Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

TrinityOperan

Totality in parts av Lukáš Timulak med medlemmar ur Kungliga Baletten. Foto Sören Vilks

14 jan
2019

"Vi gör verket till de människor som ser det för första gången."

STOCKHOLM: Trinity gavs på Kungliga Operan i Stockholm under en mycket kort tid. I programmet ingick tre verk, Annonciation av Angelin Preljocaj, Totally in Parts av koreografen Lukáš Timulak och designern Peter Bil’ak och Wings of Wax av Jirí Kylián.

Dansportalen har fått en exklusiv intervju med Lukáš Timulak och Peter Bil’ak. Vi diskuterade deras nära samarbete som pågått i över ett decennium där Timulaks dans och Bil’aks design är av samma värde. Båda delarna kan ses som självständiga och samtidigt som i symbios till varandra.

Peter Bilak 1

Peter Bil’ak. Foto YT

Peter Bil’ak: Lukás och jag brukar vara de första som är involverade i projekten. Eftersom vi jobbat länge tillsammans har vi en kontinuitet. Vårt senaste verk kan vara en utgångspunkt för vårt nästa. Samtidigt är vår intention att skapa något nytt som inte existerat förut.

För mig är det betydelsefullt att komma till platsen där vi ska sätta upp verket. Möta människorna vi ska jobba med, se teatern, träffa teknikerna för att kunna se vad vi kan göra som vi inte skulle kunna ha gjort på andra platser.Jag är övertygad om att vi inte skulle kunna åstadkomma samma sak med andra kompanier. Vi tyckte om idén att komma med något ganska modernt till det här traditionella huset och traditionella kompaniet.

Vi valde bort den klassiska musiken för det blev för likt det vi förväntade oss av huset. Det är också viktigt att komma till platsen för att förstå vilken typ av publik som kommer hit. Det påverkar också vilka val vi kan göra för att skapa något nytt.

LukasTimulak1

Lukáš Timulak. Foto YT

Lukáš Timulak: Vi är ärliga och mycket uppriktiga mot varandra. Det är något som vi värdesätter hos varandra. Vi försöker inte gå runt ämnet utan kommunicerar mycket direkt. Jag uppskattar Peters ärlighet och vi har ju samma intention. Det handlar inte om min idé utan vi jobbar tillsammans mot något.

PeterBilak2

Peter Bil’ak. Foto ssahn

Peter Bil’ak: Jag gjorde inte castingen, men vi diskuterade hur många dansare vi ville ha.

Vi hade en idé om att multiplicera. Så vi startar med en dansare som blir två som blir fyra, åtta och till slut 16. Lukáš gör castingen för att hitta de rätta karaktärerna, personligheterna.

Vi använder oss av våra olikheter. Lukáš har dansat länge, han var en skicklig dansare så det har varit hans liv. Min bakgrund är annorlunda. Jag designar visuell konst. Jag ser inte alla repetitioner för då är det lätt att bli immun för det som görs. Lukáš fungerar som någon som är på insidan och jag mer på utsidan.

När jag kommer in så kan jag se om idéerna vi diskuterade från början kommer att kunna uppfattas av publiken. Vi tar publiken mycket seriöst. Vi gör verket till de människor som ser det för första gången. Det är svårt att se till att alla ser verket så som vi ser det. Men därför är det viktigt att vi båda uppmärksammar detaljer som kanske den andra inte ser.

LukasTimulak2

Lukáš Timulak. Foto Lukáš Timulak Twitter

Lukáš Timulak: Våra kreativa processerär alltid intressant och det blir annorlunda beroende på vilken plats vi är på. Det ger oss möjlighet till reflektion över olika perspektiv.

Lukáš Timulak: Idén om verket kommer från en fascination för början av 1900-talet.

Hur de samarbetade på den tiden, hur kommunikationen var, vilka utmaningar som fanns och hur konstnärer från olika discipliner idag samarbetar med varandra.

Det handlar om en balans inte bara upplevelse och som bygger på många erfarenheter. Nu på 2000-talet så har vi mer komplex teknik och komplexa system och hur hittar man enkelheten i det.

Jag tycker också att det är som ett system i naturen eftersom att det ser ut som en blomma [Lukáš syftar på den sammankoppling av glödlampor som Peter skapat och som är en del av verket]. Alla delar påverkar. Som en relation mellan mindre enhet, individuell dynamik till gruppdynamik. Vilken typ av stämning vi vill kommunicera till publiken. Det är lätt att dansen eller blomman tar över, hur de olika delarna nästan sömlöst smälter ihop. Det är en fin linje.

Peter Bil’ak: Det är fantastiskt från första skissen hur sömlöst den tekniska processen med alla människor inblandade faktiskt fungerarade. Jag tycker det är trevligt att se hur teknikerna tog det till sig. De känner sig stolta och bidrog till att det blev bättre än originalritningen. Processen med kompaniet var relativt kort med tanke på att detta är ett nytt verk.

Lukáš Timulak: Jag visar fysiskt och är mycket involverad med koreografin i början av processen. Jag tror att det alltid kommer vara så med mig. Eftersom processen var kort så måste jag lita på min intuition. Ibland så har du tid att använda intuitionen och reflektera för att sedan ändra eller spara. Den här gången visste jag att det inte fanns så mycket tid för förändringar och var tvungen att begränsa mig.

I verket syns samarbetet mellan skaparna Lukáš Timulak och Peter Bil’ak tydligt. De föränderliga ljuseffekterna i lampsammankopplingen och dansarnas rörelser samverkar. Det unika och självständiga blandas med större delar där alla komponenter påverkar för att skapa en helhet.

Jenny Berkán
14 jan 2019


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil