Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Chopin_Dances_HH_Ballett_Foto_AnjaBeutler-

Chopin Dances. Foto Anja Beutler

26 jul
2018

"Beethoven-projektet ska ses som ett verk av en koreograf, fascinerad av extraordinär musik"

HAMBURGER BALLETT-TAGE – den årliga avslutningen på spelåret för Hamburg Ballett John Neumeier genomfördes i år för 44:e gången.

Förutom det egna kompaniet bjuds varje år ett gästande kompani in – i år National Ballet of Canada – för några föreställningar och möjligheten att vara med i den avslutande Nijinsky Galan.

Men John Neumeier hann även prata med Dansportalens utsände om sitt nya verk.

Aleix Martinez-Beethoven-Prolekt-foto Kirna Wrst

Aleix Martinez i Beethoven-Projektet. Foto Kiran West

Premiär på ett nytt verk av John Neumeier brukar vara en av höjdpunkterna – detta år var det hans Beethoven-Projekt. Jag träffade koreografen för en kort intervju: hur har han nalkats Beethoven och varför denna titel?

”Jag ser det själv som ett projekt” svarar John Neumeier, ”och jag har gripit mig an det utan någon särskild plan, handling eller koreografiskt koncept. Jag vill helt enkelt skapa rörelser, situationer medan jag improviserar till hans musik.

Jag har alltid älskat Beethovens musik, som självklart utgör den största inspirationskällan. Samtidigt har jag forskat – lärt mig mer om Beethovens levnad, upptäckt mer om hans personliga och yrkesmässiga liv.

Dessa parallella strävanden har nog inverkat på skapandeprocessen. En antydan till en situation, en stämning, ett förhållande – eller Beethoven själv – dyker upp ur hans levnadsbeskrivning.

JohnNeumeier

Johan Neumeier. Foto Kiran West

Men min avsikt var helt enkelt att dansa till hans musik – att i koreografi tolka honom koreografiskt. Baletten ska ses som först och främst en symfonisk balett där musiken är grunden för de bilder, de handlingar och relationer som uppstår.

Mitt Beethoven Projekt ska ses som ett verk av en koreograf, fascinerad av extraordinär musik, som upptäcker allt fler lager av känslor och rörelse som framkallas genom musikens förunderliga uppbyggnad, och bygger vidare, dag för dag, steg för steg, på de bilder som uppkommer helt spontant.”

Aftonen blir en skön stund med den härliga musiken tolkad av dirigenten Simon Hewett och Hamburg-filharmonikerna. Den indelas i tre avsnitt efter musiken: Beethoven-fragment, Intermezzo och Eroica.

Dansen flyter behagligt till tonerna – vilken som sagt utgör kärnan i föreställningen.

Nästan hela balettkåren medverkar. Aleix Martínez gör den genomgående rollen som ”en dansare som Ludwig van Beethoven” med kraft och hängivelse och i ett pas de deux ses Edvin Revazov och Anna Laudere som Apollo och Terpischore – säkert och vackert.

Nu innehöll dessa balettdagar så mycket mer. Sex helaftonsverk av Neumeier, en föreställning med Balettskolan och som sagt gästspel av kanadabaletten och galakvällen.

Illusionen...Revazov. foto Kiran West

Illusionen – wie Schwanensee med Edvin Revazov (front) och Marc Jubete. Foto Kiran West

Av Neumeiers verk hann jag även med att än en gång se hans tolkning av Svansjön: Illusionen – wie Schwanensee där Edvin Revazov gjorde en gripande tolkning av den olycklige kung Leopold II och med Anna Laudere som hans olyckliga maka (här = den vita och den svarta svanen). Marc Jubete tolkade Mannen i skuggan, kungens öde.

Kanadensarna visade upp tre verk: The Dreamers Ever Leave You (koreografi Robert Binet, musik Lubomyr Melnyk).

The Man in Black som bygger på sånger av Johnny Cash (koreografi James Kudelka) och Emergence (koreografi Chrystal Pite, musik Owen Belton). Störst intryck på mig gjorde mellanstycket som fångade stämningen från musiken och gjorde Johnny Cash full rättvisa personligt, musikaliskt och kroppsligt.

Dessutom såg jag Chopin Dances en afton som innehöll två verk i koreografi av Jerome Robbins: den underbara Dances at a Gathering och den underhållande The Concert – två av undertecknads all time favorites.

Man in Black-foto Aleksandar Antonijevic

Man in Black. Foto Aleksandar Antonijevic

Årets Niljinsky Gala, den 44:e, blev som vanligt ett maratonlopp på sammanlagt 5 timmar och 45 minuter.

Här fick alla Hamburgbalettens dansare visa upp sig tillsammans med en rad celebra gäster. Bundesjugendballett, som drivs av tyska staten men grundats av John Neumeier, fångade publiken med sin ungdom, sitt engagemang och sin entusiasm och framkallade ovationer.

Internationella gäster var bland andra Olga Smirnova och Artem Ovcharenko från Bolsjojbaletten (Pdd ur Faraos Dotter), Alina Cojocaro från English National Ballet (Scener ur Törnrosa), Tiler Peck och Herman Cornejo från American Ballet Theatre (Tjajkovskij Pas de deux), samt Olga Smirnova och Semyon Chudin från Bolsjoj (Pdd ur Jewels).

Innan de halvtimmeslånga applåderna tystnade och confettin regnat färdigt över scenen hade klockan redan passerat långt över midnatt...

Anders Jörlén
26 juli 2018


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil