Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

NBBC2019

Från vänster David Didkovsky Mikadze (3e plats junior), Patrik Blomberg (2a plats junior), Maria Pushkova (2a plats senior), Jonas Kåge, konstnärlig ledare NBBC, Aurora Stray-Pedersen (3e plats senior), Elias Holm (1a plats senior plus Grasse), Samira Bethke (1a plats junior, Nils-Åke Häggboms pris plus Grasse), Benedikt Gylfason (Grasse). Foto Emma Dewita Öberg

01 apr
2019

Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden

FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.

Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.

BenedictISL NBBC

Benedikt Gylfason i La fille mal gardée. Foto Emma Dewita Öberg

Efter sedvanlig semifinal gick 16 dansare till final, åtta juniorer (14-16 år) och åtta seniorer (17-18). Juniorer dansar två solon ur den klassiska repertoaren, seniorer ett klassiskt solo och ett modernt. Det ska innehålla golvarbete (”floor work”) och dansas utan tåskor.

För den klassiska repertoaren (Petipa, Bournonville med mera) finns längre inga rättigheter. Där är det fritt fram att välja. För den moderna måste rättighetsfrågor lösas. Därför är till exempel verk av Balanchine eller andra stora 1900-talskoreografer inte tillgängliga.

Det har då visat sig att tävlingsdeltagare har fått solon koreograferade för sig, vilket i och för sig är en utmärkt idé: då får en ung dansare möjlighet att arbeta personligen med en koreograf. Men ofta har de nya verken blott i begränsad omfattning kunnat lyfta fram de element som juryn särskilt ska bedöma: tekniska färdigheter, konstnärlig presentation, musikalitet och förmågan att förmedla innehållet och/eller karaktären i en roll eller i ett parti. Dessa är element som preciserades av tävlingens konstnärlige ledare sedan 2011, internationelle stjärndansaren och balettchefen Jonas Kåge.

SamiraBethkeNBBC2019

Samira Bethke i Coppelia. Foto Emma Dewita Öberg

Årets jury omfattade sex synnerligen välmeriterade danspersonligheter. Frank Andersen (juryns ordförande), Nils-Åke Häggbom, Nicolas Le Riche, Mira Helenius Martinsson, Hans Nilsson och för första gången Caroline Llorca från München, specialist på bland annat Petipa-repertoaren.

Tre penningpriser delas ut i respektive klass. Dessutom utses fyra dansare att delta i tävlingen i Grasse. Alla deltagare får dessutom, efter att ha dansat, träffa en jurymedlem för personlig utvärdering och rådgivning.

"Balett ska ses live!" Det framhöll med eftertryck Jonas Kåge när dansportalen fick ett samtal med honom. ”Och det är storartat att Falun för ett par dagar blir ett balettcentrum i Sverige.”

EliasHolmNBBC2019

Elias Holm i Korsaren. Foto Emma Dewita Öberg

En superstolt lärare
Framgångarna för eleverna vid Konstnärliga Högskolan i Oslo (KHiO) i Falun var uppseendeväckande – fem av de sex penningpriserna och mer därtill. En särskilt uppskattad pedagog är den gediget erfarne Zoltan Szolnoki från Ungern. Han är sedan många år ”assistant professor” i klassisk balett vid KHiO.

”Associate professor” vid KHiO är Tim Almaas, som efter en lång karriär som internationell premiärdansör (utbildad vid Stockholmsoperan balettskola) undervisat i 17 år. Han framhöll bland annat den härliga atmosfären i KHiO. Där finns en anda som genomsyras av ”Vi måste bli bättre”.

"Vi lärare försöker särskilt inpränta vikten av att eleverna, till exempel genom att googla, lär sig funktionen i scenen de valt, och handlingen i stort i den balett ur vilken de dansar ett solo.”

Det finns, framhöll Tim, avgjorda fördelar med att ingå i ett universitet, samtidigt som det har sina utmaningar att vara en liten institution i ett större sammanhang. Nytt är att dansavdelningen numera har viss rätt att självständigt erbjuda lovande elever platser. Tim var superstolt över sina elever: ”Vi på KHiO har aldrig erövrat så många priser!”

NBBC2019

Vendela Ekelberg i Paquita. Foto Emma Dewita Öberg

Finalen inleddes med en elegant liten inmarsch med alla deltagare, där också juryn presenterades. Andra delen av aftonen, då resultaten skulle tillkännages, inleddes med en överraskning i form av smakfull hiphop-dans till musik med klart klassiska inslag (dansare: Lisa Markus och Justin ”Ice-O” Herbin).

OttoEltellNBBC2019

Alexander Larsson i Törnrosa. Foto Emma Dewita Öberg

Semifinalen var lång och innehållsrik. Under den välorganiserade, välbesökta finalen var det många som fick se unga, ambitiösa, välutbildade dansare visa sina färdigheter.

David Didkovsky Mikadze ville särskilt passa på att tacka Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska balettskolan i Göteborg, för hans goda stöd.

Patrick Blomberg ville framföra sin tacksamhet till läraren Roman Rumyantsev i Göteborg och till sin mor Elisabeth, för att hon så hängivet pushat och uppmuntrat honom under alla år.

Under 2014 fick undertecknad skribent tillfälle att göra en kort ljudintervju med en glad Emanuel Ippolito, som då dansade en av de fina barnrollerna i Pontus Lidbergs vackra version av klassikern Raymonda i Stockholm. I Falun fick jag åter se Emanuel, nu en ståtlig 16-åring som valt att som ensam deltagare dansa variationer av Bournonville och Vainonen (ur baletten Paris flammor). Jag blev mycket imponerad av både härligt fot- och benarbete i den första variationen och av den mäktiga, heroiska stilen i den andra, men Emanuel vann inget pris. Han ville framhålla vikten av att som ung dansare att ha ett konkret mål att koncentrera sig på och göra finslipningar, och glädjen att få stå på en scen, inför publik.

DavidDidovskyNBBC2019

David Didovsky Mikadze i Talismanen. Foto Emma Dewita Öberg

Lovande talanger
Tävlingens internationella namn är ”Nordic Baltic Ballet Competition”. I år deltog två mycket intressanta unga dansare från Estland. 14-åriga Sara Yamashita, född i Japan, visade sig vara en exceptionell talang i två Petipa-variationer som hon var ensam om. Jag hoppas verkligen jag får se henne och finalisten, 17-åriga Maarja Praks (lång, stark), igen.

En annan prima överraskning var en mycket lovande, stark och lång 16-årig yngling från Island: Benedikt Gylfason, vid Islands nationella balettskola. Hans välförtjänta pris blev att få delta i balettävlingen i Grasse.

Detta blir slutsatsen: Den som en gång besökt Falun och Stora daldansen vill förfärligt gärna återvända. Där får man glimtar av framtiden.

Peter Bohlin
1 april 2019

Resultat Stora Daldansen/NBBC 2019

Juniorer (14-16 år)
1:a pris: Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Patrick Blomberg – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: David Didkovsky Mikadze – Sverige, Svenska balettskolan i Göteborg

Seniorer (17-18 år)
1:a pris: Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Maria Pushkova – Norge, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: Aurora Stray-Pedersen – Norge, Konsthögskolan i Oslo

Nils-Åke Häggboms pris (deltagande, inklusive alla omkostnader, i balettävlingen i Grasse i oktober): Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Publikens pris: Selma Smith Kvalvaag – Norge, Balettskolan vid Norska Operan

Valda att få delta i balettävlingen i Grasse, Frankrike:

Nanny Hedberg – Finland, Konsthögskolan i Oslo

Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Benedikt Gylfason – Island, Islands nationella balettskola

Röster efter finalen:
Samira Bethke var den enda av deltagarna som valt ett stycke med en kort mimscen.

"Jag valde en variation med Swanhilda, ur baletten Coppelia, för över ett år sedan. Hon får se en flicka som sitter i ett fönster och vinkar till henne, men kontakt uppstår inte: hon vet inte att flickan i fönstret är en docka. Det blir både en dans- och liten spelscen."

"Grundläggande för mig: att leva i nuet och njuta av dansen."


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil