Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ciurlionis1

Gennadij Žukovskij som Ciurlionis med Igoris Zaripovas som Döden. Foto Martynas Aleksa

16 jul
2018

Dansarna får tolka personligheter

TALLINN: Nationaloperan i Tallinn för ett ständigt utbyte av gästspel med de övriga baltiska ländernas operahus. Litauens nationalopera och balett från Vilnius kom på besök i slutet av vårsäsongen. Estlands nationalbalett i sin tur hade tidigare på våren gjort ett besök till Riga i Lettland.

Jag hade nöjet av se två baletter, Čiurlionis och Romeo och Julia, av vilka den senare till Prokofjevs kända musik är känd världen över, gestaltad i olika koreografers tolkning. Den första, baletten om målaren och kompositören M K Čiurlionis, är dock ganska obekant utanför Litauens gränser. Vi börjar med den.

Ciurlionis2

På väg till vården (Ciurlionis). Foto Martynas Aleksa

Čiurlionus. I en balett är det ingen lätt uppgift att beskriva en människas liv, i detta fall har koreografen Robert Bondara valt att ta med de större händelserna och viktigaste relationerna till andra. Dansarna får tolka personligheter, stora dansscener finns det inte i traditionell mening.

Den allmänna bilden om verket lutar åt att vara dyster. Det finns dock ljusare scener med, berättelsen framskrider och håller ens intresse, och artisterna gör fint ifrån sig.

Bondara ledsagar sin Čiurlionis genom livet med hans människorelationer, samt med viktiga händelser och städer. Titelrollen görs trovärdigt av Genadij Žukovskij. Samtidigt finns där dubbelgångaren (Marius Miliauskas) som han brottas med, och Döden (Igoris Zaripovas) vilka båda lurar i svängarna av livets gång. Döden trycker på och hustrun Sofija Kymantaite (Anastasija Čumakova) gör i berättelsen sitt bästa för att bistå maken tills hon får nog och lämnar den av demonerna plågade mannen. I balettens sista scen ledsagas han till vårdhem.

Förutom nämnda solister, som tolkar sina roller efter bästa kunnande, gör damerna Rüta Lataité som Marija, en älskad hustrukandidat som Mikalojus inte får; Olga Konošenko som Bronislava, och Urté Bareisyté som sjukskötare bra jobb. Marijas far, (Aistis Kavaliauskas) vill inte ha en oönskad svärson. Som vänner ses Daniel Dolan och Mantas Daraškevičius.

RomeoJuliaVilnius

Genadig Žukovskij som Romeo och Olesia šaytanova som Julia. Foto Martynas Aleksa

Romeo och Julia. Mer dans blir det andra kvällen. Då är det dags att se en nyare Romeo och Julia (premiär 2016). Det är såsom i tidigare sedda verk med samma motiv en story om två unga som inte får varandra utan dör, om konflikter mellan familjer och generationer.

Den mångfaldigt prisbelönade koreografen och balettchefen Krzysztof Pastor påpekar i intervjun i programbladet på konflikterna mellan far och dotter och mellan mor och dotter utöver den mellan de två ätterna.

Romeo och hans Julia i Pastors verk lever på 1900-talet, närmare sagt från början av 1930 och slutscenerna utspelas så sent som på 1990-talet, vilka tidpunkter inte nödvändigtvis kommer fram i denna modernisering. Det räcker inte enbart med kläderna, och alltid tycks det uppstå vissa problem när man förflyttar berättelser från fjärran till nya tider; om det så är fråga om baletter, operor eller skådespel. Tiderna ändras även om samma problem består i samhällen och i människorelationer.

RomeoJuliaVilnius

Olesha šaytanova som Julia med fästmannen Paris Jeronimas Krivickas. Foto Martynas Aleksa

Som Romeo såg vi Genadig Žukovskij, en personlig och skicklig dansare med fina linjer, också på denna kväll. Hans Romeo får inte fritt välja sin flickvän från en släkt med vilken hans familj inte har goda relationer. Julia har samma problem förstås. Hatet mellan veronasläkterna Montague och Capulet är detsamma som på Shakespeares tid.

Olesia šaytanova – iklädd en kort vit klänning – gör en inkännande tolkning av rollfiguren, titelparet dansar bra ihop. Den övriga gruppen är också sammansvetsad.

Julias moder (Olga Konošenko), fadern (Ernest Barčaitis), friaren Paris (Jeronimas Krivickas), och corps de ballet rör sig aristokratiskt i balen, men med Mercutio (Daniel Dolan), Tybalt (Mantas Daraškevicius), Benvolio (Kipras Chlebinskas) och de två väninnorna till Julia (Gohar Mkrtchyan och Maja Dolidze) blir det liv i scenerna. Det är vanliga slagsmål, inga svärdfäktningar här. Men många lik blir det!

RomeJuliaVilnius

Romeo och Julia som nygifta. Foto Martynas Aleksa

Kostymerna är stiliga, skapde av holländskan Tatiana van Walsum. Däremot skiljer Romeos och Julias dräkter sig från den allmänna elegansen på scenen, vilket några balettomaner i publiken säger sig störas av. Videotagningarna och belysningen (Bert Dalhuysen, Holland) funkar bra.

Fader Lorenzo, som inte har lika mycket att göra som vi sett i andra versioner av baletten, gjordes av Eligijus Butkus. Trots prästens strävanden att hjälpa till i konflikten får de unga varandra inte heller denna gång.

Första gången jag såg ett gästspel av Litauens balett var 2011 och skrev om det. Nu var det ett välkommet återseende med gruppen och vissa av dansarna.

Romeo&JuliaVilnius

Släkterna mot varandra. Foto Martynas Aleksa

Om Čiurlionis
Titelpersonen var en av landets främsta konstnärer, en multitalang, men människan Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) hade inget lätt liv, och kort blev det också. Han dog i tuberkulos vid 35. Största delen av livet bodde han i Warszawa där han också studerat.

Han var både kompositör (ca 250 verk) och målare (ca 300 verk). Målningarna hade namn i stil som Sonater och Fugor och orkesterkompositioner gestaltande till exempel havet och skogen. Hans strävan var en allmän syntes. Čiurlionis kom att bli en djupgående influens till den moderna kulturen i Litauen. En konstskola bar hans namn, den är välkänd i balettvärlden på grund av artister som där fått sin utbildning. Ett exempel är prima ballerinan Jurgita Dronina.

Anita Jokela
16 juli 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil