Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SkidGO1

Skid, av Damien Jalet. Foto Lennart Sjöberg

28 jan
2019

Nypremiär för Skid & Decadance Gothenburg

GÖTEBORG: GöteborgsOperan ger nu återigen två av Danskompaniets stora succéer Skid av Damien Jalet och Decadance Gothenburg av Ohad Naharin.

Gravitationens gränser testas i Jalets Skid då dansarna under hela första akten befinner sig på en platta med 34 graders lutning rakt ner i orkesterdiket. Plattans sluttning är enligt koreografen Jalet inspirerad av gravitationskraften, 9,8 meter per kvadratsekund. Och det är ”verkligen jobbigt” att dansa på denna sluttande backe, vittnar dansarna om i pratstunden med publiken efteråt:

”Man måste konstant vara fullständigt medveten om var de andra befinner sig. Det är man som dansare normalt också, men här blir detta så ytterst påtagligt och det kräver total medvetenhet,” understryker en av dansarna när han beskriver den fysiska utmaning som Skid kräver. Det har också hänt att de har skadat sig, speciellt när de blixtsnabbt rullar av den ljussatta scenen och ner i det kolsvarta orkesterdiket.

Både begränsningarna, men också möjligheterna som denna skarpt lutande scen ger, tvingar dansarna att skapa nya rörelser genom att motverka eller följa med i gravitationens kraft. Från det att de kryper framför åskådarna allra högst upp på den lutande vita väggen till dess att de faller av den sex-sju meter längre ner.

”Alla varelser slits mellan driften att ta sig uppåt och rädslan för att falla. Vi faller… i sömn, vi blir kära och ’trillar dit’, sammandragningar tvingar oss ut ur moderlivets kokong och vi konfronteras med jordelivets stränga, osynliga lagar. I den mänskliga kroppen korsas vilja, kollaps och motståndskraft, där relationer till de andra ofta är den enda trösten när avgrunden kallar,” säger Damien Jalet till Dansportalen.

SkidGO2

Skid, av Damien Jalet. Foto Mats Bäcker

Skid är en fortsättning på det arbete som Jalet påbörjade i sina föregående verk där han som koreograf söker utforska förhållandet och gränserna mellan dans, den visuella konsten och bildkonsten. Det är också så man känner som förutsättningslös iakttagare i publiken; det som händer på scenen blir tavlor, bilder som rör sig, med associationer till konstnären DO-Ho-Suhs små figurer som klättar på varandra i konstverket Screen på Världskulturmuseet i Göteborg.

Jalet har här samarbetat med den New York-baserade konstnären Jim Hodges. De ville skapa projekt där nya omständigheter och gränser sätts för dansarna, för att de ska tvingas återuppfinna dansen, hitta nya sätt att förhålla sig till rörelser, tyngdpunkter och balans.

I Skid, med denna starkt lutande plattform har Hadges tillsammans med scenografen Carlos Marques da Crus sökt skapa ett rum mellan det vertikala och horisontella vilket visar det genomtänkta valet av verkets titel.

Det engelska ordet Skid har dessutom (!) fornnordiskt ursprung i ordet skitr vilket som substantiv betyder räls, skena, balk, medan verbet skid har betydelsen slira, sladda, slinta, kana, rutscha. Det finns också referenser till nordisk mytologi och gudinnan Skadi, en skidåkande jägare som bland annat omnämns i Eddan.

Det är genom att relatera till varandra, liksom klättrande akrobater som kedjar ihop sig och tvingas lita på och hjälpa varandra som GöteborgsOperans Danskompani söker bemästra den obönhörliga gravitationskraften.

Decadance1

Decadance Gothenburg, av Ohad Naharin. Foto Mats Bäcker

Ohad Naharins Decadance är andra aktens verk och inleds med en enda dansare Lee-Yuan Tus improviserade rörelser framför ridån i ett fullt upplyst publikhav. Yuan Tus enastående och långa improvisation är allt mellan Michael Jackson, Fred Astaire och någon slags ormliknande akrobatiska rörelser och vibrerande robot.

Decadance är en lek med oss åskådare och vad vi inte vet i början är att en del av oss också kommer att bjudas upp på scen och bli en del av verket. Naharin är övertygad om dansen som ett hälsofrämjande medel och det är också därför som han vill utvidga sina rörelser till att omfatta gemene man, amatörerna, oss i publiken.

Titeln Decadance för tanken till Kieślowskis Dekalogen, Boccaccios Decamerone och de tio budorden, men här är budorden Dans; oavsett ålder, rörlighet och kön.

Det är koreografens sanna övertygelse att dansen till och med kan fungera som livräddare. I detta verk blandas inte bara dansstilar och dansare utan även musik. Vivaldi mixas med pop, orientaliska toner, cha-cha, flamencomusik, allt är tillåtet och allt väcker rörelse och dans. Även om olikheterna framträder finns det i Decadance ett sammanhängande mönster trots att ingen föreställning blir den andra helt lik.

Decadance2

Decadance Gothenburg, av Ohad Naharin. Foto Mats Bäcker

Huvudnyckeln till Naharins danskonst är det speciella rörelsespråket som kallas Gaga som han har utvecklat under ett par decennier. Det utgör numera den dagliga huvudträningen för Batsheva Dance Company där Naharin en gång började och det har också fått stort genomslag i den internationella dansvärlden.

Gaga är ett slags ”workout” som bygger på improvisation i grupp och Naharin menar att det inte handlar om en uppsättning rörelser som dansarna ska härma utan redskap ur en verktygslåda för att stärka kroppen, för att bli mer närvarande och inkännande i rörelserna.

Decadance är ett slags retrospektiv över Naharins koreografiska verk och man talar ofta om explosiviteten och kraften i dansarnas rörelser som påminner oss om Pina Bausch och hennes Tanztheater.

Naharin vet hur man använder effektfulla kontraster mellan enskilda dansare i lågmäldhet och intensiva gruppkonstellationer. Det är också därför det fungerar ypperligt när publiken blir uppbjudna och vi andra som sitter kvar plötsligt blir varse om möjligheten till dans inom var och en av oss.

Thérèse Eng
28 jan 2019


  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil