Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma1

Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater. Foto Åsa Norman Kumlien

25 feb
2019

"Musikaler är inte bara show och glitter"

STOCKHOLM: När Emma Kumlien, aktuell i musikalen Matilda som har premiär i Malmö 15 mars, är hemma i Stockholm så ses vi över en fika på ett nyöppnat bageri på Söder. Med värme och entusiasm berättar Emma om sitt yrkesval.

2016 gick hon ut SMU (Stockholms Musikalartist Utbildning på Base23) och har sen dess hunnit medverka i flera uppsättningar runt om i Europa. Som liten drömde hon om att bli ballerina och började dansa balett vid tre års ålder.

Emma3

"Jag älskar musikal", säger Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Sen blev det Kulturamas grundskola, DiAmbras danslinje, Estetiska programmet inriktning dans på Södra Latin samtidigt som hon gick danslinjen på Base23 och direkt efter studenten kom hon in på SMU.

I höstas var hon med i musikalen ”On the Town” som spelades i Jönköping. Emma ingick i ensemblen och var även understudy till Ivy Smith, en av huvudrollerna som innehas av Hanna von Spreti. De andra huvudrollerna spelades av Rennie Mirro, Denny Lekström, Karl Dyall, Vera Veljovic och Linda Olsson.

Du har fler uppgifter i den här musikalen?
Det känns jätteroligt och jag är hedrad över uppdraget. Under första repetitionsperioden fokuserar man på sin ordinarie uppgift. Är man understudy så får man även sitta med under rollernas repetitioner eller stå längst bak och markera. Efter premiären så får man repa understudyrollerna på riktigt.

Efter premiären?
Ja, det brukar vara så i musikaler.

Det låter som att du har god förmåga att hålla koll på flera saker samtidig.
En kompis sa till mig, ”det här är ju jättebra hjärnträning, du kommer inte bli senil”. Jag har inte tänkt på det sättet men i det här projektet har jag inget val. Det är lite som att oavbrutet lösa sudoku. Jag måste kunna mina egna uppdrag samtidigt så kan telefonen ringa när som helst med beskedet att jag ska hoppa in som Ivy.

Jag behöver känna mig trygg genom att hela tiden repa så att alla variationerna av koreografier, sånger och repliker känns fräscha. Förutom självständiga repetitioner står jag vid sidan om scenen och tittar på vad Hanna gör, inte för att jag ska göra exakt som hon utan för att veta var på scenen hon går.

Hur kommer det sig att du sökte just den här musikalen?
Det är en fantastisk musikal med långa partier där historian berättas genom musik och dans. Alla medverkande dansar mycket oavsett om man är huvudroll eller ensemble. Roine Söderlundh som regisserar och koreograferar är i sitt esse.

Jag älskar musikal och den här typen av koreografi är verkligen ”old Broadway show”. Koreografi, kostym och hela den epoken tilltalar mig. Och att jag fick den här understudy-rollen som Ivy känns som en fantastiskt och rolig utmaning.

Emma4

Artisten Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Vilka musikaler har du gjort?
Jag hade tur som fick jobba ganska mycket under tiden jag gick i skolan. På SMU pushade de oss att jobba och gå på auditions, vilket känns härligt för då fick vi möjlighet till att förbereda oss och få erfarenheter av branschen redan innan examen. Under skoltiden spelade jag bland annat Drottning Kristina i föreställningen Drottning Kristina, en produktion som spelades in av Nordisk Drama & Dokumentär och sändes på SVT hösten 2015. Efter utbildningen var jag med i Stjärnklart, dansade med Loreen i Melodifestivalen och sommaren jag gick ut gjorde jag Cats i Schweiz.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i Schweiz?
Jag satt och scrollade dans på Instagram. En bild från Schweiz dök upp med en scen på vattnet och alperna i bakgrunden. Det var så vackert att och jag kände att jag ville åka dit. Jag började googla och förstod att de skulle sätta upp Cats på den här scenen och att det snart skulle vara audition. Alltså just som jag hittat den här platsen så ska de ha audition. Jag hade ingen aning om uppsättningarna brukade vara bra eller dålig. Jag kunde ingen tyska men tänkte att jag skickar in ansökan så får vi se om jag blir kallad. Det blev jag. Det var en jättekul och tuff audition.

Emma2

Emma Kumlien. Foto Håkan Larsson

På vilket sätt tuff?
Det var väldigt mycket dans. I Cats är det mycket dans och man är på scenen hela föreställningen. Det märktes att koreografen ville testa vår uthållighet för det var en lång audition redan vid första tillfället.

En månad senare blev jag kallad till ”Call-back” och den auditionen var ännu längre. Tyska pluggade jag på under tiden som jag jobbade i musikalen. Det är lättare att lära sig när man hör språket hela tiden. Sen är det inga repliker i Cats, allt är sång vilket går att lära sig som en ramsa.

Kan du tänka dig att åka ut i Europa igen?
Verkligen. I somras var jag i Tyskland och gjorde My fair lady och Djungelboken. Det var under Luisenburg Festspiele, där flera produktioner spelades om vartannat. I Tyskland går många och ser musikal. I varje stad finns teatrar där det sätts upp produktioner. De uppsättningarna som jag var med i är väldigt olika vilket för mig var en bra kombination.

Vad är det med musikalgenren som drar i dig så mycket?
Allt. Dans är det som var från början. Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater, att få berätta en historia via alla dessa element är fantastiskt. Det finns en större bredd i musikaler än bara show och glitter. Variationen är större än kanske många tänker. Det finns musikaler med bara sång, eller bara dans, eller mer teater, musikaler som komedier eller som har mer seriösa handlingar. Det finns så mycket som går att göras och det är därför jag älskar den här formen.

Det finns något ödmjukt över Emma. Bakom hennes artisteri ligger hårt arbete och glädje. Innan vi skiljs berättar hon om drömroller i Chicago och Pippin, att hon inte kan tänka sig ett liv utan att dansa, agera och sjunga.

Jenny Berkán
25 feb 2019


  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil