Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SDD18 vinnare

Pristagare 2018 (fr v) Wilma Randler, Stockholm; Gabriel Gudim, Oslo; Heide Cecile Baastad Christensen, Oslo; Jonas Kåge, konstnärlig ledare; Shoma Ogasawara, Oslo; Rio Morisawa, Stockholm; Laura Grieta Grinberga, Riga. Foto Cristian Hillbom

02 apr
2018

Stora Daldansen ger unga dansare chans att möta publik

FALUN: 39 dansare kom till årets tävling av Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition. Av dem var 24 juniorer och 15 senior från Sverige, Norge, Finland, Island och Lettland.

Till finalen gick 15 dansare, varav endast 5 juniorer. Jury var Amanda Bennet, Schweiz, Hans Nilsson, Sverige, Bérangère Andreo, Frankrike, Frank Andersen, Danmark och Eva Kloborg, Danmark.

Dansportalen har intervjuat några dansare på tävlingen. Du kan här möta Shoma Ogaswara, som blev etta bland seniorerna, Gabriel Gudim, trea bland juniorerna, Auguste Marmas, Rio Morisawa, tvåa bland seniorerna och Ryo Sasaki.

SDD18 ShomaOgasawara

Shoma Ogasawara i Acteons varation från Diana och Acteon. Foto Cristian Hillbom

Möt Shoma Ogasawara, 19 år. Konsthögskolan i Oslo.

Du går nu sista året på Konsthögskolan.

Ja, jag tar examen i år.

Var fick du din första balettträning?

Jag började dansa balett i Tokyo när jag var sju. 2015 fick jag ett stipendium vid en japansk tävling och studerade utomlands vid Vaganova-akademien en kort termin.

Sedan mötte jag Magnus Johansen i Japan och beslöt mig för att göra en audition för Konsthögskolan.

Och jag är glad att jag kom till Oslo.

Vilka planer har du inför hösten, har du gjort några auditions?

Jag ska börja vid kompaniet i Brno, Tjeckien.

Du gjorde en mycket fin variation ur Diana och Acteon och även din moderna variation var njutbar. Är du en klassisk eller en modern dansare eller gillar du båda lika mycket?

Jag skulle vilja göra båda!

När jag kom till Norge hade jag inte någon stor erfarenhet av samtida dans. Men nu är jag mer intresserad av samtida dans än balett.

SDD18 Gabriel Gudim

Gabriel Gudim i Franz variation från Coppelia. Foto Cristian Hillbom

Möt Gabriel Gudim, 15 år. Balettskolen vid den Norske Opera & Ballet i Oslo.

Det blir tredje gången gillt på en kort tid! Först Prix de Lausanne, sedan Daldansen och nu till tävlingen i Grasse! Men allra första ska du till San Francisco? Är det ett resultat av Prix de Lausanne-tävlingen?

Ja! Jag var väldigt tursam och fick många erbjudanden om plats på olika skolor genom mitt deltagande i Prix de Lausanne. Valet föll på San Francisco Ballet School och jag är väldigt tacksam för det.

Hur länge blir du i SF? Är det inte stor utmaning att som 15-åring ge sig iväg till USA på egen hand?

Till att börja med i tre år. Jo, det blir en utmaning, men jag gläder mig väldigt.

Har du några internationella förebilder som du gärna följer när du nu håller på att ta steget in i en mer vuxen dansvärld?

Det har jag, såklart. Till exempel Daniil Simkin, Cesar Corrales, Mikhail Baryshnikov, Yoel Carreño och Leonid Sarafanov.

Vad har balettskolan i Oslo betytt för dig under utbildningen till dansare?

Allt, hittills...

SDD18 Auguste Marmus

Auguste Marmus, 15 från Göteborg. Foto C Hillbom

Möt Auguste Marmus, 15 år. Svenska Balettskolan i Göteborg.

”Jag har gått i balettskola sedan jag var nio år, men hållit på med dans sedan jag var i treårsåldern.”

Det här är sista året i grundskolan vid Svenska Balettskolan i Göteborg och från hösten börjar Auguste på Kungliga Balettskolan i Stockholm – den klassiska linjen.

När vi fångar upp Auguste Marmus har han varit med om en tvåtimmars Bournonville-klass, som leddes av Frank Andersen och Eva Kloborg.

”Jag är van vid Vaganovatekniken, som används på balettskolan. Detta var en annorlunda dansundervisning. Sättet man håller huvudet och armarna och hur man bygger upp dansen.”

Frank korrigerade dig ett par gånger, vad hjälpte han dig med?

”När man står vid stången gäller det att stå på sitt ståben, och inte bara grabba tag i stången. Han ville att jag skulle kunna släppa stången utan att tappa balansen.”

Hur förberedde du dig inför tävlingen i Falun?

”Vi har 1,5 timme variation på schemat varje vecka, och på dessa lektioner förbereder vi oss för vad vi ska visa upp på t ex Daldansen. Danslärarna är ett stöd eftersom de föreslår vilken variation som passar just mig. Jag gjorde Fågel Blå från Törnrosa samt Satanella.”

Vad har du lärt dig av att vara med i tävlingen?

”Det är min första tävling, bara att komma hit är en merit som jag har tagit mycket lärdom av. Fågel Blå är en vacker variation, den är kort eftersom jag bara gör det manliga solot. Satanellan är intressant eftersom den har bra musik och innehåller steg som jag gillar att göra." Och Auguste visar en 'Jeté par terre' för Dansportalen.

Vad gör du när du inte dansar?

”Inte mer än att äta och sova, men jag gillar också att laga mat – särskilt kött – och sen så gillar jag också att göra musik (jag har faktiskt sålt en CD).”

Har du någon favoritbalett som du har sett?

”I Frankrike såg jag en föreställning av Alvin Ailey Dance Theater i ”Revelations”, den glömmer jag inte."

SDD2018 Rio Morisawa

Rio Morisawa i Auroras variation från Törnrosa. Foto C Hillbom

SDD18 Ryo Sasaki

Ryo Sasaki i Solors variation från La Bayadère. Foto C Hillbom

Möt Rio Morisawa, 19 år och Ryo Sasaki, 19 år. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Det ska strax bli final i årets tävling i Falun. Jag har bokat en tid med två dansare som gick till finalen. Båda är från Japan men studerar på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Men var är mina intervjuobjekt? Inspicienten Sara lyckas hitta dem i logerna, som ligger under scenen, och några minuter senare dyker de upp, färdigsminkade till kvällens final. Rio har ett vackert diadem i håret, som det ska vara när man ska dansa Auroras variation från Törnrosa. Ryo har sminkat ett par distinkta vita prickar vid ögonen inför Solors variation från La Bayadere.

Hur kommer det sig att ni åker från Japan till Stockholm för att få er dansundervisning, är ju en naturlig fråga att ställa?

”Det finns ingen nationell dansutbildning i Japan, på samma sätt som i Sverige, eller i många andra länder i Europa. Alla utbildningar i Japan måste man betala.”

Rio började dansa på en privatskola i Tokyo när hon var fyra år därför att hennes mamma älskade balett. Hon gjorde det också och höll på med träningen i Japan i nära 10 år. För två år sedan kom Rio till Stockholm och Kungliga Svenska Balettskolan.

Ryo kom också till Stockholm för två år sedan. Hans mormor drev en dansskola i Osaka och båda hans föräldrar är dansare. Så det var ett bananskal han flöt in på när han började med dans.

Han hade redan vänner i Stockholm som berättade om skolan och utbildningen, så Rio åkte till Stockholm och gjorde intagningsproven till skolan.

”I Japan måste man ha ett jobb vid sidan om dansträningen för att kunna finansiera den. Här kan man koncentrera sig på själva undervisningen till 100 procent.”

En utbildning i Japan kostar ca 10 000 kr per termin, vilket är mycket pengar för en tonåring även i Japan.

Rio säger att det är intressant att komma till Europa för sin utbildning, att möta nya lärare och dansare. De både valde själva sina klassiska variationer medan skolan föreslog den moderna variationen, båda gör solon ur John Neumeiers Vaslaw. Tidigare har de varit med på tävlingar i Japan.

Ryo har varit på en audition i Türingen i Tyskland fått ett års kontrakt med ett kompani i staden. Rio ska nu börja åka på auditions och ett andra pris i Daldansen ger väl en extra motivation.

SDD18 Grasse

Fr v Maria Pushkova, Oslo (Nils Åke Häggboms pris). Till Grasse åker Jack Hartill, Oslo, Gabirel Gudim, Oslo och Laura Grieta Grinberg, Lettland. I mitten Jonas Kåge, konstnärlig ledare, och Bérangère Andreo, som utöver att vara med i juryn även representerar tävlingen i Grasse. Foto Cristian Hillbom

Resultat Stora Daldansen 2018

Juniorer (15-16 år)
1. Laura Grieta Grinberga - Lettland
2. Wilma Randler - Sverige
3. Gabriel Gudim - Norge

Seniorer (17-19 år)
1. Shoma Ogasawara - Norge
2. Rio Morisawa - Sverige
3. Heidi Cecile Baastad Christensen - Norge

Nils Åke Häggboms pris - Maria Pushkova - Norge

Publikens pris - Hrefna Kristrún Jónasdóttir - Island

Vald att få vara med på tävlingen i Grasse, Franrike
Laura Grieta Grinberga - Lettland
Jack Hartill - Norge
Gabriel Gudim - Norge

Cristian Hillbom
2 april 2018 


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil