Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

NBBC2019

Från vänster David Didkovsky Mikadze (3e plats junior), Patrik Blomberg (2a plats junior), Maria Pushkova (2a plats senior), Jonas Kåge, konstnärlig ledare NBBC, Aurora Stray-Pedersen (3e plats senior), Elias Holm (1a plats senior plus Grasse), Samira Bethke (1a plats junior, Nils-Åke Häggboms pris plus Grasse), Benedikt Gylfason (Grasse). Foto Emma Dewita Öberg

01 apr
2019

Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden

FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.

Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.

BenedictISL NBBC

Benedikt Gylfason i La fille mal gardée. Foto Emma Dewita Öberg

Efter sedvanlig semifinal gick 16 dansare till final, åtta juniorer (14-16 år) och åtta seniorer (17-18). Juniorer dansar två solon ur den klassiska repertoaren, seniorer ett klassiskt solo och ett modernt. Det ska innehålla golvarbete (”floor work”) och dansas utan tåskor.

För den klassiska repertoaren (Petipa, Bournonville med mera) finns längre inga rättigheter. Där är det fritt fram att välja. För den moderna måste rättighetsfrågor lösas. Därför är till exempel verk av Balanchine eller andra stora 1900-talskoreografer inte tillgängliga.

Det har då visat sig att tävlingsdeltagare har fått solon koreograferade för sig, vilket i och för sig är en utmärkt idé: då får en ung dansare möjlighet att arbeta personligen med en koreograf. Men ofta har de nya verken blott i begränsad omfattning kunnat lyfta fram de element som juryn särskilt ska bedöma: tekniska färdigheter, konstnärlig presentation, musikalitet och förmågan att förmedla innehållet och/eller karaktären i en roll eller i ett parti. Dessa är element som preciserades av tävlingens konstnärlige ledare sedan 2011, internationelle stjärndansaren och balettchefen Jonas Kåge.

SamiraBethkeNBBC2019

Samira Bethke i Coppelia. Foto Emma Dewita Öberg

Årets jury omfattade sex synnerligen välmeriterade danspersonligheter. Frank Andersen (juryns ordförande), Nils-Åke Häggbom, Nicolas Le Riche, Mira Helenius Martinsson, Hans Nilsson och för första gången Caroline Llorca från München, specialist på bland annat Petipa-repertoaren.

Tre penningpriser delas ut i respektive klass. Dessutom utses fyra dansare att delta i tävlingen i Grasse. Alla deltagare får dessutom, efter att ha dansat, träffa en jurymedlem för personlig utvärdering och rådgivning.

"Balett ska ses live!" Det framhöll med eftertryck Jonas Kåge när dansportalen fick ett samtal med honom. ”Och det är storartat att Falun för ett par dagar blir ett balettcentrum i Sverige.”

EliasHolmNBBC2019

Elias Holm i Korsaren. Foto Emma Dewita Öberg

En superstolt lärare
Framgångarna för eleverna vid Konstnärliga Högskolan i Oslo (KHiO) i Falun var uppseendeväckande – fem av de sex penningpriserna och mer därtill. En särskilt uppskattad pedagog är den gediget erfarne Zoltan Szolnoki från Ungern. Han är sedan många år ”assistant professor” i klassisk balett vid KHiO.

”Associate professor” vid KHiO är Tim Almaas, som efter en lång karriär som internationell premiärdansör (utbildad vid Stockholmsoperan balettskola) undervisat i 17 år. Han framhöll bland annat den härliga atmosfären i KHiO. Där finns en anda som genomsyras av ”Vi måste bli bättre”.

"Vi lärare försöker särskilt inpränta vikten av att eleverna, till exempel genom att googla, lär sig funktionen i scenen de valt, och handlingen i stort i den balett ur vilken de dansar ett solo.”

Det finns, framhöll Tim, avgjorda fördelar med att ingå i ett universitet, samtidigt som det har sina utmaningar att vara en liten institution i ett större sammanhang. Nytt är att dansavdelningen numera har viss rätt att självständigt erbjuda lovande elever platser. Tim var superstolt över sina elever: ”Vi på KHiO har aldrig erövrat så många priser!”

NBBC2019

Vendela Ekelberg i Paquita. Foto Emma Dewita Öberg

Finalen inleddes med en elegant liten inmarsch med alla deltagare, där också juryn presenterades. Andra delen av aftonen, då resultaten skulle tillkännages, inleddes med en överraskning i form av smakfull hiphop-dans till musik med klart klassiska inslag (dansare: Lisa Markus och Justin ”Ice-O” Herbin).

OttoEltellNBBC2019

Alexander Larsson i Törnrosa. Foto Emma Dewita Öberg

Semifinalen var lång och innehållsrik. Under den välorganiserade, välbesökta finalen var det många som fick se unga, ambitiösa, välutbildade dansare visa sina färdigheter.

David Didkovsky Mikadze ville särskilt passa på att tacka Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska balettskolan i Göteborg, för hans goda stöd.

Patrick Blomberg ville framföra sin tacksamhet till läraren Roman Rumyantsev i Göteborg och till sin mor Elisabeth, för att hon så hängivet pushat och uppmuntrat honom under alla år.

Under 2014 fick undertecknad skribent tillfälle att göra en kort ljudintervju med en glad Emanuel Ippolito, som då dansade en av de fina barnrollerna i Pontus Lidbergs vackra version av klassikern Raymonda i Stockholm. I Falun fick jag åter se Emanuel, nu en ståtlig 16-åring som valt att som ensam deltagare dansa variationer av Bournonville och Vainonen (ur baletten Paris flammor). Jag blev mycket imponerad av både härligt fot- och benarbete i den första variationen och av den mäktiga, heroiska stilen i den andra, men Emanuel vann inget pris. Han ville framhålla vikten av att som ung dansare att ha ett konkret mål att koncentrera sig på och göra finslipningar, och glädjen att få stå på en scen, inför publik.

DavidDidovskyNBBC2019

David Didovsky Mikadze i Talismanen. Foto Emma Dewita Öberg

Lovande talanger
Tävlingens internationella namn är ”Nordic Baltic Ballet Competition”. I år deltog två mycket intressanta unga dansare från Estland. 14-åriga Sara Yamashita, född i Japan, visade sig vara en exceptionell talang i två Petipa-variationer som hon var ensam om. Jag hoppas verkligen jag får se henne och finalisten, 17-åriga Maarja Praks (lång, stark), igen.

En annan prima överraskning var en mycket lovande, stark och lång 16-årig yngling från Island: Benedikt Gylfason, vid Islands nationella balettskola. Hans välförtjänta pris blev att få delta i balettävlingen i Grasse.

Detta blir slutsatsen: Den som en gång besökt Falun och Stora daldansen vill förfärligt gärna återvända. Där får man glimtar av framtiden.

Peter Bohlin
1 april 2019

Resultat Stora Daldansen/NBBC 2019

Juniorer (14-16 år)
1:a pris: Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Patrick Blomberg – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: David Didkovsky Mikadze – Sverige, Svenska balettskolan i Göteborg

Seniorer (17-18 år)
1:a pris: Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Maria Pushkova – Norge, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: Aurora Stray-Pedersen – Norge, Konsthögskolan i Oslo

Nils-Åke Häggboms pris (deltagande, inklusive alla omkostnader, i balettävlingen i Grasse i oktober): Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Publikens pris: Selma Smith Kvalvaag – Norge, Balettskolan vid Norska Operan

Valda att få delta i balettävlingen i Grasse, Frankrike:

Nanny Hedberg – Finland, Konsthögskolan i Oslo

Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Benedikt Gylfason – Island, Islands nationella balettskola

Röster efter finalen:
Samira Bethke var den enda av deltagarna som valt ett stycke med en kort mimscen.

"Jag valde en variation med Swanhilda, ur baletten Coppelia, för över ett år sedan. Hon får se en flicka som sitter i ett fönster och vinkar till henne, men kontakt uppstår inte: hon vet inte att flickan i fönstret är en docka. Det blir både en dans- och liten spelscen."

"Grundläggande för mig: att leva i nuet och njuta av dansen."


  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil