Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DragosMihalcea3

Dragos Mihalcea i Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Foto Carl Thorborg

04 mar
2019

"Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen"

STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sin snart avslutade danskarriär.

Dragos är utbildad vid Nationalbalettens skola i Bukarest och vid Kirov Academy of Ballet i Washington. Hur skilde skolorna sig åt och hur fick du möjlighet att komma till Washington?Alla i vår ålder vet ju att det var stängda samhällen i Östeuropa på den här tiden. Alla skolor var influerade av Ryssland. Jag var lång och smal och hade långa ben det var därför jag antogs till balettskolan.

DragosMihalcea

Dragos Mihalcea i Onegin. Foto Carl Thorborg

Jag hade en traumatisk barndom i Rumänien. Jag var ett ganska sjukligt barn och svag. Var man svag så blev man 'left behind'. Jag hade ingen framtid i Bukarest. Det är skolan i Washington jag har att tacka för min karriär.

Skolan i Washington var nyöppnad och de sökte pojkar. Vi var tre pojkar från Rumänien som blev antagna. Våra föräldrar behövde bara betala för en flygbiljett en gång om året. Det hade inte mina föräldrar råd med så jag fick stanna i Washington över alla lov.

Att få komma till Washington var det bästa som har hänt mig, mitt livs största chans.

Jag lärde mig engelska snabbt. Efter två månader i USA var jag smartast i klassen efter att ha varit sämst i klassen i Rumänien. Jag växte och utvecklades och fick beröm, vilket var nytt för mig.

Jag anser att det bästa man kan göra för ett barn som har svårigheter är att låta det byta miljö.

 

Vad hände efter avslutad utbildning?
Jag var 18 år när jag var färdigutbildad. Skolan i USA var kopplad till ett balettkompani i Sydkorea. De skickade mig dit att gästa i Don Quijote under några månader. Samtidigt hade jag också ett kontrakt med Semperoper i Dresden.

Chefen i Sydkorea tyckte mycket om mig. Jag fick dansa solistroller med en gång. Jag har aldrig dansat i kåren. Jag bestämde mig för att stanna och blev där i fyra och ett halvt år.

Det måste ha varit en stor omställning?
Ja, det var extremt tufft. Folk stirrade och tog på mig i tunnelbanan för att jag hade lite blondare hår och såg annorlunda ut. Numera är det ett öppnare samhälle.

Jag fick möjlighet att dansa mycket. Jag hade dansat alla klassiska prinsroller innan jag var 22 år.

Vilket gav mig otroligt mycket erfarenhet, särskilt av pas de deux-arbete.

Dragos1

Dragos Mihalcea i Förlorad tablå av Christian Spuck. Foto Carl Thorborg

Du arbetade också i USA under ett år?
Jag pendlade mellan Sydkorea och Southern Ballet Theater i Florida i ett år.

Det var skönt för mig att få komma till USA, det land jag växte upp i.

Du har deltagit i internationella balettävlingar och fått medaljer. Vad tycker du om att tävla i dans?
Jag är kluven, vad är det man bedömer egentligen? Är det idrott – är det konst? Många blir imponerade av en dansare som gör sju piruetter. Sedan ser man samma dansare på en föreställning och tycker att den inte är någon artist.

Numera har tävlingar blivit så enormt stort och man tjänar stora pengar på barn, vilket jag tycker är fel anledning. På min tid var inte att vinna det viktiga. Det var arbetet med att sikta mot ett mål, bygga styrka, utvecklas och att skaffa sig erfarenheter.

Det var genom en tävling du kom till Sverige 2001?
Det var en tävling i Rom som jag vann. Jag visste att chefen Helgi Tomassen för San Francisco Balett skulle sitta i juryn och jag ville väldigt gärna komma till det kompaniet. På en fest efter tävlingen väntade jag på att han skulle komma fram till mig, men det hände inte.

Istället kom en annan man fram till mig. Det var balettchefen i Stockholm, Petter Jacobsson. Han erbjöd mig jobb i Stockholm som jag tackade ja till.

Dragos Mihalcea Swanlake

Dragos Mihalcea som prins i Svansjön. Foto privat

Du gjorde nyligen din avskedsföreställning på Operan. Om du tänker tillbaka på de 18 år du har varit i Kungliga Baletten vad har du för favoritroller, vad har varit mest givande?
Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen. Och jag var lyckligt lottad som fick dansa alla prinsroller när jag var ung, då jag hade den energi och de stora hopp som krävdes. När jag kom till Sverige fick jag gå in i mer dramatiska roller. Dessa ligger nära hjärtat för mig. Titelrollen i Onegin och de Grieux i Manon är mina favoritroller. Också ”Oberon i Neumeiers en Miidsommarnattsdröm var rolig och spännande att göra. Dessa roller gjorde att jag kunde utvecklas mer som konstnär.

Inom den mer strikta klassiska repertoaren älskade jag att dansa Albrecht i Giselle och Prins Sigfried i Svansjön. Båda dessa roller var intressanta och utvecklingsbara. Det var en lärare i Sydkorea som kom fram till mig en kväll innan Svansjön och sa ”Tänk om Trollkarlen Rothbart egentligen är din pappa.” Det gav mig en ny ingång.

Varför tror du att just de här rollerna varav de flesta har en mörk sida tilltalar dig?
Jag har tänkt på det ganska mycket. Rumänska televisionen ska göra en film om mitt liv så jag har behövt titta tillbaka. Frågan om varför jag tilltalas av mörka roller och är introvert har troligen en koppling till min östeuropeiska kultur som innehåller mycket mellankoli. Kanske har det med min barndom att göra, men jag gillar roller där man lider mycket.

Dragos berättar att förutom att fortsätta undervisa ska han bland annat vara med i ett projekt ”Versus” med Katarina Edling, en före detta dansare på Operan.

Dragos är även utbildad pilot och tänker framöver få tid till att glädja sig åt sitt certifikat. Den närmaste tiden ska han njuta av sitt nya hem och solen på Mallorca.

Margareta Lidström
4 mars 2019


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil