Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

hyllningtilldansen1

Jyrki Karttunen: Valse Triste. Foto Mirka Kleemola

02 jul
2018

Hyllning till dansen

HELSINGFORS: Balettfolket samlades på Operan för att njuta av säsongens sista balettkväll. Denna gala skulle ha varit en avskedsföreställning för balettchefen men då han inte fick fortsätta till slutet av mandatperioden blev det inget festligt farväl för hans del.

I stället för en gala med ett tack blev det en gala med namnet Hyllning till dansen; ett mycket lyckat fyrverkeri av det bästa som Nationalbaletten kunde påbjuda. Kompaniets egna krafter var alla i elden och dansade ett urval av de finaste delarna i programmen som setts på sistone. Man hade satsat på verk av mästerkoreografer, och repetitörerna hade gjort gott jobb.

hyllningtilldansen

Uwe Scholtz: Sjunde symfoni. Foto Mirka Kleemola

Man hade också inviterat gästande artister att uppträda. En strålande Polina Semionova som under våren redan setts hos oss två gånger som Kitri i Don Quijote, och tidigare premiärdansaren i huset, Julie Gardette med partnern Douwe Dekkers från Norska nationalbaletten.

Som dirigent anlitades Philippe Béran, ett välkommet återseende med honom efter många visiter vid operan, som startade med Crankos Onegin många år tillbaka.

Galans giv – och en mindre anmärkning

Det var inte bara bravurnummer utan även större helheter vi fick se under kvällen. En sak som bidrog till att programmet kändes lyckat.

Finaldelen av Owe Scholtz Sjunde symfoni till Beethovens musik inledde programmet, med Eun-Ji Ha och Michal Krčmář i spetsen. Förutom detta utomordentligt fina solistpar fyllde 30 dansare scenen i de vackra neoklassiska formationerna. Helt enkelt underbart, både att se på och att beakta att dansarna faktiskt var i fin form.

Vårgalan4

Sjunde symfoni med Eun-Ji Ha och Michal Krčmář. Foto Mirka Kleemola

En ung skådespelare uppenbarade sig på scenen efter detta första nummer som konferencier. Helst hade man sett någon med bättre kunskaper inom området balett. Nu blev det stökigt i mångt och mycket. Inom balettvärlden finns många kunniga potentiella presentatörer, hoppas att de i fortsättningen engageras. Vi minns från tidigare personer som den mycket språkkunniga och representativa Timo Sokura och några andra.

Sokura var på plats men han hade inte blivit tillfrågad att ta sig an uppgiften, tyvärr. Nuvarande teaterchef i Willmanstrand hade ändå kommit till Helsingfors. Programbladet med en trevlig layout var dock på tre språk, finska, svenska och engelska – vilket var positivt.

Ett utdrag ur Prinsessan Törnrosa stod sedan på tur, med unga Yimeng Sun som Aurora och med höga benlyft. Hennes fyra ivriga prinsar hette Maksim Tjukarjov, Linas Kavaliuskas, Samuli Poutanen och Evaldas Bielinis, vilka också stödde hennes balanser turvis och säkert.

På scenen uppenbarade sig även åtta väninnor till Aurora och förstås mamma Drottningen (Petia Ilieva) och pappa Kungen (Nicholas Ziegler). Vi fick även se hur slottet förvandlades till en rosengård för 100 års tid.

Wilfried Jacobs hade koreograferat en csárdás – Coppelia Suite – till operabalettskolans unga kunniga elever, de var hela 24 elever. Det var fräscht och glatt dansat och numret passade in i sammanhanget.

Vårgalan3

Jorma Elo: En midsommarnattsdröm med Wilfried Jacobs och Tiina Myllymäki. Foto Sakari Viika

Utdrag ur Midsommarnattsdröm av Jorma Elo var åter en helhet, med Tiina Myllymäki som en engagerad och skicklig Titania i spetsen, efter inledningen var det full tumult.

En av skådespelarna i storyn, Wilfried Jacobs, förvandlad till en åsna i händelsernas gång, Frans Valkamas spjuveraktige Puck, Oberon (Sergej Popov), Hermia (Elena Ilyina), Lysander (Florian Modan), Helena (Linda Haakana) och Demetrius (Tuukka Piitulainen) – alla bidrog de tillsammans med ett gäng övriga att det var full rulle på scenen.

Något klassiskt stod på tur när galans gästdansare intog scenen med Carmen pas de deuxet av Liam Scarlett. Den Norske Balletts Julie Gardette, känd för operans publik från tidigare som medlem och premiärdansare i Finlands nationalbalett, och partnern Douwe Dekkers i Don Josés roll visade sig dramatiskt i sitt framträdande.

Utdraget ur Ohad Naharins Minus 7 – en säker publikfavorit med invitationer till vissa från salongen att gå upp på scenen med dansarna och delta – så också här. Därpå paus och glada miner hos alla.

Sibelius Valse Triste har inspirerat koreografen Jyrki Karttunen starkt till en lyckad minibalett. Den är full av påhitt och ändå verkar den som en seriös skildring av – ja, var och en kan föreställa vad man vill: fantasifulla scener i blått och från taket hängande möbler finns här, vilket kan sätta i gång tankarna, vad är detta för en värld. Salla Eerola som modern lyser i sin roll, och dansarna Iga Krata, Marjaterttu Willman, Hasan Topçuoğlu, Jani Talo, Nicholas Ziegler, Eemu Äikiö och Samuli Poutanen rör sig smidigt nästan som i dröm till takterna av den fina musiken.

Detta verk i samband med andra verk formade en kväll som man gärna skulle hälsa välkommen åter.

Vårgalan5

Don Quijote: Polina Semionova, Michal Krčmář. Foto M Kleemola

Angelin Preljocajs Les Nuits har dansats under våren på operan och utdrag ur verket sågs också i galan. Fjorton dansare med Milla Eloranta och Frans Valkama i spetsen var i farten – om ock i en lite utdriven sådan – sensuellt och utmanande skulle det visa sig.

Emrecan Taniş Sand – utdraget var balettens ungdomsgrupps grej, i en något skymd värld rör man sig här. Taniş är dansare i Nationalbaletten och som koreograf har hans talanger noterats såtillvida att vi väntar få se mer.

Eun-Ji Ha var den starkaste aktören i Romeo och Julia pas de deuxet, Sergej Popov är på god väg uppåt, kan man hoppas. Han är faktiskt utnämnd till étoile han också, vilket förutsätter en viss utveckling.

Själv skulle jag gärna se en korrigering av nackens linje, huvudet ser ofta ut att luta redan för mycket bakåt. Eun-Ji Ha har utvecklats under åren till en fin ballerina och gör det bästa av alla sina uppgifter.

Kvällens clou var sist på tur: världsstjärnan Polina Semionova dansade med Michal Krčmář i ett avsnitt ur Don Quijote med sådan glans och balans att det inte var mera att önska.

När Polina på våren gjorde Kitris roll två gånger med Misha väckte det redan jubel, speciellt andra gången då partnerskapet redan hade utvecklats till något riktigt fint. Ett samförstånd rådde i allt.

En av Michals bästa sidor är att han ser ut att bry sig om sin partners välmående på ett sätt som inte alla kan visa på scenen.

Tiina Myllymäki som Mercedes, Nicholas Ziegler, Espada, två väninnor, Rebekka King och Lucie Rákoshniková, samt hela baletten som var engagerad och tycktes vara i feststämning. De dansade perfekt och entusiastiskt.

Anita Jokela
2 juli 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil