Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bild 0

Rosendröm/Ruusu-unelma (med Neea Hakala, Kirika Karppinen, Siiri Tuomiaro, Siiri Suonsyrjä, Tuomas Paljakka, Sofia Selonen, Lotta Tuominen), Vanda Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

12 mar
2018

Den Nationella Balettävlingen i Helsingfors 2018

HELSINGFORS: Balettpedagogernas förbund anordnade under ett veckoslut för sjätte gången en tävling för unga dansare i Finland. Aleksandersteatern var den självklara platsen.

Det var en omfattande tävling under två dagar – både för solister och dansgrupper: Solisterna var uppdelade i tre klasser: enligt ålder: 12-14 år, 15-16 år och 17-19 år och för gruppdanserna: 10-12, 13-15 och 16-20 år.

5

Pinja Rissanen i Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Domarkåren bestod av danskonstnären Minna Tervamäki, f.d. étoile vid Nationaloperan, den erfarna danspedagogen Heli Kuula, verksam bl.a. i Uleåborg vid den professionella danspedagogutbildningen, och Antti Honkanen, danskonstnär och f.d. solistdansare vid operan och medlem av bl a Cullbergbaletten. De hade som ledstjärna att, förutom kunskaperna, uttryckligen poängtera det dansanta i uppträdandet, att dansaren har förstått vad Dans med stort D är.

Här nedan tas några imponerande prestationer fram ur den stora mängden.

Vissa av de unga solisterna är redan färdiga artister i den meningen att de intar sin publik. I gruppen 12-14 år imponerar Pinja Rissanen 14 år från Miloff tanssiopisto (Miloff dansinstitut i Seinäjoki) med muntert uppträdande och gediget kunnande; henne har vi sett även tidigare i dessa sammanhang. Pinjas första nummer var en variation ur Esmeralda. Det moderna solot Lumottu (Den förtrollade) hade hon själv koreograferat. Hon tilldelades första pris och publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens gnista).

Esbo Dansinstituts ståtliga Tuuli Ezér intog sin publik genast i Auroras variation ur Törnrosa och i en egen koreografi med namnet Avunhuuto (Rop på hjälp), och belönades med andra pris. Imponerade gjorde även Lotta Niemelä (Helsingfors Balettakademi) i sitt moderna verk Tuulenhenkäys (Vindpusten).

Bild 1

Neljän suora med Elli Pasonen, Rosa Peltola, Tuuli Ezér, Inez Nevanlinna, Sara Tognetty, Joanna Keränen, Emilia Tuominen och Helmi Korhonen från Esbo Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

Maj Hakalax från operabalettskolan uppträdde med behag och lätta steg i pas de trois-variationen ur Svansjön, och senare i ett modernt solo,Tuulessa (I vinden), av Satu Soldán.

I klassen 15-16 år sågs åter operabalettskolans säkra och mycket charmerande Colin Jacobs i solo ur Paris i flammor och senare i en lyckad koreografi: Past Leaves av Emrecan Tanis. Resultat: första pris.

När Saida Solla från Helsingfors dansinstitut träder fram blir hon genast iakttagen med intresse. Paquita och Freedom, ett eget verk, är bra val. Likaså Sonia Lautenbachers (Helsingfors Balettakademi) egna koreografi Aalloissa (I vågorna) där hennes egenart kom tydligt fram. Inka Keränen (Balettskolan Suova, Tammerfors) plockade åt sig andra priset i denna klass med Raymonda och moderna stycket United. Tredjepriset delades av Iiris Nikula från Oulu Dance Academy – mycket bra i sin egna Northern Light – och Schonan Greve (operabalettskolan) också han mer hemma i den moderna Past Leaves.

7

Colin Jacobs i Paris i flammor. Foto Mirka Kleemola

Säkra och begåvade Ellen Mäkelä (operabalettskolan) har gått framåt, även mimspelet har mognat. Giselle-variationen och hennes egna Tabu gör hon uttrycksfullt, och hon fick motta ett hederspris för artisteri.

I klassen 17-19 år sågs många deltagare och merparten – hela 12 studeranden – var från operans balettskola. I denna grupp var en säker Erika Pastel ganska självklar vinnare: moget uppträdande i både Paquita-variationen och hennes egna Take a Sound. Tvåa blev Taru Hiitola, i dansen en ganska färdig ballerina med utsökta linjer och lätta fötter men som ännu saknar det där egna, mogna greppet inifrån. Hoppas denna försiktighet försvinner vid tilltagande ålder.

Detta som kommer inifrån har däremot Matilda Nordberg – en favorit för vissa av oss – andraårsstuderande även hon vid operabalettskolans yrkesutbildning. Hon blev utan priser men imponerade med sin stiliga och sensibla, lite mer sällan framförda, klassiska variation Vestalka av Petipa. In Between, hennes egen koreografi, var kort och man hade gärna sett lite mer av den moderna dansen.

Bild 5

Klockkaninerna behärskade tekniken på tår. Foto Mirka Kleemola

Helsingfors dansinstituts Phet Haanpää hade skapat en koreografi med namnet Looking for my inner peace i vilken hon lyckades ännu bättre än i det klassiska solot ur Faraos dotter – vilket i sig också var en trevlig överraskning. Så är det ofta med några lite mer sällsynta variationer, de känns fräscha bland andra ofta sedda nummer.

Tredje priset gick till kunniga Viola Länsivuori, även hon från utbildningen vid operaskolan.

Gruppernas frammarsch

I tre klasser tävlade dansgrupperna. Rent allmänt kan man konstatera att dansglädjen var mycket närvarande, och koreografierna motsvarade elevernas kunnande.

Första gruppen att framträda var Kellokanit varpaillaan (Klockkaninerna på sina tår). Inte att undra på tog denna koreografi av Hannele Suomalainen andra pris i klassen 10-12 år: De glada små kaninerna hölls ypperligt på sina tår, och hoppade grand jétéer med öppnade fötter. Repetitörens fina arbete bakom var tydligt. Hannele fick också motta ett specialpris för sitt arbete som pedagog.

Nästa nummer kom från Musiikkiopisto Arkipelag (Musikinstitutet), Pienten Kananpoikien tanssi (Små Kycklingars dans) med en trevlig koreografi för små barn med fint sträckta vrister i utförandet. På samma sätt syntes det goda fotarbetet i Espoon Tanssiopistos Keijut niityllä (Älvorna på ängen) som kammade in förstapriset.

8

Taru Hiitola i Grand Pas Classique. Foto Mirka Kleemola

I klassen 13-15 år imponerade verket Kuohu (Helsingfors Balettakademi) med sin koreografi av Arja Tervo och med sina mogna dansare – Lotta Niemelä, Iida Nikander, Sonia Lautenbacher, Julia Karlsted, Stina Hyden, Iida-Maria Jokinen, Ilona Toiviainen, Saga Soininen och Daria Tolpa. Priser tog dock Neljän suora från Esbo dansinstitut, första pris, en vacker och effektiv koreografi av Sanna Leino, och Chopinin valssi (Chopins vals) med stil av Jane Spackman, Helsingfors dansinstitut, andra pris. Det tredje priset gick till förtjusande Kuun pyörteessä (I virveln av månen) av Satu Soldán (operabalettskolan), här tycktes allt vara på sin plats. Även operabalettskolans Kesämuisto (Sommarminnet) av Riikka Nyman med gruppen var trevlig att beskåda.

I klassen 16-20 år utdelades bara förstapriset, och det fick Anandah Kononens jämna verk Quartet av Helsingfors dansinstitut. Haltijattaret (Féerna) av Helsingfors balettakademi innehöll mycket gott. Skolans ledare Juha Kirjonen hade inövat eleverna till ett jämnt sammanspel.

9

Erika Pastel stark i Take a Sound. Foto Mirka Kleemola

Koreografpriser

Det var trevligt att två av de unga deltagarna kunde belönas med ett pris: Både Katja Haarla och Isabella Nevanlinna (operabalettskolans yrkesutbildning, andra året) hade gjort bra ifrån sig och det fanns en personlig touch i bådas koreografier. Även tempot och utsträckningen hade man lyckats med. Ofta görs det för långa soli och som åskådare kommer man att tänka på något annat om längden inte är lagom.

Under en av pauserna träffade jag två framstående damer i finsk balett. Doris Laine, professorn och prima ballerinan med många meriter under dansarkarriären vid Nationaloperan (1947-76) och också efteråt, samt Ulrika Hallberg, hon likaså en framstående ballerina vid operan lite senare (under åren 1968-94). Nu framstående pedagog. För flera av de nu framförda numren har hon varit repetitören.

Vi kommer på vad enstaka aktörer i danssammanhang kan få till stånd, vad det än gäller. Doris Laine t.ex. tog initiativet att grunda Helsingfors Internationella Balettävling som startade 1984, och var även aktiv med att främja folkdansen i Finland. Själv vill jag framhäva Sirkka-Liisa Forslunds insatser: Från en i början liten balettävling i Mora har den utvecklats under hennes ledning till ett större och utvidgat evenemang i Falun med kontakter till tävlingen i franska Grasse och med möjlighet att tävla där. Vår gemensamma lärare i Helsingfors, legendariska Airi Säilä hade för Sirkka-Liisa konstaterat att hon inte kan se en prima ballerina i henne men att hon i fortsättningen kan göra mycket mer för baletten än att dansa själv. Detta hade hon som en ledstjärna efter pedagogutbildningen vid Danshögskolan i Stockholm.

Då finska Balettpedagogernas förbund ville starta sin tävling hade det funnits en del tvivel om tanken. Nu är tävlingen ett evenemang för balettstuderande, skolor och föräldrar och för att kunna jämföra nivån med olika aktörer. Bland annat.

Bild 2

Esbo Dansinstitut i Älvorna på ängen (Keijut niityllä). Foto Mirka Kleemola

Pristagarna

Publikpriset Tanssin Kipinä (Dansens gnista) – hedersomnämnande fick Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto (Miloff Dansinstitut)

SOLISTER
12-14 år

Första pris: Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto

Andra pris: Tuuli Ezér, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

15-16 år

Första pris: Colin Jacobs, Suomen Kansallisoopperan ja -baletin balettippilaitos (Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris: Inka Keränen, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)

Delat tredje pris: Iiris Nikula, Oulu Dance Academy
och Schonan Greve, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

17-19 år

Första pris: Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris:
Taru Hiitola, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Tredje pris
Viola Länsivuori, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bild 3

Prisutdelningen, i mitten Balettpedagogernas ordförande Sanna Leino, domarna Minna Tervamäki, Heli Kuula och Antti Honkanen. Foto Mirka Kleemola

GRUPPKOREOGRAFIER

10-12 år

Första pris: Keijut niityllä, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Kellokanit varpaillaan, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Tredje pris: Harlekiinit, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

13-15 år

Första pris: Neljän suora, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Chopinin valssi, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Tredje pris: Kuun pyörteessä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

16-20 år

Första pris: Quartet, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

UPPMUNTRINGSPRISER

Kuopio tanssii ja soi, kurs-gåvokort:
Katja Haarla, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Hedersdiplom för artisteri

Ellen Mäkelä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

För praktfull modern koreografi (studerande):
Isabella Nevanlinna, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bästa studentkoreografi

Take a Sound av Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Ny balettkoreografi 2018

Metsän hengettäret av Hannele Suomalaine, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Föreningen Balettpedagogernas pris: Hannele Suomalainen
Priset, som bär namnet BALETTIPEDAGOGI 2018 (Balettpedagog 2018) går till en repetitör, för ett gruppuppträdande, vars pedagogiska yrkeskunnighet är synlig i gruppens/gruppernas framförande.

Anita Jokela
12 mars 2018


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil