Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eva Lundqvist

Track follows 1983. Koreografer: Mary Fulkerson och Eva Lundqvist. Foto Lesley Leslie-Spinks

26 jan
2018

Eva Lundqvist – jag tycker att dansare är fantastiska

STOCKHOLM: På Dansmuseet i Stockholm pågår utställningen ”Vindhäxor - ett levande väsen”. Jag har fått förmånen att få gå en guidad tur genom utställningen med en av Vindhäxors grundare Eva Lundqvist som också var dess konstnärliga ledare. Evas verk har inte bara visats i Sverige, hon har även turnerat i övriga Europa och i USA.

Eva Lundqvist

Drömvävarna; Eva Lundqvist; Vindhäxor; 1987-88; Glashuset. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det blir ett intressant möte och en givande resa genom hennes tid som skapande danskonstnär inom den moderna nutida dansen, närmare 40 år mellan 1977 och 2013. Fotografen Lesley Leslie-Spinks har följt Evas arbete under alla åren och det är ett urval av hennes bilder som presenteras på utställningen.

Eva har producerat utställningen tillsammans med Lesley och ljussättaren och formgivaren Ilka Volanen som hon samarbetat med under många år. Ilka är en av de konstnärer som blivit stommen i Vindhäxors utveckling.

Eva och Lesley har under ett års tid gått igenom och valt ut de 170 fotografier som nu visas. De är fantastiskt uttrycksfulla och lyfter på ett tydligt sätt fram Evas alldeles egna värld och speciella stil.

Eva har själv gjort scenografin till sina verk. Hon vill skapa föränderliga rum med rörlig scenografi. I utställningsmaterialet kan man tydligt se hur dansarna integrerar scenografin i dansen. Det visas också två video filmer och även en dokumentärfilm.

På väggarna sitter poem skrivna av Eva. Hon berättar att hon alltid har skrivit. Dock ej programtexter då hon vill att publiken ska möta hennes verk helt förutsättningslöst. Istället för text har hon skrivit poem som ibland är förankrade i drömbilder.

Man kan även se repetitionsbilder med dansare, musiker och till och med hundar! Eva pratar med värme och tacksamhet om de dansare, kompositörer, musiker, ljussättare och övriga som hon arbetat med genom åren.

Eva Lundqvist

Öar; Eva Lundqvist; 1983-84. Foto Lesley Leslie-Spinks

Hur kom du i kontakt med dansen?
Jag växte upp i Karlskronas skärgård med naturnärhet och en stor frihet och där undervisade min pappa på Karlskrona Örlogsskola där han tränade attackdykare. Han var elev till Ernst Idla och tränade stora grupper av barn i gymnastik där även jag tränade. Mina föräldrar lät mig utveckla en fysisk oräddhet.

En sommar åkte jag på gymnastikläger där jag tränade klassisk balett för första gången och det tyckte jag var kul. Efter kursen började min mamma och jag träna modernt och jazz för danspedagogen Birgit Bjurhem enligt Katherine Dunhams och Walter Nicks teknik. Jag blev helt tagen och sedan var det bara dans för mig. Jag skulle bli klassisk dansare.

Det fanns ju ingen utbildning för dansare i Karlskrona så min mamma skrev till Olof Palme och påpekade detta. Han svarade snällt att det här måste vi ta itu med, det är viktigt. Jag har kvar det brevet.

Jag fick höra om en audition på Operan för proffsdansare. Jag åkte dit, körde järnet och hade kul inför balettchefen Erik Bruhn och andra. Jag hade ju inte den blekaste aning om vad detta innebar, det var 'the age of innocence'.

Efter audition fick jag ett brev med en rekommendation att söka mig till Balettakademien. Där tränade jag huvudsakligen Grahamteknik för Juliette Fisher och det kändes direkt rätt. Till Juliette Fishers lektioner kom också flera dansare från Operan.

Eva Lundqvist

Saw the white buffalo dancing; Vindhäxor; koreograf Eva Lundqvist; 2011. Foto Lesley Leslie-Spinks

Efter en tid på balettakademien fick Eva med hjälp av Iwo Cramér ett stipendium för att åka och studera vid London School of Contemporary Dance och på The Place. Så småningom blev hon medlem av London Contemporary Dance Theatre.

I början på 70-talet dog Evas mamma och Eva återvände till Balettakademien och tränade där Cunninghamteknik för Miriam Burnes. Hon uppmanade Eva att åka till New York för att studera för koreografen Merce Cunningham, vilket hon också gjorde under ett års tid. Under sin tid i London och New York tränade Eva även klassisk balett.

Eva Lundqvist

Eva Lundqvist; Blå närmast vatten – ödegårdar 2006. Foto Lesley Leslie-Spinks

Hur har tiden i London och New York har påverkat och inspirerat ditt skapande?
Jag tror att det alltid har varit dansare. Jag hade aldrig sett sådana människor tidigare i mitt liv när jag kom till London, jag bara stirrade på dem, smög in på teatern för att titta på repetitioner och bara stirrade. Fortfarande tycker jag att dansare är fantastiska.

Vad har då Evas studier för den svenska koreografen Birgit Åkesson betytt?
Pytt Geddes som jag tränade Tai Chi för på The Place, bad mig kontakta Birgit – hon hade själv varit elev. Jag ringde upp Birgit men hon lät väldigt farlig, jag var inte riktigt färdig för att träffa henne. Ett år senare när jag kom hem från New York ringde jag igen. Med tiden blev hon som en mentor för mig. Jag var 23 när vi träffades och hon var lika gammal som jag är nu, 67.

Jag tyckte att jag kunde allt och att jag var färdig med dansen. Birgit lotsade mig försiktigt vidare utan att sätta press förutom när det behövdes. En gång ringde hon upp mig och bara röt i telefonen 'jag ska komma hem till dig och skriva tre bokstäver på din vägg L A T' och så slängde hon på luren. Jag fick en uppgift av Birgit att ge henne fyra rörelser. Vadå, vad menar den här galna tanten, det är väl ingenting!

Jag hade oerhörd respekt för Birgit och för att våga visa henne visste jag att det här skulle kräva det mest centrala jag har. Hon bad mig göra det en gång till. Hennes kommentar efteråt var 'det är inte samma sak'. Jag fick visa det om och om igen för att komma tillbaka till det uttryck och den närvaro som jag presenterat första gången. Birgit var med hela vägen fram tills jag visade mina första grejer, hon var fantastisk!

Någon annanstans – det första verket som Eva koreograferade och dansade i framfördes 1977 på Fylkingen i Stockholm. I samma veva bildades danskompaniet Vindhäxor av tre dansare, Eva, Linda Forsman och Marzenna Kolesnik. Upplevelsen av att dansa den här föreställningen öppnade en dörr och tände en gnista hos Eva som kom henne att fullt ut ge sig i kast med dansen.

Evas verk under de två första åren framfördes i tystnad. Efter det samarbetade hon med framstående kompositörer och musiker inom den moderna nutida musiken och jazzen. Fläskkvartetten, Jonas Lindgren, Mats Persson, Goran Kajfes och Dror Feiler för att nämna några.

Eva har använt mycket live musik nykomponerad för sina verk. Hon anser att det tillför en helt annan intensitet, en annan närhet och en helt annan dimension till dansen.

Åren 1981-1992 var Vindhäxor verksamma på ”Glashuset” i Stockholm, en dynamisk tid för kompaniet.

Eftersom jag hade sett hur den nutida dansen levde i London och New York och såg att det inte fanns någonstans att vara här, så var det nödvändigt att finna en scen där publiken skulle få kontakt med den nutida dansen. Det borde vara lika enkelt för publiken att gå på dans som att gå på bio.

Eva Lundqvist

Glashuset – från en bilverkstad till en scen för Vindhäxor. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det var Marzenna och jag som hittade Glashuset som då var en nersliten bilverkstad på Söder. Vi hyrde det i tio år, årshyran var två gånger högre än vad vi tjänade tillsammans. Men vi tänkte: det är klart att vi ska fixa det!

Glashuset renoverades till en dansteater genom bankmannen Hugo Caneman som gick in med alla pengar. Han tyckte att den experimentella konsten är ett lands lunga. Var träffar du en sådan person idag? Någon som tycker den experimentella konsten är det mest väsentliga i konstlivet.

Vi gick i konkurs 1992 när kommunen drog in sitt bidrag och tvingades lämna Glashuset. Vi kom tillbaka 2002-2006. Då åkte vi ut eftersom man inte var intresserad av att ha konstnärlig verksamhet där längre...

Hur ser Evas konstnärliga process ut, var får hon sina idéer ifrån?
Jag har inga idéer. Jag börjar med mig själv och rörelsen, ur det kommer det ett rörelsematerial. Det var Birgit som lärde mig hur man definierar ett rörelsematerial. Vad är ett material som blir en ny föreställning?

Till slut när du jobbar så känner du igen: här börjar det, här är introduktionsrörelserna till nästa verk. Efter det börjar man jobba med dansarna. Energin från drömbilder som har stannat hos mig kan också inspirera mitt skapande.

Jag tror på dansen som en egen kraft som man får tillgång till, då måste man vara väldigt lyhörd.

Det tar upp till ett år att skapa ett verk. Jag gör all koreografi i tystnad, sedan kommer musikerna och tittar och skapar musik efter vad de sett och de intryck de fått.

Hur ser samarbetet med och val av dansare ut?
Dansarna får rörelseslingor som de får göra i sin egen ordning, ibland är det det som är improvisation. Andra gånger är det tiden eller riktningen. Detta görs i ett rörelsematerial som hela tiden hör ihop med utvecklingen av koreografin. Hur de börjar och hur de slutar. Vilken dansare som introducerar nästa moment. Det är hela tiden öppet när en dansare gör det. Men alla dansarna följer ett förutbestämt schema så de vet vem som kommer att introducera nästa grej.

Jag vill ha kraftfulla, rörelsebegåvade dansare med personlighet och stark närvaro. Det är en väldigt sorglig historia inom den nutida dansen att träningen inte längre är intressant. Jag vet inte hur de tänker. Det har gått tillbaka till att man ska ha vardagsrörelser och den typen av material.

Jag pratade med en ung koreograf som sa att det är processen som är det väsentliga och att publiken inte är viktig. Det är helt OK, säger jag, men varför ska någon betala dig för det? Eftersom föreställningen inte är viktig och bara din process är viktig, var är vi då någonstans? Ska inte processen leda till publikkontakt?

Eva Lundqvist

Blå närmast vatten – ödegårdar repeteras med orkester på Glashuset 2006. Foto Lesley Leslie-Spinks

Eva har också varit verksam som pedagog under alla år och utarbetat ett eget träningssystem för nutida dansare.
När jag kom hem från New York började jag undervisa för att försörja mig. Jag kallade min undervisning 'nutida jazz'. Jag har tränat hela mitt liv och lärt mig så väldigt mycket. Från tioårsåldern från min pappa och senare från alla fantastiska pedagoger jag mött. Med tiden utvecklade jag en träning som kroppen skulle klara av, en träning i min stil. Den underlättade för dansarna att förstå min koreografi. Jag ville att dansarna skulle ha en kropp som skulle klara av de upp till 135 föreställningar per år som vi gjorde.

Det växte fram en träning där kroppen blir stark, känslig och där dansarens energi får ta plats, allt från fallteknik till stora hopp. Jag är stolt över att dansarna aldrig var skadade.

Hur ser framtiden ut?
Vi vill göra den här utställningen i bokform och mina poetiska texter ska vara med också. Men dikterna har inte med produktionerna att göra. De är en sak för sig liksom dansen, men de kommer från samma källa och tillhör samma värld.

Avslutningsvis säger Eva att det är en väldig lättnad att det blev en utställning och att det gav en fin upplevelse. Utställningen om Vindhäxor pågår fram till 6 januari på Dansmuseet. En intressant och rik utställning om ett danskompanis närmare 40-åriga historia inom den svenska nutida dansen.

Margareta Lidström
26 nov 2018


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil