Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Repetition av Nötknäpparen på Svenska Balettskolan i Göteborg. Video Heléne Friberg

13 dec
2021

Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen

Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där de kan få träna att dansa på scenen i olika roller hela vägen upp till en huvudroll.

Dansportalen har träffat tre av eleverna som gör huvudroller vid årets föreställningar av Nötknäpparen på Lorensbergsteatern i Göteborg.

Lana Maxxa

Lana och Maxx övar på att hitta balansen i ett utfall. Foto Heléne Friberg.

Maxx Bran Pizarro, åk 9
Dansar titelrollen som Nötknäpparen i lag 1. Är även reserv till Marshmallows.

Lana Persson, åk 8
Dansar rollen som Clara i lag 1. I lag 2 gör hon festbarn och snöflinga.

Betty Svensson, åk 8.
Gör Clara i lag 2 tillsammans med en expatriot från Spanien, samt snöflinga i lag 1.

Betty Svensson

Betty Svensson och Arturo Lizana García, från Spanien, dansar Clara och Nötknäpparen, i lag 2 på Lorensbergsteatern. Foto Heléne Friberg

På Svenska Balettskolan i Göteborg är föreställningar en viktig del i utbildningen för att kunna bli professionell dansare. Repetitionerna inför årets extra efterlängtade föreställningar av Nötknäpparen i december, började direkt efter sommarlovet och finns med på dansschemat under hela höstterminen.

Efter höstlovet anländer Bettys nya danspartner Arturo Lizana Garica för att repetera in Nötknäpparen ihop med Betty. Arturo är född i Granada och flyttade till Madrid i höstas för att studera på Real Concervatoire de Mariemma. Nu kommer han alltså till Svenska Balettskolan som expatriot-elev och går in i huvudrollen som Nötknäpparen ihop med Betty Svensson i lag 2.

Vad tänkte ni när ni såg era namn på rollistan för huvudrollerna?

Maxx: Spännande och intressant. Det kändes kul också.

Lana: Jag blev lite nervös. Man hoppas ju alltid på det bästa.

Betty: Alltså, man har ju alltid sett rollen som Clara som – wow – och tänkt … att en dag, om det kommer vara jag. Magiskt.

De har, alla tre, redan dansat mindre roller i föreställningen. De har sett lite av andra versioner av Nötknäpparen och klassisk balett på film och någon enstaka föreställning på scen, som Giselle och Svansjön. Men det är inte helt lätt för då måste de bege sig till någon av Nordens eller Europas huvudstäder. Svenska Balettskolan brukar resa med eleverna för att de ska få se balett på riktigt men under pandemin har det inte varit möjligt. Så jag frågar istället vem de repeterar med?

”Tania”, svarar alla tre i kör.

Tania Rodriguez är lärare i klassisk balett på skolan och kommer närmast från KHIO, Kunsthøgskolen i Oslo. Tania är mexikanska och utbildad vid National Institute of the Arts INBA. Hon har dansat i Mexico City Ballet (Ballet Company for Youth) och National Ballet of Mexico (Compañía Nacional de Danza, México). Sin pedagogexamen tog hon i Canada National Ballet School Diploma-program TPPD (DIP), 2006.

Tania viser mimscen

Tania instruerar hur en av mimscenerna ska göras och berättar vad varje rörelese betyder så att eleverna kan uttrycka dem med känsla. Foto Heléne Friberg

Är Tania bra?

”JAAA!!!”, utbrister alla tre.

På vilket sätt?

Betty: ”Hon ger tips och inte bara korrektioner och säger vad hon menar med dem. Till exempel säger hon inte bara ”höften”, utan förklarar vad jag gör med den. Det är bra.”

Har ni även andra repetitörer, som coachar er?
Maxx:
”Bara när vi repar ’Marshmallows’, då har vi killar Roman”.

Betty: ”När jag repar ’Klubbor’ har vi tjejer Susanne.”

Nötknäpparen lag 2

I föreställningen deltar många av skolans lärare, här ses Susanne och Roman bilda en båge för de dansande festbarnen. Foto Josef Götherskjöld

Susanne Lindström är danslärare i klassisk balett på skolan sedan många år. Susanne är utbildad balettpedagog vid The Royal Ballet School Teachers Training Course, en av världens främsta balettskolor.

Roman Rumyantsev är lärare i klassisk balett och huvudlärare i scenisk folkdans på Svenska Balettskolan. Tidigare solist vid Moscow City Ballet, Moscow Classical Ballet, Imperial Ballet och Kreml. Roman är även utbildad inom scenisk folkdans och karaktärsdans i Ryssland.

Betty berättar att hennes nya danspartner Arturo, kommer till Sverige först efter höstlovet. Då ska de träna extra två heldagar för att komma i kapp, medan de andra har teori. Jag frågar hur det känns att behöva repetera utan partner så länge.

”Lite nervöst, för att det är så olika att dansa med olika personer, men det ska bli intressant att få lära känna annat blod.”

Vad är den största utmaningen med era roller?

Lana: ”Musikaliteten. Vi har många små rörelser som ska komma exakt på rätt taktdelar i musiken. Och då finns det rätt många man ska komma ihåg.”

Jag frågar hur hon gör för att känna in, eller som hon själv säger; nöta in musiken. Om hon brukar lyssna på den t ex när hon är hemma eller på väg till skolan. Jag tänker att idag finns ju musiken på nätet och på Spotify. Till svar får jag lite förvånande: ”Ah, nh, eh, nej…vi har inte den musiken.”

Drosselmeyer

Sebastian Michanek står för idé, koreografi och iscensättning, här ses han i rollen som Drosselmeyer. Foto Josef Götherskjöld

Hur skulle ni beskriva Sebastian Michaneks version av Nötknäpparen och koreografin?

Maxx: ”Glad och annorlunda. I andra akten är det godis som dansar, det brukar det ju inte vara. Men det är smart, för det är kul för släktningar och ungar som kommer och tittar.”

Betty: ”Det är så kreativt med något annat, att det inte är samma som i andra versioner jag har sett, utan mer utmärkande för Svenska Balettskolan i Göteborg. Jag tycker koreografin är väldig glad, det är verkligen saga.”

Vad är svårast och klurigast med din roll Maxx?

Maxx: ”Placeringen. Att man är på rätt plats, det är ju så många andra på scenen samtidigt. Och så känslan – att gå från att vara en soldat som ska skydda Clara till att fajtas med råttkungen för att sedan bli förälskad i Clara – den är lite svår att visa fram.”

Det är många nya saker för eleverna att tänka på och snabba omställningar som de måste kunna hantera. De ska även klara att mima på balettspråk. Vi pratar vidare om hur de tänker kring att agera och gestalta sina roller och hur de får ut hur de känner med ansikte och kropp.

Nötknäpparen Maxx

Maxx agerar med full inlevelse som festbarn i en tidigare föreställning. Snart gör han titelrollen som Nötknäpparen. Foto Josef Götherskjöld

Maxx: ”Jag tycker det är svårt att beskriva hur Nötknäpparen ska vara, liksom exakt. Känslan kommer nog när vi har genomdrag på scenen. Det blir mer äkta då.”

Det blir det säkert, säger jag och frågar försiktigt om de tror att man bör vänta tills att man står på scenen och förlita sig på att känslan bara kommer då, eller om man behöver öva även på uttrycket innan man står där i kostym och smink med full belysning, dekor och alla runt omkring sig. Vi enas om att man måste tänka på själva rollen långt tidigare, och alla tre verkar inte att annars är man lite sent ute.

Får ni hjälp med instuderingen av själva rollkaraktärerna? Eller vet ni hur ni vill göra Clara och vem Nötknäpparen är?

Lana: ”Clara är ju ett barn, hon är glad och lekfull, Vi har fått lite hjälp av Susanne. Hon har berättat att vi inte ska vara så prinsessiga, utan mer glada och lite busiga och där för att leka och ha kul.”

Så bra, det är ju väldigt viktigt att ni vet hur rollerna ska vara och känner till koreografernas olika tolkningar och intentioner. Det måste man tänka på i alla roller. Det är ju det som är så roligt också, när man får göra roller och plocka fram någonting av sig själv i rollen. Så ta chansen nu när ni har den, säger jag till alla tre.

Nötknöpparen SVG

Som dansare får man även lära sig att pussas på scenen. Foto Josef Götherskjöld

Hur mycket repeterar ni så här två månader före?

Betty: ”En gång i veckan repar vi pas de deux-avsnitten, men vi tränar också andra delar och de scener där det är andra dansare med, och de uppgifter vi har i andra lag. Sen blir det mer och mer ju närmre vi kommer föreställningarna.”

Suget efter att kunna ge balettföreställningar igen märks tydligt även på biljettförsäljningen. Man har redan satt in en extraföreställning. Det stora grand pas de deuxet, sockerfén och Drosselmeyer görs av gästande danssolister från Kungliga Baletten, tjeckiska Nationalbaletten och danska Den Kongelige Ballet.

Till våren, två år efter den planerade urpremiären är det sedan äntligen dags för skolans andra stora helaftonsbalett, Peter Pan. Ett helt nytt originalverk, även det iscensatt av skolans konstnärlige chef, Sebastian Michanek.

Repeterar ni även på Peter Pan nu under hösten?

Maxx: ”Näe, inte just nu, vi var ju färdigrepeterade innan sommaren. Så vi vet redan vilka roller vi ska ha. Fast flera av oss har fått nya roller innan vi ens stått på scenen i de första rollerna vi fick eftersom premiären flyttats fram flera gånger på grund av pandemin. Men nu ska det bli kul!”

Nötknäpparen Clara SVG

Laura Persson i rollen som Clara när Nötknäpparen gavs på Lorensbergsteatern 2019. I år är det lillasyster Lanas tur. Foto Josef Götherskjöld

Lanas storasyster Laura gick ut Svenska Balettskolan i våras och går nu gymnasiet på Kungliga Balettskolan i Stockholm. Jag undrar hur det går för henne? Det går bra, säger Lana, men Maxx vet mer och berättar:
”De ska göra Svansjön på Operan i Stockholm och då har Laura gjort audition. Hon får reda på den här veckan ifall hon får vara med.”

Tycker ni det är kul att stå på scenen och göra föreställningar?

Alla: ”Ja, det är fantastiskt. Det är det bästa på hela året.”

Vad har du för planer efter 9an, Maxx?
Maxx:
”Jag söker till en massa skolor och stipendium som Carina Ari. Jag tänker på ABT, Tring, Royal, Palucca, Stockholm…”

Ja, det finns många bra skolor, det är bra att du har koll. Och ni tjejer, ni har ett år kvar, men sedan?

Betty: ”Mitt drömkompani är typ ABT och Norge. Jag tycker det är så fascinerande att de tar in långa dansare i Norge. För jag är ganska lång själv. Och så gillar jag Royal Ballet, men jag kommer söka till typ alla skolor, jag vill komma bort från Sverige.”

Betty är 1,64 m lång. Jag inflikar att det inte är så långt för att vara dansare, att hon inte behöver vara orolig, det är en bra längd. Efter en stund säger Lana att hon inte har tänkt så mycket på framtiden ännu, men att hon vill fortsätta dansa. Jag tänker; härligt och säger; Håll er friska, starka och skadefria!

Tania instruerar tjejerna med hjälp av videofilm från en tidigare föreställning. Video Heléne Friberg

Vad tycker ni tjejer är största utmaningen med rollen som Clara?

Betty: ”Vi står så länge på tå, så det är ganska tufft. Jag har aldrig varit på tå så länge förut. Det blir mycket fotbad.”

Lana: ”Jag tror det kommer bli lite svårare när vi kommer på scenen med strålkastarna och allt, jag har ju aldrig dansat på scenen i tåskor förut.”

Nötknäpparen Betty

Medan övriga elever på skolan har teorilektioner får Betty och Arturo träna extra för att lära känna varandra och komma ikapp. Foto Heléne Friberg

Betty: ”Inte jag heller! Föreställningarna har ju varit inställda så länge.”

Oj, det är en tuff utmaning för bägge tjejerna att få en så stor roll direkt och dessutom på tå. Det är både modigt och imponerande. Jag undrar om de har fått tillräckligt med tåskor, så att de inte står utan en dag och det inte finns några passande skor. Blir det panik då eller? Inget svar kommer, båda tjejerna tittar bara lite förvånat på mig, som om den tanken aldrig slagit dem. Jag frågar istället om de har provat sina kostymer ännu och alla tre nickar.

Nötknäpparen Snöflingor

En scen med alla snöflingor och Clara i sin dröm. Foto Tilo Stengel

Betty: ”Vi har provat dem igen, nu precis. Alltså nattlinnet satt bra på mig, men så delar vi på en klänning också och den hade blivit lite kort för mig. Men jag har den bara några minuter så det ska nog gå bra.”

Tänk er att ett gäng kompisar ska gå och se Nötknäpparen med er i huvudrollerna. De vet inte hur ni har det på dagarna. De har säkert massor av frågor. Vad skulle ni då berätta?

Maxx: ”Ja, att jag tränar varje dag för att kunna stå på scenen och göra Nötknäpparen, en soldat som ska skydda Clara i drömmen.”

Lana: ”Jag ska dansa i en balettföreställning med mycket känsla, det är lekfullt och juligt. Jag ska göra Clara, en tjej på typ 12–13 år, som drömmer en massa.”

Nötknäpparen alla

Alla kostymer är uppsydda på skolans egen kostymateljé. Det har gått åt mycket siden till de vida kjolarna och deras stora rosetter. Foto Tilo Stengel

Vet ni i vilken tidsepok som föreställningen utspelar sig i? Är det nutid eller för länge sen?

Betty: ”Länge sedan, det är stora kjolar som vi inte skulle ha idag. Ingen tv, men alla dansar kring granen och leker.”

Det låter bra, hur går det med plugget i övrigt, ni går ju sista åren i grundskolan, är det tufft?

Maxx: ”Det går bra, men det är större uppgifter och inlämningar som man kan behöva skriva på datorn när man kommer hem och är trött efter att ha tränat.”

Tror ni att ni skulle haft mer ork om ni inte dansat så mycket på dagarna?

Svaret blir både ja och nej. Betty tar vid och säger att hon känner sig ganska pigg:

”Sömnen är det viktigaste när vi tränar så hårt. Så jag tänker mycket på att få sova tillräckligt och balansera allt, jag lägger mig runt nio, halvtio.”

Jag undrar om de brukar ha med sig mobilen i sängen? Njae, inte jättemycket, blir det mumlande svaret från de tre. Det känns inte helt sanningsenligt.

Brukar ni titta mycket på nätet och i sociala medier på andra dansare?

”Ja, på Insta”, svarar alla tre.

Har ni något favoritkonto som ni följer?

Maxx:” Ja, balettkonton på Insta.”

Betty: ”@danceoftheworld, där får man se olika saker från olika kompanier i världen så att man inte tröttnar.”

Lana: ”Jag kollar lite random, det som kommer upp i flödet bara.”

Går ni inte in på något speciellt konto? Jag brukar t ex kolla på @marianelanunezofficial.

Betty: ”Jaaa, hon har bra närvaro på scenen.”

Maxx: ”Ja, jag kollar hennes konto också, och @nikishafogo.”

Marianela Nunez, är från Argentina och sedan 2002 premiärdansös vid The Royal Ballet i London.

Nikisha Fogo är född i Sverige och utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan. Sedan 2018 är hon premiärdansös vid Wiener Stattsoper.

När ni tittar på andra dansare, vad tittar ni efter, kan ni lära eller inspireras, snappar ni upp något?

Betty: Det är olika stilar, ibland kollar jag på Vaganova och ibland på Royal Ballet. Jag gillar Royal Ballet, för deras stil är mjuk och armarna har flow.”

Lana: ”Jag brukar kolla på deras teknik, t ex hur de får så höga ben. Att de först lyfter knäet så högt de kan innan de gör developpé.”

Nötknäpparen Jan-Erik

Jan-Erik Wikström är en av mycket få dansare som kan titulera sig som Hovdansare. Här ses han i rollen som Drosselmeyer. Foto ?

Tycker ni att de verkar få andra råd och instruktioner eller ser ni olika stilar och tekniker jämfört med hur ni får lära er?

Betty: ”Jag tycker vi får ganska mycket genom att våra lärare kommer från olika kompanier och länder. Som t ex Jon Ugarriza, han är spanjor men har jobbat överallt. Och Roman, han är från Ryssland. Så vi får en smak av de flesta stilarna, vilket är bra, för om man t ex gillar Romans ryska stil, så kan man söka till Vaganova.”

Jon Ugarriza är danslärare i klassisk balett på skolan. Han kommer från Spanien och har en examen i koreografi och dansteknik från utbildningsministeriet och American Ballet Theatre® National Training Curriculum i New York.

Ni har precis haft Petrusjka Broholm, från ABT Jacqueline Kennedy Onassis School, som gästlärare, hur var det?

”JÄTTEROLIGT! Man får jättebra tips, det var jättehäftigt”, säger alla i mun på varandra.

Petrusjka Broholm, är född i Danmark och tidigare solist vid bl a Den Kongelige Ballet. 2018 utnämndes hon till huvudlärare för ABT JKO skolans pre-professionella division, av Cynthia Harvey.

Det märks att alla tre är taggade för kommande veckor av repetitioner och föreställningar av Nötknäpparen. Vi avrundar vår pratstund och jag önskar dem varmt lycka till och säger till dem att göra sitt bästa och inte glömma att ha roligt också. Då brukar det gå bra.

Nötknäpparen SVG

Nötknäpparen är en succé i Göteborg. Foto Tilo Stengel

För dig som är nyfiken på att se de tre huvudrollsdebutanterna och alla elever på Svenska Balettskolan dansa in i den sagolika dekoren på Lorensbergsteaterns scen rekommendera att genast boka biljetter på notknapparen.se Länk till annan webbplats.

Där kan du även läsa mer om alla solister samt se den spännande dokumentärfilmen ”Vägen till Nötknäpparen” som ger inblick kring arbetet bakom kulisserna.

God Jul!

Heléne Friberg
Göteborg


  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil