Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

ProDance

De retirerade ballerinorna visade sig i Petipas anda i Skuggornas rike. Foto Susanna Reitamo

03 jun
2019

Dansgala firade minnet av Marius Petipa

HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man minnet av Marius Petipa, född för 200 år sedan, det hade också galan som ledmotiv. 

ProDance

Hanako Matsune och Michal Krčmář i Pas de Deux ur Bajadären. Foto Susanna Reitamo

Elävä Petipa (Den levande Petipa) hade man valt som tema. Det blev ett givande evenemang med inhemska dansare och dansarstuderanden samt ett par intressanta gäster från Tallinn och Hollands Nationalbalett.

Kvällens clou var det inledande numret, Grand Défilé – en Tribut till Marius Petipa. Äldre ballerinor – en ”Corps de Passé, Retired professional dancers” följda av dansare från Finlands nationalbalett samt av lite äldre och även mycket unga balettstuderande från Helsingfors Balettakademi intog scenen med koreografi ur Bajadärens andra akt.

De äldre dansarna visade alla sin personliga stil. De förtjusade och charmerade sina åskådare: Kirsi Aromaa, Ulrika Hallberg, Maija Hänninen, Leena Kalk (tidigare Virtanen), Venla Konttinen, Tuula Källström, Terttu Laurikainen, Riina Laurila, Tuija Lindholm, Anneke Lönnroth, Liisa Palin, Tamara Perovuo, Jaana Puupponen, Tarja Ranta, Minna Tervamäki, Arja Tervo och Merja Tuohimaa. Det var en fin kavalkad som uppskattades stort av publiken. Modern till detta hade varit Tytti Hirvonen, medlem i styrelsen. Ett tack till henne, det blev något helt extra i föreställningen med detta nummer.

ProDance

Tiina Myllymäki och Sergej Popov i Grand Pas de Deux ur Törnrosa. Foto Susanna Reitamo

Silvia Kononen har tidigare utbildats vid operabalettskolan och flyttat senare för att studera vid Helsingfors dansinstitut där man ofta får mycket personlig ledning. Snabbt fotarbete och vassa höga lyft utmärker hennes dans. Det moderna numret Woodkid var koreograferat av Ananda Kononen.

Phet Haanpää, också hon från Helsingfors dansinstitut, gjorde intryck med sin variation ur Paquita. En annan variation ur samma balett dansades av Aapo Kokkonen från ungdomsgruppen vid Nationalbaletten.

Första årets ungdomar vid gruppen är också Viola Länsivuori och Konsta Roos, de dansade Ankka och Elias (Ankan och Elias) ur Sami Saikkonens lekfulla De små svanarnas sjö. Det syns tydligt åt vilket håll dessa ungas väg i fortsättningen leder, viss potential är synlig. Konkurrensen är dock hård i dansvärlden.

ProDance

Sergej Upkin, Estlands Nationalbalett dansade Satanella. Foto Susanna Reitamo

Kira Hilli är en begåvad ung dansare som Dansportalen uppmärksammat redan tidigare, numera medlem i ungdomsgruppen vid Hollands nationalbalett. Mera energi kunde hon inte ha visat än vad som sågs i Mustalaistanssi (Zigenardansen) ur Don Quijote, koreograferad av Kasiyan Goleizovskij efter Petipa.

Konsta Roos från ungdomsgruppen vid Finlands nationalbalett assisterade denna vilda zigenardam för vilken inga gränser tycktes omöjliga om det sedan gällde cambrés [böjningar] bakåt, eller fart och inlevelse i svängarna. Kira har under studieåren, först vid Helsingfors dansinstitut och sedan vid konsthögskolan i München, utvecklat en gedigen teknik. Utstrålning har hon inifrån.

ProDance

Karamellerna från Operabalettskolan i Wilfried Jacobs koreografi. Foto Susanna Reitamo

När Sergej Upkin från Estlands nationalbalett uppenbarade sig på scenen var det klart att här har vi en mogen och riktig konstnär. Hans första nummer var en variation ur Petipabaletten Satanella, det andra en lekfull La Valse à Mille Temps till musik av Jacques Brel, koreograferad av Triinu Leppik-Upkin. I båda numren visade Sergej stilkänsla. Hans timing till musiken var perfekt trots det höga tempot.

Jag såg Sergej allra först i Tallinn i början av millenniet och hans Romeo tillsammans med Julia dansad av fina partnern genom åren, Luana Georg, gjorde stort intryck. Som Sergej konstaterade när vi diskuterade detta var han mycket ung då och i början av karriären. Mycket seriöst närmade han sig uppgifterna i baletten från första början.

ProDance

Maija Nikkonen-Hilli presenterar mottagarna av stipendier. Foto Susanne Reitamo

Karamellit (Karamellerna) ur Nötknäpparen av Wilfried Jacobs efter Petipa och Ivanov dansades med glada miner av 16 små elever från Balettläroanstalten (operabalettskolan).

Ur Nötknäpparen sågs också en Arabisk dans av skolans äldre studerande. Viivi Ahola som solist och Elise Nikula, Matilda Kokora, Vilma Tissari och Annika Meriläinen intog poser i österländsk stil i sin dans. Samma skola representerades också av Ellen Mäkelä och Lassi Hirvonen i ett adagio ur balettens Grand pas de deux, ett elegant och vackert framträdande av två blivande konstnärer. Ellen blir färdig med sin utbildning i vår och hennes framtid ser ljus ut. Blivande höst kommer hon att ses i Nationalbalettens produktioner.

Unga precisa damer från Esbo dansinstitut sågs i Jääneitojen tanssi (Isjungfruarnas dans). Dessa nio dansstuderande rörde sig redan mycket vant till takter av Ludvig van Beethoven, numret av Sanna Leino har redan setts vid andra evenemang.

En något annorlunda ”Flickan”, var en variation i modern stil ur La Fille Mal Gardée i Jyrki Karttunens koreografi, framförd av Heidi Naakka från Helsinki Dance Company.

ProDance

Viola Länsivuori och Konsta Roos i Ankan och Elias.Foto Susanna Reitamo

Efter detta framförde ordföranden Maija Nikkonen-Hilli sina hälsningar till publiken. Hon redogjorde även för målet med föreningens verksamhet innan kvällens två konferencierer fick ta över. Detta år var dessa Minna Tervamäki och Sami Saikkonen.

En av deras uppgifter var att intervjua den av många älskade, fina solistdansaren Ulrika Hallberg. Vi fick också se en filmsnutt med henne och Matti Tikkanen i adagiot ur grand pas de deuxet från Don Quijote och kunde konstatera att det var tur att numret i sinom tid kunnat sparas och nu hittats i arkivet hos tv-bolaget MTV3.

ProDanceKiraHIlli

Kira Hilli i zigenardansen ur Don Quijote. Foto Susanna Reitamo

Grand Pas de Deux: adagiot och coda – delar ur Prinsessan Törnrosa – dansades av Tiina Myllymäki och Sergej Popov. De är stjärnor i Nationalbaletten och utstrålar säkert kunnande. Likaså de personliga artisterna Hanako Matsune (titeln 1. solist – tillsvidare) – och stjärndansaren Michal Krčmář, vilka avslutningsvis framförde ett Pas de Deux ur Bajadären.

Pro dance-föreningen är öppen för varje dansentusiast, och den ordnar förutom galan andra intressanta evenemang. En årlig resa – eller denna gång två – finns i programmet. I Tallinn skall man se baletten Romeo och Julia, och en sensommarens balettgala står på tur i Willmanstrand. En julfest ordnas i november eller december, och bland annat kan repetitioner följas på olika håll.

Varje medlem i föreningen kan delta i aktiviteterna och på så sätt bidra till möjligheten att utdela stipendier. Dessutom uppträder alla artister vid galan gratis och ger på det viset sitt bidrag till verksamheten.

Anita Jokela
3 juni 2019

Stipendier 2019 utdelade av Pro Dance-föreningen

Leila Sillantaka, grundare och rektor av Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut) för livsgärning
Sergej Popov, stjärndansare vid Nationalbaletten
Emilia Števik, dansare vid Nationalbaletten
Misa Lommi, dansare och skådespelare
Tuomo Railo, grundare konstnärlig chef vid Dansteater Glims & Gloms
Saga Eriksson, före detta dansare vid Nationalbaletten och balettpedagog
Elina Ampuja, dansstuderande vid Lappeenrannan tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Övriga stipendier:
Lucia Nifontovas stipendium: Venla Konttinen, dansare och balettpedagog, samt till Lassi Hirvonen, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Olli Vasasstipendium: Katariina Luukas, dansare vid Nationalbalettens ungdomsgrupp och Taru Hiitola, dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationalopera och -balett

Marianna Rumjantsevas stipendium: Silvia Kononen och Phet Haanpää, dansstuderanden vid Helsingin Tanssiopistos specialundervisningsklass


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil