Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

TrinityOperan

Totality in parts av Lukáš Timulak med medlemmar ur Kungliga Baletten. Foto Sören Vilks

14 jan
2019

"Vi gör verket till de människor som ser det för första gången."

STOCKHOLM: Trinity gavs på Kungliga Operan i Stockholm under en mycket kort tid. I programmet ingick tre verk, Annonciation av Angelin Preljocaj, Totally in Parts av koreografen Lukáš Timulak och designern Peter Bil’ak och Wings of Wax av Jirí Kylián.

Dansportalen har fått en exklusiv intervju med Lukáš Timulak och Peter Bil’ak. Vi diskuterade deras nära samarbete som pågått i över ett decennium där Timulaks dans och Bil’aks design är av samma värde. Båda delarna kan ses som självständiga och samtidigt som i symbios till varandra.

Peter Bilak 1

Peter Bil’ak. Foto YT

Peter Bil’ak: Lukás och jag brukar vara de första som är involverade i projekten. Eftersom vi jobbat länge tillsammans har vi en kontinuitet. Vårt senaste verk kan vara en utgångspunkt för vårt nästa. Samtidigt är vår intention att skapa något nytt som inte existerat förut.

För mig är det betydelsefullt att komma till platsen där vi ska sätta upp verket. Möta människorna vi ska jobba med, se teatern, träffa teknikerna för att kunna se vad vi kan göra som vi inte skulle kunna ha gjort på andra platser.Jag är övertygad om att vi inte skulle kunna åstadkomma samma sak med andra kompanier. Vi tyckte om idén att komma med något ganska modernt till det här traditionella huset och traditionella kompaniet.

Vi valde bort den klassiska musiken för det blev för likt det vi förväntade oss av huset. Det är också viktigt att komma till platsen för att förstå vilken typ av publik som kommer hit. Det påverkar också vilka val vi kan göra för att skapa något nytt.

LukasTimulak1

Lukáš Timulak. Foto YT

Lukáš Timulak: Vi är ärliga och mycket uppriktiga mot varandra. Det är något som vi värdesätter hos varandra. Vi försöker inte gå runt ämnet utan kommunicerar mycket direkt. Jag uppskattar Peters ärlighet och vi har ju samma intention. Det handlar inte om min idé utan vi jobbar tillsammans mot något.

PeterBilak2

Peter Bil’ak. Foto ssahn

Peter Bil’ak: Jag gjorde inte castingen, men vi diskuterade hur många dansare vi ville ha.

Vi hade en idé om att multiplicera. Så vi startar med en dansare som blir två som blir fyra, åtta och till slut 16. Lukáš gör castingen för att hitta de rätta karaktärerna, personligheterna.

Vi använder oss av våra olikheter. Lukáš har dansat länge, han var en skicklig dansare så det har varit hans liv. Min bakgrund är annorlunda. Jag designar visuell konst. Jag ser inte alla repetitioner för då är det lätt att bli immun för det som görs. Lukáš fungerar som någon som är på insidan och jag mer på utsidan.

När jag kommer in så kan jag se om idéerna vi diskuterade från början kommer att kunna uppfattas av publiken. Vi tar publiken mycket seriöst. Vi gör verket till de människor som ser det för första gången. Det är svårt att se till att alla ser verket så som vi ser det. Men därför är det viktigt att vi båda uppmärksammar detaljer som kanske den andra inte ser.

LukasTimulak2

Lukáš Timulak. Foto Lukáš Timulak Twitter

Lukáš Timulak: Våra kreativa processerär alltid intressant och det blir annorlunda beroende på vilken plats vi är på. Det ger oss möjlighet till reflektion över olika perspektiv.

Lukáš Timulak: Idén om verket kommer från en fascination för början av 1900-talet.

Hur de samarbetade på den tiden, hur kommunikationen var, vilka utmaningar som fanns och hur konstnärer från olika discipliner idag samarbetar med varandra.

Det handlar om en balans inte bara upplevelse och som bygger på många erfarenheter. Nu på 2000-talet så har vi mer komplex teknik och komplexa system och hur hittar man enkelheten i det.

Jag tycker också att det är som ett system i naturen eftersom att det ser ut som en blomma [Lukáš syftar på den sammankoppling av glödlampor som Peter skapat och som är en del av verket]. Alla delar påverkar. Som en relation mellan mindre enhet, individuell dynamik till gruppdynamik. Vilken typ av stämning vi vill kommunicera till publiken. Det är lätt att dansen eller blomman tar över, hur de olika delarna nästan sömlöst smälter ihop. Det är en fin linje.

Peter Bil’ak: Det är fantastiskt från första skissen hur sömlöst den tekniska processen med alla människor inblandade faktiskt fungerarade. Jag tycker det är trevligt att se hur teknikerna tog det till sig. De känner sig stolta och bidrog till att det blev bättre än originalritningen. Processen med kompaniet var relativt kort med tanke på att detta är ett nytt verk.

Lukáš Timulak: Jag visar fysiskt och är mycket involverad med koreografin i början av processen. Jag tror att det alltid kommer vara så med mig. Eftersom processen var kort så måste jag lita på min intuition. Ibland så har du tid att använda intuitionen och reflektera för att sedan ändra eller spara. Den här gången visste jag att det inte fanns så mycket tid för förändringar och var tvungen att begränsa mig.

I verket syns samarbetet mellan skaparna Lukáš Timulak och Peter Bil’ak tydligt. De föränderliga ljuseffekterna i lampsammankopplingen och dansarnas rörelser samverkar. Det unika och självständiga blandas med större delar där alla komponenter påverkar för att skapa en helhet.

Jenny Berkán
14 jan 2019


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil