Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

EtudeDetKongeligeTeater

Jón Axel Fransson med corps de ballet i Etudes. Foto Costin Radu

25 jun
2018

Balettfest med nya koreografer och nya idéer

KÖPENHAMN: Den fjärde stora balettfestivalen i Köpenhamn inleddes 1 juni. Året valt då det var 39 år sedan den första festivalen i Auguste Bornonvilles (1805-1879) namn 1979, 100 år efter balettmästarens död.

Den festivalen blev en stor succé som gav eko i hela balettvärlden. Så småningom kom tanken att upprepa succén och 1992, 13 år senare, slog man till. Då firade man att det var det 150 år sedan Bournonvilles mest populära balett Napoli hade premiär. 13-årscykeln blev ett faktum och 2005 firades 100-årsdagen av hans födelse.

Nu är det 2018 och en ny festival presenterades.

Balettmästaren heter nu Nikolaj Hübbe. Han ansåg att man skulle fira balettkonstens utveckling mot en stark framtid. Bournonville är den danska balettens grundsten, det är ett faktum säger han, men konsten lever vidare. Inspirerad av traditionen utvecklas nya koreografer med nya idéer och dansare med nya erfarenheter.

Nu fick Bournonville ändå inleda. På premiärkvällen i den gamla teatern vid Kongens Nytorv gavs hans mästerverk Napoli i Hübbes egen tolkning – i lätt uppdaterad scenografi av Maja Ravn och med en ny andra akt. Denna akt har allt sedan urpremiären ansetts vara svag, och många har prövat på att göra något bättre.

Hübbes version är en modernare och vacker undervattensdröm med nykomponerad musik av Louise Alenius. Tredje aktens stora folkfest med alla balettbarnen på bron, de vuxna nedanför, tävlande i ekvilibristisk dans och saluten med jaktgevären finns dock kvar till publikens stora förnöjelse.

NapoliDetKongeligTeater

Från vänster Alessandra Lo Sardo, Charlie Andersen och Femke Slot i sista akten av Napoli. Foto Costin Radu

Bournonvilleana kallades andra dagens föreställning. Här fick man se utdrag ur en rad populära Bournonville-baletter som bland andra Sylfiden, Konservatoriet, Kermessen i Brügge och Et Folkesagn samt ett dussintal andra verk.

På den nya stora Operan gavs nästa dag Svansjön. Iscensatt efter Petipa och Ivanov av Hübbe med Silja Schandorf som medkoreograf. Med Operans moderna resurser skapades en något mörkare föreställning.

Scenografin var i form av projektioner i en gotik-inspirerad utformning, stiligt och effektfullt – scenografi, ljus och videodesign Mikki Kuntu.

Vidare mot framtiden kom så programmet Nye Toner, där unga koreografer fick visa upp sina alster. Dansaren Oliver Starpov har redan gjort flera verk för baletten.

Nu hade han samarbetat med popgruppen øya och fyra dansare i Dreams Rewind, en ”fysisk, känslofull beskrivning av förhållandet mellan kontroll och eftergivelse”.

Allessandro Sousa Pereira, dansare vid Dansk Danseteater, har i Individual skapat ett helt abstrakt verk kring mänskliga känslor med en fascinerande kroppslighet.

Sebastian Kloborg, son till Eva Kloborg och Frank Andersen, tog sina första danssteg i Stockholm där hans föräldrar då ledde Kungliga Baletten. Nu har han synbarligen gått mer över till koreografi. Hans Meloposia är ett spirituellt, lekfullt stycke dans utformat för ballerinan Amy Watson, en mycket positiv upplevelse för oss i publiken.

Aftonen avslutades med Vertical Road av mästaren Akram Khan, skapad 2010 för dennes eget kompani. Ett starkt nummer med rytm, frenesi och djup.

SvansjönAkt2DetKongeligeTeater

Svansjön akt 2, koreografi av Nikolaj Hübbe. Foto Costin Radu

Hübberiet kallas en serie program som balettchefen sätter samman ett antal gånger per år. I festivalens Hübberi ingick framträdanden av solister och dansare ur Den Kongelige Ballett och ur des kår av aspiranter, liksom från andra grupper som Dansekapellet och Dans i Nordvest. Bland andra framträdde den unga stjärndansaren Ida Pretorius i Stabat Mater och solister från baletten avslutade med Pas de dix ur baletten Raymonda.

Det visades filmer bland annat en fin skildring av Bournonvilleteknik och dess tolkningar i filmen The Art of Silence av Signe Roderik.

Dinna Bjørn berättade om det speciella med Bournonvilles koreografiska språk som demonstrerades av unga dansare från teatern.

Författaren och danskritikern Erik Aschengren framträdde vid flera tillfällen och förmedlade delar av sina stora kunskaper inom dansen.

Man behandlade också frågor som: hur blir baletten mer synlig, vad har baletten för roll i samhället och vad betyder Dansfestivalen.

itFinisheswhenitfinishesDKT

Pierre Piton i It Finishes When It Finishes. Foto Camilla Winther

Dansgruppen Corpus, som består av dansare ur Den Kongelige Ballett och leds av sverigebekantingen Tim Matiakis framträdde med en improviserad föreställning kallad It Finishes When It Finishes.

En festival ska ju också ha ett festligt slut – så även denna. Den 8 juni gavs en riktig Fest- och Galaföreställning, stjärnspäckad med gäster från de berömda kompanierna i Moskva, Paris, London, Milano och New York.

Det bjöds på rader av solon och pas de deux och avslutades med ett lysande framförande av den andre, 100 år yngre, store danske koreografen Harald Landers (1905-1971) mästerstycke Etudes. Här briljerade hemmadansarna tillsammans med danske stjärndansaren på hembesök, Ulrik Birkjer, som numera ingår i San Francisco Ballets ensemble.

Genomgående bjöds det på förstklassig dans under hela festivalen. Att räkna upp alla fina solistinsatser skull bli för långt – men den klassiska balettens nordiska huvudstad heter fortfarande København.

Anders Jörlén
25 juni 2018


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil