Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nurejevs Svansjön1

Odettes och Prinsens slutpose i andra aktens pas de deux. Odette – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

25 dec
2021

Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige

Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.

Charles Jude är före detta Etoile på Parisoperan och dansade själv Prins Siegfried i Nurejevs version. Calum Lowden dansar prinsens lärare Wolfgang och trollkarlen Rothbart som i denna version är en och samma person.

Nurejev Svansjön6

Prinsen i sitt solo i andra akten. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Kungliga Baletten presenterar tre olika lag i huvudrollerna. Först ut som prins Siegfried är Daniel Norgren-Jensen och Haruka Sassa som Odette/Odile.

Rudolf Nurejevs version av Svansjön hade premiär på Parisoperan 1984 under Nurejevs tid som balettchef och är den tredje och slutliga version som Nurejev koreograferat. Den första sattes upp i London 1962 och den andra i Wien 1964.

Charles Jude har tidigare instuderat Suite en Blanc i koreografi av Serge Lifar med Kungliga Baletten. Balettchef Nicolas Le Riche frågade honom om möjligheten att sätta upp Nurejevs Svansjön i Stockholm. Charles var mycket positiv till detta och ansåg att dansarna hade den nivå som krävdes. Han är medlem i Nurejev Foundation och med stöd därifrån var det möjligt för Stockholmsoperan att iscensätta denna påkostade version.

Charles Jude

Charles Jude var tidigare konstnärlig ledare för baletten vid Bordeux National Opera. Foto Laurent Theillet

Nurejev Foundation förvaltar tillgångarna efter Nurejev som efterlämnade en förmögenhet då han dog. Fonden delar ut stipendier och ger bidrag till olika organisationer inom danskulturen som skolor, kompanier och koreografer. Enligt Nurejevs önskemål hjälper och stödjer den också skadade dansare så de kan få den behandling som är nödvändig för att kunna återgå till sitt yrke.

Det här är första gången Charles Jude iscensätter hela Nurejevs Svansjön. Iscensättare har även varit Clairemarie Osta.

Charles berättar att bland det som är speciellt och annorlunda i Nurejevs version är att det har lagts mer tonvikt på Prinsen och de manliga dansarna än i andra versioner.

Nurejev Svansjön3

Odette i ett solo i andra akten. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I först akten uppmanar Prinsens mamma Drottningen sin son att gifta sig men han är inte intresserad av kvinnorna som presenteras för honom på slottet. Akten avslutas med en polonäs med enbart manliga dansare. Hans lärare undrar om en man skulle kunna intressera honom, men Prinsen tackar nej även till detta.

Nurejev tänkte sig att Rothbart hade två döttrar en vit och en svart Odette/Odile. Efter att Prinsen avböjt alla förlag till giftermål förvandlas läraren till Rothbart och visar en av sina döttrar för honom, den vita Odette. Svanen är inte kvinna, inte mänsklig, inte djur utan någonting vitt och rent. Han ger Prinsen ett armborst och lockar honom till att ge sig ut och söka efter den här varelsen.

I slutet av första akten förvandlas Rothbart till en svart rovfågel som enligt psykoanalytikern Freud är en symbol för sexualitet. Prinsen försöker skjuta rovfågeln med armborsten och jagar honom till Svansjön. När han kommer dit uppenbarar sig den vita svanen och Rothbart försvinner. Prinsen blir överväldigad närmar sig och förälskar sig i den vita svanen Odette.

Nurejev Svansjön5

Odette är gömd bland svanarna vid sjön. Odette – Haruka Sassa. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Rothbart sänder alla sina svanar till sjön och gömmer Odette. Prinsen letar efter henne bland svanarna medan Rothbart försöker jaga bort honom. Så småningom återförenas Prinsen och Odette i den vita aktens pas de deux.

Till skillnad från andra klassiska versioner av Svansjön har Prinsen ett solo i andra akten. Prinsen har även solon i första akten i Nurejevs version. Charles Jude frågade Nurejev om varför. Nurejev dansade själv Prinsen och förklarade att han inte hade tid att göra klass varje dag då han dansade så många föreställningar.

Med solon i första och andra akten förberedde han sig för utmaningarna i tredje aktens solo, för att kunna presentera det så bra som möjligt. Charles som också dansade Prinsen tillägger skämtsamt att han tog klass varje dag och inte behövde alla solon för att vara redo för tredje akten.

Under Nurejevs tid vid Parisoperan började arbetsdagen för dansarna kl. 09.00 och kunde sluta kl. 21.00. Nurejev ville att alla skulle vara i studion hela tiden oavsett titel och vad som repeterades. Det är Charles tacksam för idag. Han lärde sig mycket om olika delar i baletterna. ”Nu när jag instuderar Svansjön vet jag hur Nurejev hade velat ha det”, säger Charles.

Nurejev Svansjön4

Rothbart ger Prinsen ett armborst och uppmanar honom att ge sig ut och leta efter den vita svanen. Prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Calum Lowden gör rollen som Läraren och Rothbart. I den här versionen har Läraren mycket interaktion med Prinsen. I första akten dirigerar han Prinsen i olika riktningar och dansar också en duett med honom. Prinsen är vilsen och lätt att manipulera.

Detta väcker nyfikenhet hos publiken om vem Läraren är. Det är en spännande roll som ger mycket utrymme för personlig tolkning. Tre dansare delar på rollen och alla presenterar sin styrka och makt på ett individuellt sätt.

Speciellt i tredje akten har Rothbart en central roll när han spinner sitt nät runt Prinsen i maskopi med Odile inför en intet ont anande Drottning och hovet.

Nurejev Svansjön7

Rothbart presenterar Odile vid hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, Rothbart – Calum Lowden. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

I tidigare versioner av Svansjön har Calum dansat prinsens roll men han trivs bättre med att vara ”the bad guy” som har en mer uttrycksfull karaktär. Det som tilltalar honom i den klassiska repertoaren är i första hand rolltolkning och gestaltning.

I tredje akten har Rothbart ett solo som har mycket utmanande koreografi, berättar Calum. Det börjar väldigt dansant men blir svårare vartefter. Det innehåller tekniska utmaningar som han aldrig trodde han skulle göra på scenen. ”Men det är utvecklande och givande att arbeta sig igenom svårigheterna och i slutänden bemästra dem”, säger Calum.

Scenografin är av Ezio Frigerio och kostymerna av Franca Squarciapino. Scenografin är väldigt ren. I fonden är det en trappa och på sidorna pelare. I andra och fjärde akten finns det en fond med en månbelyst sjö. Alla svanarna bär tutu. I första och tredje akten går kostymerna i pastelltoner.

Nurejev Svansjön2

På Rothbarts uppmaning förför Odile Prinsen och lurar hovet i akt tre. Odile – Haruka Sassa, prins Siegfried – Daniel Norgren-Jensen. Foto Carl Thorborg/Kungliga Operan

Från början var golvet vitt men Nurejev ändrade det då han tyckte det blev för ljust. Nurejev har haft stort inflytande på ljussättningen och hade speciella idéer och önskemål om hur ljuset skulle vara i olika scener.

Charles berättar också att Nurejevs målsättning med sin version av Svansjön var att publiken skulle vara intresserad genom hela baletten och aldrig vara uttråkad. Hans version har inget ”happy end” utan slutar i stor dramatik med dödlig utgång.

Margareta Lidström
Stockholm

Svansjön i Nurejevs storslagna version spelas på Stockholmsoperan till och med 19 januari 2022.


  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

  • Ella Persson 1 Foto Cristian Hillbom
    Ella Persson: After the Mikhailovsky Ballet in St. Petersburg, new future awaits.

    I was born in Solna 25 years ago. We were a normal family with mom, dad, my brother and sister. We lived in Bergshamra, I went to a normal school and played around a lot.

  • DonQuixote 1
    Don Quixote: A triumph for the company
    Don Quixote is a ballet loved by dancers and audiences alike. The Royal Swedish Ballet open their season with Rudolph Nureyev ’s version of the ballet following Marius Petipa ’s choreography and staged ...

  • Tristan and Isolde_chor. Krzysztof Pastor_dancers_Yuka Ebihara _ Vladimir Yaroshenko, photo Hidemi Seto
    Galan i Villmanstrand med mer livskraft än någonsin
    Villmanstrand var åter en gång platsen för en lyckad gala. En traditionell balettgala för alla balettälskande och dansvänner firades i Villmanstrand [Lappeenranta] efter en paus på två år. Festligt bl...

  • Drottningholmsteatern
    Pontus Lidbergs event på Drottningholmsteatern är mer lek än dans
    Jubileumsföreställningen på Drottningholmsteatern är Salle de machines efter en barockteater som i Tuilerierna i Paris kunde förtrolla åskådarna med nya sceniska uppfinningar.

  • Carl Sjögren Felicia Andersson
    Felicia Andersson och Carl Sjögren två förväntansfulla unga dansare inför sitt andra år vid Kungliga Svenska Baletten
    Felicia Andersson och Carl Sjögren är utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolan. Under sin utbildning medverkade de kontinuerligt i balettproduktioner på Kungliga Operan. Under sitt sista år på gymn...

  • Unai Celis Peribanes
    Elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg erbjuds plats vid American Ballet Theater School i New York
    Unai Celis Peribanes berättar om sin tid vid Svenska Balettskolan och om förväntningarna inför framtiden vid American Ballet Theatre school. Unai kommer från Bilbao i Norra Spanien. Han har varit elev...

  • RBS Defile
    A thrilling show with the Royal Ballet School
    The Royal Ballet School have a fail-safe item on their Summer Performance, one that ensures the curtain will come down on a packed audience with a collective lump in its throat. That item is the Grand...

  • Folia
    José Montalvo och Mourad Merzouki inleder Vaison Danses
    För 26:e gången öppnar den romerska amfiteatern upp för Vaison Danses , en årligt återkommande dansfestival i den lilla staden Vaison La Romaine strax nordöst om Avignon i södra Frankrike. Under två ve...

  • KSB på Operan 12 juni
    Smittande dansglädje på Operan av Kungliga Svenska Balettskolan
    På Kungliga Svenska Balettskolans Sommargala på Kungliga Operan var den största nyheten första framförandet av Études classiques , med 75 elever från årskurserna 4, 5, 6 och 9, gymnasiets årskurser 1 o...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil