Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

JennyNilsson1MatsLindgren

Jenny Nilson. Foto Mats Lindgren

27 aug
2018

Ett möte med Jenny Nilson

STOCKHOLM: Under vårsäsongen besöktes Operans Balettklubb av premiärdansaren Jenny Nilson, som avgick från Kungliga baletten vid slutet av spelåret 2016-2017.

JennyNilson3

Jenny Nilson. Foto Mats Lindgren

Intervjuad av Margareta Lidström (ML), Marie-Louise Waldenström (MLW) och Helena Wigle (HW) berättade hon om sin tid som dansare vid Kungliga Baletten.

 ML: Vi har sett ett väldigt fint bildspel här innan du kom, och då har vi sett vilken fantastisk dansare du varit. En mångsidig och stark scenartist som vi haft glädjen att se under många år och i många olika roller.

Du har jobbat med många olika koreografer som Pär Isberg, Kenneth MacMillan, John Cranko, William Forsythe, John Neumeier, Jiri Kylian och många fler. Du har många strängar på din lyra!

Du har varit anställd på Operan sedan 1991 och gick i pension som dansare i våras i Pär Isbergs Drömmen om Svansjön, där du gjorde en ”mediahäxa”.

JN: Ja egentligen heter rollen teaterdirektören.

MLW: Ja, just så var det, och en sådan måste ju vara något av en mediahäxa om man ska följa med i vår tid. Du gjorde rollen väldigt fint – men vad var det första du gjorde när du kom till Operan och baletten här?

JN: Ja så här var det: Simon Mottram var chef då och jag hade en extra benbit i foten och den lossnade, så jag kunde inte röra foten. Då gick jag upp till Simon och frågade om det var OK om jag gjorde en operation och han sa naturligtvis OK. Fem dagar efter operationen fick jag höra att Simon letade efter mig. Då sa han att eftersom jag inte hade fast kontrakt, så kunde jag inte få stanna kvar i baletten. Där stod jag då – på kryckor. Jag kände att jag måste kämpa och träna så att jag kunde få vara kvar.

Jag stressade inför vår kommande Japanturné, men det var ju för snabbt och blev för mycket. Jag hade ingen riktig kontroll över foten. Efter turnén sa Simon igen att jag – tyvärr – inte kunde vara kvar i kompaniet. Jag hade då missat alla andra auditions, så jag fick ringa runt och fråga om jag kunde få komma och ta klass hos någon o.s.v.

Men det var många som var upprörda över det här. Det var bland annat facket och det var Valentina Savina, som var vår balettmästare. Hon gick upp och pratade med honom. Då fick jag i alla fall ett ettårskontrakt och vara kvar.

Sedan på hösten fick jag göra stora solistuppgifter i Pär Isbergs Harmonielehre, bland annat ett fantastiskt pas de deux med Göran Svalberg. Sedan var det Vier Letzte Lieder av Rudi Van Danzig och även In the Middle Somewhat Elevated (William Forsythe) och då var det plötsligt OK och Simon sa: ”vad bra du är!”. Så det var verkligen att plötsligt gå från en ytterlighet till en annan!

Jag tror att det första som jag fick koreograferat direkt för mig var pas de deuxet i Harmonielehre – sedan var det flera solister som var gravida och därför fick jag gör även de andras roller. Det gick bra och det gjorde att jag fick fler chanser – men jag har till stor del Pär att tacka för det.

JennyNilson2

Jenny och Joakim Stephenson. Foto Mats Lindgren

MLW: Jag kommer ihåg den där tiden och att jag stod och tröstade dig i korridoren när du var upplöst i tårar – det var jättejobbigt.

JN: Ja det var jobbigt och det var många som var fantastiskt stöttande, Jens Graff bland annat.

ML: Det är ju tufft, det där med skador, och du hade ju otur när du skulle göra din debut i Svansjön också. Men du kom igen och gjorde den alldeles briljant. Har du någon highlight, någon roll som du tyckte var fantastisk att göra?

JN: Det som jag tyckte allra bäst om att göra var Mahlers 3:e symfoni (John Neumeier) och ett pas de deux med Jan-Erik Wikström där. Det var verkligen en highlight. Det är så sällan att allting klickar, det var en helt magiskt känsla för mig personligen.

[Rolltolkningen var även en bidragande orsak till att Jenny tilldelades Mariane Orlandos Stipendium samma år.]

En av min största upplevelser på scen var min Manon premiär med Pascal! Den var heeelt magisk!

JennyNilson3

Jenny Nilson och Joakim Stephenson. Foto Mats Lindgren

Också en föreställning av On the Front Porch of Heaven (Ulysses Dove) på Operans Norrlandsturné, då jag hamnade i ett slags unikt tillstånd. Det var ett sådant tillfälle när allting känns helt fantastiskt. MacMillans Mayerling och Julia förstås! Det är nog den finaste rollen, helt underbar faktiskt!

HW: Finns det någon roll som inte var fantastisk?

En roll som verkligen var jobbig, som inte passade mig stegmässigt, men som var rolig att göra på scen sedan, var Helena i En Midsommarnattsdröm (John Neumeier). Allting ska vara så jättesnabbt – tyå attityder till vänster, penchéer, flipsteg och man springer på tå – det kändes som helt fel steg för mig . . .

Sedan den italienska prinsessan i Svansjön (Natalia Conus). Jag passade inte alls till den rollen och det fanns andra jättefina dansare som gjorde den — snabbt och fint. Gör man en roll som inte passar en riktigt blir det ju aldrig bra.

ML: Pascal Jansson, det är ju din man och ni har två söner, hur har det varit att få ihop familjelivet – båda är dansare — det kan ju inte ha vart helt lätt.

JN: Jag fick barn rätt sent då jag var tjänstledig för att gå på Teaterhögskolan ett år, och jag blev gravid när jag gick där. Jag tänkte det blir nog att sluta dansa nu, men när jag födde Milo kände jag att jag ville nog fortsätta dansa lite till.

Men något som hände var att den där viljan och superdriven att dansa, den försvann på något sätt. Jag kunde inte pusha mig lika mycket. Milo kom alltid först. Det var på gott och ont – vissa roller kräver ju att man jobbar jättemycket, massor av konditionsövningar, motionscykeln, löpbandet . . .

Å andra sidan fick jag mer perspektiv. Jag kände mig mer tacksam för de roller jag fick. Jag var otroligt glad att jag fick vara med om det här, samtidigt som jag var lugnare också. Men visst har det varit jobbigt ibland, till exempel när Nötknäpparperioden kommer, då man repar väldigt mycket, även på kvällarna, och har många föreställningar under två månader. Som tur var har vi haft Pascals föräldrar och min mamma, annars hade det inte gått.

MLW: Jag tänkte fråga dig, när du nu slutat här på Operan, känner du dig färdig med dansen?

Jag var ju med i Svansjön i våras och gjorde den där teaterdirektören. Då gick jag där och tänkte att nu är jag här, jag kände lukten, närvaron och tänkte: att jag får vara med om det här! Men sedan den slutade har jag inte saknat det alls – men det var ju en lång sorgeprocess på sex månader innan!

Efter min pension gjorde jag föreställningen Det är i mötet det sker, under Bergmanveckan på Fårö och dansade med Pascal.

Sommaren 2015 var vi också på Gotland och gjorde den där filmen Bergman genom koreografens öga och i början av 2018 var vi på turné med den förställningen till Luleå och Piteå. Det var jätteroligt att få dansa igen, men jag har faktiskt inte saknat det.

MLW: Jag måste få fråga, den här skådespelarutbildningen som du gått, både i Stockholm och i London, när gjorde du den?

JN: Utbildningen i London var bara en två månaders kurs ”Shakespeare and Acting” på Royal Academy of Dramatic Arts. Sedan har jag jobbat med huvudläraren där i ett par omgångar.

Så tog ju Teaterhögskolan åter upp vidareutbildningen från 1980-talet för artister med mycken scenisk erfarenhet och Ludde Hagberg (tidigare dansare) gick där. Han var så entusiastisk, så nästa gång den kom igen så sökte jag dit. Det var en ettårig skådespelarutbildning som var mycket bra. Vi hade olika block som Strindberg-, Tjechov-, grekiskt drama och filmblocket . . .

JennyNilson4

Jenny Nilson. Foto Mats Lindgren

MLW: Hur tänker du använda dig av den utbildningen och hur ser du på framtiden? Du är med din bakgrund ganska väl rustad för teater.

JN: Jag skulle jättegärna jobba med mer teater. Jag har varit med i en del små projekt, men – hur kommer man in i branschen? Jag har gjort en del auditions och jag har gjort en del projekt tillsammans med Birgitta Egerbladh, Mats Flink och en del andra, som är mer teater än dans och som kan vara en början till något.

Under våren har jag också spelat själv i pjäsen Häxorna på både Stora- och Lilla scen på Dramaten. Jag hoppade in och gjorde Elin Klingas alla roller under fyra föreställningar och Karin Franz Körloffs roller i en föreställning.

Jag har också jobbat på Dramaten som assistent till regissören Alexander Mørk-Eidem. Då har det har varit jättebra att ha erfarenhet av både dans och teater. Det har varit super att arbeta även som repetitör och det har gått superbra. Jag har jobbat med båda sidorna och då har det känts att det vore roligt att stå på scen igen. Man kanske kan jobba med både och...

MLW: Det låter som om du känner dig för lite grand och frilansar nu.

Ja, jag ska fortsätta samarbetet med Dramaten och jobba med den tyske regissören Falk Richter med en föreställning som ska inleda Bergmanfestivalen. Där är fem dansare med.

HW: Du har ju fött två barn. Hur gör man som dansare, planerar man in det tidsmässigt.

JN: Det är ju inte alltid som man kan planera sådant, men det händer väl att man tänker att: jag vill göra den här rollen först men sedan…

Men det kan ju också resultera i att det kanske blir för sent. Jag har varit hemma med båda barnen, och det är ju en stor grej att komma tillbaka. Det är fint att här i Sverige kan man göra så, föda barn och sedan komma tillbaka. Det är mycket svårare i andra länder.

JennyNilson5

Per Isberg och Jenny Nilson. Foto Mats Lindgren

HW: Har du någon gång tänkt att du ville söka dig utomlands?

JN: Det som varit närmast är väl när jag arbetat med John Neumeier. Han är så fantastisk att arbeta med och han har uppmanat mig. Samtidigt är det så speciellt att arbeta med en koreograf som är så uppburen och det har varit otroligt spännande och lärorikt.

Vad som känts frestande är också arbetet med koreografen William Forsythe och Anders Hellström när han var chef i Göteborg. Däremot har jag tagit pauser emellanåt och ifrågasatt ganska mycket.

HW: Vilka pedagoger har du tyckt bäst om att arbeta med?

JN: Christina Bernal från USA var en, jag tränade för henne i New York och San Francisco. Det var när min fot var inflammerad och jag knappt kunde röra den, hon hjälpte mig mycket och tränade om mig helt. Efter det hade jag inga skador. Utan henne hade jag inte haft någon karriär!

Att jag fick Mariane Orlandos stipendium gjorde att jag kunde ta henne till Stockholm för att andra skulle få chansen att träna med henne...

På Balettskolan hade jag bland andra Elise Englund som pedagog i åk 6-9. Sedan de andra lärarna: Astrid Strüwer, Donald Kirkpatrick och Mariane Orlando. På somrarna var jag mycket hos Kevin Haigen på Bartholin-seminariet i Köpenhamn. En annan är David Howard i New York.

Margareta Lidström, Marie-Louise Waldenström, Helena Wigle
27 aug 2018


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil