Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DancingForward1

Dancing Forward, en kväll med Kungliga Baletten. Foto Markus Gårder

11 mar
2019

Dynamisk balettklassiker av Serge Lifar

STOCKHOLM: Med Suite en blanc (Svit i vitt, 1943) skapade Serge Lifar (1905-1986) en hyllning till den klassiska baletten, och särskilt till den stil som fått namn efter den legendariske pedagogen Enrico Cecchetti (1850-1928). Verket har tidigare dansats på Operan i Stockholm, men då i form av ett gästspel från Finska Nationalbaletten 1962. När Kungliga baletten nu för första gången dansar ett verk av Lifar är resultatet en ren fest.

Balettens scen är avskalat ren: svart golv, två svarta sidotrappor som leder upp till en svart platå i fonden. 36 dansare i vitt, med undantag av åtta herrar i kåren: deras benkläder är svarta.

Verkets uppbyggnad är enkel, med tio delar under 45 minuter: inledning med alla på scenen i vacker geometri, två triodanser, ett solo, en dans för fem, två solon, en adagioduett, ett solo och en avslutning tillbaka till den inledande vackra formationen.

Dancing Forward 3

Suite en blanc med Dmitry Zagrebin samt Jonatan Davidsson, Claes Lindbom, Gabriel Jahnke, Pascal Jansson, Otmar Klemann, Joaklim Adeberg, Anatole Blaineau, Preston McBain. Foto Markus Gårder

Musiken utgörs av tio stycken ur en annars bortglömd balett av Edouard Lalo. I Lifars balett har fyra solistavsnitt fått behålla de namn de hade i originalet: Siesta, serenad, cigarrett och flöjt. Musiken är inte märklig, men fenomenal är den musikalitet som genomsyrar koreografin.

Tempot är emellanåt mycket högt, och över helheten lyser de dynamiska riktningsväxlingar av bål, armar och huvud som är hörnstenarna i den del av Cecchettistilen som går under namnet épaulement (i direktöversättning ungefär axelföring). Det var inte Cecchetti som uppfann den, men det var han som systematiserade den.

Ett annat av 1900-talets koreografiska genier, Sir Frederick Ashton, sammanfattade sin beundran av Cecchettistilen ungefär så här: Om jag fick bestämma skulle alla balettdansare varje dag träna Cecchettis undersköna armrörelser. De skänker samtidigt en underbar känsla för linjer, vårdade positioner, huvudrörelser och épaulement. Varje dansare som anammat detta kommer att ha ovärderlig användning därav under hela sin karriär.

Enligt min enkla uppfattning lyser det om alla dansare i Suite en blanc, särskilt förstås om dansarna i de sexton solistpartierna. De utförs av sammanlagt 26 dansare i olika rollbesättningar. Mazurkan var det solo som Lifar dansade själv vid uruppförandet. I detta solo dansade här på Operan Dmitry Zagrebin med en alldeles särskild lätthet och exakthet. Vid ett annat tillfälle framfördes det av unge Erik Rudqvist vackert och med stor energi. Jag finner det berömvärt att balettchefen, Nicolas Le Riche, låter också yngre dansare pröva sina vingar i viktiga partier.

Daning Forward 2

Suite en blanc med Haruka Sassa och Calum Lowden. Foto Markus Gårder

När jag nu hoppas på att Suite en blanc blir ett återkommande verk på repertoaren är det inte enbart för mitt eget höga nöjes skull. Det är också så att Ashtons ord ringer i mina öron. Jag är beredd att tro att alla dansare kommer att ha varaktig nytta under fortsatta karriärer av arbete med Cechettistilen.

Det andra verket under programtiteln Dancing forward var Je t’attends, Je t’attends, Je t’attends (Jag väntar dig), ett uruppförande i koreografi av förre premiärdansaren (på franska ”étoile” = stjärna) på Parisoperan Jérémie Bélingard.

Visserligen undrade jag vad som var meningen med scenografins återkommande tema lösa underarmar och händer, men i Blanca Miró Skoudys scenografi och kostymer fanns förvisso fantasi, färgrikedom, originalitet och omväxling. För mig fanns ingenting av detta i Bélingards golvbundna koreografi. Verkets 45 minuter blev för mig väldigt långa.

Peter Bohlin
11 mars 2019


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil