Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DanielNorgrenJensen1

Daniel Norgren Jensen. Foto Pontus Skoglund

06 aug
2018

Daniel Norgren Jensen: "jag är superlyckligt lottad som får göra allt det här"

STOCKHOLM: Daniel Norgren Jensen, premiärdansare på Kungliga Operan, ska från och med hösten 2018 jobba på Staatsballett i Berlin. Efter nio år i Stockholm tar han tjänstledigt för nya erfarenheter i Tyskland.

Daniel får sällskap av Johannes Öhman, tidigare balettchef på Kungliga Operan som börjar som balettchef i samma kompani.

Jenny Berkán fick ett samtal med Daniel strax före Operan gav de sista föreställningarna innan sommaren.

DNJ3

Foto från video Verk: Love Chapter 2 (Sharon Eyal och Gai Behar)

Vad ligger bakom valet att åka till Staatsballett i Berlin?

Det var min före detta chef Johannes som frågade om jag ville följa med honom ditt och det kändes som ett självklart ja.

Vad tror du kommer bli annorlunda med att jobba i Berlin?

Berlin är en kulturell huvudstad i Europa. Balettkompaniet är större jämfört med Kungliga Operans. Det är definitivt ett högre tempo med tanke på att det görs fler produktioner och föreställningar. Jag tror att mentaliteten är tuffare, iallafall utifrån vad jag förstått från de jag känner som jobbar där.

Kungliga Baletten är nog ett av de snällaste kompanierna, människorna är trevliga, öppna och varma. Det kommer jag att sakna.

Vet du vilka verk du kommer vara med i?

Det enda jag vet med säkerhet är Half Life som är den första premiären för säsongen.

DNJGreyArea

Grey Area av David Dawson. Foto: Carl Thorborg.

Om ett år kommer Öhman leda kompaniet tillsammans med Sasha Walz. Har du erfarenhet att jobba med henne?

Ja, när Sasha var på Kungliga Operan förra året så var jag med i hennes Körper. Det ska bli roligt att få fördjupa samarbetet med henne och förhoppningsvis få vara med i ett nyskapande verk.

Efter nio år på Kungliga Operan,finns det något verk eller koreograf som betytt extra mycket?

Sharon Eyal. Om jag har en favoritkoreograf så är det hon. Kunde inte riktigt prata efter första gången jag såg ett verk av henne. Det var ”Corps de Walk” för Carte Blanche. Slog mig rakt i bröstet från början till slut.

Inspireras på så många plan och överraskas varje gång av nya lager när jag jobbar med henne. Att få dansa Sharons koreografier är lite som att hitta hem. Kanske lite som en förälskelse, haha.

Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?

Jag ser dansen som något holistiskt. Alltså jag är klassiskt skolad och den klassiska dansen är som mitt lilla barn som jag bär med mig överallt, men jag blir galen när allt ska strypas genom en skola eller massa regler.

Liksom dansen har ju även jag många djup och jag har aldrig trott på balett som något statiskt. Jag tänker det som någonting mer flytande och föränderlig.

DNJ2

Verk av Bill (Sharon Eyal och Gai Behar) Foto Markus Gårder.

Kan det inte vara fysiskt tufft att blanda klassiskt och modernt på en och samma dag?

Jo, men styrka byggs inte upp av bara en sak utan det behövs variation för att utvecklas. Fast så ser det inte alltid ut såklart. Samtidigt dansar man kanske som bäst när man är helt utsliten. Det blir en annan typ av rörelse, mer som att den basala rörelseförmågan tar över.

Häromdagen åt jag middag hos en f d kollega vars barn skulle ha sin första dansföreställning dagen efter. Jag gav dem rådet att ha kul och njuta.

Detta var en vecka före premiären av Törnrosa och jag var själv i en svacka. Under året har jag nästan bara dansat modern dans och att hitta tillbaka till det superklassiska som Törnrosa är och som dessutom var en slutproduktion, det har varit lite tufft.

Men det slog mig att rådet jag gav till tjejerna nästan var ett direkt råd till mig själv också. Det är ju trots allt en kort karriär och jag är superlyckligt lottad som får göra allt det här. Det inget annat än att njuta så man inte står där och ser tillbaka på karriären och önskar att njutit mer av den.

DNJTörnrosa

Minji Nam och Daniel i Törnrosa. Foto Ronny-Heike Hackelberg.

Om du om 20 år blickar tillbaka, vad vill du ha med dig?

Att jag varit sann mot mig själv. Även om jag är formbar så skulle jag känna mig förljugen om jag försökt vara någon annan eller dansat på ett sätt som jag inte höll med om. Jag hoppas att få dansa länge, jag vet inte ens om jag vill sluta. Jag har en fantasi om att vara den som aldrig går i pension.

Äldre dansare har ju ett annat uttryck.

Exakt. Kroppen berättar en hel historia. Man ser ju ett helt liv i den äldre kroppen.

Daniel skrattar. Under samtalet skrattar han mycket och jag slås av hans energi och nyfikenhet. Under sommaren ska han på turné med Eyals kompani och i höst är det dags att packa väskorna och bege sig till Berlin för nya erfarenheter, utmaningar och möten.

Jenny Berkán
6 aug 2018


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil