Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SDD18 vinnare

Pristagare 2018 (fr v) Wilma Randler, Stockholm; Gabriel Gudim, Oslo; Heide Cecile Baastad Christensen, Oslo; Jonas Kåge, konstnärlig ledare; Shoma Ogasawara, Oslo; Rio Morisawa, Stockholm; Laura Grieta Grinberga, Riga. Foto Cristian Hillbom

02 apr
2018

Stora Daldansen ger unga dansare chans att möta publik

FALUN: 39 dansare kom till årets tävling av Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition. Av dem var 24 juniorer och 15 senior från Sverige, Norge, Finland, Island och Lettland.

Till finalen gick 15 dansare, varav endast 5 juniorer. Jury var Amanda Bennet, Schweiz, Hans Nilsson, Sverige, Bérangère Andreo, Frankrike, Frank Andersen, Danmark och Eva Kloborg, Danmark.

Dansportalen har intervjuat några dansare på tävlingen. Du kan här möta Shoma Ogaswara, som blev etta bland seniorerna, Gabriel Gudim, trea bland juniorerna, Auguste Marmas, Rio Morisawa, tvåa bland seniorerna och Ryo Sasaki.

SDD18 ShomaOgasawara

Shoma Ogasawara i Acteons varation från Diana och Acteon. Foto Cristian Hillbom

Möt Shoma Ogasawara, 19 år. Konsthögskolan i Oslo.

Du går nu sista året på Konsthögskolan.

Ja, jag tar examen i år.

Var fick du din första balettträning?

Jag började dansa balett i Tokyo när jag var sju. 2015 fick jag ett stipendium vid en japansk tävling och studerade utomlands vid Vaganova-akademien en kort termin.

Sedan mötte jag Magnus Johansen i Japan och beslöt mig för att göra en audition för Konsthögskolan.

Och jag är glad att jag kom till Oslo.

Vilka planer har du inför hösten, har du gjort några auditions?

Jag ska börja vid kompaniet i Brno, Tjeckien.

Du gjorde en mycket fin variation ur Diana och Acteon och även din moderna variation var njutbar. Är du en klassisk eller en modern dansare eller gillar du båda lika mycket?

Jag skulle vilja göra båda!

När jag kom till Norge hade jag inte någon stor erfarenhet av samtida dans. Men nu är jag mer intresserad av samtida dans än balett.

SDD18 Gabriel Gudim

Gabriel Gudim i Franz variation från Coppelia. Foto Cristian Hillbom

Möt Gabriel Gudim, 15 år. Balettskolen vid den Norske Opera & Ballet i Oslo.

Det blir tredje gången gillt på en kort tid! Först Prix de Lausanne, sedan Daldansen och nu till tävlingen i Grasse! Men allra första ska du till San Francisco? Är det ett resultat av Prix de Lausanne-tävlingen?

Ja! Jag var väldigt tursam och fick många erbjudanden om plats på olika skolor genom mitt deltagande i Prix de Lausanne. Valet föll på San Francisco Ballet School och jag är väldigt tacksam för det.

Hur länge blir du i SF? Är det inte stor utmaning att som 15-åring ge sig iväg till USA på egen hand?

Till att börja med i tre år. Jo, det blir en utmaning, men jag gläder mig väldigt.

Har du några internationella förebilder som du gärna följer när du nu håller på att ta steget in i en mer vuxen dansvärld?

Det har jag, såklart. Till exempel Daniil Simkin, Cesar Corrales, Mikhail Baryshnikov, Yoel Carreño och Leonid Sarafanov.

Vad har balettskolan i Oslo betytt för dig under utbildningen till dansare?

Allt, hittills...

SDD18 Auguste Marmus

Auguste Marmus, 15 från Göteborg. Foto C Hillbom

Möt Auguste Marmus, 15 år. Svenska Balettskolan i Göteborg.

”Jag har gått i balettskola sedan jag var nio år, men hållit på med dans sedan jag var i treårsåldern.”

Det här är sista året i grundskolan vid Svenska Balettskolan i Göteborg och från hösten börjar Auguste på Kungliga Balettskolan i Stockholm – den klassiska linjen.

När vi fångar upp Auguste Marmus har han varit med om en tvåtimmars Bournonville-klass, som leddes av Frank Andersen och Eva Kloborg.

”Jag är van vid Vaganovatekniken, som används på balettskolan. Detta var en annorlunda dansundervisning. Sättet man håller huvudet och armarna och hur man bygger upp dansen.”

Frank korrigerade dig ett par gånger, vad hjälpte han dig med?

”När man står vid stången gäller det att stå på sitt ståben, och inte bara grabba tag i stången. Han ville att jag skulle kunna släppa stången utan att tappa balansen.”

Hur förberedde du dig inför tävlingen i Falun?

”Vi har 1,5 timme variation på schemat varje vecka, och på dessa lektioner förbereder vi oss för vad vi ska visa upp på t ex Daldansen. Danslärarna är ett stöd eftersom de föreslår vilken variation som passar just mig. Jag gjorde Fågel Blå från Törnrosa samt Satanella.”

Vad har du lärt dig av att vara med i tävlingen?

”Det är min första tävling, bara att komma hit är en merit som jag har tagit mycket lärdom av. Fågel Blå är en vacker variation, den är kort eftersom jag bara gör det manliga solot. Satanellan är intressant eftersom den har bra musik och innehåller steg som jag gillar att göra." Och Auguste visar en 'Jeté par terre' för Dansportalen.

Vad gör du när du inte dansar?

”Inte mer än att äta och sova, men jag gillar också att laga mat – särskilt kött – och sen så gillar jag också att göra musik (jag har faktiskt sålt en CD).”

Har du någon favoritbalett som du har sett?

”I Frankrike såg jag en föreställning av Alvin Ailey Dance Theater i ”Revelations”, den glömmer jag inte."

SDD2018 Rio Morisawa

Rio Morisawa i Auroras variation från Törnrosa. Foto C Hillbom

SDD18 Ryo Sasaki

Ryo Sasaki i Solors variation från La Bayadère. Foto C Hillbom

Möt Rio Morisawa, 19 år och Ryo Sasaki, 19 år. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Det ska strax bli final i årets tävling i Falun. Jag har bokat en tid med två dansare som gick till finalen. Båda är från Japan men studerar på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Men var är mina intervjuobjekt? Inspicienten Sara lyckas hitta dem i logerna, som ligger under scenen, och några minuter senare dyker de upp, färdigsminkade till kvällens final. Rio har ett vackert diadem i håret, som det ska vara när man ska dansa Auroras variation från Törnrosa. Ryo har sminkat ett par distinkta vita prickar vid ögonen inför Solors variation från La Bayadere.

Hur kommer det sig att ni åker från Japan till Stockholm för att få er dansundervisning, är ju en naturlig fråga att ställa?

”Det finns ingen nationell dansutbildning i Japan, på samma sätt som i Sverige, eller i många andra länder i Europa. Alla utbildningar i Japan måste man betala.”

Rio började dansa på en privatskola i Tokyo när hon var fyra år därför att hennes mamma älskade balett. Hon gjorde det också och höll på med träningen i Japan i nära 10 år. För två år sedan kom Rio till Stockholm och Kungliga Svenska Balettskolan.

Ryo kom också till Stockholm för två år sedan. Hans mormor drev en dansskola i Osaka och båda hans föräldrar är dansare. Så det var ett bananskal han flöt in på när han började med dans.

Han hade redan vänner i Stockholm som berättade om skolan och utbildningen, så Rio åkte till Stockholm och gjorde intagningsproven till skolan.

”I Japan måste man ha ett jobb vid sidan om dansträningen för att kunna finansiera den. Här kan man koncentrera sig på själva undervisningen till 100 procent.”

En utbildning i Japan kostar ca 10 000 kr per termin, vilket är mycket pengar för en tonåring även i Japan.

Rio säger att det är intressant att komma till Europa för sin utbildning, att möta nya lärare och dansare. De både valde själva sina klassiska variationer medan skolan föreslog den moderna variationen, båda gör solon ur John Neumeiers Vaslaw. Tidigare har de varit med på tävlingar i Japan.

Ryo har varit på en audition i Türingen i Tyskland fått ett års kontrakt med ett kompani i staden. Rio ska nu börja åka på auditions och ett andra pris i Daldansen ger väl en extra motivation.

SDD18 Grasse

Fr v Maria Pushkova, Oslo (Nils Åke Häggboms pris). Till Grasse åker Jack Hartill, Oslo, Gabirel Gudim, Oslo och Laura Grieta Grinberg, Lettland. I mitten Jonas Kåge, konstnärlig ledare, och Bérangère Andreo, som utöver att vara med i juryn även representerar tävlingen i Grasse. Foto Cristian Hillbom

Resultat Stora Daldansen 2018

Juniorer (15-16 år)
1. Laura Grieta Grinberga - Lettland
2. Wilma Randler - Sverige
3. Gabriel Gudim - Norge

Seniorer (17-19 år)
1. Shoma Ogasawara - Norge
2. Rio Morisawa - Sverige
3. Heidi Cecile Baastad Christensen - Norge

Nils Åke Häggboms pris - Maria Pushkova - Norge

Publikens pris - Hrefna Kristrún Jónasdóttir - Island

Vald att få vara med på tävlingen i Grasse, Franrike
Laura Grieta Grinberga - Lettland
Jack Hartill - Norge
Gabriel Gudim - Norge

Cristian Hillbom
2 april 2018 


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil