Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande koreografi, dynamisk scenografi och härliga kostymeringar – och därtill en musikalisk fest.
Koreografen Jiří Bubeníček har en beundransvärd känsla för att lyfta fram dansarnas bästa sidor med fängslande rörelsekombinationer. Verket bubblar av fantasi och (vem hade väl gissat det?) gott humör.
Navet är Arsen Mehrabyan som den anklagade Josef K. Han medverkar i nästan alla scener. Rollen förvaltar han med säkerhet och auktoritet. Tråkigt nog för dansen går han snart i pension: tala om att sluta med flaggan i topp!
Hur blir då Kafkas absurda drama en sådan fest? För det första: i Processen finns så mycket mer än enbart vad boken innehåller. Där finns moment från både Kafkas eget liv och romanen Förvandlingen, men framför allt: Personer och händelser från boken är ordentligt utbyggda och förstärkta.
Annars återges bokens huvudhandling blott glimtvis, ofta med talade ord. (Infinn dig till hörandet av ditt fall. Du borde ha varit här för en timme och fem minuter sedan. Idag har du gjort ett allvarligt misstag.)
Jag har aldrig tidigare sett ett danverk med så många böcker i. Det är en logisk avslutning med Josef K sittandes i ett rum fullt med böcker, läsandes.
I musikförteckningen anges fjorton kompositörer samt judiska folksånger, i sammanlagt 29 angivna verk. I orkesterdiket har jag tidigare inte sett så många slagverk. På scenen medverkar också den finska manskören Huutajat (Skrikarna). Dirigenten Koen Kesssels har dessutom haft inspelad körmusik att hålla reda på. Genomgående är musikstyckena, ibland synnerligen expressionistiska, utsökt väl valda till de olika scenerna.
Kvinnorollerna står för liv och glädje. Madeline Woo och Desislava Stoeva gör två tidiga duetter med Merhabyan till konstnärliga, granna höjdpunkter. Minji Nam i andra aktens början (i en klänning hon kan lyfta med armbågarna!) dansar en livlig och förtjusande duett med Josef K. Jérome Marchand får rollen som konstnären Titorelli att lysa. Där har han utsökt hjälp av tre (påklädda) glatt högljudda modeller: Natalie Ogonek, Coralie Aulas och Sarah Erin Keaveney.
Marchand har också en majestätisk roll som ”The Priest”. Där utmärker sig han och Mehrabyan i en lång, dynamisk maktkamp som också är en höjdpunkt i verket. Musik Arvo Pärt, betydelsebärande ljussättning av Jaka Šimenc, ett stort scenografiskt objekt av Otto Bubeníček, som mittpunkt i maktkampen. I och med slutet av den scenen har Josef K givit upp. Som i boken avrättas han.
Sammanfattningsvis: Här har jag helt kort (verket vore värt en essä) försökt framhålla några delar av detta fantasirika, generösa, imponerande verk fullt av tacksamma uppgifter för de medverkande. När detta skrivs har jag sett bara ett lag. Jag ser med förväntan fram mot nästa.
Blott ett element finner jag något olyckligt: titeln. Av bokens detaljrika huvudinnehåll finns föga kvar: en rättssak utan domstol, utan domare, utan anklagelseakt, utan möjligheter att försvara sig och utan dom, men med en avrättning. En värld där, med Josef K:s ord, lögnen är upphöjd till världsordning. Så innehållsrik är denna moderna, berättande balett att jag hellre önskat en bredare titel, som kanske varit mer publiktillvänd. Detta hindrar inte att jag framför mig ser en internationell succé.
Peter Bohlin
27 maj 2019
Koreografi: Jiří Bubeníček
Scenografi: Otto Bubeníček
Kostym och mask: Nadina Cojocaru
Musik: collage
Dirigent: Koen Kessels
Dansare (första laget):
Josef K: Arsen Mehrabyan
Frau Grubach: Madeleine Woo
Fräulein Bürstner: Desislava Stoeva
Willem: Otmar Kleman
Franz: Jonatan Davidsson
Whipper / Herr Huld, the Lawyer: Pascal Jansson
Usher’s Wife: Daria Ivanova
Student Bertold: Samuele Ninci
Unge Albert Karl: Andrey Leonivitch
Leni: Minji Nam
Block, the Merchant: Frei Ruhl
Titorelli / The Priest: Jérome Marchand
Titorelli’s Girls: Natalie Ogonek, Coralie Aulas, Sarah Erin Keaveney
Mother: Haruka Sassa
Two Sisters: Madeleine Woo, Coralie Aulas
samt Kungliga Baletten
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision