Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja5

Nadja Sellrup. Foto Mats Lindgren

07 maj
2018

Nadja Sellrup: Stockholm 59°North är svenska dansambassadörer

STOCKHOLM: Premiärdansaren Nadja Sellrup, ny konstnärlig ledare för dansgruppen Stockholm 59°North, besökte nyligen Operans balettklubb och intervjuades av Marie-Louise Waldenström och Margareta Lidström, båda tidigare kollegor till Nadja i Baletten. Klubbens ordförande Helena Wigle deltog också i samtalet.

Hur har du förberett dig för din nya position?

Jag fick en förfrågan om att ta över Stockholm 59 i höstas. Min förberedelse inför ett sådant åtagande är att jag varit med i 59 sedan Madeleine Onne startade gruppen för 20 år sedan. Jag har under dessa år fått värdefull erfarenhet från samarbete med många koreografer och konstnärliga ledare.

En viktig del då jag fått förfrågan var att informera mig om ekonomi, styrelse, uppdrag och dansare samt känna vad jag själv kan tillföra med tanke på vem jag är, vad jag vill göra och vill jag verkligen ta mig an ett så stort arbete. Jobbet som konstnärlig ledare är dessutom helt obetalt.

Anledningen till att tacka ja till ansvaret att leda 59 är att man vill dela med sig av erfarenheter och kontakter samt leda gruppen till nya spännande produktioner och konstnärliga mål.

Nadja3

Nadja Sellrup på Operan. Foto Mats Lindgren

Så några andra förberedelser fanns egentligen inte, mer än att jag bad att få en ganska lång period att tänka på saken. Om jag tar mig an ett uppdrag så gör jag det helhjärtat och engagerat vilket kommer att ta mycket av min tid – jag är ju fortfarande premiärdansös på Operan.

För tre år sedan tackade jag nej till förfrågan på grund av att all min tid gick till att preparera alla produktioner och huvudroller som jag då var engagerad i som premiärdansös på Operan. Nu har jag mer tid för att ta mig an uppgiften att bygga upp 59 som idag har en svag och otydlig plattform.

Stiftelsen har en liten ekonomi, huvudsponsorn har lämnat, så det finns mycket att jobba på. 59 är tillbaka till läget då Madeleine startade gruppen för 20 år sedan vilket man kan skrämmas av men det kan även ses som en möjlighet och frihet – att bygga något nytt, sakta men säkert. Där är vi nu!

Det där gav många nya frågor. Kan du berätta vilka som sitter i styrelsen för gruppen?

Vi har faktiskt en styrelsemedlem med oss här idag – scenografen Bo Ruben Hedwall. Utöver Bo-Ruben så har vi som Ordförande Christina Alman, Ingrid Edström och Malin Livhagen. Så det är fyra medlemmar och fem med mig i stunden.

59s styrelse står, på egen begäran, inför ett generationsskifte vilket vi jobbar med just nu. Christina och Ingrid har nämligen stöttat konstnärliga ledare i 59° i nästan 15 år nu.

Nadja1

Oscar Salomonsson. Foto Mats Lindgren

Du säger att det är oavlönat för din del. Gäller det samma för dansarna?

Så är det! Den konstnärliga ledaren och styrelsemedlemmarna jobbar helt ideellt! Det är en stiftelse med mycket begränsade möjligheter att ersätta någon.

Gruppens åtaganden är projektbaserade med extern finansiering/sponsring. I vissa projekt som t.ex. vid inbjudan till festivaler, kan föreställningsarvoden vara möjliga.

Dansarna i 59 har alltid haft ett brinnande behov av att få möjligheten att ytterligare utvecklas i nya produktioner och i möten med spännande koreografer och kreatörer, vilket är den absolut största moroten. Sedan att få resa, möta ny publik och visa upp svensk dans och många gånger svenska koreografier, kompositörer, scenografer osv. Vi kan ses som – Svenska dansambassadörer!

Nadja7

Jeanette Diaz-Barbosa Wren, Nadja Sellrup, Alina Lagoas. Foto Mats Lindgren

Det måste vara en stor utmaning att skaffa pengar, jagar du nya sponsorer också?

Ja, i höstas när jag funderade på att ta över ledningen tänkte jag: vad har jag att ge, vem känner jag, hur ska jag få gruppen att fungera? Inom kultursektorn är finansiering alltid ett stort problem. Men jag är väldigt hoppfull samtidigt som jag är medveten om problematiken.

Kan man söka allmänna bidrag också, utöver de privata sponsorerna?

Grunden för 59 är avlönade dansare från Kungliga Operan. Allt arbete för 59 sker ideellt utanför normal arbetstid – kvällar/helger. Det är oerhört svårt att få allmänna bidrag för turnéer i Sverige.

Dessutom är det svårt att få svenska kulturbidragsgivare att förstå att utöver lön krävs kostnadstäckning avseende resor, transporter, ljus, ljud, kostym, hotell mm för turnéer i Sverige som vi så gärna vill göra.

I början av 59s verksamhet kunde vi söka och få bidrag från t.ex. Kulturrådet och liknande institutioner, men för cirka 10 år sedan förändrades detta vilket fick till följd att vi inte längre har finansiella möjligheter att turnera i Sverige så ofta som vi önskar.

Jag kan inte med tillräckligt stor emfas och med stort hjärta till konsten poängtera hur gärna alla dansare i 59 önskar och vill visa svensk danskonst på högsta nivå i såväl Sverige som utomlands. Vi dansare gör det vi älskar och vi brinner helt enkelt för danskonsten!!

Nadja2

Katariina Edling och Nikolaus Fotiadis, Foto Mats Lindgren

Hur väljer du dansare, väljer du produktioner först och dansare efter det, eller dansarna först och bestämmer sedan vad ni ska dansa?

Jag har börjat titta på gruppen här på Operan. Det är otroligt många nya dansare som har börjat i år. Hittills har 59, till stor del, bestått av premiärdansare och solister från Kungliga Baletten, men jag tittar även på möjliga samarbeten med dansare utanför Operan. Man kan inte ta en dansare som bara passar för ett verk, den lyxen finns inte, man måste ha mångsidiga dansare som kan engageras för ett flertal verk.

59 kan inte heller ha för många dansare. Det optimala är en ”järntrupp” som även tidigare chefer i 59 har haft. Spännande – jag bygger sakta men säkert!!

Jag har även träffat ett flertal koreografer som visar intresse att jobba med 59. Det innebär många roliga och spännande diskussioner.

På fredag ser jag premiären på TheGrey Area och Artifact Suite, och då jag inte är med själv så ska det bli intressant att se kompaniet utifrån.

Nadja4

Jeanette Diaz-Barbosa Wren. Foto Mats Lindgren

Hur stor är en bra grupp att jobba med, om du tänker på dina visioner?

Den kan i vissa uppdrag omfatta endast två dansare om det t.ex. är ett pas de deux på en gala eller vid samproduktion med andra grupper. Då behövs två till tre dansare kanske. Men jag anser att en bra storlek på en ”järngrupp” för 59 är cirka 10-12 dansare.

Vi har varit upp till 25 personer som när Jens Rosén, som dåvarande konstnärlig ledare för 59, tog truppen till USA och Sydamerika. Det är nog den största och mest omfattande turné som 59 gjort vilket är ett maffigt uppdrag för en person att hantera.

Vad har du tänkt dig för typ av repertoar, du nämnde nyss svenska koreografer som är intresserade. Tänker du skapa en profil med svenska koreografer? Är den stora funderingen vad vi ska göra? (Nadja ler).

Jag har tittat på tidigare konstnärliga ledares repertoarer – vad gjorde Madeleine Onne, Johannes Öhman, Jens Rosén och Mia Hjelte....

Madeleine hade en väldigt blandad repertoar, bitvis lånad från Kungliga Operan – verk som t ex dansats under säsongen med dåvarande balettchefen Frank Andersen, som villigt lånade ut repertoar. Hans support till 59 betydde väldigt mycket vid starten av gruppen och han såg ett stort värde för Operan och svensk danskonst i att solister från hans eget kompani åkte ut och promotade svensk dans samt utvecklades tekniskt och artistiskt under semester och lediga perioder som dansare.

En win/win situation för båda parter!

Nadja8

Katarina Edling, Alexander Nikolaev, Nikolaus Fotiadis. Foto Mats Lindgren

Madeleine lyfte även fram verk ur Drottningholmsrepertoaren och ett flertal gånger med ”galaformat”.

Johannes gick ut stort med svenska koreografer och nischade svensk koreografi men framförde även andra verk.

Jens Rosén använde sig av nätverk och erfarenheter från sina många år utomlands. Vi turnerade nästan bara utomlands med 59 under hans chefskap och hade en stark grupp som reste mycket i perioder.

Mia Hjelte hade mer fokus på dansfilm, sociala medier och mode samt föreställningar i Sverige.

Under mina turnéer med 59 har jag alltid känt ett stort intresse från publiken för ”Royal Swedish Dancers”, svensk koreografi och svensk musik osv. Nu har vi inte svenska dansare i den utsträckningen längre så vi tittar på ett annat format.

Så vad blir det nu? Vad kommer ni att göra och utveckla? Vad blir gruppens inriktning? Spännande!!

Jag har under mina år som dansare – utomlands och i Sverige – träffat och arbetat med ett flertal spännande kvinnliga koreografer. Känner att jag bland annat vill titta på den möjligheten.

Vilka koreografer jag har tänkt på är för tidigt att säga.

Vi kommer inte att vara en svensk dansgrupp på samma sätt som tidigare men i samarbete med svensk design, musiker etc så erbjuder vi och lyfter fram ett svenskt danskoncept.

Har du kontakter från dina år utomlands som du kan utnyttja?

Ja visst! Det är ett nätverk som jag kan bidra med för att utveckla gruppen. Jag har knackat på hos en del av mina internationella kontakter.

Nadja9

Nadja granskar ett rep. Foto Mats Lindgren

Är det här en början till en nedtrappning för dig själv?

Jag är väldigt nyfiken, ibland, enligt mig själv, nästan påträngande nyfiken. Vi får se vad detta engagemang för med sig. Det kommer en dag då jag inte jobbar på Operan längre då jag måste tänka igenom vad jag vill göra efteråt – jag har redan insett att det inte finns någon brist på nya projekt och min nyfikenhet tar mig hela tiden in i nya samarbeten. Jag ska tänka efter vad jag verkligen vill göra i framtiden och vara försiktig med vad jag till slut tackar ja till.

Det ska bli jättespännande att följa utvecklingen, och vi hoppas att vi får träffa dig om något år och se vart det hela har tagit vägen och hur det utvecklat sig!

Marie-Louise Waldenström, Margareta Lidström, Helena Wigle
7 maj 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil