Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vuxenballet1

Vuxenbalett har pågått i två år och är en stor succé i Stockholm. Foto Linn Bergh

04 feb
2019

Vuxenbalett har blivit en stor succé

STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sitt arbete med vuxenbalett i Stockholm.

Du och Dawid Kupinski, även han premiärdansare vid Kungliga Baletten, har startat baletträning för vuxna här i Stockholm?
Det är mycket klagomål om att all kultur inte är tillgänglig för alla och att det är dyrt att gå på Operan. Varför inte erbjuda träning för vuxna. Nu har vi hållit på i två år och det är en stor succé i Stockholm.

Vuxenbalett4

Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh

Jag frågar några i publiken som tränar vuxenbalett om deras erfarenheter.
"Jag började träna balett när jag var 40 plus. Det är fantastiskt att ha Dragos som lärare med all hans erfarenhet. Uppskattar också att han på ett trevligt sätt är så direkt och rakt på sak med sina korrektioner. Det är också fantastiskt stämning i gruppen,” säger en dam i publiken.

En annan kvinnlig deltagare säger: ”Jag dansade lite som barn, jag började dansa igen när jag var 28 år, nu har jag just fyllt 65. Jag kom i kontakt med Dragos genom en sommarkurs på Balettakademien. Nu känns det som man dansar på riktigt. Man känner sig som lite av en ballerina. Man får den känslan och korrigeringen gör så att man förstår hur kroppen fungerar. Det är fantastiskt också med live-musiken. Det är roliga människor som går i gruppen och fin stämning.”

”Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål. Den är inte så andefattigt som annan träning. Det är fantastiskt att det är konstnärer man träffar som är så engagerade och entusiastiska, så levande," säger en annan kvinnlig entusiast.

Det kommer en fråga från publiken om det finns funderingar på att starta kurser i karaktärsdans för vuxna.
Tyvärr inte, men några har frågat oss. Det är jätteviktigt för dansare att ha en gedigen kunskap i karaktärsdans. Jag håller också med om, som en i publiken nämnde, att det skulle vara användbart även för andra scenartister.

Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt?
Det är ingen billig verksamhet. Man behöver en studio med ett bra dansgolv, en bra pianist och bra lärare. Det kostar en del. Men vi startade inte Vuxenbaletten för att tjäna pengar. Vi går lite plus i slutet av året och det är bra.

Men var ni håller ni hus och var man kan hitta information om kurserna?
Det har inte varit helt rätt att hitta bra studios. Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios. Nu håller vi till på Danscentrum på Jungfrugatan och på Dansklotet på Dansens hus.

Jag har en dröm att i framtiden få ge träning i Rotundan på Operan. Jag försöker övertyga Operans VD om det. Man kan hitta oss på Facebook men vi planerar att öppna en webbsida inom kort.

Vuxenbalett3

Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål, säger en deltagare. Foto Linn Bergh (Personerna på bilderna är inte dem som citeras i texten.)

Det måste vara ett bra tillfälle för intresserade dansare från Kungliga Baletten att få utveckla sin undervisning?
Det är oerhört viktigt att det ges tillfälle till det. För att man är en bra dansare betyder inte det att man är en bra lärare. För mig har det varit viktigt och lärorikt att se processen från en lärares sida, jag har mognat som dansare genom det. Jag önskar att jag hade börjat undervisa tidigare.

Ni ger även repertoar och tåspets-klasser.
Det var efter en förfrågan från deltagarna. Det kan vara roligt för dem att få prova på en variation som de sedan har möjlighet att se i en föreställning. Det här med tå-träning är en känsligare sak, det är inte det lättaste att dansa på tå.

I vår ska vi jobba på den kvinnliga variationen av Fågel Blå-variationen från Törnrosa och en av Kitris variationer från Don Quijote. Vi börjar med att lära ut stegen och sedan utvecklar vi tekniken och det konstnärliga.

Vuxenbalett2

Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh

Vad jag förstår så har ni olika nivåer. Kan man vara helt och hållet nybörjare?
Man behöver inte ha någon erfarenhet alls. Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap.

Vi börjar varje termin med en ”beginners level”, vi har också ”intermediate level” och även ”intermediate-advanced level” som jag undervisar.

Jag kommer att flytta till Mallorca inom kort men pendla till Stockholm för att fortsätta undervisa på lördagar. Det är också fler dansare från Kungliga baletten som undervisar. Förutom jag och Dawid är det Alina Lagoas, Minji Nam och Emily Slawski.

Margareta Lidström
4 feb 2019


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil