Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sylvia1

Herdarna med en sovande Endymion, Michal Krčmář. Mariuz Morawski tittar på medan Emrecan Tanış håller i och Xiaoyu He hoppar över Endymion. Foto Mirka Kleemola.

06 maj
2019

Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet

HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel som ledstjärna där dansen fått ge vika för mycket annat.

Produktionen kom till oss från Hamburg, med den fungerande fina och sparsamma scenografin och de stiliga dräkterna. För dansarna betydde Sylvia en möjlighet att visa sina mångsidiga färdigheter i balettkonsten. Man kunde som åskådare njuta för fullt även av musiken, Leo Delibes verk är värt att lyssna på också som sådant. Ett mycket fint val detta.

Sylvia2

Sylvia, Abigail Sheppard i festscenen med Johan Pakkanens Orion. Foto Mirka Kleemola

Berättelsen handlar om nymfen och soldaten Sylvia, en ung dam, om hennes utveckling och val i livet. Henne träffar vi hemma i en helig skog där gudinnan Diana härskar. Där börjar dramat. Ett danspar inleder sin duett redan då publiken intar sina platser, och när ridån öppnas ser vi en mängd dansare på scenen. De tillhör skogsfolket men är inte av denna värld. Damerna är klädda i florlika kreationer – kända från många moderna verk – ovanpå underdräkten, männen bär raka vita byxor. Dessa varelser för oss in i skogens hemligheter.

Koreografen Neumeier berättar att Sylvia, Dianas nymf, vid premiären 1876 avvek från den romantiska balettraditionen, och fick gestalta en kvinnlig krigare, en avlägsen syster till amasonernas drottning Penthesileia i den grekiska mytologin. Koreografen har utvecklat tanken om myten efter att ha läst Torquato Tassos ursprungliga berättelse, berättade han vidare redan 1997 då baletten kom till och uppfördes av Parisoperans balett.

Det var något mycket fräscht i denna produktion som också levt vidare sedan premiären. Av Neumeier själv hör vi att produktionen alltid också är något anpassad till dansarna. Och dansarna, de lyser i sina roller: Atte Kilpinen, 22, är fenomenal som Aminta, en herde, som kommit till skogen för att träffa Sylvia. Han är ytterst närvarande, trovärdig och skicklig i rörelsespråket. Mycket välmotiverat får Kilpinen senare beröm i form av ett stipendium som utdelas efter föreställningen den sista kvällen.

Sylvia6

Atte Kilpinen som Aminta. Foto Mirka Kleemola.

I början övade några av dessa individer skarpskytte med bågar och pilar, det skedde från högra sidan av salongen. Damerna skjuter pilar mot målet. Åskådarna fick en glimt vad som komma skulle. Individuella skillnader fanns att se även om gruppen var homogen i sin dans. Ofta ingick scener där de avslutade sina krigiska rörelser med bågar spända mot tilltänkta mål.

Ett speciellt hopp förekommer ofta, är typiskt och passande i koreografin; som ett grand jété går man framåt men den efterkommande foten är inte rak utan ställs i coupé.

Man fäster sin uppmärksamhet på krigaren i mitten, Violetta Keller från balettens ungdomsgrupp. Denna unga dam stod bredbent och ytterst krigiskt gentemot Sylvia, färdig att ta till åtgärder.

Sylvia hade av Diana och hennes soldater ertappats med en man – Aminta – vilket inte hörde till de lovliga sakerna. Disciplinen är hård, inga avvikelser hos soldaterna tolereras av Diana. Hon själv längtar dock efter något hon upplevt tidigare.

Antti Keinänen, Felipe Domingos, Xiaoyu He, Gianmarco Romano, Emrecan Tanış, Hasan Topçuoğlu och Benoît Favre som herdar är spänstiga och vältränade i sina hopp.

Balettmästarna har gjort ett gott jobb också här. Nykomlingen hos oss, Jan-Erik Wikström från Stockholmsoperan, är en av dessa. Ansvarig balettmästare heter Ingrid Nemecková som tidigare kom från Tjeckien till Helsingfors tillsammans med blivande prima ballerinan Barbora Kohoutková.

Tuuli Tuominen-Sandell har efter avslutad dansarkarriär och många solistroller vid Operan – bland annat som Lise i La Fille mal gardée – fungerat som balettmästare och jobbat med ett antal verk.

Sylvia5

Sylvia, Abigail Sheppard i festsalen hos Orion. Foto Mirka Kleemola

Gestalten Amor eller Thyrsis finns bland herdarna. Han tycker synd om den unge mannen Aminta, vars hjärta lite tidigare brustit av att Sylvia efter en kort förtjusning övergett honom. Dock förvandlar sig Amor sedan plötsligt till en ståtlig Orion för att förföra Sylvia. I denna scen visar Pakkanen sin känsla för drama, hans rörelser är utstuderade så det förslår och det är bara att njuta av scenen.

Endymion, Dianas kärleksobjekt, spelas av färgstarka stjärndansaren Michal Krčmář. Han gör allt med intensitet och omtanke i såväl minspelet som i dansen, han är fullt närvarande.

Jaktnymferna Lucie Rákosniková, Terhi Talo, Kailey Kaba, Mai Komori, Emmi Pennanen, A Hyun Shin, Yimeng Sun, Hatice Çağla Ertürk och Violetta Keller är en krigisk damarmé. De är klädda i tajta svarta shorts och bär som överdel en brun läderväst. Än är håret fladdrande, än täckt, damerna är alltid skarpa och imponerande i sina rörelser.

Sylvia4

Johan Pakkanen som Eros. Herdarna är verksamma i bakgrunden. Foto Mirka Kleemola.

Abigail Sheppard gör en effektiv entré när hon som Sylvia intar scenen. Det gör också Rebecca King i Dianas gestalt något senare. Två starka damer i starka roller, de är ypperliga val till uppgifterna. Båda är fina rolltolkare och dansare med gedigna kunskaper. Rörelserna är vassa, ben höjs upp som blixtar – även deras tankar kan läsas ur nackens hållning.

Vissa av de andra solisterna och även några icke-solister gör väldigt fint ifrån sig i fråga om drama. Johan Pakkanen briljerar i teknik och uttryck, han blir bara bättre och bättre i sin konst. Pakkanen är i denna pjäs turvis Amor, Thyrsis och Orion.

Sylvia3

Dianas armé med Abigail Sheppard till vänster som Sylvia. Foto Mirka Kleemola

Andra aktens första del visar oss ballokalen, det är kärleksguden Orions fest. Det är även balettens fest. Varierande poetiska formationer, lyft och scener avlöser varandra i festfolkets dans.

Som tidigare i skogsscenerna får vi nu se luftiga och lätta glidanden i koreografin för paren, ben i horisontella lyft som för damerna framåt.

Dramat finns med, någon gång får Sylvia hela herrgänget omkring sig och lyfts från ett par armar till ett annat, lite i stil med kurtisanen Manon i baletten med samma namn, i en liknande festscen där en kvinna är medelpunkten.

I en annan scen åter är codan med herrarna högst imponerande – med precision i tempo.

Det är skäl att nämna alla dansarna i balscenen, de gör stundvis soli, och de gör bra ifrån sig: Emmi Pennanen, Mai Komori, Lucie Rákosníková, Gabriel Davidsson, Maksim Tšukarjov, Cauê Frias, Valeria Quintana, Elena Ilyina, Emilia Števik, Mira Ollila, Felipe Domingos, Kamill Ariston Chudoba, Mariusz Morawski, Nikolas Koskivirta, Anna Sariola, Sari Stenholm, Maria Tamminen, Charlotte Schauman-Mäki, Marijana Dominis, Emrecan Tanis, Antti Keinänen, Giuseppe Martino, Juntaro Coste och Ville Mäki. Programbladet ger namnen i denna ordning, och de är ett fint gäng.

Delvis samma dansare sågs ju göra bra ifrån sig redan i första akten, förstärkta av Iga Krata, Hye Ji Kang, Frans Valkama och Lucas Jerkander.

I andra aktens andra del för storyn oss sedan tillbaka till skogen dit Sylvia med make har anlänt. Hon vandrar där och återser Aminta. Deras korta kärlek väcks åter till liv, bara för en stund. Ett vemodigt och kort möte. Livet självt berövar Sylvia från Aminta, läser vi i programbladet. Hon avlägsnar sig med resväskan hon haft med, ledsagad av mannen.

Orkestern dirigerades av Garrett Keast, och Jukka Merjanen stod för ett violinsolo. Orkestern med sin fina klang hade en stor del i att föreställningen kändes givande med en närvarande förtrollning.

Anita Jokela
6 maj 2019

 


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil