Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

ProDance

De retirerade ballerinorna visade sig i Petipas anda i Skuggornas rike. Foto Susanna Reitamo

03 jun
2019

Dansgala firade minnet av Marius Petipa

HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man minnet av Marius Petipa, född för 200 år sedan, det hade också galan som ledmotiv. 

ProDance

Hanako Matsune och Michal Krčmář i Pas de Deux ur Bajadären. Foto Susanna Reitamo

Elävä Petipa (Den levande Petipa) hade man valt som tema. Det blev ett givande evenemang med inhemska dansare och dansarstuderanden samt ett par intressanta gäster från Tallinn och Hollands Nationalbalett.

Kvällens clou var det inledande numret, Grand Défilé – en Tribut till Marius Petipa. Äldre ballerinor – en ”Corps de Passé, Retired professional dancers” följda av dansare från Finlands nationalbalett samt av lite äldre och även mycket unga balettstuderande från Helsingfors Balettakademi intog scenen med koreografi ur Bajadärens andra akt.

De äldre dansarna visade alla sin personliga stil. De förtjusade och charmerade sina åskådare: Kirsi Aromaa, Ulrika Hallberg, Maija Hänninen, Leena Kalk (tidigare Virtanen), Venla Konttinen, Tuula Källström, Terttu Laurikainen, Riina Laurila, Tuija Lindholm, Anneke Lönnroth, Liisa Palin, Tamara Perovuo, Jaana Puupponen, Tarja Ranta, Minna Tervamäki, Arja Tervo och Merja Tuohimaa. Det var en fin kavalkad som uppskattades stort av publiken. Modern till detta hade varit Tytti Hirvonen, medlem i styrelsen. Ett tack till henne, det blev något helt extra i föreställningen med detta nummer.

ProDance

Tiina Myllymäki och Sergej Popov i Grand Pas de Deux ur Törnrosa. Foto Susanna Reitamo

Silvia Kononen har tidigare utbildats vid operabalettskolan och flyttat senare för att studera vid Helsingfors dansinstitut där man ofta får mycket personlig ledning. Snabbt fotarbete och vassa höga lyft utmärker hennes dans. Det moderna numret Woodkid var koreograferat av Ananda Kononen.

Phet Haanpää, också hon från Helsingfors dansinstitut, gjorde intryck med sin variation ur Paquita. En annan variation ur samma balett dansades av Aapo Kokkonen från ungdomsgruppen vid Nationalbaletten.

Första årets ungdomar vid gruppen är också Viola Länsivuori och Konsta Roos, de dansade Ankka och Elias (Ankan och Elias) ur Sami Saikkonens lekfulla De små svanarnas sjö. Det syns tydligt åt vilket håll dessa ungas väg i fortsättningen leder, viss potential är synlig. Konkurrensen är dock hård i dansvärlden.

ProDance

Sergej Upkin, Estlands Nationalbalett dansade Satanella. Foto Susanna Reitamo

Kira Hilli är en begåvad ung dansare som Dansportalen uppmärksammat redan tidigare, numera medlem i ungdomsgruppen vid Hollands nationalbalett. Mera energi kunde hon inte ha visat än vad som sågs i Mustalaistanssi (Zigenardansen) ur Don Quijote, koreograferad av Kasiyan Goleizovskij efter Petipa.

Konsta Roos från ungdomsgruppen vid Finlands nationalbalett assisterade denna vilda zigenardam för vilken inga gränser tycktes omöjliga om det sedan gällde cambrés [böjningar] bakåt, eller fart och inlevelse i svängarna. Kira har under studieåren, först vid Helsingfors dansinstitut och sedan vid konsthögskolan i München, utvecklat en gedigen teknik. Utstrålning har hon inifrån.

ProDance

Karamellerna från Operabalettskolan i Wilfried Jacobs koreografi. Foto Susanna Reitamo

När Sergej Upkin från Estlands nationalbalett uppenbarade sig på scenen var det klart att här har vi en mogen och riktig konstnär. Hans första nummer var en variation ur Petipabaletten Satanella, det andra en lekfull La Valse à Mille Temps till musik av Jacques Brel, koreograferad av Triinu Leppik-Upkin. I båda numren visade Sergej stilkänsla. Hans timing till musiken var perfekt trots det höga tempot.

Jag såg Sergej allra först i Tallinn i början av millenniet och hans Romeo tillsammans med Julia dansad av fina partnern genom åren, Luana Georg, gjorde stort intryck. Som Sergej konstaterade när vi diskuterade detta var han mycket ung då och i början av karriären. Mycket seriöst närmade han sig uppgifterna i baletten från första början.

ProDance

Maija Nikkonen-Hilli presenterar mottagarna av stipendier. Foto Susanne Reitamo

Karamellit (Karamellerna) ur Nötknäpparen av Wilfried Jacobs efter Petipa och Ivanov dansades med glada miner av 16 små elever från Balettläroanstalten (operabalettskolan).

Ur Nötknäpparen sågs också en Arabisk dans av skolans äldre studerande. Viivi Ahola som solist och Elise Nikula, Matilda Kokora, Vilma Tissari och Annika Meriläinen intog poser i österländsk stil i sin dans. Samma skola representerades också av Ellen Mäkelä och Lassi Hirvonen i ett adagio ur balettens Grand pas de deux, ett elegant och vackert framträdande av två blivande konstnärer. Ellen blir färdig med sin utbildning i vår och hennes framtid ser ljus ut. Blivande höst kommer hon att ses i Nationalbalettens produktioner.

Unga precisa damer från Esbo dansinstitut sågs i Jääneitojen tanssi (Isjungfruarnas dans). Dessa nio dansstuderande rörde sig redan mycket vant till takter av Ludvig van Beethoven, numret av Sanna Leino har redan setts vid andra evenemang.

En något annorlunda ”Flickan”, var en variation i modern stil ur La Fille Mal Gardée i Jyrki Karttunens koreografi, framförd av Heidi Naakka från Helsinki Dance Company.

ProDance

Viola Länsivuori och Konsta Roos i Ankan och Elias.Foto Susanna Reitamo

Efter detta framförde ordföranden Maija Nikkonen-Hilli sina hälsningar till publiken. Hon redogjorde även för målet med föreningens verksamhet innan kvällens två konferencierer fick ta över. Detta år var dessa Minna Tervamäki och Sami Saikkonen.

En av deras uppgifter var att intervjua den av många älskade, fina solistdansaren Ulrika Hallberg. Vi fick också se en filmsnutt med henne och Matti Tikkanen i adagiot ur grand pas de deuxet från Don Quijote och kunde konstatera att det var tur att numret i sinom tid kunnat sparas och nu hittats i arkivet hos tv-bolaget MTV3.

ProDanceKiraHIlli

Kira Hilli i zigenardansen ur Don Quijote. Foto Susanna Reitamo

Grand Pas de Deux: adagiot och coda – delar ur Prinsessan Törnrosa – dansades av Tiina Myllymäki och Sergej Popov. De är stjärnor i Nationalbaletten och utstrålar säkert kunnande. Likaså de personliga artisterna Hanako Matsune (titeln 1. solist – tillsvidare) – och stjärndansaren Michal Krčmář, vilka avslutningsvis framförde ett Pas de Deux ur Bajadären.

Pro dance-föreningen är öppen för varje dansentusiast, och den ordnar förutom galan andra intressanta evenemang. En årlig resa – eller denna gång två – finns i programmet. I Tallinn skall man se baletten Romeo och Julia, och en sensommarens balettgala står på tur i Willmanstrand. En julfest ordnas i november eller december, och bland annat kan repetitioner följas på olika håll.

Varje medlem i föreningen kan delta i aktiviteterna och på så sätt bidra till möjligheten att utdela stipendier. Dessutom uppträder alla artister vid galan gratis och ger på det viset sitt bidrag till verksamheten.

Anita Jokela
3 juni 2019

Stipendier 2019 utdelade av Pro Dance-föreningen

Leila Sillantaka, grundare och rektor av Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut) för livsgärning
Sergej Popov, stjärndansare vid Nationalbaletten
Emilia Števik, dansare vid Nationalbaletten
Misa Lommi, dansare och skådespelare
Tuomo Railo, grundare konstnärlig chef vid Dansteater Glims & Gloms
Saga Eriksson, före detta dansare vid Nationalbaletten och balettpedagog
Elina Ampuja, dansstuderande vid Lappeenrannan tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Övriga stipendier:
Lucia Nifontovas stipendium: Venla Konttinen, dansare och balettpedagog, samt till Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Olli Vasasstipendium: Katariina Luukas, dansare vid Nationalbalettens ungdomsgrupp och Taru Hiitola, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Marianna Rumjantsevas stipendium: Silvia Kononen och Phet Haanpää, dansstuderanden vid Helsingin Tanssiopistos specialundervisningsklass


  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil