Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma1

Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater. Foto Åsa Norman Kumlien

25 feb
2019

"Musikaler är inte bara show och glitter"

STOCKHOLM: När Emma Kumlien, aktuell i musikalen Matilda som har premiär i Malmö 15 mars, är hemma i Stockholm så ses vi över en fika på ett nyöppnat bageri på Söder. Med värme och entusiasm berättar Emma om sitt yrkesval.

2016 gick hon ut SMU (Stockholms Musikalartist Utbildning på Base23) och har sen dess hunnit medverka i flera uppsättningar runt om i Europa. Som liten drömde hon om att bli ballerina och började dansa balett vid tre års ålder.

Emma3

"Jag älskar musikal", säger Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Sen blev det Kulturamas grundskola, DiAmbras danslinje, Estetiska programmet inriktning dans på Södra Latin samtidigt som hon gick danslinjen på Base23 och direkt efter studenten kom hon in på SMU.

I höstas var hon med i musikalen ”On the Town” som spelades i Jönköping. Emma ingick i ensemblen och var även understudy till Ivy Smith, en av huvudrollerna som innehas av Hanna von Spreti. De andra huvudrollerna spelades av Rennie Mirro, Denny Lekström, Karl Dyall, Vera Veljovic och Linda Olsson.

Du har fler uppgifter i den här musikalen?
Det känns jätteroligt och jag är hedrad över uppdraget. Under första repetitionsperioden fokuserar man på sin ordinarie uppgift. Är man understudy så får man även sitta med under rollernas repetitioner eller stå längst bak och markera. Efter premiären så får man repa understudyrollerna på riktigt.

Efter premiären?
Ja, det brukar vara så i musikaler.

Det låter som att du har god förmåga att hålla koll på flera saker samtidig.
En kompis sa till mig, ”det här är ju jättebra hjärnträning, du kommer inte bli senil”. Jag har inte tänkt på det sättet men i det här projektet har jag inget val. Det är lite som att oavbrutet lösa sudoku. Jag måste kunna mina egna uppdrag samtidigt så kan telefonen ringa när som helst med beskedet att jag ska hoppa in som Ivy.

Jag behöver känna mig trygg genom att hela tiden repa så att alla variationerna av koreografier, sånger och repliker känns fräscha. Förutom självständiga repetitioner står jag vid sidan om scenen och tittar på vad Hanna gör, inte för att jag ska göra exakt som hon utan för att veta var på scenen hon går.

Hur kommer det sig att du sökte just den här musikalen?
Det är en fantastisk musikal med långa partier där historian berättas genom musik och dans. Alla medverkande dansar mycket oavsett om man är huvudroll eller ensemble. Roine Söderlundh som regisserar och koreograferar är i sitt esse.

Jag älskar musikal och den här typen av koreografi är verkligen ”old Broadway show”. Koreografi, kostym och hela den epoken tilltalar mig. Och att jag fick den här understudy-rollen som Ivy känns som en fantastiskt och rolig utmaning.

Emma4

Artisten Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Vilka musikaler har du gjort?
Jag hade tur som fick jobba ganska mycket under tiden jag gick i skolan. På SMU pushade de oss att jobba och gå på auditions, vilket känns härligt för då fick vi möjlighet till att förbereda oss och få erfarenheter av branschen redan innan examen. Under skoltiden spelade jag bland annat Drottning Kristina i föreställningen Drottning Kristina, en produktion som spelades in av Nordisk Drama & Dokumentär och sändes på SVT hösten 2015. Efter utbildningen var jag med i Stjärnklart, dansade med Loreen i Melodifestivalen och sommaren jag gick ut gjorde jag Cats i Schweiz.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i Schweiz?
Jag satt och scrollade dans på Instagram. En bild från Schweiz dök upp med en scen på vattnet och alperna i bakgrunden. Det var så vackert att och jag kände att jag ville åka dit. Jag började googla och förstod att de skulle sätta upp Cats på den här scenen och att det snart skulle vara audition. Alltså just som jag hittat den här platsen så ska de ha audition. Jag hade ingen aning om uppsättningarna brukade vara bra eller dålig. Jag kunde ingen tyska men tänkte att jag skickar in ansökan så får vi se om jag blir kallad. Det blev jag. Det var en jättekul och tuff audition.

Emma2

Emma Kumlien. Foto Håkan Larsson

På vilket sätt tuff?
Det var väldigt mycket dans. I Cats är det mycket dans och man är på scenen hela föreställningen. Det märktes att koreografen ville testa vår uthållighet för det var en lång audition redan vid första tillfället.

En månad senare blev jag kallad till ”Call-back” och den auditionen var ännu längre. Tyska pluggade jag på under tiden som jag jobbade i musikalen. Det är lättare att lära sig när man hör språket hela tiden. Sen är det inga repliker i Cats, allt är sång vilket går att lära sig som en ramsa.

Kan du tänka dig att åka ut i Europa igen?
Verkligen. I somras var jag i Tyskland och gjorde My fair lady och Djungelboken. Det var under Luisenburg Festspiele, där flera produktioner spelades om vartannat. I Tyskland går många och ser musikal. I varje stad finns teatrar där det sätts upp produktioner. De uppsättningarna som jag var med i är väldigt olika vilket för mig var en bra kombination.

Vad är det med musikalgenren som drar i dig så mycket?
Allt. Dans är det som var från början. Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater, att få berätta en historia via alla dessa element är fantastiskt. Det finns en större bredd i musikaler än bara show och glitter. Variationen är större än kanske många tänker. Det finns musikaler med bara sång, eller bara dans, eller mer teater, musikaler som komedier eller som har mer seriösa handlingar. Det finns så mycket som går att göras och det är därför jag älskar den här formen.

Det finns något ödmjukt över Emma. Bakom hennes artisteri ligger hårt arbete och glädje. Innan vi skiljs berättar hon om drömroller i Chicago och Pippin, att hon inte kan tänka sig ett liv utan att dansa, agera och sjunga.

Jenny Berkán
25 feb 2019


  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil