Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

hyllningtilldansen1

Jyrki Karttunen: Valse Triste. Foto Mirka Kleemola

02 jul
2018

Hyllning till dansen

HELSINGFORS: Balettfolket samlades på Operan för att njuta av säsongens sista balettkväll. Denna gala skulle ha varit en avskedsföreställning för balettchefen men då han inte fick fortsätta till slutet av mandatperioden blev det inget festligt farväl för hans del.

I stället för en gala med ett tack blev det en gala med namnet Hyllning till dansen; ett mycket lyckat fyrverkeri av det bästa som Nationalbaletten kunde påbjuda. Kompaniets egna krafter var alla i elden och dansade ett urval av de finaste delarna i programmen som setts på sistone. Man hade satsat på verk av mästerkoreografer, och repetitörerna hade gjort gott jobb.

hyllningtilldansen

Uwe Scholtz: Sjunde symfoni. Foto Mirka Kleemola

Man hade också inviterat gästande artister att uppträda. En strålande Polina Semionova som under våren redan setts hos oss två gånger som Kitri i Don Quijote, och tidigare premiärdansaren i huset, Julie Gardette med partnern Douwe Dekkers från Norska nationalbaletten.

Som dirigent anlitades Philippe Béran, ett välkommet återseende med honom efter många visiter vid operan, som startade med Crankos Onegin många år tillbaka.

Galans giv – och en mindre anmärkning

Det var inte bara bravurnummer utan även större helheter vi fick se under kvällen. En sak som bidrog till att programmet kändes lyckat.

Finaldelen av Owe Scholtz Sjunde symfoni till Beethovens musik inledde programmet, med Eun-Ji Ha och Michal Krčmář i spetsen. Förutom detta utomordentligt fina solistpar fyllde 30 dansare scenen i de vackra neoklassiska formationerna. Helt enkelt underbart, både att se på och att beakta att dansarna faktiskt var i fin form.

Vårgalan4

Sjunde symfoni med Eun-Ji Ha och Michal Krčmář. Foto Mirka Kleemola

En ung skådespelare uppenbarade sig på scenen efter detta första nummer som konferencier. Helst hade man sett någon med bättre kunskaper inom området balett. Nu blev det stökigt i mångt och mycket. Inom balettvärlden finns många kunniga potentiella presentatörer, hoppas att de i fortsättningen engageras. Vi minns från tidigare personer som den mycket språkkunniga och representativa Timo Sokura och några andra.

Sokura var på plats men han hade inte blivit tillfrågad att ta sig an uppgiften, tyvärr. Nuvarande teaterchef i Willmanstrand hade ändå kommit till Helsingfors. Programbladet med en trevlig layout var dock på tre språk, finska, svenska och engelska – vilket var positivt.

Ett utdrag ur Prinsessan Törnrosa stod sedan på tur, med unga Yimeng Sun som Aurora och med höga benlyft. Hennes fyra ivriga prinsar hette Maksim Tjukarjov, Linas Kavaliuskas, Samuli Poutanen och Evaldas Bielinis, vilka också stödde hennes balanser turvis och säkert.

På scenen uppenbarade sig även åtta väninnor till Aurora och förstås mamma Drottningen (Petia Ilieva) och pappa Kungen (Nicholas Ziegler). Vi fick även se hur slottet förvandlades till en rosengård för 100 års tid.

Wilfried Jacobs hade koreograferat en csárdás – Coppelia Suite – till operabalettskolans unga kunniga elever, de var hela 24 elever. Det var fräscht och glatt dansat och numret passade in i sammanhanget.

Vårgalan3

Jorma Elo: En midsommarnattsdröm med Wilfried Jacobs och Tiina Myllymäki. Foto Sakari Viika

Utdrag ur Midsommarnattsdröm av Jorma Elo var åter en helhet, med Tiina Myllymäki som en engagerad och skicklig Titania i spetsen, efter inledningen var det full tumult.

En av skådespelarna i storyn, Wilfried Jacobs, förvandlad till en åsna i händelsernas gång, Frans Valkamas spjuveraktige Puck, Oberon (Sergej Popov), Hermia (Elena Ilyina), Lysander (Florian Modan), Helena (Linda Haakana) och Demetrius (Tuukka Piitulainen) – alla bidrog de tillsammans med ett gäng övriga att det var full rulle på scenen.

Något klassiskt stod på tur när galans gästdansare intog scenen med Carmen pas de deuxet av Liam Scarlett. Den Norske Balletts Julie Gardette, känd för operans publik från tidigare som medlem och premiärdansare i Finlands nationalbalett, och partnern Douwe Dekkers i Don Josés roll visade sig dramatiskt i sitt framträdande.

Utdraget ur Ohad Naharins Minus 7 – en säker publikfavorit med invitationer till vissa från salongen att gå upp på scenen med dansarna och delta – så också här. Därpå paus och glada miner hos alla.

Sibelius Valse Triste har inspirerat koreografen Jyrki Karttunen starkt till en lyckad minibalett. Den är full av påhitt och ändå verkar den som en seriös skildring av – ja, var och en kan föreställa vad man vill: fantasifulla scener i blått och från taket hängande möbler finns här, vilket kan sätta i gång tankarna, vad är detta för en värld. Salla Eerola som modern lyser i sin roll, och dansarna Iga Krata, Marjaterttu Willman, Hasan Topçuoğlu, Jani Talo, Nicholas Ziegler, Eemu Äikiö och Samuli Poutanen rör sig smidigt nästan som i dröm till takterna av den fina musiken.

Detta verk i samband med andra verk formade en kväll som man gärna skulle hälsa välkommen åter.

Vårgalan5

Don Quijote: Polina Semionova, Michal Krčmář. Foto M Kleemola

Angelin Preljocajs Les Nuits har dansats under våren på operan och utdrag ur verket sågs också i galan. Fjorton dansare med Milla Eloranta och Frans Valkama i spetsen var i farten – om ock i en lite utdriven sådan – sensuellt och utmanande skulle det visa sig.

Emrecan Taniş Sand – utdraget var balettens ungdomsgrupps grej, i en något skymd värld rör man sig här. Taniş är dansare i Nationalbaletten och som koreograf har hans talanger noterats såtillvida att vi väntar få se mer.

Eun-Ji Ha var den starkaste aktören i Romeo och Julia pas de deuxet, Sergej Popov är på god väg uppåt, kan man hoppas. Han är faktiskt utnämnd till étoile han också, vilket förutsätter en viss utveckling.

Själv skulle jag gärna se en korrigering av nackens linje, huvudet ser ofta ut att luta redan för mycket bakåt. Eun-Ji Ha har utvecklats under åren till en fin ballerina och gör det bästa av alla sina uppgifter.

Kvällens clou var sist på tur: världsstjärnan Polina Semionova dansade med Michal Krčmář i ett avsnitt ur Don Quijote med sådan glans och balans att det inte var mera att önska.

När Polina på våren gjorde Kitris roll två gånger med Misha väckte det redan jubel, speciellt andra gången då partnerskapet redan hade utvecklats till något riktigt fint. Ett samförstånd rådde i allt.

En av Michals bästa sidor är att han ser ut att bry sig om sin partners välmående på ett sätt som inte alla kan visa på scenen.

Tiina Myllymäki som Mercedes, Nicholas Ziegler, Espada, två väninnor, Rebekka King och Lucie Rákoshniková, samt hela baletten som var engagerad och tycktes vara i feststämning. De dansade perfekt och entusiastiskt.

Anita Jokela
2 juli 2018


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil