Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nurejevs Svansjön1

Odettes och Prinsens slutpose i andra aktens pas de deux. Odette – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

25 dec
2021

Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige

Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.

Charles Jude är före detta Etoile på Parisoperan och dansade själv Prins Siegfried i Nurejevs version. Calum Lowden dansar prinsens lärare Wolfgang och trollkarlen Rothbart som i denna version är en och samma person.

Nurejev Svansjön6

Prinsen i sitt solo i andra akten. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Kungliga Baletten presenterar tre olika lag i huvudrollerna. Först ut som prins Siegfried är Daniel Norgren-Jensen och Haruka Sassa som Odette/Odile.

Rudolf Nurejevs version av Svansjön hade premiär på Parisoperan 1984 under Nurejevs tid som balettchef och är den tredje och slutliga version som Nurejev koreograferat. Den första sattes upp i London 1962 och den andra i Wien 1964.

Charles Jude har tidigare instuderat Suite en Blanc i koreografi av Serge Lifar med Kungliga Baletten. Balettchef Nicolas Le Riche frågade honom om möjligheten att sätta upp Nurejevs Svansjön i Stockholm. Charles var mycket positiv till detta och ansåg att dansarna hade den nivå som krävdes. Han är medlem i Nurejev Foundation och med stöd därifrån var det möjligt för Stockholmsoperan att iscensätta denna påkostade version.

Charles Jude

Charles Jude var tidigare konstnärlig ledare för baletten vid Bordeux National Opera. Foto Laurent Theillet

Nurejev Foundation förvaltar tillgångarna efter Nurejev som efterlämnade en förmögenhet då han dog. Fonden delar ut stipendier och ger bidrag till olika organisationer inom danskulturen som skolor, kompanier och koreografer. Enligt Nurejevs önskemål hjälper och stödjer den också skadade dansare så de kan få den behandling som är nödvändig för att kunna återgå till sitt yrke.

Det här är första gången Charles Jude iscensätter hela Nurejevs Svansjön. Iscensättare har även varit Clairemarie Osta.

Charles berättar att bland det som är speciellt och annorlunda i Nurejevs version är att det har lagts mer tonvikt på Prinsen och de manliga dansarna än i andra versioner.

Nurejev Svansjön3

Odette i ett solo i andra akten. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I först akten uppmanar Prinsens mamma Drottningen sin son att gifta sig men han är inte intresserad av kvinnorna som presenteras för honom på slottet. Akten avslutas med en polonäs med enbart manliga dansare. Hans lärare undrar om en man skulle kunna intressera honom, men Prinsen tackar nej även till detta.

Nurejev tänkte sig att Rothbart hade två döttrar en vit och en svart Odette/Odile. Efter att Prinsen avböjt alla förlag till giftermål förvandlas läraren till Rothbart och visar en av sina döttrar för honom, den vita Odette. Svanen är inte kvinna, inte mänsklig, inte djur utan någonting vitt och rent. Han ger Prinsen ett armborst och lockar honom till att ge sig ut och söka efter den här varelsen.

I slutet av första akten förvandlas Rothbart till en svart rovfågel som enligt psykoanalytikern Freud är en symbol för sexualitet. Prinsen försöker skjuta rovfågeln med armborsten och jagar honom till Svansjön. När han kommer dit uppenbarar sig den vita svanen och Rothbart försvinner. Prinsen blir överväldigad närmar sig och förälskar sig i den vita svanen Odette.

Nurejev Svansjön5

Odette är gömd bland svanarna vid sjön. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Rothbart sänder alla sina svanar till sjön och gömmer Odette. Prinsen letar efter henne bland svanarna medan Rothbart försöker jaga bort honom. Så småningom återförenas Prinsen och Odette i den vita aktens pas de deux.

Till skillnad från andra klassiska versioner av Svansjön har Prinsen ett solo i andra akten. Prinsen har även solon i första akten i Nurejevs version. Charles Jude frågade Nurejev om varför. Nurejev dansade själv Prinsen och förklarade att han inte hade tid att göra klass varje dag då han dansade så många föreställningar.

Med solon i första och andra akten förberedde han sig för utmaningarna i tredje aktens solo, för att kunna presentera det så bra som möjligt. Charles som också dansade Prinsen tillägger skämtsamt att han tog klass varje dag och inte behövde alla solon för att vara redo för tredje akten.

Under Nurejevs tid vid Parisoperan började arbetsdagen för dansarna kl. 09.00 och kunde sluta kl. 21.00. Nurejev ville att alla skulle vara i studion hela tiden oavsett titel och vad som repeterades. Det är Charles tacksam för idag. Han lärde sig mycket om olika delar i baletterna. ”Nu när jag instuderar Svansjön vet jag hur Nurejev hade velat ha det”, säger Charles.

Nurejev Svansjön4

Rothbart ger Prinsen ett armborst och uppmanar honom att ge sig ut och leta efter den vita svanen. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Calum Lowden gör rollen som Läraren och Rothbart. I den här versionen har Läraren mycket interaktion med Prinsen. I första akten dirigerar han Prinsen i olika riktningar och dansar också en duett med honom. Prinsen är vilsen och lätt att manipulera.

Detta väcker nyfikenhet hos publiken om vem Läraren är. Det är en spännande roll som ger mycket utrymme för personlig tolkning. Tre dansare delar på rollen och alla presenterar sin styrka och makt på ett individuellt sätt.

Speciellt i tredje akten har Rothbart en central roll när han spinner sitt nät runt Prinsen i maskopi med Odile inför en intet ont anande Drottning och hovet.

Nurejev Svansjön7

Rothbart presenterar Odile vid hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I tidigare versioner av Svansjön har Calum dansat prinsens roll men han trivs bättre med att vara ”the bad guy” som har en mer uttrycksfull karaktär. Det som tilltalar honom i den klassiska repertoaren är i första hand rolltolkning och gestaltning.

I tredje akten har Rothbart ett solo som har mycket utmanande koreografi, berättar Calum. Det börjar väldigt dansant men blir svårare vartefter. Det innehåller tekniska utmaningar som han aldrig trodde han skulle göra på scenen. ”Men det är utvecklande och givande att arbeta sig igenom svårigheterna och i slutänden bemästra dem”, säger Calum.

Scenografin är av Ezio Frigerio och kostymerna av Franca Squarciapino. Scenografin är väldigt ren. I fonden är det en trappa och på sidorna pelare. I andra och fjärde akten finns det en fond med en månbelyst sjö. Alla svanarna bär tutu. I första och tredje akten går kostymerna i pastelltoner.

Nurejev Svansjön2

På Rothbarts uppmaning förför Odile Prinsen och lurar hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Från början var golvet vitt men Nurejev ändrade det då han tyckte det blev för ljust. Nurejev har haft stort inflytande på ljussättningen och hade speciella idéer och önskemål om hur ljuset skulle vara i olika scener.

Charles berättar också att Nurejevs målsättning med sin version av Svansjön var att publiken skulle vara intresserad genom hela baletten och aldrig vara uttråkad. Hans version har inget ”happy end” utan slutar i stor dramatik med dödlig utgång.

Margareta Lidström
Stockholm

Svansjön i Nurejevs storslagna version spelas på Stockholmsoperan till och med 19 januari 2022.


  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil