananpoikien tanssi (Små Kycklingars dans) med en trevlig koreografi för små barn med fint sträckta vrister i utförandet. På samma sätt syntes det goda fotarbetet i Espoon Tanssiopistos Keijut niityllä (Älvorna på ängen) som kammade in förstapriset.

8

Taru Hiitola i Grand Pas Classique. Foto Mirka Kleemola

I klassen 13-15 år imponerade verket Kuohu (Helsingfors Balettakademi) med sin koreografi av Arja Tervo och med sina mogna dansare – Lotta Niemelä, Iida Nikander, Sonia Lautenbacher, Julia Karlsted, Stina Hyden, Iida-Maria Jokinen, Ilona Toiviainen, Saga Soininen och Daria Tolpa. Priser tog dock Neljän suora från Esbo dansinstitut, första pris, en vacker och effektiv koreografi av Sanna Leino, och Chopinin valssi (Chopins vals) med stil av Jane Spackman, Helsingfors dansinstitut, andra pris. Det tredje priset gick till förtjusande Kuun pyörteessä (I virveln av månen) av Satu Soldán (operabalettskolan), här tycktes allt vara på sin plats. Även operabalettskolans Kesämuisto (Sommarminnet) av Riikka Nyman med gruppen var trevlig att beskåda.

I klassen 16-20 år utdelades bara förstapriset, och det fick Anandah Kononens jämna verk Quartet av Helsingfors dansinstitut. Haltijattaret (Féerna) av Helsingfors balettakademi innehöll mycket gott. Skolans ledare Juha Kirjonen hade inövat eleverna till ett jämnt sammanspel.

9

Erika Pastel stark i Take a Sound. Foto Mirka Kleemola

Koreografpriser

Det var trevligt att två av de unga deltagarna kunde belönas med ett pris: Både Katja Haarla och Isabella Nevanlinna (operabalettskolans yrkesutbildning, andra året) hade gjort bra ifrån sig och det fanns en personlig touch i bådas koreografier. Även tempot och utsträckningen hade man lyckats med. Ofta görs det för långa soli och som åskådare kommer man att tänka på något annat om längden inte är lagom.

Under en av pauserna träffade jag två framstående damer i finsk balett. Doris Laine, professorn och prima ballerinan med många meriter under dansarkarriären vid Nationaloperan (1947-76) och också efteråt, samt Ulrika Hallberg, hon likaså en framstående ballerina vid operan lite senare (under åren 1968-94). Nu framstående pedagog. För flera av de nu framförda numren har hon varit repetitören.

Vi kommer på vad enstaka aktörer i danssammanhang kan få till stånd, vad det än gäller. Doris Laine t.ex. tog initiativet att grunda Helsingfors Internationella Balettävling som startade 1984, och var även aktiv med att främja folkdansen i Finland. Själv vill jag framhäva Sirkka-Liisa Forslunds insatser: Från en i början liten balettävling i Mora har den utvecklats under hennes ledning till ett större och utvidgat evenemang i Falun med kontakter till tävlingen i franska Grasse och med möjlighet att tävla där. Vår gemensamma lärare i Helsingfors, legendariska Airi Säilä hade för Sirkka-Liisa konstaterat att hon inte kan se en prima ballerina i henne men att hon i fortsättningen kan göra mycket mer för baletten än att dansa själv. Detta hade hon som en ledstjärna efter pedagogutbildningen vid Danshögskolan i Stockholm.

Då finska Balettpedagogernas förbund ville starta sin tävling hade det funnits en del tvivel om tanken. Nu är tävlingen ett evenemang för balettstuderande, skolor och föräldrar och för att kunna jämföra nivån med olika aktörer. Bland annat.

Bild 2

Esbo Dansinstitut i Älvorna på ängen (Keijut niityllä). Foto Mirka Kleemola

Pristagarna

Publikpriset Tanssin Kipinä (Dansens gnista) – hedersomnämnande fick Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto (Miloff Dansinstitut)

SOLISTER
12-14 år

Första pris: Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto

Andra pris: Tuuli Ezér, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

15-16 år

Första pris: Colin Jacobs, Suomen Kansallisoopperan ja -baletin balettippilaitos (Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris: Inka Keränen, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)

Delat tredje pris: Iiris Nikula, Oulu Dance Academy
och Schonan Greve, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

17-19 år

Första pris: Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris:
Taru Hiitola, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Tredje pris
Viola Länsivuori, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bild 3

Prisutdelningen, i mitten Balettpedagogernas ordförande Sanna Leino, domarna Minna Tervamäki, Heli Kuula och Antti Honkanen. Foto Mirka Kleemola

GRUPPKOREOGRAFIER

10-12 år

Första pris: Keijut niityllä, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Kellokanit varpaillaan, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Tredje pris: Harlekiinit, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

13-15 år

Första pris: Neljän suora, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Chopinin valssi, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Tredje pris: Kuun pyörteessä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

16-20 år

Första pris: Quartet, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

UPPMUNTRINGSPRISER

Kuopio tanssii ja soi, kurs-gåvokort:
Katja Haarla, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Hedersdiplom för artisteri

Ellen Mäkelä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

För praktfull modern koreografi (studerande):
Isabella Nevanlinna, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bästa studentkoreografi

Take a Sound av Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Ny balettkoreografi 2018

Metsän hengettäret av Hannele Suomalaine, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Föreningen Balettpedagogernas pris: Hannele Suomalainen
Priset, som bär namnet BALETTIPEDAGOGI 2018 (Balettpedagog 2018) går till en repetitör, för ett gruppuppträdande, vars pedagogiska yrkeskunnighet är synlig i gruppens/gruppernas framförande.

Anita Jokela
12 mars 2018


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil