Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

ProDance1

Eun-Ji Ha och Michal Krčmář i Giselle. Foto Susanna Reitamo

09 apr
2018

Mansdansen i huvudrollen vid Pro Dance-Galan

HELSINGFORS: Den årligen återkommande Pro Dance-galan firades söndag 11 mars på Alexandersteatern med uppträdande av professionella dansare och unga förmågor, så också denna gång.

Arrangör är Föreningen Pro Dance vars huvudsyfte är att vid denna gala årligen dela ut stipendier till konstnärer inom dansen. Man strävar efter att främja dansarnas och aktörernas inom dansen förutsättningar att kunna utveckla sig, och att känna att arbetet inom dansen är viktigt. Samtidigt får publiken möjlighet att njuta av danskonst.

Föreningens medlemmar kan även delta i gemensamma aktiviteter såsom att följa repetitioner och delta i resor. Förra hösten gjorde man till exempel en balettresa till Tallinn med syfte att bland annat se baletten Giselle vid nationaloperan Estoniateatern.

Årets gala hade som tema den dansande Mannen, och många fina representanter för manlig dans hade man kunnat engagera till galan – trots att många arrangörer under samma veckoslut tävlade om artisterna. Till exempel gästspelade Nationalbaletten långt borta i norr, i Rovaniemi.

Inleda fick numret Ollaanko kavereita? (Ska vi vara kompisar?) av StepUp Schools streetdansare. Gruppen bestod av 17 ivriga pojkar och flickor i åldern 9-11 år, fulla av dansenergi – som sig bör – i Sarppa Seppänens och Teemu Korjuslommis koreografi.

Teemu Tainio och Antti Keinänen hade tillsammans koreograferat en stark, energisk duett: Sinulle (För Dig), som dansades av dessa karismatiska konstnärer vid Nationalbaletten med glans och stort engagemang, riktig mansenergi här.

ProDance2

Konsta Roos i Alis variation. Foto Susanna Reitamo

Det hade också de små pojkarna från operabalettskolan i Soturit (Soldaterna) av Satu Soldán, och StepUp-skolans åtta Urban Dancers i sin Case av Sebastian Wennström. Teemu Tainio var även konferencier tillsammans med redaktör Liisa Vihmanen, vilka på ett ledigt och personligt sätt ledde åskådarna fram till dansvärldens intressanta cirklar.

Konsta Roos, numera dansare vid National-baletten, uppträdde i Alis variation ur Le Corsaire på ett angenämt och elegant sätt. I Emrecan Tanis Past Leaves framträdde Colin Jacobs från operabalettskolan – ledigt och vigt. Denne begåvade unge man skall senare under året inleda dansstudier i Dresden.

Damerna var inte sämre. Deras energi och dansglädje i numren Neljän Suora, Quartet och Kuohu (se Dansportalens artikel om Den Nationella Baletttävlingen 2018) var beundransvärd.

Esbo dansinstituts vackra älvor i Kati Nyyssönens Keijut niityllä (Älvorna på ängen) och Chopinin valssi (Chopins vals) av Jane Spackman från Helsingfors dansinstitut var även de inbjudna att visa sig vid denna gala.

Operabalettskolans Ellen Mäkelä visade stark närvaro och säker teknik i sin variation ur Törnrosa, och var en av dem som belönades med stipendium lite senare. – Listan över alla stipendiater finns allra nederst.

ProDance3

Soturit - operabalettskolans pojkar. Foto Susanna Reitamo

Operans Maria Alatalo och Annastiina Kekäläinen hade innovativt skapat nya dräkter i svart, guld och gult av materiel taget från gamla dräkter: detta enkom för detta framträdande i favoritnumret: Fandango ur Don Quijote. De gamla dräkterna hade visat sig vara utslitna och gick inte mera att använda, och de nya inför den kommande nypremiären hade inte ännu sytts färdigt.

I dessa dräkter och på grund av den välövade dansen (av Laura Vilhonen) blev det ett stiligt inslag med fyra par denna gång. Erfarna Tiina Myllymäki drog blickarna till sig i spetsen av den övriga gruppen: Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Katariina Luukas, Ella Puurtinen, Konsta Roos, Juho Suominen och Malla Ylöniemi.

Nationalbalettens dansare Jouka Valkama hade skapat en duett med namnet Saarrettu Huone (Det Inringade Rummet) där han själv tillsammans med partnern Susmita Meyer-Rochow skapade en stämning som höll oss intresserade av hur parrelationen utvecklas. I slutet gick kvinnan och mannen åt olika håll.

ProDance4

Susmita Meyer-Rochow och Jouka Valkama i Saarrettu Huone av J V. Foto Susanna Reitamo

För att fira grannlandet Estlands 100-åriga självständighet hade föreningen inviterat två meriterade och för många finländska operabesökare kända solistdansare från Estniska Nationalbaletten: Luana Georg och Sergej Upkin. Luana hade till allas vår glädje möjligheten att komma över Finska viken till Helsingfors och även uppträda för oss. Sergej däremot släpptes inte iväg på grund av repetitioner inför en kommande premiär i hemstaden Tallinn.

Med Luana Georg fick publiken en välkommen och mycket professionell fläkt från Tallinn. Hon levde sig fint in i den unga flickan Giselles sinnelag och framstod på scenen faktiskt som en ung flicka med drömmar om den tilltänkta brudgummen. Gärna hade vi även sett ett helt pas de deux med långvariga partnern Sergej Upkin. Luana Georgs fräscha uppträdande med lätta steg kunde vi också efter pausen beundra i Gamzattis variation ur Bajadären, mycket njutbart även här.

Eun-Ji Ha och Michal Krčmář, båda étoiles vid Finlands Nationalbalett, fick avsluta kvällen efter stipendieutdelningen. De dansade mot varandra i en del av ett pas de deux ur andra akten i Giselle. Sköna att se på, proffsigt och underbart uppträdande.

ProDance5

Luana Georg som Giselle. Foto Susanna Reitamo

Stipendier utdelade av Pro Dance föreningen:

För livsgärning: Juhani Teräsvuori, danskonstnär

För dansare: Hanako Matsune, solistdansare vid Finska Nationalbaletten

Luana Georg, solistdansare vid Estlands nationalbalett

Sergej Upkin, solistdansare vid Estlands nationalbalett

För pedagoger: Juha Kirjonen och Christina Tuurna

För dansstuderande: Colin Jacobs och Isabella Nevanlinna, båda dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationaloperan

Övriga stipendier:

Lucia Nifontova stipendium:
Dansarna vid Nationalbalettens ungdomsgrupp: Samuel Haramo, Aapo Kokkonen och Konsta Roos

Olli Vasa stipendium:

Oskari Kymäläinen, dansstuderande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Marianna Rumjantsevas stipendium:

Ellen Mäkelä, andra årets studerande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Erika Pastel, andra årets studerande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Mariinskin ystävät (Mariinskijvännerna) stipendium:

Marko Juusela, dansstuderande vid Vaganovaakademien i S:t Petersburg

Anita Jokela
9 april 2018


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil