Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Orlando omslag

Mariane som Eldfågeln i Yngve Gamlins kostym. Foto Sven Åsberg.

03 dec
2018

”Det är dansarna som får ett verk att tala.”

STOCKHOLM: Gunilla Jensen har skrivit en efterlängtad biografi om Mariane Orlando. en av våra största stjärnor.

Dansportalen möter Gunilla för ett samtal om hennes arbete med boken ”Jag ville bara dansa”.

Mycket av Gunillas verksamhet har handlat om drama och litteratur. Hur föddes ditt intresse för dans?
"Jag sattes i balettskola i sex-sjuårsåldern av mina föräldrar hos Elly Holmberg och Sven Tropp på Östermalm.”

Gunilla Jensen

Gunilla Jensen. Foto Carlsson Bokförlag

Gunilla beundrade Elly Holmberg Tropp och såg en ”dansprinsessa” med lockigt blont hår, stilig och vacker. Hon minns att hon undervisade i en svart sidendress. Som många på den tiden fick Gunilla också se Lille Petters resa till månen. (För yngre läsare kan nämnas att det var en omåttligt populär barnföreställning som gavs på Kungliga Operan i många år.) Men det allra starkaste intrycket i unga år var nog en föreställning av Coppelia, där paret Holmbergs/Tropps dotter Monica Tropp debuterade, säger Gunilla.

Där grundlades hennes kärlek till balett. Ett annat minne från barndomen var medverkan i Prinsessan på ärten, signerad Sven Tropp.

”En väldigt charmig förställning”, säger Gunilla, som spelade page. ”Man fick lite scenvana och en inblick i hur det var att skapa olika roller på scen." Hon blev så förtjust i narrens roll så att hon lärde sig den själv genom att titta, men spelade den aldrig.

Orlando

Birgit Cullbergs Ungersvennen och de sex prinsessorna 1951. Foto Sten D Bellander

I ensemblen fascinerades hon av en ung Mona Malm, som på den tiden gick på Dramatens elevskola. Gunillas och Monas vägar möttes igen senare i livet, då de arbetade tillsammans, bland annat med Lars Molins filmer.

Jag påpekar att i mina ögon tillhör hon den ”gamla skolans” kritiker, på det sättet att hon har en gedigen kunskap om ämnet. Något som saknas idag. Gunilla svarar att hon läst och sett mycket. Det har också varit till hjälp att ha känt hur rörelser i kroppen känns i och med att hon dansat själv, även om det inte var på professionell nivå. Hon säger att hon känner sig hemma i begreppet den ”gamla skolan”. Hennes fil.kand. i teaterhistoria inbegrep också dans- och baletthistoria vilket gav en mer teoretisk bas.

Citaten av många recensioner i Jensens bok visar tydligt på detaljrikedomen i kritikernas åsikter under Mariane Orlandos karriär. Jag anser att därmed synliggörs den stora bristen på kritik och kunnig analys, min åsikt är att den typen av utvecklade omdömen saknas ofta numera. Gunilla poängterar dock att det finns flera skribenter med mycket god kännedom om ämnet. "Problemet är att de inte får utrymme och tillräckliga tillfällen att skriva", säger hon.

Orlando

Mariane blev Sveriges okrönta Svandrottning. Foto Enar Merkel Rydberg

Varför ville just du skriva en bok om Mariane Orlando?
"Jag har alltid velat skriva en dansbok, men att det blev just den här var inte riktigt planerat." 2013 skrev Gunilla en artikel om Våroffer i Svenska Dagbladet till 100-årsjubileet. I den skrev hon också om svenska uppsättningar. Mariane Orlando kontaktade då henne och berättade att hon hade material från sin medverkan i Våroffer och även från Svansjön.

Ett par år senare träffas de på en middag på Carina Aristiftelsen, där båda arbetar med stiftelsens Minnesfond. Där påmindes de om sitt samtal. Ämnet diskuterades livligt tills förslaget plötsligt uttalades: ”det här är ju en bok”! Så öppnades möjligheterna och processen kunde sätta igång.

Efter en aning nervös start, upptäckte Gunilla och Mariane att de hade flera minnen gemensamt och deras kontakt fördjupades, alltsammans beskrivet i boken.

"Mariane har varit mycket engagerad i bildarbetet för boken, en självklarhet för en dansare." Skrivandet har Gunilla stått för som biograf och författare. Hon poängterar hur generös och tålmodig Mariane varit, både med sin tid och sitt material. När texten började ta form blev väntan ganska lång innan huvudpersonen fick läsa, men sedan hade hon mycket få synpunkter, annat än konkreta faktafel till exempel.

Boken är kronologiskt upplagd, vilket visade sig vara det som fungerade bäst. En ambition som Gunilla hade var att boken skulle gå att läsa även för den som inte kan så mycket om dans, men som är road och intresserad. Det är viktigt att försöka nå ut till fler än de redan ”frälsta”.

Orlando Åkesson

Mariane låter händerna tala Åkessons expressiva språk. Foto Enar Merkel Rydberg

Arbetet med boken tog ungefär två och ett halvt år. Vad var det viktigaste att få fram i boken?

Gunilla förklarar att det naturligtvis var att beskriva Marianes konstnärskap och karriär, att visa henne i helfigur. Det gläder Gunilla att på köpet kom svensk danshistoria med från 1940, 50- och 60-talet, som kanske inte är så känd och självklar för många idag. Till exempel var det inte så vanligt att dansa både klassisk balett och nyare koreografi på 50-talet men det gjorde Mariane Orlando!

Många verk skapades direkt för henne, som Isagel i Aniara i koreografi av Birgit Åkesson. Mariane hade bärande roller i hela tretton baletter av Birgit Cullberg, som den dramatiska dansös hon var. Hon var lång och kraftfull. I många baletter var detta tydligt, till exempel i Månrenen och i Medea.

Dokumentationen blev viktig, många kollegor lever, men av alla kända koreografer Mariane jobbat med, finns bara en kvar i livet idag, nämligen Eliot Feld i USA, även få dirigenter finns kvar.

Hennes karriär sträcker sig från en lite mer undanskymd period i svensk baletts historia till att täcka en mycket intressant utvecklingsperiod. En epok.

Den perioden når ända till 1990-talet: Ingmar Bergmans och Börtz Backanterna och den roll som Bergman skrev för henne. Han hade sett Eldpelaren av Anthony Tudor många gånger där Marianes rolltolkning som Hagar imponerade stort. Bergman beundrade henne och var mycket intresserad och kunnig om dans, säger Gunilla.

Orlando

Mariane preparerar tåskorna så att de inte ska bli hala. Foto E M Rydberg

Mariane Orlandos make Knut har ingen framträdande position i boken, men vi enas om att han varit en mycket engagerad och stöttande make. Han blev ofta tillfrågad om råd. Han var fagottist i hovkapellet och lär ha sagt att det var Mariane som var den mest musikaliska av de två.

Gunillas uppfattning var att han var ett stort stöd och en trygghet för Mariane i ett lyckligt äktenskap.

Hur kom bokens titeln till?
"Den kom väldigt tidigt. Jag hörde så ofta Mariane säga repliken 'jag ville bara dansa', så det föll sig naturligt," säger Gunilla.

Idag är dansarna mer anonyma än tidigare. Stora stjärnkulter som Nurejev, Fonteyn, Baryshnikov och Sylvie Guillem till exempel är det svårt att finna trots att dansarnas teknik blir bättre och bättre.

Gunilla Jensen har med sin bok bidragit till att Mariane Orlando får sin status som ballerina.

Kommer någon att kunna skriva en bok om enskilda dansare i framtiden?
Det har Gunilla också tänkt på. Det finns några exempel i Sverige och fler på andra språk. Men personer hon talat med för boken om Mariane, bland andra Imre Dozsa i Budapest och Bruce Marks i USA, har uttryckt hur viktigt det är att någon skriver om ”oss dansare” och vår historia. Många berättelser har genom Gunilla Jensens bok nu bevarats till kommande generationer.

Att synligheten i media är undermålig är vi överens om. Publikens intresse skulle öka med större uppmärksamhet för dansare. Dagens sociala medier är en flod som är svår att tränga igenom. Gunilla reflekterar över att sportens värld är mer framgångsrik med att skapa förebilder!

Ett välkänt faktum är idag att den snabba genomströmningen i kompanier globalt gör att det är svårt för publiken att etablera kontakt med dansare. För en kritiker är det ett problem, det innebär att recensionerna blir mer allmängiltiga och mindre personliga.

”Det är dansarna som får ett verk att tala” säger Gunilla med känsla.

Orlando

Den vita svanen i en effektfull Orlandopose. Foto Enar Merkel Rydberg

Du har rest en del och talat via mail och telefon med många om Mariane. Hur har det varit?
”Det har varit jätteroligt, alla har velat ställa upp och varit generösa med sin tid. Ibland har det varit ett detektivarbete. Några dansare har tipsat mig om kontakter.

Jag har förstått att Mariane var mycket omtyckt, och de har gärna delat med sig och pratat om henne. Att de pratat lite om sig själva också har inte varit fel det heller!”

Ett avsnitt som förmedlar en stark känsla är Mats Eks vittnesmål av sitt barndomsminne av Medea. Trots att han som alltid var mycket upptagen, vid just detta tillfälle då Cullbergbalettens 50-årsjubileum firades, gav han sig tid och var mycken öppen med sig själv.

Hur valdes omslaget ut?
"Det tog lång tid, det fanns naturligtvis så många fina bilder."

Men när Therese Orlando, Marianes dotter, påminde om den bilden blev det självklart vilken bild som skulle vara omslag, alla inblandade var överens. Mariane som Eldfågeln, färgerna, Yngve Gamlins kostym. Fotot är taget av Sven Åsberg. Bilden är manipulerad och har en fördröjningseffekt som gör den extra spännande.

Har du strukit mycket i boken?
”Faktiskt inte alls mycket”, säger Gunilla. Det som har komprimerats är avsnitt omkring olika baletter, inte sådant som rört samtalen med Mariane, som är grunden i historien.

Är Mariane nöjd med boken?
Det tror och hoppas Gunilla naturligtvis. Synpunkterna har varit uppriktiga men finkänsliga och samarbetet gott. Mariane har sagt att hon gläds över att ”något finns kvar” och det är förståeligt för en dansare, där gärningen inte längre går att uppleva på scenen.

Hur känns det nu?
”Först känns det lite tomt som det alltid gör när ett stort arbete är avslutat, men nu tar annat arbete vid. Som att berätta om boken på olika forum som Teaterorden, Dansmuseet, Operans balettklubb med flera. Det är alltid roligt att möta läsarna.”

Gunilla Jensen har gjort dansvärlden i Sverige en stor tjänst genom att förklara och gestalta en av våra stora artister, Mariane Orlando. Genom att bevara och visa upp en av de dansprofiler som är en väsentlig del av vår kulturhistoria.

Marie Louise Waldenström
3 dec 2018


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil