Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vuxenballet1

Vuxenbalett har pågått i två år och är en stor succé i Stockholm. Foto Linn Bergh

04 feb
2019

Vuxenbalett har blivit en stor succé

STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sitt arbete med vuxenbalett i Stockholm.

Du och Dawid Kupinski, även han premiärdansare vid Kungliga Baletten, har startat baletträning för vuxna här i Stockholm?
Det är mycket klagomål om att all kultur inte är tillgänglig för alla och att det är dyrt att gå på Operan. Varför inte erbjuda träning för vuxna. Nu har vi hållit på i två år och det är en stor succé i Stockholm.

Vuxenbalett4

Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh

Jag frågar några i publiken som tränar vuxenbalett om deras erfarenheter.
"Jag började träna balett när jag var 40 plus. Det är fantastiskt att ha Dragos som lärare med all hans erfarenhet. Uppskattar också att han på ett trevligt sätt är så direkt och rakt på sak med sina korrektioner. Det är också fantastiskt stämning i gruppen,” säger en dam i publiken.

En annan kvinnlig deltagare säger: ”Jag dansade lite som barn, jag började dansa igen när jag var 28 år, nu har jag just fyllt 65. Jag kom i kontakt med Dragos genom en sommarkurs på Balettakademien. Nu känns det som man dansar på riktigt. Man känner sig som lite av en ballerina. Man får den känslan och korrigeringen gör så att man förstår hur kroppen fungerar. Det är fantastiskt också med live-musiken. Det är roliga människor som går i gruppen och fin stämning.”

”Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål. Den är inte så andefattigt som annan träning. Det är fantastiskt att det är konstnärer man träffar som är så engagerade och entusiastiska, så levande," säger en annan kvinnlig entusiast.

Det kommer en fråga från publiken om det finns funderingar på att starta kurser i karaktärsdans för vuxna.
Tyvärr inte, men några har frågat oss. Det är jätteviktigt för dansare att ha en gedigen kunskap i karaktärsdans. Jag håller också med om, som en i publiken nämnde, att det skulle vara användbart även för andra scenartister.

Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt?
Det är ingen billig verksamhet. Man behöver en studio med ett bra dansgolv, en bra pianist och bra lärare. Det kostar en del. Men vi startade inte Vuxenbaletten för att tjäna pengar. Vi går lite plus i slutet av året och det är bra.

Men var ni håller ni hus och var man kan hitta information om kurserna?
Det har inte varit helt rätt att hitta bra studios. Vi har fullbokade kurser och skulle behöva fler studios. Nu håller vi till på Danscentrum på Jungfrugatan och på Dansklotet på Dansens hus.

Jag har en dröm att i framtiden få ge träning i Rotundan på Operan. Jag försöker övertyga Operans VD om det. Man kan hitta oss på Facebook men vi planerar att öppna en webbsida inom kort.

Vuxenbalett3

Jag tycker det är jättebra träning som stärker mage, rygg och bål, säger en deltagare. Foto Linn Bergh (Personerna på bilderna är inte dem som citeras i texten.)

Det måste vara ett bra tillfälle för intresserade dansare från Kungliga Baletten att få utveckla sin undervisning?
Det är oerhört viktigt att det ges tillfälle till det. För att man är en bra dansare betyder inte det att man är en bra lärare. För mig har det varit viktigt och lärorikt att se processen från en lärares sida, jag har mognat som dansare genom det. Jag önskar att jag hade börjat undervisa tidigare.

Ni ger även repertoar och tåspets-klasser.
Det var efter en förfrågan från deltagarna. Det kan vara roligt för dem att få prova på en variation som de sedan har möjlighet att se i en föreställning. Det här med tå-träning är en känsligare sak, det är inte det lättaste att dansa på tå.

I vår ska vi jobba på den kvinnliga variationen av Fågel Blå-variationen från Törnrosa och en av Kitris variationer från Don Quijote. Vi börjar med att lära ut stegen och sedan utvecklar vi tekniken och det konstnärliga.

Vuxenbalett2

Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap, säger Dragos Milhalcea. Foto Linn Bergh

Vad jag förstår så har ni olika nivåer. Kan man vara helt och hållet nybörjare?
Man behöver inte ha någon erfarenhet alls. Dans ska vara tillgänglig för alla, oavsett ålder, kroppsform eller kunskap.

Vi börjar varje termin med en ”beginners level”, vi har också ”intermediate level” och även ”intermediate-advanced level” som jag undervisar.

Jag kommer att flytta till Mallorca inom kort men pendla till Stockholm för att fortsätta undervisa på lördagar. Det är också fler dansare från Kungliga baletten som undervisar. Förutom jag och Dawid är det Alina Lagoas, Minji Nam och Emily Slawski.

Margareta Lidström
4 feb 2019


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil